Heey , Ik heb een poes en die is zwanger .. Die komt elke dag buiten .. Als de jongen geboren worden bijvoorbeeld in het bos neemt ze de jongen dan gewoon mee naar binnen of laat ze ze daar liggen ?
We kunnen de poes ook niet verbieden om niet na buiten te gaan ..
Vaak is een krat of doos met een deken genoeg om een poes in te laten bevallen.
Maar ik zou als de kittens geboren zijn de poes binnen laten want ze zijn na de geboorte snel weer vruchtbaar en na dat de kittens een huisje hebben een afspraak met de dierenarts maken als je geen kittens in de toekomst meer wil!
Waarschijnlijk bepaalt je kat zelf wel waar ze gaat bevallen, en dat is meestal op een plekje wat jij net niet in gedachten had (denk aan: op bed, in een kast, onder bed...). En wat bedoel je met 'opbeuren'?
Katten beslissen eigenlijk altijd alles zelf wel. Sommigen willen niet opgetild worden, anders vinden het geen probleem. Ga normaal met d'r om en je merkt het vanzelf als je een kras op je arm hebt: dan vind ze het niet meer prettig! Waar ze d'r kids neerlegt, bepalen ze ook meestal zelf, ook al had je iets anders moois in gedachten. Moeder poes van de manege had d'r eerste nestje ook beneden onder de trap neergelegd, maar ivm waakhond 's nachts, heb ik ze naar het zolder verhuisd. Hier heeft ze ze keurig laten liggen en dit jaar heeft ze dezelfde plek weer uitgekozen om haar jongen weer neer te leggen! Kittens veel in contact laten komen met mensen/kinderen, anders kunnen ze later wat moeilijk wennen aan mensen.
Kittenvoer aan moeder poes geven, zit veel energie in die ze nodig zal hebben voor de lactatie. Ik geef ma poes en kinders van nu 6 weken Specific kittenvoer (= duur, maar erg goed voer voor een goeie start!).