Kattenvraagjes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Kattenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:45

Hallo allemaal!

Ik heb een aantal vraagjes aan jullie die in mij opkomen in de omgang/opvoeding van mijn katje van ca. 3 maanden oud.
Ik ben niet totaal onervaren want we hebben thuis altijd (meerdere, momenteel 4) katten gehad.
Alleen wil ik graag weten hoe jullie bepaalde dingen oplossen of aanpakken.

Ten eerste, mijn kat mag over een tijdje naar buiten, vanaf welke leeftijd zouden jullie de kat naar buiten laten gaan?

Vanaf hoe oud zou je ze aan de poezenpil doen? (ik wil haar eerst een tijdje aan de poezenpil en dan volgend voorjaar als ze 1 jaar is laat ik haar sterriliseren).

Mijn kat mag nu, met mooi weer, buiten in de tuin met een tuigje en een lijntje, mijn vriend (totaal onervaren met katten of andere huisdieren behalve cavia's) vind dit zielig, wat vinden jullie? Los buiten kan niet, zelfs even mee naar de schuur lopen toen ze voor het eerst buiten kwam resulteerde in een kat die onder de schutting door kroop (ik kon haar nog wel makkelijk pakken maar helemaal de bedoeling was het natuurlijk niet).

Het tuigje schuift rond (niet voorbij haar poten) als ze het om heeft, betekent dit dat het niet goedzit of is dit normaal?

Wat is jullie mening over een kleine kat uit logeren brengen?
De situatie: mijn vriend komt uit overijssel, ik uit noord-holland. We wonen in noord-Holland. Twee weken terug zouden we ivm de verjaardag van mijn vriend naar overijssel gaan. Ze hebben daar een erg dure zacht leren bank en zijn ook niet echt fan van dieren. Daarbij is het een rit van 2 uur wat ik niet echt fijn vind voor mijn katje. Ze is toen uit logeren geweest bij mijn tante (die heeft meerdere katten, ook eentje van één jaar). In het begin gingen ze blazen maar toen ik haar na 3 dagen weer op kwam halen waren ze lief aan het spelen en ging het erg goed. Vorig weekend is ze daar nog één keer geweest omdat we daar een verjaardag hadden en een aantal afspraken die echt daar moesten, we hebben alles meteen in één weekend gepland om ervan af te zijn. Toen is ze weer naar mijn tante gegaan en dit ging weer erg goed, ze gingen meteen spelen en herkenden elkaar echt duidelijk.
Wat vinden jullie hiervan, slecht om je kat uit logeren te brengen of niet mee te nemen of juist wel goed om haar naar hetzelfde adres te brengen enzo? En wat betreft de duur, liever één nachtje of juist liever (als ze dan toch heengaat) een paar nachtjes zodat ze niet net gewend is en dan weer weggehaald wordt??

Er komen vast nog wel meer vraagjes maar dit is het begin..

Groetjes,

Keukenkast

Re: Kattenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:00

Heb niet op al je vragen een antwoord, maar hoop dat je er iets mee kunt Lachen

Poezenpil:
Deze mag gegeven worden als je kat voor het eerst krols wordt. Dit moet je dus goed in de gaten houden. Dit kun je overigens ook nog navragen bij je dierenarts.

Buiten:
Wij hebben onze katten altijd naar buiten gedaan vanaf 1+. Dit moet je echter zelf weten, want ik ken ook mensen waarvan de kat al met 14 weken naar mocht of soms zelfs eerder. Het is net een beetje wat je gevoel zegt!

Uit logeren:
Zelf zou ik mijn kat niet uit logeren brengen. Die van ons wordt erg gefrustreerd als ze uit haar eigen omgeving wordt gehaald. Ze vermaakt zich prima en als ze maar een paar keer per dag geknuffeld wordt, vind ze het best!
Wij vragen altijd iemand om op te passen. Dus 3keer per dag eten geven/spelen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:13

Heb maar ervaring met 1 ding: het logeerverhaal. Ze zeggen dat katten aan hun huis hechten en dat ze dus beter af zijn als ze thuis blijven. Ik denk dat dit echt per kat verschilt. Mijn kat gaat regelmatig met me mee naar mijn vriend als ik daar langer dan 2 nachten blijf en als ze niet mee kan gaat ze regelmatig naar vrienden. Ze is vooral gehecht aan mij, maar andere mensen voldoen dan wel als vervanger.
Afgelopen weekend was ze alleen thuis en kwam er iemand voeren en ze was vanmorgen bij mijn thuiskomst in een slechter humeur dan wanneer ze uit logeren gaat. Het is een mensenvriendje en ze is gek op aandacht, dus ik doe haar liever uit logeren dan dat ik haar alleen thuis laat.
Was het een gespannen kat die wel echt aan haar huis was gehecht, dan zou ik haar dus thuis laten!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:18

