eigenwijs konijn eet geen hooi, erg?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

eigenwijs konijn eet geen hooi, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 22:27

Nou ik heb dus een konijn die der hooi niet wilt eten! Brokjes eet ze wel gewoon. Ik geef steeds minder brokjes in de hoop dat ze dan misschien hooi eet, maar nee hoor. Zelfs 2 dagen geen brokjes gegeven, en nog wordt het stapeltje hooi maar niet kleiner. Ik heb het idee dat ze die 2 dagen dus gewoon helemaal niks heeft gegeten. Als het droog weer is zit ze gewoon in het gras, dat eet ze wel, alleen als het regent en snachts zit ze in der hok. Der poep is niet anders als normaal, ze is niet dikker of dunner geworden, en ze drinkt ook gewoon.
Zou dit op langer termijn problemen kunnen geven?

Teelee

Re: eigenwijs konijn eet geen hooi, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:30

ik volg dit even, aangezien die van mij ook hooi heeft en niet wil eten. wel brok en hele tijd op het gras, maar geen hooi.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:32

Mijn konijn doet het ook niet, die frutselt er wat in om en gaat er in slapen, maar eten ho maar!

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:33

Volgens mij niet hoor, mijn konijn at ook nooit hooi en is 12 jaar oud geworden Lachen Ik gaf hem altijd brokjes en vers geplukt gras/slablaadjes/stukjes appel etc. Hij knabbelde wel op stro, daar maakte ie altijd zijn nestje van. Volgens mij gebruiken konijnen hooi en stro meer om hun bedje mee in te richten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:35

ja dit zou zeker problemen geven, maar ik denk dat je konijn echt wel gegeten heeft. Een konijn dat een dag niet eet, heeft de kans dat de darmen stil komen te liggen en dit kan dodelijk zijn. Pas dus op met geen eten geven. Hooi is basisvoer voor een konijn en heel belangrijk voor de werking van de darmen. Daarom denk ik dat jij gewoon niet hebt opgemerkt dat het hooi minder is geworden.

heb een stukje gekopieerd voor je van http://www.konijnen.nl, is trouwens een goede informatieve site.

Lekker is niet altijd gezond…

Konijnen zijn pure planteneters, ofwel herbivoren. Hun lange darmstelsel is gemaakt om grote hoeveelheden vezelig voedsel te verteren. Voedsel voor konijnen bestaat uit een verteerbaar en een onverteerbaar deel. Verteerbaar voedsel bevat alle nodige voedingsstoffen. Het gaat langzaam door het spijsverteringsstelsel zodat de voedingsstoffen kunnen worden opgenomen. Het andere deel bestaat uit grote hoeveelheden onverteerbare vezels, die zorgen voor een snelle darmbeweging. Eet een konijn te weinig vezels dan zal de darmwerking trager gaan, waardoor het verteerbare voedsel niet goed verteerd wordt en darmproblemen kunnen ontstaan. Voedsel met zoveel mogelijk vezels is dus het belangrijkste onderdeel van de dagelijkse voeding van een konijn.

Welke vezels?
Goede vezels worden geleverd door hooi, stro, takken en groenvoer zoals wilde planten en kruiden maar ook groenten. Fruit bevat ook vezels maar mag slechts zeer beperkt gegeven worden omdat het veel suiker bevat. Hooi is de belangrijkste vezelleverancier. Het is structuurrijk dus je konijn moet er intensief en lang op kauwen. Hierdoor slijten de kiezen, die bij een konijn altijd doorgroeien, goed af. Hooi bevat verder alle vitaminen en mineralen die een konijn nodig heeft. Een konijn dient daarom dag en nacht hooi tot zijn beschikking te hebben. Stro is ook een goede vezelleverancier maar bevat niet zoveel voedingsstoffen als hooi. Als een konijn erg veel stro eet, loopt hij het risico op verstoppingen. Stro kan daarom wel gegeten worden door een konijn, maar het mag nooit het hooi vervangen. Bij de dierenspeciaalzaak kun je voorverpakt hooi en stro kopen. Deze ruwvoeders zijn vers, en van hoogwaardige kwaliteit
Het 'geperste' hooi is niet aan te raden. Dat is veel te droog en hard. Het losse hooi in plastic zakken is wel goed, koop ik zelf ook (smaakjeshooi)

Een dansje voor biks
Een konijn dat teveel kant en klaar voer krijgt, zal geen trek meer hebben in hooi. Hierdoor laat het konijn het belangrijkste voedsel liggen. Nu ontstaat het risico op een slechte spijsvertering en op haken aan de kiezen.
Kant en klaar voer ofwel hardvoer mag dus nooit het hoofdmenu zijn. Het dient naast het hooi gegeven te worden. Een goed konijnendieet bestaat uit veel hooi en weinig hardvoer. Een konijn dat weinig hardvoer krijgt en veel hooi, zal aanvallen op het hardvoer in plaats van er zo nu en dan een hapje van te nemen.

