hoe is het ziekteverloop van een kat met nierfalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

hoe is het ziekteverloop van een kat met nierfalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 12:10

Mijn kat is sinds vorig jaar nierpatient.

Hij krijgt 2 x p/d een halve pil Fortekor en dieetvoeding van de dierenarts.

Hij vermagert wel wat, maar ziet er volgens de DA op zich goed uit. Zelf merk ik dat hij verandert, ik heb het idee dat hij zich vaak niet lekker voelt. Hij trekt zich dan terug en zijn ogen staan dan raar. Ook spuugt hij regelmatig, en dan nadat hij veel water gedronken heeft zodat er enorme golven uitkomen. En daarna kan hij weer dagen vrolijk zijn.

Wie heeft er ook een kat met nierproblemen? Hoe gaat dat bij jullie, en wat kan ik nog meer gaan verwachten?

Chubby

Re: hoe is het ziekteverloop van een kat met nierfalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:42

http://www.ah.novartis.nl/pet_health/nl/cat/kidney_01.shtml

Hier een heel stuk over nierfalen bij de kat en het geneesmiddel Fortekor.

Misschien kun je bespreken met je dierenarts om de dosis te wijzigen.

Met de aantekening dat Fortekor geen genezing biedt, maar wel bestrijding van de symptomen. Uiteindelijk zal je kat toch sterven aan deze aandoening, het leven wordt slechts kwalitatief verbeterd en iets verlengd. Hoe het medicijn aanslaat is bij elke kat verschillend.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:12

vandaag is bij mijn kat ook nierfalen gecontaceert

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:35

Mijn kat heeft ook last van nierfalen. In het begin kreeg hij ook Fortekor, daar ging hij ook van overgeven.
Nu krijgt hij gewoon z'n nierdieet en verder niets, dat ze in het begin afvallen is niet zo erg, meestal stabiliseert dat wel weer.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:18

onze poes(nu 11 jaar) is sinds 2 jaar ook nierpatient. Er is toen geconstateerd dat haar nierfunctie verminderd was. Ze krijgt geen medicijnen, alleen nierdieet. Poes is van zichzelf al mager (slank), maar verder eet ze wel goed, drinkt niet heel veel. Is sinds kort wel heel knuffelig en ligt het liefst de hele dag op schoot. Poes is nogal lastig met medicijnen geven, dus dat stel ik maar zolang mogelijk uit. Ze krijgt brokjes van de DA, merk Renal. Blikvoer van dat merk lust ze niet, dus zo nu en dan koop ik toch goedkope blikjes zodat ze eens lekker blikvlees eet. Voor de afwisseling. ik weet het , is niet goed, maar ja. De Da stelde toen voor dat we 3 tot 4 keer per jaar langs komen om bloed van poes te laten controleren, zodat ze het ziekte verloop in de gaten kunnen houden. Dus niet he. Poes laat dit niet zo toe en zal dan elke keer onder narcose moeten. ja dat is goed voor de nieren. Binnenkort moet ze weer haar inentingen hebben en dan zien we wel verder. Voorlopig doet ze het goed. Ze vangt op zijn tijd nog een muisje of vogeltje, speelt nog met snippertjes, plaagt de honden. Dus het gaat met haar wel goed.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:28

Hier 2 katten op nier dieet.
Mijn vorige kater was 7 toen het er uit kwam dat hij het aan de nieren had, hij heeft altijd nierdieet gehad en de laatste jaren hebben we hem 1a2keer per jaar laten spoelen.
Hij is er 17 jaar mee geworden.
Mijn bengalen die ik nu heb zijn nu ook 7 en er is nu een maand of 2 geconstateerd dat ze het allebij aan de nieren hebben .
Ze zitten dus allebei op nierdieet ze drinken redelijk veel.
En ze braken ook regelmatig, maar ze kunnen er wel oud mee worden.
Ze worden nu regelmatig geprikt op de nierwaarde's en als die te hoog zijn laat ik ze ook weer spoelen dan kunnen ze er weer ff tegen.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:41

Wat is dat spoelen dan? dar heb ik nog nooit van gehoord.

en het zou dus ook zo kunnen zijn dat hij overgeeft van de Fortekor. Misschien moet ik inderdaad de dosis eens aan laten passen.

Hij is inderdaad ook veel kroeleriger geworden, wil altijd op schoot. Alsof hij weet dat hij ziek is.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:25

Spoelen is dat ze onderhuids vocht toe brengen wat dan door de nieren verwerkt wordt zodat zijn nieren als het ware gespoeld worden.
Mijn katten krijgen geen medicijnen , maar krijgen wel KD brokken van de dierenarts 2 kg voor 19,95