Reddingswerk/ander werk wie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

Reddingswerk/ander werk wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:37

Met de hond.

Ik ben dus benieuwd of er mensen zijn die echt werken met hun hond lawinewerk, waterwerk, pakwerk ect.

Hoe vinden jullie het?

Eerst wil ik denk ik Behendigheid wedstrijden gaan doen met de hond maar als ze ouder word gaat dat natuurlijk minder met een Leonberger.

vertel jullie ervaringen en foto's Knipoog

Ben benieuwd of er een bokker is die zo fanatiek is met honden i.p.v paarden Clown

Pakwerk lijkt me erg leuk maar dat kan niet met een leonberger die zijn te sterk dus word het te gevaarlijk Koe

Barst los als er al wat zijn Clown

yyy

Re: Reddingswerk/ander werk wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:57

niet een hondengek Knipoog Clown ???

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:43

Ik fok (naast de paarden) met Perro de Agua Español (spaanse waterhond). Naast fokken train ik met mijn honden en doen we mee aan werkproeven. Zo hebben we afgelopen jaar de internationale werkproeven in Arcos de la Frontera (zuidspanje) gewonnen met onze teef en werd onze reu tweede.... Als derde eindigde een engelsman met zijn perro en daarachter voornamelijk spanjaarden... Er deden 45 honden mee.
Om de werkproeven succesvol af te leggen moeten de honden minimaal 3 van de 7 onderdelen halen (2 wateronderdelen en 1 land). Om overall kampioen te worden (zoals onze teef) moeten de honden alle 7 onderdelen halen en gemiddeld dus het beste zijn.
De onderdelen zijn: Water:
- apporteren van een voorwerp in het water
- reddingswerk (ophalen van een vreemde die op een surplank ligt en die naar de kant trekken)
- duiken (een voorwerk opduiken op ongeveer 75cm diepte)
Land:
- over een stellage lopen (ladder op naar 2 meter hoogte, dan over een plank van 20cm breed, over een liggende ladder, door een buis van 40cm doorsnede, over een gaasbodem, weer een plank en dan met een ladder weer naar beneden).
- over de A-schutting
- apporteren op het land
- speuren

op mijn website ( www.spaanse-waterhond.nl ) kan je het hele verslag + foto's vinden

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:32

oeh dan ben je wel erg fanatiek zeg haha.
nog van harte gefeliciteerd met de overwinning.

die van ons zou dat nooit allemaal kunnen is veel te log om over een 20 cm brede plank te lopen en een ladder an op te gaan.

maar wel erg leuk dat je zoiets doet. doe je dit al lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:42

Vrienden van mij doen pakwerk met hun bouviers en mechelse herders. Indrukwekkend om te zien. Ja

Ik heb er zelf alleen niets mee en volgens mij maak je een hond er alleen agressief mee....
Aangezien één van hun mechelaars nu dus ook thuis al drie keer iemand heeft gegrepen.....

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:24

mechelse herders zijn ook heel gevoelig volgens mij daar moet je erg mee uitkijken en goed opletten hoe je ze opvoed.

Pakwerk lijkt mij dus echt gaaf om te doen maar dat mag dus niet met een Leonberger te sterke kaken dan houden de mensen met dat pak an geen arm meer over haha

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:08

Ik doe IPO met twee van mijn bouviers. Met één van de twee neem ik ook deel aan wedstrijden. De andere is eigenlijk al met pensioen, maar daarmee train ik voor de lol nog een beetje om 'm in conditie te houden.
Voor wie niet weet wat IPO inhoudt: de honden moeten speuren, gehoorzaamheid en pakwerk doen.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:19

Wuis schreef:
Vrienden van mij doen pakwerk met hun bouviers en mechelse herders. Indrukwekkend om te zien. Ja

Ik heb er zelf alleen niets mee en volgens mij maak je een hond er alleen agressief mee....
Aangezien één van hun mechelaars nu dus ook thuis al drie keer iemand heeft gegrepen.....

Dat is niet waar. Een goede hond weet wanneer hij moet werken en doet dat alleen op commando.

