Doodzieke kitten uit het asiel...wat kan ik doen???

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Doodzieke kitten uit het asiel...wat kan ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:18

Vorige week heb ik een kitten van 9,5 week uit het asiel geadopteerd. Thuis aangekomen nieste ze al wat, maar ze had heldere ogen, droog neusje en was erg speels. Van het weekend ging het ineens hard achteruit, zaterdag was ze wat sloom, maar nog steeds geen natte neus, vieze ogen of iets dergelijks en ze at gewoon. Zondag reageerde ze amper meer en heb ik de dienstdoende dierenarts meteen gebeld. Daar heeft ze een prikje, een anti-bioticakuurtje en pillen tegen de pijn en koorts gehad. Een uur daarna knapte ze op, maar de dag erna was ze weer erg hangerig. Maandagavond kon ze niet meer op haar pootjes staan toen ik haar optilde dus weer de dierenarts gebeld. Omdat ze al medicijnen had wilde hij het toch nog even een nachtje aankijken, de medicijnen moesten wel aanslaan. Dinsdag stond ze helemaal niet meer op en ze liep alleen nog als je haar in het midden van de kamer zette (koude vloer), maar ook haar loopje was niet meer goed. Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan en daar bleek het toch behoorlijk ernstig en is opgenomen aldaar. Daar zit zij nog steeds, krijgt anti-biotica ingeent, dwangvoeding en heeft inmiddels ook een infuus gehad. Ach gut Of ze het gaat halen is nog maar de vraag, we gaan er van uit van wel, maar houden een slag om de arm.

Diagnose van de dierenarts: zeer ernstige vorm van niesziekte die op haar longetjes is geslagen. De dierenarts was erg verbaasd dat de kat geen enting had gehad, maar ja, bij een asiel ga je er van uit dat ze weten wat ze doen?

De kosten gaan hierdoor erg hoog oplogen zoals jullie wel hebben begrepen. We willen deze kosten (deels) verhalen op het asiel omdat zij ons een doodziek beestje hebben afgeleverd. Het contract zegt dat alleen de kosten vergoed worden als we aanspraak maken op hun dierenarts. Nu heb ik haar uit het asiel wat 200 km verderop ligt dus je gaat niet met je doodzieke katje even ruim 2 uur in de auto zitten. Haar terugbrengen en het geld terugkrijgen mag ook van het contract maar is voor ons uitgesloten, zo'n beestje gaat niet meer terug naar zo'n asiel en we hebben resoluut voor haar gekozen.

Wat zijn mijn rechten hierin? Kan ik nog iets ondernemen of ben ik helemaal aan dat contract gebonden?

Boktpony

Re: Doodzieke kitten uit het asiel...wat kan ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:52

nou ten eerste hoop ik dat je kitten weer helemaal beter word Pling

verder ben ik bang dat je geen tot weinig kosten kan verhalen... want dan had je naar hun DA moeten gaan Ach gut heel begrijpelijk dat je het niet hebt gedaan hoor! meer als 2 uur had haar misschien wel het leven gekost... misschien dat als je het zo uitlegt je nog kosten kunt verhalen! wel handig is daarbij een rechtsbijstandsverzekering! weet niet of je die hebt, maar hun kunnen super veel voor je doen en als hun niks in jou zaak zien doen ze volgens mij ook niks maar dat weet ik ook niet zeker!

Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:58

Bij ons is het zo dat dierenartskosten de eerste twee weken na aankoop volledig vergoed worden.. En sowieso gaan er geen ongeente dieren de deur uit...
Jammer dat zulke dingen bij veel asiels toch dus wel gebeuren.

Is hier van tevoren niet over gesproken? Dat het katje niet ingeent was? Heb je een contract o.i.d.?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:03

Vreemd, naar mijn weten wordt voortaan bij ieder asiel een kitten of kat geent en gechipt (evt) gecastreerd/gestreriliseerd) voordat het een nieuwe eigenaar krijgt. Stond dat niet in het contract?

