Wanneer beslis je je hond in te laten slapen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Wanneer beslis je je hond in te laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 23:25

Charlie is een Cavalier King Charles Spaniel van nu alweer bijna 9 jaar. Hij was ons eerste eigen hondje, en hij was altijd heel levendig en vrolijk. Hij had wel een hartprobleempje, maar dat was niet/nauwelijks aan hem te merken. Twee jaar geleden heeft hij leishmania opgelopen, en hij werd steeds slomer en lusteloos. Hij krijgt 's ochtends 4 en een halve pil (vitaminen, zyloric, karsivan, vetmedin en 1/2 dacortin) en 's avonds 2 en een half (zyloric, vetmedin, 1/2 dacortin).
Door al die medicijnen leek hij weer op te knappen. Z'n vachtje begon weer te glanzen en hij liep weer kwispelend rond. Dit is een hele tijd goedgegaan, maar de laatste tijd gaat het alleen maar achteruit. Hij hoort vrijwel niks meer, staat vaak met zn koppie in een hoek en dan weet hij gewoon niet welke kant hij op moet, en hij word agressief tegen de andere honden (we hebben er in totaal 5). Maar de volgende dag kan hij weer helemaal de oude zijn en gaat hij weer mee wandelen etc.
Mede doordat hij zo switcht, is het moeilijk om een keuze te maken. Hij was mijn moeders eerste hondje (en de mijne), en daarom is hij gewoon een beetje speciaal.

Mijn ouders zijn nu een weekje in Sevilla, en ik zorg nu voor de honden etc. Ik maak Charlie nu de hele dag mee, en ik zie nu toch wel in hoe slecht het met hem gaat. Ik heb dit vanmiddag aan de telefoon ook aan mijn moeder verteld, het is gewoon heel erg sneu.

Maar wanneer mag je je hond laten leven? Zoals wij Charlie nu zn gang laten gaan (slapen, beetje lopen, eten, slapen) ? Mag je je hond door middel van medicijnen in leven houden (dat is namelijk het geval, zonder die 7 pillen per dag kan hij niet), omdat je er zelf nog niet aan toe bent om afscheid te nemen? Hij heeft 2 maanden geleden een soort van 'shot' gehad, waardoor hij er weer even tegenaan kon (die DA heeft dit toen gedaan omdat mijn moeder wat tijd nodig had om aan het idee te wennen dat Charlie niet lang meer te leven had). Zo'n 'shot' zou hij nog een keer kunnen krijgen, maar is dat wel eerlijk tegenover het hondje?

allie_mootje

Re: Wanneer beslis je je hond in te laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:29

Ik zou het aan de Da vragen. Hoe hij het ziet.
Hoe oud worden de meeste Cavalier King Charles Spaniels?
Als ze in de hoek gaan staan is eng he?
Onze hond was 1 toen die epeleptisch kreeg en stond ook onder 7 pillen. Hij was gewoon helemaal stoned leek net.
Zijn hartje heeft het toen zelf begeven bij de Da.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:31

Dat is heel lastig, ik persoonlijk zou niet voor mezelf kiezen, maar voor de hond, in laten slapen dus.
Maar ik praat hier voor mezelf, het zou voor mij niet de eerste keer zijn en ik ben vrij nuchtig over de dood.
Als ik lees dat je hond een shot heeft gehad van de da, omdat jullie er nog niet aan toe waren om afstand te nemen, dan heeft je da al een keuze gemaakt, nu is het aan jullie.
Wat het voor jou (denk ik) moeilijk maakt is dat je ouders er niet bij zijn, dus moet je vertrouwen op je eigen intuïtie en dat lijkt me heel moeilijk.
Wat je ook kiest, zorg dat je er zelf vrede mee hebt, sterkte Ach gut

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:32

Als je ook maar enigszins denkt dat de hond geen normaal leven meer kan hebben moet je hem laten gaan..
Ik vond de keuze ook erg moeilijk met mijn vorige hond.
Die kreeg staar, kon regelmatig niet meer lopen en had hier ook al enkele malen een spuit voor gehad, liet al zijn plas lopen en had uiteindelijk suikerziekte waarvoor we hem iedere dag zouden moet inspuiten.
Uiteindelijk houdt het op en is het beter voor de hond om er een vredig einde aan te laten maken..
Overleg anders met de DA wat het beste is voor de hond.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:33

meoilijke beslissing, ik denk wanneer ik het idee heb dat er voor het dier geen plezier of pijnloos leven meer inzit en dan zou ik dat eerst met de dA bespreken en als die dat ook bevestigd dan zou ik het doen, omdat het niet eerlijk is het dier voor mij in leven te houden, dat zou egoistisch zijn, maar het blijft moeilijk hoor.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 23:41