RiandeV schreef:
Heb maar ervaring met 1 ding: het logeerverhaal. Ze zeggen dat katten aan hun huis hechten en dat ze dus beter af zijn als ze thuis blijven. Ik denk dat dit echt per kat verschilt. Mijn kat gaat regelmatig met me mee naar mijn vriend als ik daar langer dan 2 nachten blijf en als ze niet mee kan gaat ze regelmatig naar vrienden. Ze is vooral gehecht aan mij, maar andere mensen voldoen dan wel als vervanger.
Afgelopen weekend was ze alleen thuis en kwam er iemand voeren en ze was vanmorgen bij mijn thuiskomst in een slechter humeur dan wanneer ze uit logeren gaat. Het is een mensenvriendje en ze is gek op aandacht, dus ik doe haar liever uit logeren dan dat ik haar alleen thuis laat.
Was het een gespannen kat die wel echt aan haar huis was gehecht, dan zou ik haar dus thuis laten!

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Wat betreft het logeren, mijn katje is nog klein en absoluut niet uit haar hum geweest toen ze afgelopen twee keer uit logeren ging.. Ze is ook echt een aandachtskat en als wij de hele dag aan het werk zijn (ik werk 2 dagen in de week, verder ben ik alleen af en toe een paar uurtjes naar school) en ik kom 's middags thuis is ze altijd helemaal blij enzo.. Vandaar dus ook de keuze om haar uit logeren te brengen.. Maar wilde graag weten hoe anderen hierover denken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:40

Nikitah86 schreef:
Ten eerste, mijn kat mag over een tijdje naar buiten, vanaf welke leeftijd zouden jullie de kat naar buiten laten gaan?

Vanaf hoe oud zou je ze aan de poezenpil doen? (ik wil haar eerst een tijdje aan de poezenpil en dan volgend voorjaar als ze 1 jaar is laat ik haar sterriliseren).

Mijn kat mag nu, met mooi weer, buiten in de tuin met een tuigje en een lijntje, mijn vriend (totaal onervaren met katten of andere huisdieren behalve cavia's) vind dit zielig, wat vinden jullie? Los buiten kan niet, zelfs even mee naar de schuur lopen toen ze voor het eerst buiten kwam resulteerde in een kat die onder de schutting door kroop (ik kon haar nog wel makkelijk pakken maar helemaal de bedoeling was het natuurlijk niet).

Het tuigje schuift rond (niet voorbij haar poten) als ze het om heeft, betekent dit dat het niet goedzit of is dit normaal?

Wat is jullie mening over een kleine kat uit logeren brengen?
De situatie: mijn vriend komt uit overijssel, ik uit noord-holland. We wonen in noord-Holland. Twee weken terug zouden we ivm de verjaardag van mijn vriend naar overijssel gaan. Ze hebben daar een erg dure zacht leren bank en zijn ook niet echt fan van dieren. Daarbij is het een rit van 2 uur wat ik niet echt fijn vind voor mijn katje. Ze is toen uit logeren geweest bij mijn tante (die heeft meerdere katten, ook eentje van één jaar). In het begin gingen ze blazen maar toen ik haar na 3 dagen weer op kwam halen waren ze lief aan het spelen en ging het erg goed. Vorig weekend is ze daar nog één keer geweest omdat we daar een verjaardag hadden en een aantal afspraken die echt daar moesten, we hebben alles meteen in één weekend gepland om ervan af te zijn. Toen is ze weer naar mijn tante gegaan en dit ging weer erg goed, ze gingen meteen spelen en herkenden elkaar echt duidelijk.
Wat vinden jullie hiervan, slecht om je kat uit logeren te brengen of niet mee te nemen of juist wel goed om haar naar hetzelfde adres te brengen enzo? En wat betreft de duur, liever één nachtje of juist liever (als ze dan toch heengaat) een paar nachtjes zodat ze niet net gewend is en dan weer weggehaald wordt??

Er komen vast nog wel meer vraagjes maar dit is het begin..