Er zijn twee soorten hardvoer te koop bij de dierenspeciaalzaak, namelijk biks en gemengd voer.
Biks zijn langwerpige, kleine geperste staafjes, groenbruin van kleur. Ze zien er saai uit maar voor een konijn dat verstandig, dus niet te veel gevoerd wordt is het een delicatesse waar het een dansje voor doet. Het grote voordeel van biks is dat een konijn niet selectief kan eten en daardoor alle voedingstoffen in een juiste verhouding opneemt. Het ene merk biks is geschikter dan het andere. Let erop dat er geen Robenidine of Meticlorpindol in de biks verwerkt is. Dit zijn middelen om preventief coccidiose te bestrijden en niet geschikt voor huiskonijnen. Verder is het belangrijk om te letten op het vezel-, eiwit- en vetgehalte van het voer. Vezelgehalte is het liefst 14-18%, eiwitgehalte lager dan 14% en vetgehalte maximaal 2.5%. Calciumgehalte van het voer mag niet hoger zijn dan 1,0% . Dit alles geldt overigens ook voor het gemengde voer.

Lekkerbekken
Gemengd voer ziet er door de kleurtjes aantrekkelijk uit om te kopen. Maar de gekleurde toevoegingen die er zo leuk uitzien, zijn vaak juist niet zo gezond voor een konijn. Hele maïs, erwten, bonen en de donkerbruine kleine, kogelronde bolletjes: Johannesbroodpitten, kunnen gevaarlijk zijn. Vooral de laatste zijn te hard om kapot te knagen en kunnen, als ze ongekauwd worden ingeslikt, voor een verstopping zorgen die fataal verloopt. Wanneer je gemengd voer koopt kun je er beter op letten dat de maïs, erwten en bonen geplet zijn, en dat de Johannesbroodpitten ontbreken.
Konijnen zijn vaak enorme lekkerbekken. Als ze de keuze hebben, zijn ze geneigd de lekkere gekleurde dingen uit het voer te eten en de biks te laten voor wat hij is. Door dit selectieve eetgedrag krijgt het konijn niet de juiste verhouding vitaminen en mineralen, zoals calcium, binnen. Verder worden er verhoudingsgewijs te veel koolhydraten opgenomen, waardoor kwalen kunnen ontstaan zoals de plakkerige ontlasting die dik aankoekt onder de staart. Bij gemengd voer is het belangrijk dat je juist zoveel voert, dat het konijn binnen enkele uren alles op heeft, dus ook de biks, terwijl hij daarnaast veel hooi blijft eten. Alleen dan heeft je konijn profijt van de uitgebalanceerde voedingsstoffen in het hardvoer, en ontwikkelt hij geen zichtbare of onzichtbare kwalen.

Geen kunstmatige stoffen
Goed voer, of het nu biks is of gemengd voer, bevat geen (chemische) kleur en smaakstoffen of synthetische conserveermiddelen en chemische anti oxydanten zoals Ethoxyquine, BHT (E321) en BHA (E320). Een natuurlijke anti oxydant is Tocoferol (Vitamine E). Door het gebruik van natuurlijke conserveermiddelen is het voer helaas slechts beperkt houdbaar, meestal maar zo'n zes maanden.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:55

ik neem altijd hooi van de paarden mee. het ene hooi vinden ze super lekker en het andere hooi eten ze maar op omdat het toch maar moet

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 23:19

heel erg bedankt voor jullie reacties en informatie!

Vandaag weer een klein laagje voer gegeven (Puik gemengd voer). Daar eet ze gewoon netjes alles van op, ook de bikjes. Maar het lijkt erop dat ze weer geen hooi opeet Scheve mond
eind van de middag heeft ze ook nog wat van die paardenbloemblaadjes gehad, en dat is ook zo weg!

mystery1980 schreef:
ja dit zou zeker problemen geven, maar ik denk dat je konijn echt wel gegeten heeft. Een konijn dat een dag niet eet, heeft de kans dat de darmen stil komen te liggen en dit kan dodelijk zijn. Pas dus op met geen eten geven. Hooi is basisvoer voor een konijn en heel belangrijk voor de werking van de darmen. Daarom denk ik dat jij gewoon niet hebt opgemerkt dat het hooi minder is geworden.

Maar als je beetje bij beetje hooi zou eten, dan moet dat stapeltje hooi toch een keertje kleiner worden/op zijn Verward

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:32

Heeey!
Misschien is het een ideetje om een andere hooisoort te kopen Lachen. Konijnen hebben ook hun voorkeuren wat voer betreft en soms is dat hooi uit bijvoorbeeld te dierenwinkel te smakeloos, droog en stoffig. Dan vinden ze het niet lekker om hooi te eten. Je kan bijvoorbeeld hooi halen bij de plaatselijke boer (als die er is tenminste Tong uitsteken) of van de manege (wel eerst vragen he!). Meestal vinden ze dat veel lekkerder aangezien het verser is.
Succes!
Gr.
Naatje

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:09

mijn konijn eet het ook niet maar hij is denk ik te verwent Lachen

Hij krijgt ook sla en zo en heeft ook altijd gewoon brokjes

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:18

Ik neem altijd hooi mee van de paarden.
Heb het zelfs gehad met 2 verschillendende plakken hooi van verschillende balen. Het een eas heerlijk, de ander liet hij mooi liggen..
Probeer is een ander merk is ook mij advies.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:20

tamlin schreef:

Dat is echt heel erg slecht! Je kan beter geen sla geven en minderen in brokjes (als ik het zo lees heeft die onbeperkt??)