Met half-afgerichte honden krijg je wel dit soort problemen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:24

Wuis schreef:

Nee, een hond wordt absoluut niet agressief van pakwerk, mits je op de juiste manier traint. Wel heeft een hond een bepaalde portie moed en werkdrift nodig om pakwerk te kunnen doen. Daar wordt op gefokt maar helaas worden moed en werklust nog wel eens verward met agressie en worden honden die agressieve trekjes hebben ten onrechte betiteld als een goede hond en zo ook ingezet voor de fok. Een hond die pakwerk doet en agressief is is dus of verkeerd getraind, of heeft gewoon een karakterfoutje dat hij ook zou hebben gehad wanneer men geen pakwerk met hem was gaan doen. In het laatste geval was de hond zonder training misschien nog wel onbetrouwbaarder geweest dan nu.
Wat nog wel eens wordt vergeten is dat pakwerk vooral een gehoorzaamheidsoefening is waarbij een hond niet alleen leert wanneer hij wel, maar vooral ook wanneer hij niet mag bijten. En dat laatste wordt erg moeilijk wanneer een hond een agressief karakter zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:22

Nou dat ze niet goed getraind zijn is het in ieder geval niet, zij hebben echt veel verstand van honden en jaaaaarenlange ervaring, en ook al met vele honden in het pakwerk het hoogste behaald wat er te behalen valt. Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:38

je wilt met een Leonberger wedstrijden behendigheid gaan doen. ik denk niet echt dat ze daarvoor geschikt zijn.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 08:48

hihi mischien voor de lol hé ze vind het geweldig om te doen het gaat me echt niet om het winnen hoor. en eerst maar eens zien of het er wel van komt meestal is dat niet zo bij ons dan blijven dromen dromen Knipoog

maar mocht het toch gebeuren boeit het me niet als ik laatste word t gaat echt om de lol en ik krijg al plezier als de hond enthousiast word over dingen.

ik vind het gewoon leuk om met de hond bezig te zijn.

reddingswerk en lawine werk lijkt me ook echt gaaf maar dat is volgens mij rete duur. dat is dan de 2e droom Knipoog Clown

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:03

Ik heb mijn eerste nestje gefokt in 1999 en ben vanaf 2000 serieus met het trainen begonnen.
hier wat foto's van de werkproeven in spanje:
het 'redden' van een persoon
Afbeelding

Dit is de stellage die ze lopen:
Afbeelding
Afbeelding

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:08

Jen33 schreef:
hihi mischien voor de lol hé ze vind het geweldig om te doen het gaat me echt niet om het winnen hoor. en eerst maar eens zien of het er wel van komt meestal is dat niet zo bij ons dan blijven dromen dromen Knipoog

ik heb niks tegen het ras maar in mijn ogen zijn ze te loch en te groot voor behendigheid. ik doe ook voor me lol en loop ook geen wedstrijden met mijn hond maar op onze club heb ik nog nooit een bennersenner of een ander groot loch ras rond zien lopen. maarja ieder zijn eigen keus.

zijn ze niet hd en ed gevoelig

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:10

Hier de eigenaresse van een slecht gefokte mechelkruising. Deze hond, en al zijn nestgenoten, hebben zich ontwikkeld tot angstbijters.

Orgineel was ik van plan echt de sport met hem in te gaan, we hebben ook cursussen tot G2 gevolgd.
Helaas werd zijn gedrag daarna té onhoudbaar.

Trainers, gedragstherapeuten, alles kwam voorbij, zonder resultaat. En als ik eerlijk ben... laat je niet bedonderen door de ''titel''. Veel ''experts'' hebben ook gewoon de grootste mond...

Omdat dit type hond toch voldoende beweging en training moet krijgen hebben wij zelf wat agilitymateriaal (voor de afwisseling) en doen we een beetje aan freestyle doggydance, gewoon in eigen huis en tuin. Ik heb een bieb vol hondenboeken en ben me gewoon goed gaan inlezen... er zelf een studie van maken dus! Zeker bij de agility moet je toch oppassen voor blessures, dus wat leesvoer vooraf is toch een must. Tot nu toe gaat het allemaal prima.

Afbeelding

Ik heb hiervan nog meer filmpjes en foto's, mocht er interesse zijn, dan zal ik de links graag plaatsen. Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 14:46

plaats ze maar hoor Lachen ben wel nieuwschierig

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 14:54

miekelover schreef:
Jen33 schreef:

ik heb niks tegen het ras maar in mijn ogen zijn ze te loch en te groot voor behendigheid. ik doe ook voor me lol en loop ook geen wedstrijden met mijn hond maar op onze club heb ik nog nooit een bennersenner of een ander groot loch ras rond zien lopen. maarja ieder zijn eigen keus.

zijn ze niet hd en ed gevoelig

mocht je wat tegen het ras hebben dan komt er oorlog Knipoog Tong uitsteken

bij ons zit het in de cursus in zeg maar eerste half uurtje is gehoorzaamheid en dan is het spelletjes spelen dus door tunnels ect heen. het word allemaal aangepast op de honden en er word gezegt wat we wel met onze hond mogen maar ook absoluut niet. over de A schuttig mag die wel maar moet hij wel heel vlak staan zeg maar. en een hond krijgt niet maar zo HD hoor Clown

alles valt toch aan te passen al zijn het maar onderlinge wedstrijdjes bij ons op de cursus dat zijn toch ook wedstrijden (volgens mij denk je dat ik alles groots wil dat heb je fout Clown )

