Kitten met fles voeden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gratchen

Kitten met fles voeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 08:44

Hi,

Helaas heeft op stal de moederpoes een kitten verstoten. De boer wilde het maar laten dood gaan, maar ik wil het kitten nu met de fles gaan voeden. Ik heb zelf nog een poes, die meestal de rol van moeder goed op zich neemt (deed ze ook al met mijn 5 wkn oude kitten).

Hebben mensen tips, en om de hoeveel uur moet ik het kitten voeden? Hij is nu denk ik een week of drie (heeft nog net zijn oogjes niet open, maar een andere in het nest wel).

Hartstikke bedankt!

Snovje

Re: Kitten met fles voeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:47

J ekunt ze het beste speciale kittenmelk geven dat is verkrijgbaar bij elke dierenwinkel....anders kunnen ze jouw wel tips geven. Daarnaast zullen ze ongeveer om de 2 uur eten willen heb ....althans zo vaak melde mijn kitten zich toen der tijd. Daarna willen ze spelen en daarna gaan ze pas slapen.... HEt is dus wel veel werk...

Suc-6 in ieder geval!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:55

Wij hebben onze kater ook met de fles grootgebracht, zijn moeder is (enorm stom) onder mijn lopend paard gelopen en onder haar poot geraakt, hij was toen nog geen twee weken geloof ik. Het is heel veel werk, inderdaad om de twee uur eten geven, maar ook heel regelmatig ervoor zorgen dat je kitten zijn behoeften kan doen (over zijn poepje wrijven, zodat hij "gestimuleerd" wordt om zijn behoeften te doen).
Ik moet wel zeggen, onze kater heeft er lang hééél erg slecht uitgezien. Vacht helemaal vies en ruw, helemaal bruin (nu is hij pikzwart), altijd wel ontstekingen aan zijn oogjes, zijn poten stonden enorm scheef,... Maar alles is in orde gekomen, en ondertussen hebben wij de mooiste kater van heel de buurt Haha!, echt een prachtbeest. En enorm aanhankelijk, wil altijd aandacht hebben, loopt overal mee hene, als je in de tuin aan het werken bent zit hij altijd naast je, hij kan zelfs apporteren met een mini-kindersurprise-eitje Tong uitsteken.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:01

De oogjes gaan meestal tussen de tiende en veertiende dag open,dus dit kleintje zal jonger zijn als dat je schat.Op deze leeftijd zou ik inderdaad om de drie uur voeden met kittenmelk uit een flesje,daarna rond de geslachtsdelen met een nat watje het plasje en drukje opwekken.Maar als je volwassen poes dit wil doen,zou het nog beter zijn.Hou dus ook in de gaten dat de kleine zich ontlast.Veel succes met dit dankbare werkje.. Ach gut .

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:06

Even nog een kleine aanvulling op mijn berichtje.Kijk eens goed of de oogjes niet dicht geplakt zijn,dit komt ook nog al eens voor.Zachtjes met een nat watje wat je in de kamille thee hebt gedoopt,over de oogjes deppen.Misschien gaan ze zo open,maar niet forceren!!Gaan ze zo niet open,dan wachten op de natuur.Nogmaals veel succes met het moederen.. Pling Pling .

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:06

Bij ons op stal was er ook een kitten die verstoten is door haar moeder.
Ik heb haar toen ook mee naar huis genomen.
We hebben hem in de honden bench gezet.
voor hooi en achterin wat zaagsel zodat ze daar haar behoefte kon doen.
ook hebben we er 2 knuffeltjes in gelegd zodat ze er lekker warm tegen aan kon gaan liggen.
1 oogje van de kat zat ook nog dicht die hebben we inderdaad met wat kamille thee schoon gemaakt.
Verder hebben we haar ook de fles gegeven met kitten melk.
We hebben haar om de 2 uur ongeveer de fles gegeven.
Daarna wat spelen en dan kwam ze lekker warm bij je liggen.
s'Nachts sliep ze goed door en hoefde we niet op te staan.
Helaas kon ze niet bij ons blijven omdat wij al een konijn en een hond hebben en hebben we haar vandaag weg moeten doen.
Naar Loez hier op bokt.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 07:05

Dank voor jullie berichtjes en tips! Het gaat erg goed, hopelijk binnenkort een foto-tje!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 07:19

gratchen schreef:
Dank voor jullie berichtjes en tips! Het gaat erg goed, hopelijk binnenkort een foto-tje!

Met 3 weekjes zouden die oogjes allang open moet zijn.. dus let daar even goed op. Onze poes was met 3 weken al aardig zelfstandig omdat ze oudere stiefzusjes/broertjes had die 3 weken ouder waren. Met 3,5 dronk ze al zelf uit een bakje en lag af en toe nog aan de moeder maar die kreeg er toch ook wel genoeg van na 10 weken voedden. Ik hoop dat ze de fles verder accepteert.. dit wou bij ons namelijk niet en toen zijn we dus bij puur toeval een pleegpoes tegengekomen (achterbuurvrouw had een nestje van 3 weken) en daar mocht ze gewoon bij.

hoefnagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:09

Heej, ik heb ook een jong katje opgevoed (toen ik haar vond was ze hooguit een week oud) en ze had in haar leven nog bijna niks gedronken. Ik heb haar in een mand op een warme kruik gelegd en geregeld melk gegeven (eerst gewone melk omdat we niks anders hadden, maar daar kreeg ze diaree van, dus ben ik over gegaan op kattenmelk).

Eerst gaf ik haar verdunde kattenmelk, later kreeg ze ondeverdunde kattenmelk met nutrix erdoorheen.

Verder is het handig om haar elke keer na het voeren met een wc-papiertje over haar kontje te masseren (niet zo smakelijk misschien), hierdoor zal hij/zij gaan poepen en/of plassen. Zo zal hij/zij zichzelf dus niet onderpoepen/plassen.

Hier heb ik nog een handige link voor je: http://www.geocities.com/turbo502002/index.html

Als je nog vragen hebt over hoe ik dingen heb gedaan, stuur me gerust een berichtje!

Ik wens je veel succes!

Groetjes van Lianne.