TS wat je zou kunnen proberen is inderdaad hooi van een boer oid en echt klein handje geven om te zien of die het eet, het hoeft geen dikke bult te zijn. En anders hooi met een smaakje.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:22

Toevallig heb ik vandaag nog gedacht aan het merk. Ik kocht het eerst altijd bij een dierenwinkel, maar nu ik verhuisd ben heb ik gewoon alles bij een andere dierenwinkel gekocht. Was idd een ander merk.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:36

Finesse schreef:
Volgens mij niet hoor, mijn konijn at ook nooit hooi en is 12 jaar oud geworden Lachen

Nou dat heb je knap gedaan dan... zoals hierboven al vermeld is, is hooi het belangrijkste voer dat een konijn nodig hebt! hij kan beter 4 dagen zonder brokken zitten dan 1 dag zonder hooi.

Je zou kruidenhooi kunnen proberen, daar heb je veel verschillende soorten in, en het zijn ook niet zulke grote zakken.
Succes ermee, want een konijn die geen hooi eet heeft flinke kans op o.a. darmproblemen...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:07

Hooi is idd het belangrijkste deel in konijnenvoeding.
Onze konijnen eten ook het ene hooi liever dan het andere. Zo zijn ze dol op alpenhooi met kruiden en gedroogde stukjes paardenbloem en appel erin. Dat is zo op.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:16

Faniek schreef:
tamlin schreef:

Dat is echt heel erg slecht! Je kan beter geen sla geven en minderen in brokjes (als ik het zo lees heeft die onbeperkt??)

TS wat je zou kunnen proberen is inderdaad hooi van een boer oid en echt klein handje geven om te zien of die het eet, het hoeft geen dikke bult te zijn. En anders hooi met een smaakje.

Nee hoor hij krijgt maar 1 keer per dag een bakje voer .. Haha!

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:25

Hier eten de sommige konijnen ook slecht hooi en ik heb al heel wat soorten geprobeerd.
Hier lijken ze meer stro te eten, want dat dunt aardig in.
Zolang ze goed poepen maak ik me er niet te druk om.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:33

Stro is ook goed zitten zelfs meer vezels in Lachen

@ tamlin hoe vol is een bakje dan?

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:45

Faniek schreef:
Stro is ook goed zitten zelfs meer vezels in Lachen

@ tamlin hoe vol is een bakje dan?

uuhh nou een handje ongeveer..

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:30

Mijn konijnen geef ik in de ochtend Rabbit Select, ik geef 1 handje per konijn.

Ik wissel het hooi steeds af. De ene keer hooi met paardenbloemen, de andere keer met appeltjes en nu heb ik weer even normaal hooi.

Heb op de bodem zaagsel met stro. Je hebt van die pakken waar dan 4 blokken stro in zitten, dan gooi ik 1 of twee van die blokken er in, zonder het los te maken, vinden ze geweldig om zelf los te knagen of los te krabbelen. Zijn ze uren zoet mee.

Stro is ook ruwe vezel, dus als ze dat eten is het ook prima.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:33

Een van mijn konijnen at ook geen hooi, bouwde er alleen nestjes van en sliep er in. Resultaat: een bejaard konijn van 14, denk niet dat t heeeeeeeel erg veel uit maakt dus Lachen

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:39

hoi heeft jouw konijn de tanden dan wel 100%in orde en niet te lang?
ik heb ooit een konijntje gehad die een tandenziekte had die groeide ontzettend snel!daar moest ik elke maand mee naar de DA om tanden te knippen anders had hij net een snor van tanden!
is een tip je kunt altijd even kijken verder weet ik het ook niet.

samp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:11

ik dacht dat in biks alle voedingsstoffen zitten wat ze nodig hebben. ik weet niet of het klopt maar als t dus wel klopt, en je geeft je konijn biks, dan lijkt t mij niet zo'n ramp dat je konijn geen hooi eet. naja hooi is idd wel goed voor je konijn. ik zou idd ook ff een ander soort proberen. succes

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:43

In biks zitten niet zoveel ruwe vezels, en die zijn juist van levensbelang om de darmen op gang te houden!

samp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:50

ohw oke Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:59

Toen ons konijn niet meer wou eten, moesten we van de DA ook havermoutvlokken bij de wortelpap doen, om toch iets van vezels te hebben, en hij is er bovenop gekomen Lachen