Cavia met gebroken tanden, tips?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Cavia met gebroken tanden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:43

Beste bokkers,

Zoals bij echte BB mensen misschien al bekend is mijn cavia een poosje ziek. Het gaat/ging beter zijn poepjes zijn niet meer geel en naar mijn idee was de lever minder hard ook heb ik antibiotica voor de lever gekregen. Hij was helaas vandaag wat sloom en toen ik hem water bij gaf zag ik dat zijn tanden gebroken waren, beide boven tanden. De twee tanden hangen los in de mond en er zit iets pusachtigs tussen.

Nu is mijn vraag. Hoe snel groeien de tanden? Ik ga ze straks laten verwijderen bij de DA.
Bij voeren lijkt niet nodig want hij eet groenten en brok met zijn achterste kiesjes. Het enige is ik heb geen idee hoe het is gebeurd en hoe snel tanden groeien?

Tips zijn welkom wou vooral een antwoord en ik wou mijn verhaal even kwijt.

jenne

Re: Cavia met gebroken tanden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:15

Dat gaat vrij snel.
Ongeveer een weekje en dan zijn ze weer op normale lengte.

Hoe het kan weet ik ook niet.
Heb hier 1 caaf zitten die eens in de zoveel tijd zijn boventandjes kwijt is.
Heb wel eens gehoord dat het een gebrek aan vitamine C kan zijn, maar die bij ons zit bij nog 2 andere die het zelfde voer krijgen (met voldoende vit c)
Hij heeft er verder geen last van (wij wel Clown moet dan de stukjes wortel klein snijden omdat hij het niet kan knagen dan)

Succes met je caaf

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:18

De tandjes groeien inderdaad erg snel weer aan gelukkig. Mijn caaf breekt wel eens 1 van zijn voortandjes. En ze zijn heel snel weer allebei op dezelfde lengte!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 21:00

Gelukkig dat het zo snel gaat!

Ik moet de tandjes nog laten zitten, ze hangen nog aan het tandvlees zeg maar. Na het bezoek was hij wel blij dat hij weer hooi mocht eten. De DA had als verklaring een trauma (vallen enz.) of omdat hij al wat aan de lever heeft waardoor hij afval stoffen in het bloed krijgt en dan kan hij daardoor een ontsteking hebben gehad aan zijn tanden waardoor ze zijn gebroken. Kwam er net achter dat hij nog kan drinken dan vouwen de tandjes gewoon naar achter, hij heeft dus geen pijn ervan denk ik.. of in iedergeval weinig.