Sommige van jullie zullen het topic van Faniek nog wel weten. 7 kleine flessen franse hangoren
Zij probeerde een nest Franse hangoren met de fles groot te brengen. Ik reageerde ook in dat topic dat ik een nestje FH's aan het flesvoeden was. Ondanks onze inzet heeft geen één FH het gered...
Ik heb direct geroepen; "Dit nooít meer!"
Ik ben letterlijk enkele dagen ziek geweest van het feit dat je de jongen uit je handen voelt glijden en dood ziet gaan en je er helemaal niets aan kan doen. Dit zou me niet nog eens gebeuren.
Wanneer een voedster uitgerekend is zorg ik meestal ervoor dat er 2 tot 3 voedster tegelijkertijd uitgerekend zijn.
Zodat wanneer het nodig is ik jongen over kan leggen.
Zo ook dit keer. Ik heb 2 voedster tegelijkertijd laten dekken.
Na anderhalve week, twee weken zet ik ze nogmaals bij de ram om te kijken of de dekking geslaagd is.
De één, Elizabeth, reageerde inderdaad "vechtlustig" tegen de ram, de ander, Rose, liet zich gewillig dekken.
Na ja. Elizabeth was was een ervaren voedster. Rose had haar vorige nest ook goed groot gebracht. Ik verwachte dus geen problemen.
Elizabeth zou 20 mei uitgerekend zijn, Rose rond 4 juni.
En ja hoor. Op 20 mei lag er bij Elizabeth een prachtig nest met 8 jongen. Alles goed gegaan en ze bleven het goed doen.
Ongeveer een week voor de uitgerekende datum wordt het hok bevallings klaar gemaakt.
Dat houdt in dat alles nog even en goede poets beurt krijgt, de plasbak even extra ontsmet wordt en er een bevallingsbak in komt te staan.
Toen ik op 25 mei de hokken wilde schoonmaken en ik bij het hok van Rose kwam kreeg ik de schrik van mijn leven.
Door het hele hok verspreid lagen 10 jongen. 4 waren er dood, 6 leefde er nog. De dekking was de eerste keer tóch gelukt!
Ze was nét bevallen en alles zat nog onder het bloed.
Ik snel een schoon hok gemaakt. Gelukkig had Elizabeth veelvuldig geplukt, dus ik heb een berg haar vaan haar gepakt en ze voor het nest van Rose gebruikt. Jongen erin en afwachten.
Toen ik 's avonds de nachtcontrole deed, heb ik Rose op het nest gezet.
Ze bleef zitten en ik hoor het schitterende geluid wat elke fokker wil horen... Slurp geluiden van de jongen! Yes!
En zo ging het in mijn ogen 3 dagen goed, tot vanochtend....
De jongen worden niet (meer) gevoed. Ze zijn rimpelig en hebben duidelijk honger. Ze zijn erg onrustig en piepen veel.
Ze overleggen is geen optie. De andere voedster heeft er al 8 en mocht ik er enkele bij leggen ben ik bang dat dit ten koste gaat van haar eigen jongen...
Dus blijft er niets anders over dan zelf voeden en hopen dat de laatste voedster die 4 juni uitgerekend is, niet zo'n groot nest heeft en deze jongen tegen die tijd nog in leven zijn zodat ik ze over kan leggen...
O help...