Groetjes,

Ten eerste over de poezenpil. volgens mij is dit zo vroeg nog niet nodig. Mijn poes is vorig jaar in mei geboren en is dit jaar in januari gesteriliseerd na de eerste krolsheid. En ze is niet drachtig geworden. Volgens de dierenarts moest ze niet vroeger gesteriliseerd worden en moest ik ook geen anticonceptiepil geven. Zolang ze niet krols worden kan er niks misgaan. En die pil is ook niet zo gezond dus ik heb gewoon geopteerd voor sterilisatie.

Zal je kat ooit alleen buiten mogen? of mag ze enkel buiten aan de lijn. Ik heb mijn katje de eerste weken enkel binnengehouden. Daarna buiten gelaten en ik moet zeggen ze is eigelijk vnl in onze tuin. Wat onze dierenarts zei, liever een mooi kort kattenleven dan een lang leven binnenshuis.

Het tuigje moet denk ik niet strak zitten dus het mag wel een beetje kunnen draaien.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:33

De poezepil mag je niet geven tijdens de krolsheid

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:37

De poezenpil pag je wel geven tijdens krolsheid, elke dag 1 pil. Buiten krolsheid 1x per week.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:38

oke, bij mij in de praktijk houden ze het anders aan, niet geven tijdens de krolsheid....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:42

Hier ook tijdens krolsheid.
Wij hebben het gegeven na de 1e keer krols. Want onze kat liet hele sporen achter, zo;n zin had ze. Tong uitsteken Die willen we dus niet meer krols, tot we een nestje gaan fokken.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:45

Schattig he die kleine hummeltjes!

De poezenpil:
Na de eerste krolsheid geven! Merk je dat ze erg krols is, de pil aanschaffen en voor de zekerheid even binnen houden totdat je de pil aan het geven ben!

Buiten:
Naar buiten met die hap! Bij ons gingen de katten gelijk mee naar buiten. Vaak al vanaf een week of 9. Als ze klein zijn kan je ze veel beter bij je houden en lopen ze veel minder snel weg. Dus naar buiten. Blijf er even bij.. maar als ze 'ontsnapt' don't worry. Ze komt echt wel weer terug. Tikken op heb etensbakje doet al wonderen! Ook ik vind aan een tuigje ronduit zielig Vork

Logeren:
Ook ik zou er voor kiezen om een 'oppas' te regelen. Is dat niet mogelijk dan is jouw oplossing natuurlijk wel ideaal! Iemand die van katten houd en zelfs soortgenootjes om mee te spelen!

Veel plezier met je katje!

GoldieLoks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:49

Ik heb zelf een klein katje met de fles grootgebracht (vondeling) en ik heb haar pas 'alleen' naar buiten gelaten nadat ze gesterriliseerd was. Hier lopen meerdere katten, waaronder ook katers, en ik wou niet het risico lopen dat er nog meer kleintjes bij zouden komen, hoe lief ik ze ook vind Knipoog
Ik heb haar met 8 maanden laten helpen, na haar eerste krolsheid. Wij hebben nog 2 katten thuis en die hebben haar min of meer in de tuin op sleeptouw genomen. Zelfs nu nog (ze is nu 3) gaat ze niet veel verder dan de tuin. Als ze dit wel doet en ze schrikt is ze ook zo weer terug. Held op sokken Haha!

Over het 'uit logeren' te hebben, als je maar 1 nachtje wegblijft, waarom zou je je kat dan niet lekker thuis laten?
In de eigen omgeving vinden ze vaak toch het prettigst vertoeven. Zolang je maar voor ruim voldoende eten en drinken zorgt is er niets aan de hand. Misschien dat iemand eens per dag wil kijken of het allemaal goed gaat?

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:59

over de poezenpil: ik zou haar direct laten steriliseren als ik jou was (normaal gezien bij de eerste keer krols worden, dus een 6 à 9 maand max). De poezenpil geeft namelijk een verhoogd risico op borstkliertumoren, en werd ons dan door onze veearts ten zeerste afgeraden.

over het naar buiten gaan: is er geen mogelijkheid om een kattenren te maken in jullie tuin (of jullie tuin af te spannen zodat deze er niet uit kan)? Misschien nog het beste compromis tussen de vrijheid voor de kat en zijn veiligheid.

over het blijven logeren: verschilt van kat tot kat. wij hebben thuis al veel katten gehad, en de ene voelde zich direct thuis bij iemand anders, bij de andere moest je er dan weer niet eens aan denken. Ik zou zeggen, bekijk het eens, en als ie zich goed voelt, waarom niet?