Abses bij konijn.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Abses bij konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 20:59

Ik kwam er gister dus achter dat Big Mac (Franse hangoor) een bult onder zijn oor heeft, als best groot(ong. 2 bij 2 cm.) maar hij viel niet op.. hij huppelde nog steeds rond in de tuin, maar dit keer dacht ik laat ik hem eens een keer borstelen..

Het is een ram van 5 jaar.. Hij eet, drinkt gelukkig goed.

Vandaag zijn we met hem naar de dierenarts geweest die heeft het open gesneden en al dat vieze spul eruit gehaald. En met Jodium gedruppeld.

Dit moet ik nu elke dag 2 keer druppelen en maandag moeten we weer met hem terug komen bij de DA. Dan gaat ze kijken of we het zo verder kunnen genezen of dat hij geopereerd moet/kan worden.

Ik hoop echt het beste voor mijn knul.. Hij loopt normaal buiten in een ren van ong. 3 bij 5.. maar ik heb hem nu even binnen gehaald om het in de gaten te houden hoe het gaat..

Een foto:

Afbeelding

Mensen die hiermee ervaring hebben???

Wilawander

Re: Abses bij konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:04

Als een abces is geopend dan wordt deze meestal gespoeld en de dag erna ook. Ook krijgt het konijn antibiotica. Er is wel een kans dat het weer terugkomt. Zo doen wj het tenminste en gaat altijd erg goed.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:44

Wooow, sorry maar ik snap niet hoe je dit over het hoofd kan zien, die bult is wel erg groot hoor!
Abcessen zijn altijd vervelende verhalen, kan dus erg lang duren voordat je er echt vanaf bent! Je moet het vooral goed schoonhouden, goed consequent die wond schoon spoelen etc. Ook vaak gewoon voor controle naar de dierenarts terug gaan of het allemaal wel goed gaat etc.
Succes ermee!
Gr.
Naatje

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:46

konijn van mn zus had een abces onder zn oog. alles aan geprobeert zelfseen operatie gedaan alleen de dag erna was hij zo slecht dat ze hem moest laten inslapen.een abces bestaat bij een konijn vaak uit dik vies pus en omdat het zo dik is is het vaak erg moeilijk tebehandelen veel succes ermee

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 11:23

Nathachou schreef:
Wooow, sorry maar ik snap niet hoe je dit over het hoofd kan zien, die bult is wel erg groot hoor!
Abcessen zijn altijd vervelende verhalen, kan dus erg lang duren voordat je er echt vanaf bent! Je moet het vooral goed schoonhouden, goed consequent die wond schoon spoelen etc. Ook vaak gewoon voor controle naar de dierenarts terug gaan of het allemaal wel goed gaat etc.
Succes ermee!
Gr.
Naatje

Hij zit onder zijn oor.. Op deze foto zie je het dus niet wat dit is een foto voor dat hij er last van had.. Ik heb mijn konijnen gewoon los lopen en pak ze dus bijna nooit..

Ik probeer wel even een foto te maken.. die zet ik er zo snel mogelijk op! moet nu alleen nog uploaden

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:25

Het konijn van mijn broertje had dat ook, maar dan op zijn snuitje. Succes ermee!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 11:50

Zo ziet het er dus uit als je gewoon naar hem kijkt..

Afbeelding

En zo dus als ik zn oor optil.. Ziet er niet heel lekker uit dus vandaar in link. Dat oranje is Jodium.

Oja.. ik heb hem op houtjes gezet omdat dat niet stoffig is omdat stro ook in zijn wond kan prikken. en ik de houtjes beter schoon kan houden.

Ik heb heb net ook weer een handje gras gegeven( hij is gras gewent hij staat normaal dag en nacht op het gras..)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=O83NDTBS

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:46

Meid gewoon het netjes blijven behandelen,en de wond heel goed blijven spoelen met jodium.Maar heeft de dierenarts geen (orale)antibiotica voorgeschreven??Heel veel beterschap konijnen vriendje.. Ach gut .

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 13:59

Bandos schreef:
Meid gewoon het netjes blijven behandelen,en de wond heel goed blijven spoelen met jodium.Maar heeft de dierenarts geen (orale)antibiotica voorgeschreven??Heel veel beterschap konijnen vriendje.. Ach gut .

Nee, de DA heeft geen antibiotica voorgeschreven.. Alleen Dat Jodium.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:26

Heeey!
Sorry voor mijn voorbarige conclusie, ik dacht dat zijn oor zijn abces was Clown vandaar ... Ik had beter eerst na kunnen vragen, mijn excuses.
Ik zou toch ook om een antibiotica vragen, want zo kan je de oorzaak ook via binnen bestrijden, dat gaat vaak wat beter dan alleen jodium.
Gr.
Naatje

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 18:34

Nathachou schreef:
Heeey!
Sorry voor mijn voorbarige conclusie, ik dacht dat zijn oor zijn abces was Clown vandaar ... Ik had beter eerst na kunnen vragen, mijn excuses.
Ik zou toch ook om een antibiotica vragen, want zo kan je de oorzaak ook via binnen bestrijden, dat gaat vaak wat beter dan alleen jodium.
Gr.
Naatje

Foutje kan gebeuren toch!
Morgen gaan we weer naar de da. dan gaat ze kijken of het goed gaat etc. Lachen

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:22

Mijn mannetje is net ingeslapen..

het abses zat vast aan het oor.. Hij kon niet geopereerd worden hij zal alleen maar extra pijn hebben gehad..

Rust zacht jongen!

Ik had verkeerd uitgerekent.. hij had een nep tattoe in zijn oor.. :S Hij is 8 geworden.. want kochten hem meteen toen we in ons vorige huis kwamen wonen en toen was ie al anderhalf...

Maar leeftijd maakt niks uit.. hij is dr niet meer..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:25

mijn kat heeft het gehad

toen de abses open was gegaan, moest hij aan de antibiotica etc, en hij is toen heel erg opgeknapt
hij is nu weer de oude Lachen

echt jammer dat het bij jou konijn niet zo had mogen zijn Ach gut
Laatst bijgewerkt door Emori op 05-06-07 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:26

Gecondoleerd !
Jammer dat ie het niet gered heeft, maar misschie is het wel beter zo ...
Gr.
Naatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:29

Jeetje zeg.. gecondoleerd. En heel veel sterkte Ach gut!