Bedankt voor jullie reacties, allemaal. Het is idd ontzettend moeilijk om een beslissing te maken (hoewel de uiteindelijk beslissing die van mijn moeder is, natuurlijk), maar ik denk dat het beter is als we hem laten gaan. Je kunt een hondje niet voor altijd houden, maar als je dan op zo'n punt als dit komt, is het opeens zo dichtbij, zo echt.

Als mijn ouders terug zijn, gaan we naar de DA met hem, ik hou jullie op de hoogte Lachen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:48

Ik weet niet wanneer je ouders terugkomen, snel hoop ik voor je, maar laat hem niet lijden als het te lang duurt, niet alleen voor die hond, maar geloof mij, heb het 1x laten gebeuren om het te lang uit te stellen, dat kun je jezelf nooit meer vergeven, dus blijf nuchter.
Soms kom je op het punt dat je moeder je moet laten gaan, herken dat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:55

zolang een hond plezier heeft in zijn leven .. al kan je dat maar 30 minuten per dag aan hem zien .. zou ik heb lekker rond laten lopen..
laat misschien de DA een keer bekijken hoe het ervoor staat..
of hij pijn heeft!
en wat het beste zou zijn..

zelf ben jij er misschien niet klaar voor.. maar geloof me..
je heb liever dat je m als hij pijn zou hebben laat inslapen en dat je 2 jaar later denkt : het is beter zo hij is uit zijn lijde verlost
als dat jij over 2 jaar staat.. ja die laatste dagen waren voor hem niet te doen maar ik kon het eerst gewoon niet!

ik ken de situatie van jou hond niet.. maar ik spreek uit ervaring..
operaties en pillen zijn hulpmiddelen.. maar word je hond er beter van? heeft hij er nog de zin voor ? en wil hij verder gaan?
dat is wat je jezelf moet afvragen ..

denk niet aan jezelf.. denk aan je hond .. denk aan de toekomst.. en denk aan wat jijzelf zou willen Knipoog

in iedergeval .. wat je beslissing ook is.. welke kant het ook opgaat ..
succes met alles! en vergeet niet dat het een dier is waarvan je houd en het beste voor wil Knipoog

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 00:01

Dat is het hem nou juist: hij heeft geen pijn. Als hij wel pijn zou hebben, zouden we hem natuurlijk allang in hebben laten slapen! Maar het is absoluut zeker dat hij geen pijn heeft, het is gewoon dat hij niet echt meer lol in zn leventje heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 02:38

Als hij echt geen lol in zijn leven meer heeft zou ik echt niet meer twijfelen... en hem laten gaan.
Maar je moet het wel zeker weten, miss is hij wat lustelozer omdat zijn eigen baasje op vakantie is?

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:25

Voor zover ik kan beredeneren, heeft hij niet eens in de gaten dat mijn ouders weg zijn Scheve mond

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:32

Honden hebben dat sneller door dan je denkt. Die van mij weet 2 dagen voor we vertrekken al dat we gaan en laat ons geen moment uit het oog. Dan heb ik nog niet eens een koffer ingepakt, maar puur door de manier waarop wij er in ons hoofd en met schoonmaken al mee bezig zijn.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:34

Onze honden zitten buiten, en die krijgen daar echt niets van mee. De katten wel, omdat die binnen zitten. Ik merk aan de andere honden wel dat ze weten dat 'baasje en vrouwtje' er niet zijn, aan de manier van doen en hun eetgedrag etc.
Maar Charlie niet, die eet, slaapt en loopt gewoon op de automatische piloot rond.

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:38

moeilijk, zelf zou ik met de dierenarts overleggen wat zijn kwaliteit van leven nog is, heeft hij pijn? dan zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn, hoe moeilijk het ook is. Ik zou het zelf niet over mijn hart verkrijgen om hem pijn te laten lijden omdat ik geen afscheid kan nemen. . . .

