Konijn wassen?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Konijn wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 12:19

Misschien raar,
Maar mijn konijn moet echt gewassen worden.
Hij heeft buiten dat hij last heeft van zijn ogen;
pupsen bij de ogen, waardoor zijn ogen gaan ontsteken,
ik haal iedere dag de pupsen weg, maar hij blijft er last van hebben.
Ook last van viezigheid bij zijn achterkant,
en ja de zomer komt eraan en de vliegen dus ook,
Ik wil hem niet ermee opschepen dat hij dadelijk maden krijgt
Dus moet er iets op verzinnen.
Ik heb hem ieder jaar wel een badje gegeven van badedas voor zijn
kont schoon te houden vooral in de zomer.
Maar omdat hij het ook aan zijn ogen heeft, slecht uit zijn vacht komt,
zijn pootjes ook vies zijn, en dan zijn achterste vies is wilde ik hem een geheel "bad" geven
(hij wordt trouwens 8 jaar dit jaar dus heeft ook met ouderdom te maken)

Ik wil met babyshampoo zijn viezigheden en ogen schoon krijgen,
omdat dit niet prikt en onschadelijk is voor hem.
Hij zit buiten dus moet oppassen met onderkoeling of verkoudheid, dus wilde
het rond het middaguur doen als het warmer is, zodat als hij gedroogt is
weer zonder ziek te worden rond kan springen.

Maar heeft iemand ervaring met een konijn een wasbeurt geven, en misschien tips voor zijn oogjes?
Alvast bedankt Lachen

Edit: ik weet ook dat je 'n konijn niet zomaar in het water kunt duwen, daarom vraag ik of iemand er ervaring mee heeft en iets weet voor zijn oogjes?

Faniek

Re: Konijn wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:16

Een konijn mag echt niet zomaar gewassen worder zeker niet met shampoos etc. Als een konijn een vieze achterkant heeft mag ik vragen op wat voor voer die dan staat?
Voor de oogjes kun je afgekoeld gekookt water gebruiken, maar zeker een babyshampoo.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:21

Ik denk dat je beter even bij de DA langs kan gaan. Een konijn mag je idd niet wassen. Een konijn heeft ook niet zomaar een vieze kont. Waarschijnlijk verkeerd voer of hij is ziek. Misschien heeft ie wel een of andere infectie op gelopen

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:25

Ga even langs de DA. Als dan blijkt dat het toch nodig is dat je konijn gewassen moet worden, legt hij je wel uit hoe je dat moet doen.
Zeker niet met gewone shampoo wassen trouwens, die zeep gaat vreselijk irriteren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:33

ik ben het eens met alles wat hierboven staat
een gezond konijn houd zichzelf schoon
oogjes kun je schoonmaken met afgekookt water

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:29

ja oogjes met gekookt water heb ik ook gedaan konijn had een traanoogje paar keer schoonmaken en het was over

Verder over dat wassen denk ik niet dat het verstandig is om hem een geheel bad te geven ..
misschien word ie dan wel verkouden..

Ik zou inderdaad even naar de dierenarts gaan !

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:36

jeetje moest even slikken toen ik dit topic las mijn konijn winnie is gisteren doodgegaan Huilen aan die vliegen en ze had ook veel last van vieze oogjes en woonde ook buiten echt raar om te lezen op dit moment.

Maar je kunt hem wassen met warm water en om de ogen en op de achterkant heen kun je baby shampoo gebruiken om de vettigheid en vuil weg te halen, (volgens mijn dierenarts kon dit gewoon en mijn konijn heeft er nooit last van gehad want als ze iet niet prettig vond dan bijt ze wel). Mijn konijn vond het wassen wel prettig gewoon in een ondiep bakje doen en wassen en vaak de onderkant controleren op maden.

Als je konijn ze toch heeft meteen wassen en de maden weghalen en gelijk naar de dierenarts voor antibiotica.

met een handdoek kun je een beetje droogwrijven.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:38

lovelynutia schreef:
jeetje moest even slikken toen ik dit topic las mijn konijn winnie is gisteren doodgegaan Huilen aan die vliegen en ze had ook veel last van vieze oogjes en woonde ook buiten echt raar om te lezen op dit moment.

