Hond zwelt op?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond zwelt op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:16

Onze hond Kyra die heeft net wel 10 minuten staan drinken en nu is ze opeens tonnetje rond!
Haar buik lijkt net een bal.

Kan dit kwaad?

Junior2019

Re: Hond zwelt op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:19

ja ligt eraan mijn hond had dat ook weleens want die had zich vol gevreten met paardenbix en toen veel drinken en dat ging uitzetten.Hij ging toen heel erg aan de diaree en weg was de buik.Houd er wel rekening mee dat de kans is dat je er vannacht uit moet.
Zou het wel goed in de gaten houden

annelieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:22

"Trommel" is op haar buik.....als het klinkt als een trommel denk ik dat er gas in zit. Dit zie je vaak bij een maagtorsie. Misschien voro de zekerheid even langs de dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:23

heeft ze na het eten veel gerend?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:30

Honden die voor het drinken veel hebben gerend ed en dan meteen heel veel drinken hebben een grote kans om maagtorsie (ik dacht dat het zo heet)g te krijgen.

We hebben dat een paar keer meegemaakt in ons pension. 2 honden voor de dood weggehaalt. We waren er nét optijd bij. Sindsdien doen we in het begin als ze naar binnen gaan maar een heel klein laagje water in de drinkbak. Later, als ze rustiger zijn, vullen we ze bij.

Goed opletten of je hond vreemd gedrag gaat vertonen. Volgens mij is één van de tekenen ook dat ze veel gaan liggen ofzo? Ik weet 't niet precies meer hoor.

annelieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:32

ook wit schuim braken kan wijzen op een maagtorsie

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:34

traan_beauty schreef:
Honden die voor het drinken veel hebben gerend ed en dan meteen heel veel drinken hebben een grote kans om maagtorsie (ik dacht dat het zo heet)g te krijgen.

We hebben dat een paar keer meegemaakt in ons pension. 2 honden voor de dood weggehaalt. We waren er nét optijd bij. Sindsdien doen we in het begin als ze naar binnen gaan maar een heel klein laagje water in de drinkbak. Later, als ze rustiger zijn, vullen we ze bij.

Goed opletten of je hond vreemd gedrag gaat vertonen. Volgens mij is één van de tekenen ook dat ze veel gaan liggen ofzo? Ik weet 't niet precies meer hoor.

Dat is toch juist zo als honden veel gedronken/gegeten hebben en daarna heel veel gaan rennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:35

Marloez schreef:
traan_beauty schreef:

Dat is toch juist zo als honden veel gedronken/gegeten hebben en daarna heel veel gaan rennen?

volgens mij ook idd!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:36

volgens mij heeft marloez gelijk en is het net andersom. Wij lassen na het eten van de honden ook een rustpauze voor ze in en mogen ze even niet met elkaar spelen

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:37

Voelt de buik ook knetterhard aan?

De korte beschrijving die jij geeft, kan van alles betekenen.
Maar ik denk al snel in de richting van een draaiing, kanteling, torsie oid, hoe je het ook noemen wilt.
Dat betekent DA bellen dat je er aan komt, ondertussen naar de kliniek heen scheurend.
Oftewel, daar is veel spoed bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:42

Het is waarschijnlijk geen maagtorsie, ze heeft van te voren dat ze ging drinken juist lekker veel geslapen!
Ze doet gewoon net als normaal, als het morgen nog niet over is gaan we naar de DA maar het is nu nog niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:35

Ik ben er niet helemaal gerust over, ze wil heel veel drinken en ze heeft ook diarree.
Mijn ouders willen het alleen nog een dagje aanzien (Ze zijn niet thuis)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:38

dan zou ik toch even een belletje plegen met de Da. Als jij het niet vertrouwd en je ouders zijn er niet, dan neem ik aan dat jij toch het beste kunt oordelen over de hond

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:38

ik zou naar de DA gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:39

Wendel schreef:
dan zou ik toch even een belletje plegen met de Da. Als jij het niet vertrouwd en je ouders zijn er niet, dan neem ik aan dat jij toch het beste kunt oordelen over de hond

Ik zal mijn ouders nog wel een keertje bellen Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:42

Dr zijn zat honden die zomaar uit het niets een torsie krijgen. De hond van een vriendin van me midden in de nacht, gewoon in de kennel.
Toch maar even naar de da lijkt me

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:44

Ik zou idd toch voor de zekerheid naar de DA gaan... of in ieder geval er even contact mee opnemen...

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:52

Olifant schreef:
Het is waarschijnlijk geen maagtorsie, ze heeft van te voren dat ze ging drinken juist lekker veel geslapen!

Dat zegt niks.
Het kan in rust zomaar op komen zetten, in beweging, met volle maag, met lege maag.
Ook een eenduidige oorzaak is nog niet bekend, met volle maag in beweging (minder dan 8 uur na het eten), verhoogde voerbakken, brokken, gedrag/stress, erfelijkheid, diepe borstkast, gewicht van spijsverteringskanaal (dus maag darmen etc.) minder dan 3% van totale gewicht van de hond, gulzigheid ed.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:53

Oh die van mij doet dat dus ook... de eerste keer d8 ik echt oooh nee die barst straks en dan... Maar gelukkig valt alles mee, want onderweg naar huis liep hij letterlijk leeg haha... de rest van de dag bleef hij plassen en kon het heel slecht ophouden

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:56

Olifant schreef:
Ik ben er niet helemaal gerust over, ze wil heel veel drinken en ze heeft ook diarree.