In jouw geval zal dat zeker niet het geval zijn geweest.
Ik heb vorig jaar met iets soort gelijks gezeten. Een kitten van 9 weken gekocht (huis tuin en keuken kat) welke achteraf ziek bleek te zijn, en ondanks alles na 3 maanden pas zindelijk was. Dit beestje heeft me honderden euros gekost, en ik overdrijf niet.

Maar goed, ik heb alles voor mijn beesten over, al moet ik daarvoor mijn portemonnee helemaal leeg trekken.

Zolang ze geen pijn heeft, en alle medicatie gehad heeft, is het alles wat je hebt kunnen doen en het proberen waard.

Denk niet dat je de kosten kunt verhalen bij het asiel, je hebt hun overeenkomst getekend waarbij je hun da had moeten contacteren. Denk dat als je de keuze neemt om naar je eigen da te gaan ze dit niet zullen vergoed. Het is ook de keuze van het asiel immers niet dat jij een asiel 2 uur verder op hebt gezocht. Terug brengen 2 uur lang in de auto is ook niet echt een optie, zeker met deze temperaturen niet.

Ik zou zeker wel contact opnemen met het asiel.
De eerste 2 entingen die een kitten krijgt zijn ook wel degelijk tegen de niesziekte.

Het jammere is wat je tegenwoordig ook vaak hoort is dat asiel e.a. instanties onder een hoedje spelen met een dierenarts, en je daarom doorverwijzen naar hun dierenarts.

Maar ik zou zeker contact op nemen met het asiel! En evt. ook met hun dierenarts. Je weet maar nooit, niet geschoten is altijd mis!

Sterkte met je diertje. Laat je weten hoe het met d'r gaat?

Cile.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:10

Moess (zo heet ze) heeft nu 2 nachtjes bij de dierenarts geslapen. Gistermiddag ging het iets beter, ze was goed opgeknapt van het infuus en had zelf wat gegeten. Over een uurtje bel ik voor een nieuwe update over de situatie en een vraag over de kosten van dit alles.

Moess is niet geënt toen ze bij ons kwam. Ze is overigens wel gechipt, ontwormd en ontvlooid.Dit staat ook aangegeven op het contract (dat veld is leeggelaten). Omdat ik er van uit ga dat asiels de meest juiste procedure volgen om een zo gezond en volledig mogelijk beest te plaatsen heb ik hier niet bij stil gestaan, daarnaast hoor ik ook vaak zat dat je je katje het beste kunt enten bij 12 weken. We hebben een contract getekend met daarop dus dat alleen de kosten bij hun eigen dierenarts vergoed worden.

Zijn alle asiels misschien onder een overkoepelende organisatie ondergebracht Wuis (Dierenbescherming o.i.d.)? Dat zal jij vast weten. Ik wil hier op de één of andere manier werk van maken omdat dit te bespottelijk is voor woorden.

Ik denk ook niet dat ik een poot heb om op te staan qua kosten en waar moeten zij het vandaan halen. Die kosten zijn het probleem ook niet maar ik wil wel dat het asiel hierover aangesproken wordt dat dit nooit meer mag gebeuren.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:07

Indeed schreef:
Zijn alle asiels misschien onder een overkoepelende organisatie ondergebracht (Dierenbescherming o.i.d.)?

Er zijn asielen die wel zijn aangesloten (gelieerd heet dat dan) bij de dierenbescherming. Maar er zijn ook asielen die dat niet zijn.

Heb je al contact gehad met het asiel? Het lijkt mij niet meer de logisch dat ze de dierenartskosten moeten vergoeden de eerste paar weken na de plaatsing. Vooral omdat je kitten al ziek was toen je haar er weg hebt gehaald.

Een kitten die wel ingeent is kan overigens ook wel nies krijgen. Vooral zo'n humpie van nog zo jong.