Maar je kunt hem wassen met warm water en om de ogen en op de achterkant heen kun je baby shampoo gebruiken om de vettigheid en vuil weg te halen, (volgens mijn dierenarts kon dit gewoon en mijn konijn heeft er nooit last van gehad want als ze iest niet prettig vond dan bijt ze). Mijn konijn vond het wassen wel prettig gewoon in een ondiep bakje doen en wassen en vaak de onderkant controleren op maden.

Als je konijn ze toch heeft meteen wassen en de maden weghalen en gelijk naar de dierenarts voor antibiotica.

met een handdoek kun je een beetje droogwrijven.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:41

Een vieze achtkerkant is idd niet normaal en je dient langs te gaan bij de da en je voer eens onder de loep nemen (teveel groenvoor, te weinig hooi?). Ook al was je zoveel je wil, als je de echte oorzaak niet aanpakt, blijft het zo.
Maden nestelen zich heel snel in een warme, vochtige omgeving, daar moet je dus extra mee opletten!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 09:59

Bedankt allemaal voor de reacties

Aan het voer ligt het niet,
Hij krijgt zijn dagelijks plak hooi en brokken krijgt hij niet te veel,
verder krijgt hij af en toe gedroogd brood, appel, wortel en heel soms wat peterselie.

Verder heeft hij langere haren, vooral bij de kont,
en zit hij elke dag buiten, dus ook als het modderig is,
dus niet gek dat hij vies is.

Met gekookt water heb ik zijn ogen idd vaker schoongemaakt,
maar helaas hielp het even en begon het daarna opnieuw

lovelynutia, bedankt dat je zegt dat je DA ook zei van babyshampoo, nu weet ik het zeker dat het daarmee kan.

Ik zorg dat hij helemaal droog weer terug in zijn ren komt, eerder komt hij er niet in, en ik controleer hem op verkoudheid Lachen

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:01

ik heb een heel artikel over konijnen met een vuile achterkant...
ik zal eens kijken wat dat zegt~!
Laatst bijgewerkt door Suzann3 op 03-06-07 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 10:03

Oke bedankt Oslo_girl

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:03

Toch zou ik met het konijn naar de dierenarts gaan.
Met wassen maak je hem schoon, maar je doet niks aan de oorzaak. zo blijven de vieze ogen terug komen.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:19

Huid maden ziekte

Als het eind van het voorjaar de dagen warm en vochtig worden, lopen konijnen regelmaatig huidmaden ziekte op. Deze ziekte word veroorzaakt door de blauw groene vlieg. De vliegen komen te voorschijn in deze periode en ruimen uitwerpselen op van onder andere katten en konijnen . bovendien bevinden ze zich op bevuilde achterwerken.

Daarnaast komen de vliegen ook af op de lucht van diaree of urine. Ze leggen eitjes in aangekoekte uitwerpselen of op een vier ruikende huid, vooral aan de onderkant van de staart en tussen de achterpoten.

Omdat de vliegen ook grag wondjes bezoeken is het belangenrijk een konijn hier grondig op te controleren. Hoe de kooi zo schoon/reukloos mogelijk. Een vies /slecht ruikend achterwerk moet worden gewassen. Zet het konijn met zijn achterste in een bak lauw warm water. De aangekoekte keutels worden zacht door het warme water en kunnen uit de vacht worden gevreven. Gaat de lucht niet weg dat kan baby zeep worden gebruikt. Daarna goed afspoelen en afdrogen.

Het beste is natuurlijk om de oorzaak aan te pakken. Zachte keutels ontstaan meestal van te veel koolhydraten in het voedsel, waardoon de blindedarm flora raakt verstoord. Door een poosje hooi/water dieet *dus geen koolhydraten meer* kan het verbeteren . (Over dieren, augustus 2003)

ik hoop dat je er wat aan hebt... al je meet wilt weten dan zal ik het in scennen .. .maar het grootste deel ging over de maden.... in dit stukje stant het wassen OK dan!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:22

Wassen kan ook maar beperkt, het beste is om heel die achterkant te laten scheren door de DA, en ontsmetten.
Dan zie je direct ook waar er eventueel wondjes zijn. Die lopende oogjes kunnen ook wijzen op een andere infectie, dus daar kan hij dan ook iets aan doen...