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:02

Ik ga waarschijnloijk binnenkort beginnen met jacht training met onze labrador!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:51

Okee hier gaan we dan; mutsje en haar hond!!

http://www.zippyvideos.com/1481887954153926/rhodidancing1/

Rhodi kan dansen... filmpje. Vergeet hierbij niet dat we ALLES zelf hebben moeten leren, dus verwacht nou geen topniveau... Knipoog Hier waren we eigenlijk net begonnen. Er word dus ook nog constant beloond tussendoor.

Afbeelding

Springen met (letterlijk) mevrouw muts en haar herder. Lachen

Afbeelding

Beetje hoog over, kerel... haha!
Zoals je ziet heeft ons franse bulletje Branco er ook de grootste lol in. Die springt ook wel eens een laag hindernisje. Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 18:06

pubelia schreef:
Ik ga waarschijnloijk binnenkort beginnen met jacht training met onze labrador!

leuk man!! komen er dan ook foto's? Alleen de trainingen of ben je ook van plan om straks met het jagen mee te gaan? met het jagen mee gaan is hartstikke mooi om te zien altijd vind ik. de jagers in het groen die aan het drijven zijn samen met de hond Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 18:09

@Nakisha: hihi dat filmpje is wel grappig. onze hond zou je aan kijken van waarvan is hier het nut haha die zou gewoon voor je gaan zitten kijken: baas wat doe je toch raar hihi

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:27

Rhodi vind het echt prachtig Jen33, hij word vaak alleen veel te wild. Knipoog Hij is gewoon OVERenthousiast!

Hij kan trouwens ook polonaise lopen... Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:03

Jen33 schreef:
niet een hondengek Knipoog Clown ???

Ik denk zat hondengekken hiero, maar maar weinig die hun hond echt laten werken voor de kost.

Zelf train ik behendigheid met mijn honden, ze moeten dan wel 'werken', maar daarom zijn het nog geen werkhonden.
Een hond die deelneemt aan de jachttraining zie ik ook niet als een werkhond.
Pas wanneer een hond het getrainde werkelijk in uitvoering brengt, zie ik het als een werkhond.
Dus als een hond werkelijk mee gaat jagen, pakwerk uitvoert, schapen drijft, hulphond is, speurhond, reddingshond en ga zo maar verder.
Dus niet alleen ervoor getraint worden, certificaten halen, aan wedstrijden deelnemen enzo, maar wanneer ze het ook daadwerkelijk in praktijk brengen.
Vaak is het dan ook zo dat de hond er speciaal voor gefokt is en aangekocht voor dat doel.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:20

Een Leonberger is trouwens toch juist geschikt voor reddingswerk op het land (ook in de sneeuw) en in het water?
Het zou dus helemaal niet vreemd zijn als je je hond daarvoor traint het ooit nog eens een echte werkhond wordt Clown
Ik denk wel dat je er dan ook echt achter moet staan en er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan als jonge hond zijnde.
Automatisch zit daar een beetje behendigheid in, want over een boomstam springen of een berg opklauteren of tussen/door allerlei objecten heen manouvreren lijkt mij regelmatig voor te komen als je hond reddingswerk uitvoert.
Wel andere behendigheid dus dan de cursussen behendigheid die op de meeste hondenscholen gegeven worden Knipoog
Wat betreft die behendigheid, daar lijken ze mij niet echt geschikt voor, wel voor de 'lol', maar niet als je ook daadwerkelijk bij de besten wilt zitten als je aan wedstrijden deelneemt.

Wat betreft de kosten voor reddingswerkcursussen, dat valt volgens mij nog wel heel erg mee.
Tussen de 30 en 50 euro per cursus vind ik niet veel.
Lawinewerk valt duurder uit, maargoed, dan train je ook in het buitenland.

*edit; stom typefoutje Bloos *
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 07-06-07 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 20:25

hm zo zie ik dat ook niet hoor blindegeleidehond dat is echt werken voor een hond vind ik. de rest zoals lawinewerk en pakwerk,waterwerk,reddingswerk,speurwerk,jachtwerk daar is er volgens mij geen andere naam voor, zowel dan ben ik gewoon niet al te snugger hihi

en dacht dan doe ik zo'n topic titel maar had er beter ook gewoon behendigheid bij moeten zetten dan was er niet zoveel kans dat het anders geintepreteerd werd

dan is nu de vraag welke hobby's doen jullie met de hond Clown

voel me echt nu een schaap hihi Koe