Sterkte met je kitten!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:19

Zowieso melding van maken bij het asiel; deze ziekte is besmettelijk.
Qua declaratie ed. zou ik het niet weten, maar ik zou wel verhaal halen!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:22

Jemig, daar zit je dan weer mooi mee! Kan je niet het asiel opbellen en je verhaal doen? Kijken wat hun zeggen?
Vind het wel vreemd dat een asiel dan geen inentingen daarvoor geeft

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:25

sterkte met je katje. Ik heb zelf ook een kitten met niesziekte gekocht, maar dit was bij een fokker vandaan. Het is heel erg vervelend....
Ik zou het asiel gewoon opbellen en het verhaal uitleggen, nee heb je, en ja kan je krijgen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:07

Terug gaan, ik begrijp idd niet dat asiels hun katten niet laten enten en of laten castreren/ steriliseren. Maar echt terug gaan hoor dit hoef je niet te pikken! IK hoop dat hij het gaat redden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:54

Als eerst even het meest belangrijke nieuws: Moess maakt het goed! Ze eet zelf weer, ze speelt en heeft weer bijna een normale temperatuur! Ze moet sowieso vannacht nog een nachtje blijven, maar morgen mogen we haar hoogstwaarschijnlijk ophalen! Go jij! Go jij! Ik ben er heel blij mee en ben supertrots op haar dat ze zo heeft gevochten. Ach gut

Het asiel is dinsdag meteen gebeld dus die zijn ingelicht over haar ziekte. Ik ga denk ik sowieso de dierenbescherming hierover inlichten, niet persé om mijn gelijk te halen maar wel om te waarschuwen dat er wel eens beter toezicht mag komen op dit soort asiels. Daarnaast zal ik het asiel hier nogmaals over aanspreken want dit mag niet meer voorkomen, het was echt kantje boord...

Ik weet inderdaad dat ze ondanks de enting evengoed nog die ziekte kunnen krijgen, de kans is alleen veel kleiner.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:58

Ga je nog proberen om een deel vergoed te krijgen bij het asiel

Super dat je poesje weer beter wordt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:00

tita schreef:
Ga je nog proberen om een deel vergoed te krijgen bij het asiel

Super dat je poesje weer beter wordt Haha!

Ik ga het wel aankaarten ja, maar we gaan eerst Moess weer thuishalen en dan goed bespreken welke stappen we willen ondernemen. Moess is 1 , verdere stappen is 2

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:16

Fijn dat het al wat beter met Moess gaat! Haha!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:46

Citaat:
Het asiel is dinsdag meteen gebeld dus die zijn ingelicht over haar ziekte. Ik ga denk ik sowieso de dierenbescherming hierover inlichten, niet persé om mijn gelijk te halen maar wel om te waarschuwen dat er wel eens beter toezicht mag komen op dit soort asiels. Daarnaast zal ik het asiel hier nogmaals over aanspreken want dit mag niet meer voorkomen, het was echt kantje boord...

Heel goed, dat voorkomt dit soort ellende in de toekomst hopelijk!

Ik ben blij te horen dat je katje al zoveel vooruit is gegaan, echt geweldig nieuws!! Haha! Ik hoop dat hij/zij weer helemaal happy & healthy word!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:12

Hier weer even een update over Moess.

Vrijdag hebben we haar opgehaald en ze kreeg ook anti-biotica mee in druppel-vorm. Een regelrechte ramp kan ik het zeker noemen, ze gaat schuimbekken als ik het geef en ze wordt daarnaast ook hysterisch.

Ze wilt niet eten en drinken doet ze ook niet. Ik dwing haar nu om te drinken en te eten en heb vanmiddag van de dierenartsassistente speciale recovery voeding gekregen van Royal Canin.

Als het woensdag nog niet beter is ga ik weer terug...