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:27

ja.... dat zij het artikel ook maat ik heb geen zin om een 2 pagina artikel over te tikken.... zo als ik al zei kan ik het scannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:30

Konijnen mogen niet zomaar gewassen worden idd. Tegen de vliegen kun je beter fijn gaas voor het hok doen..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:31

Heeft je konijn geen wormen? Konijntjes kunnen veel dingen bij plakpoep en vieze ogen hebben. Maar als ze verder goed in haar doen is, denk ik niet direct aan een erge ziekte, maar dus misschien wel wormen. Je kan de ontlasting daarop laten controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:35

Ik heb trouwens ook een konijn dat snel diarree heeft, vooral bij snelle weersveranderingen. Ben al bij de DA geweest ervoor, en die zegt dat sommige konijnen daar gewoon sneller last van hebben. Maar ze is onmogelijk in een bad met water te zetten want daar springt ze meteen weer uit.. iemand iedeeën hoe ik haar dan schoon kan krijgen ?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 10:52

Pollewoppy schreef:
Toch zou ik met het konijn naar de dierenarts gaan.
Met wassen maak je hem schoon, maar je doet niks aan de oorzaak. zo blijven de vieze ogen terug komen.

De oorzaak is me duidelijk, komt omdat hij altijd buiten is,
Vieze ogen komen ervan als ze op de trek staan,
dus komt van het buiten zijn Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:54

ik denk dat de traanbuisjes verstopt zitten bij jouw konijn. omdat die last blijft houden van pus uit zijn ogen. ik zou naar de DA gaan.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:59

Ik zou per direct over gaan op een dieet van water en hooi, geen appels of groenvoer geven tot de diarree over is. Kont wassen kan zoals boven beschreven met babyshampoo of Biotex (week niet de bleek!). Klitten in de vacht kun je het beste knippen/scheren
Ik heb hier 2 vosjes zitten waarvan 1 aan de diarree is dus beiden op dieet (zitten samen). De vacht aan de achterkant knip ik met grote regelmaat weg zodat zich daar geen vuil e.d. kan ophopen. Over het hok van je konijn kun je vitrage hangen zodat vliegen er niet in kunnen komen en verder is het zaak om alle vervuiling in het hok z.s.m. weg te halen. Ik zou het konijn niet geheel wassen
Wat de vieze ogen betreft, idd controleren of ze niet op de tocht staat en tja, schoonmaken met gekookt water. Als het al een tijd aanhoudt zou ik zeker naar de dierenarts gaan!!! (ook als de diarree aanhoudt of al langer aanwezig is)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:03

Oslo_girl, bedankt voor het overtypen, hier heb ik iets aan.

Hij heeft geen keutels vastplakken, hij is daar gewoon vies, is niet mooi wit maar bruin daar.

Hij heeft zijn hele leven (bijna 8 jaar) al last van een vieze achterkant, heeft nog nooit wormen/maden gehad, hier controleer ik regelmatig op!

Fijn gaas gaat niet lukken, hij zit buiten in een ren, dus loopt rond en de bovenkant van het ren is open omdat we anders niet bij het hok komen Lachen

Hij is niet anders als anders in zijn doen, hij springt wat rond, eet altijd zijn eten op (krijgt 's morgens en 's avonds een handje brokken)
en slaapt vééél (buiten), maar dat doet heeft hij altijd al gedaan.

Hij is niet aan de diarree voor alle duidelijkheid, hij is daar gewoon vies.
Vitrage voor het hok gaat niet omdat hij dus in een ren zit met hok eraan, en hij anders niet in zijn hok kan, waar zijn eten en drinken staat, en z'n wc.
Niet op de tocht staan kan ik niet vermijden omdat hij altijd buiten is.

Even op iedereen gereageerd Lachen
Bedankt voor de reacties!!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:05

Ik wacht zoiezo nog even met wassen, tot het iets warmer is, anders is de kans op ziek worden mij te groot voor hem!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:06

Het kan al goed zijn dat je konijn nu al ziek is van wormen oid. Diarree krijgt die niet zomaar van buiten staan mits op gras. En vieze ogen inderdaad van op de toch of iets anders. Verder nooit helemaal wassen en eventueel even knippen bij zijn/haar achterste, want een vies achterste moet je nu wel schoon maken.