Hoe voelt de buik aan?
Hoor je een soort trommelgeluid als je er tegen aan klopt?

Enkele symptomen van een maagdraaiing:
Opzwelling en uitdijen van de buik
Pogingen tot braken (zonder effect)
Onrust, janken, kreunen
Zenuwachtige rondlopen
Kop laten hangen tot onder de schouders.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:07

Wat voor ras is je hond?
Een andere mogelijkheid dan een torsie is een dilatie, lijkt er op, dan zwelt de maag ook op, maar is er nog geen draaiing.
Wel kan er na de dilatie een torsie plaatsvinden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:09

mijjn jackie drinkt ook wel eens heel veel (tegen de andere hond op willen drinken) na een uurtje is de buik wel weer weg,maar alks ik zie dat dat gebeurt, ga ik wel na een 20 minuten even met dr naar buiten,dat ze even kan plassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:15

Chrystal-gek schreef:
Olifant schreef:

Hoe voelt de buik aan?
Hoor je een soort trommelgeluid als je er tegen aan klopt?

Enkele symptomen van een maagdraaiing:
Opzwelling en uitdijen van de buik
Pogingen tot braken (zonder effect)
Onrust, janken, kreunen
Zenuwachtige rondlopen
Kop laten hangen tot onder de schouders.

Nee, dan hoor je geen trommelgeluid, ze ligt nu wel te slapen.

Onze hond is een Beagle.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:12

Nouja, als je het aandurft om het nog even aan te kijken, zou ik wel goed op blijven letten.
Zodat als het zichtbaar verslechterd, je naar de DA kan gaan.
Misschien van te voren mogelijk vervoer regelen zodat je dat niet meer hoeft te regelen als dat nodig mocht blijken te zijn, dat je alleen een belletje hoeft te plegen als het nodig is (buurvrouw oid?).
En het nummer van de dierenarts al vast opzoeken.

Zwelt de maag verder op, hoor je wel een trommelgeluid, zoekt je hond vreemde voorwerpen of gras, planten ed op om op te eten, wil overgeven (zonder resultaat) en andere symptomen die normaal niet bij je hond voorkomen, zou ik toch echt naar de DA gaan.
Bij een maagtorsie heb je toch echt een DA nodig, dat lost niet vanzelf op.

Het is ondertussen nu al ruim 3 uur verder, dus een maagtorsie lijkt mij niet echt aan de orde op dit moment als je hond normaal in zijn doen en laten is op wat diarree, veel water drinken en dikke buik na.
Een hond voelt zich namelijk echt niet goed als die zojuist een torsie heeft gehad., rustig slapen is er dan niet bij.

Is de buik echt opgezwollen?
Het kan dus een dilatie zijn, oftewel nog geen draaiing wat een torsie inhoudt en daardoor de maag afknelt, maar een dilatie is vaker een voorbode van een torsie.
Dus al lijkt het goed te gaan en de hond weer op te knappen, let goed op! Het kan zo omdraaien (letterlijk en figuurlijk).
Maar ook een dilatie opzich is geen goed teken.
Of is de buik alleen wat dikker door het vele drinken?
Dan kan de buik/maag ook wat harder aanvoelen, groter zijn, doordat de maag dan gewoon goed gevuld is.
Rustig aan doen, niet gek laten spelen of rennen ed.
Maar echt opgezet zoals bij een torsie is een goed gevulde maag niet.

Nogmaals, bij een torsie is onmiddelijk ingrijpen noodzakelijk.
Zo snel mogelijk naar de DA toe dan, als je belt om te zeggen dat je er aan zou komen, vertelt de DA wat je eventueel kan doen voordat je daar bent (zoals een slang in de keel of spuit (zo'n spuit die je normaal niet in huis hebt) in de buik zodat het gas kan ontsnappen, het 1e is al niet zonder risico, maar het 2e al zeker niet! maar als nood de wet breekt, doe je van alles om je hond te redden).

Niemand die hier zo op internet kan zien wat je hond nou precies mankeert, ook al is het een dierenarts, dus als je het niet vertrouwd, bel dan de DA!
Al is het alleen om gerust gesteld te worden door de DA en dat je niet meteen hoeft te komen.
Een opgezwollen buik kan veel nare dingen inhouden, niemand die je vreemd aankijkt als je daarvoor in het weekend de DA belt!

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:45

Snackie schreef:
mijjn jackie drinkt ook wel eens heel veel (tegen de andere hond op willen drinken) na een uurtje is de buik wel weer weg,maar alks ik zie dat dat gebeurt, ga ik wel na een 20 minuten even met dr naar buiten,dat ze even kan plassen

Ja die van doet dus hetzelfde als die van jou! Maar ik schrok wel heel erg toen ik het
de eerste keer zag... Zijn lijf was helemaal rond.. (die van mij is ook een jack, ligt
aan het ras of niet? Haha! )