Ze niest overigens nietm eer, maar ze zit helemaal vol...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:43

jeetje wat een ellende dus helemaal terug bij af

veel sterkte

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:45

hoop dat snelw at beter gaat met de kleine. wat raar dat ze niet geent was is dat niet normale gang van zaken daar, en heb je geen contractje? Hoop voor je dat jullie er saen uitkomen zo, al die extra kosten zijn geen pretje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:13

Toch weer even een goede update! Pling

Ik was er gister helemaal klaar mee dat ze ook het voer van de dierenarts niet wilde dus heb haar meegenomen naar de badkamer om haar gedwongen te laten eten. Dus hup, lepeltje in haar bekkie en gaan met die banaan! Wat denk je? Na 3 happen begon ze ineens de spetters af te likken op de vloer, toen het lepeltje en daarna heeft ze lekker lopen slobberen uit het bakje! Vanochtend heeft ze 2 kleine bakjes gehad! Ze had alleen wat aanmoediging nodig zo te zien Ach gut

Anti-biotica is nog steeds een drama, maar als ik haar een beetje paai dan doe ik de handeling binnen 2 seconden en dan gaat het al beter... Ze is daarna wel 5 minuten woest en aan het schuimbekken, maar so be it.

@ Lynn_Nikita, ja we hebben een contract en daarin staat dat de kosten alleen worden vergoed als we naar hun dierenarts gingen, maar ja, wij wonen 200 km van dat asiel af, dus dat was geen optie aangezien ze al niet meer op haar pootjes kon staan. De kosten vallen redelijk mee en dat was het probleem ook niet Lachen

Zal binnenkort eens een foto plaatsen, ze heeft een ontstoken oogje (bijwerking) en ze lijkt nu dus op Popeye Ach gut

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:24

Gelukkig dat het wel weer iets beter gaat. Ik ben wel benieuwd naar de foto's hoor Lachen

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:19

Fijn dat het weer wat beter gaat met je kitten!

Ik zou in ieder geval eens contact opnemen met het asiel, en uitleggen dat het onmogelijk was om naar hun dierenarts te gaan. Het is overigens , naar mijn weten dan, wel gebruikelijk dat de dierenartskosten die er evt zijn de eerste paar weken enkel vergoed worden als mensen naar de dierenarts van het asiel gaan. Maar ja, daar heb jij nu niets aan natuurlijk.

Je zei dat je haar met 9 weken gekocht hebt, het kan daardoor komen dat ze nog geen enting had gehad. Kittens ent je op 9 weken, op 12 weken en vervolgens jaarlijks. Maar dan hadden ze dat overigens wel even mogen zeggen.

ben trouwens wel erg benieuwd wel asiel je bent geweest.. zou je dat willen pm-en?

sterkte nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:57

Zo weer een update...

Woensdag liep de anti-biotica kuur af bij Moess en het ging goed...

Vrijdagmiddag ging ze echter weer sneller achteruit en we zijn vanmiddag weer naar de weekendarts geweest. Weer een nieuwe portie Synolux gehad, een infuus omdat ze uitdroogde en zalf voor haar oogjes, eentje is behoorlijk ontstoken... O ja en nog een prikje tegen de algehele narigheid...

Die naald die er in gaat bij het infuus... Lips are sealed Zoooo groot... ze krijste de boel bij elkaar...

Gelukkig gaat het weer iets beter, maar we wachten weer af Lachen

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:07

jeetje, ik had gehoopt dat het beter ging!!

Sterkte!!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:13

Poe, denk je even een kitten uit het asiel te halen, is hij ziek..

Erg raar dat hij niet is ingeënt

Sterkte! Het kleintje moet nog even vechten..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:19

Lijkt erg op de verschijnselen die mijn kitten had. Ook niet eten, niet drinken, ook regelmatig aan het infuus bij de dierenarts, en ook aan de synolux, momenteel ook nog ben benieuwd hoe het gaat zonder AB.

Veel sterkte in ieder geval en zeker niet de moed opgeven !