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:46

Zie een paar posts eerder, Nalatjuh. Hij heeft absoluut geen pijn, anders zouden we hem echt niet in leven houden.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:35

Luister eens bij de DA
Wij hebben een labrador retriever van 12 jaar oud die artrose heeft, ook chronische pijn dus.
Maar wat is onze hond gelukkig! Veel eten, liefde, gehele dag ligt hij in de tuin in het zonnetje Lachen
Onze DA zou het oneerlijk vinden om vanwege zijn chronische ziekte hem te laten inslapen. Hij zegt dat zolang hij niet vergaat van de pijn of echte problemen krijgt hij lekker hier mag blijven Lachen

In jouw geval zou ik ook geen raad weten zeker doordat zijn toestand zo wisselend is.
Zolang de gelukkige dagen opwegen tegen zijn slechte zou ik hem lekker houden en verwennen. Ik weet niet of negen jaar oud is voor CKC?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:05

Pff wat moeilijk....

Onze hond leeft ook op medicijnen en pijnstillers. Wij hebben ook al een paar keer heel erg getwijfeld (mede ivm een gedragsprobleem)... het is een keuze die je toch echt alleen zelf kunt en moet maken.

Sterkte Ach gut

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:27

onze hond heeft 2x een shot gehad, en toen was die lichamelijk helemaal op. Wij wonen buitenaf en ze rennen hele dagen door! dus alles was versleten. Haar poten schoten uit de kom, en jankte als je der aaide. Dat was het punt om der te laten inslapen. De DA is hier thuis gekomen en op haar vertrouwde plek is ze in slaap gevallen Lachen Een leven zonder pijn gun je je hond als die niet langer meer kan...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:33

Mijn lieve boxer rumba heeft ook leishmania, zij heeft ook een flink aantal behandelingen gehad en nu gaat het gelukkig goed.
Wel heb ik me erop ingesteld dat als de leish weer op gaat spelen en zij zich er ellendig bij gaat voelen, ik haar laat gaan.
Leishmania is een rotziekte wat dat betreft. Weet je haar titer?
Sterkte met deze moeilijke beslissing.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 09:36

De titer is toch de hoeveelheid antistoffen in het lichaam? Ik heb geen idee, eerlijk gezegd.
Bedankt voor jullie reacties Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:25

Dat is zeker een moeilijke beslissing.
Ik vind dat je een dier moet in laten slapen als het gewoon niet meer gaat, als je ziet dat het dier eronder lijdt en pijn heeft.
Ik zal in ieder geval eens met een goede dierenarts overleggen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:38

LiNdA1986 schreef:
Dat is zeker een moeilijke beslissing.
Ik vind dat je een dier moet in laten slapen als het gewoon niet meer gaat, als je ziet dat het dier eronder lijdt en pijn heeft.
Ik zal in ieder geval eens met een goede dierenarts overleggen

Maar wanneer heb je die grens bereikt?

Ik ken het dilemma.... dan heb je bijna nog liever dat ze echt goed ziek zijn en de keuze duidelijk is Bloos

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:10

Ik stel mezelf altijd een vraag, als ik zo als de hond ben zou ik dan nog willen leven? En zou ik dan pijn hebben? Als hier mijn antwoord ja op is laat ik het dier inslapen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:06

Ik zou eerst met de dierenarts overleggen... wat hij/zij ervan vind.

Ik denk dat ik geneigd ben het met je (TS) eens te zijn; als hij niet echt meer lol heeft in zijn leventje, wat heeft hij/zij dan nog? Dat is niets... en ook het naar de hoek staren, het snauwerig worden... hij zit duidelijk niet lekker meer in z'n velletje.

Hartproblemen komen bij Cavaliers helaas heel veel voor. Gelukkig hebben ze er vaak geen last van en was dit bij jou hondje ook het geval. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:23

Die van ons hebben we in laten slapen toen die niet meer zelf op kon staan en ook nog eens niet meer wou eten en drinken. Je zag ook echt dat ie niet meer wou, dan is het gewoon genoeg en moet het afgelopen zijn... Idd, als een hond niet meer kan doen wat ie eigenlijk heel graag wil en ook altijd wel heeft gekund, dan is het volgens mij genoeg...