Wat moet ik hier mee?? konijntje ziek?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ciara87

Wat moet ik hier mee?? konijntje ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 15:42

Ik heb een 7 jarig albino konijntje,
ze huppelt nog vrolijk in het rond,
eet en drinkt goed maar haar ontlasting is niet goed,
het zijn zeg maar niet gewone konijnen keuteltjes, het plakt allemaal aan elkaar. Gisteravond was het erg extreem het zat allemaal vast in haar vacht, er kon dus ook niets meer uit zeg maar.
Heb een groot gedeelte eraf moeten knippen en de rest heb ik met
wattenschijfjes en afgekoeld gekookt water eraf moeten peuter (klinkt lekker onsmakelijk). Nou kan ik me gewoon niet voorstellen dat mijn konijntje daar helemaal geen last van heeft, maar waar kan dit nu door komen? komt dit door haar voer?
kan het misschien zijn dat ze, omdat ze al wat ouder is, haar darmpjes het voer niet meer aan kunnen o.i.d.?

aangezien ze wel gewoon eet en drink wou ik het eerst even afwachten, maar het zit me toch niet lekker

Faniek

Re: Wat moet ik hier mee?? konijntje ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:59

Ik zou haar eerst eens even op alleen hooi en water zetten. Geen biksjes. Dat even aankijken of haar ontlasting verbeterd, want plakpoep is zeker niet goed. Wat voer je normaal? Groenvoer? Gras? Biks? Gemengd voer?

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 16:03

gemengd voer van de dierenwinkel (weet het merk niet zo uit m'n hoofd) en hooi

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:09

Een vriendin van mij had een konijn met een vergelijkbaar probleem (maar hij had het al van jongs af aan). T beest was allergisch voor groenvoer (dus gras en groenten enzo) ook altijd een smerige kont die die vriendin dan regelmatig waste met lauw water. Hij kreeg ook regelmatig youghurt (met een spuitje) omdat dat goed zou zijn voor de darmen. Hij stond verder op een dieet van biksjes en was hooi. Als het niet snel verbetert zou ik naar de DA gaan... misschien heeft hij een parasiet ofzo?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:13

wast ze zich nog wel?
wij hadden een konijn, die kon zich niet meer wassen, en daardoor bleef de poep ook overal plakken
(die had het al van jongs af aan, door gebroken pootjes die verkeerd terug waren gegroeid)
iets anders weet ik ook niet wat het kan zijn..
anders als niemand het weet even naar de Da, of even bellen?

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 16:19

@ Stybba mmm, vindt het zo raar ik ben niet van voer veranderd, ze huppelt nog vrolijk in het rond huppelt gewoon eet en drinkt gewoon en ze is ook niet mager o.i.d. zou ze bij parasieten niet meer verschijnselen moeten hebben?

@xFioon ja ze wast zich wel nog gewoon

ik zal der in ieder geval even op hooi en water zetten, voor een dagje of 2?? zou ik dan al verbetering moeten zien? en in iedergeval even de dierenarts bellen.

Mar_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:22

ons konijnt had dit ook, zijn we op advies van de Da van gemengd voer naar gewoon biks gegaan, dat was beter

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 16:26

okeej dan, ik ga zo even de dierenarts bellen en dan zal ik dat meteen even vragen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:49

Inderdaad is gewoon biks beter, 40 gram per kilo lichaamsgewicht geef ik zelf. Het kan minder, maar die van mij bewegen veel.
Staat ze verder niet op gras oid? Ik zou haar iig een nachtje op alleen hooi en water zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:51

Domme vraag misschien: zijn het niet van die keutels die ze opeten ?

Als het diarree is kun je het beste even alleen hooi geven, geen biks. Als het dan niet beter gaat even langs je DA, het kan ook zijn dat ze chronische diarree heeft en daar is niet veel aan te doen. Is ook niet ernstig Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:55

Ons vorige konijn had het ook, dit kwam door het voeren van gemengd voer. Het konijn wat ik nu heb krijgt vooral biks en dan een klein schepje gemengd voer er door. Verder onbeperkt hooi en water. En met mijn huidige nijn heb ik nooit problemen Lachen

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 20:43

Iedereen ontzettend bedankt voor alle tips, ik heb inmiddels contact gehad met de dierenarts ik moet inderdaad van het gemengde voer af en overstappen op biks vandaag en morgen gaat ze op hooi en water en daarna hopen dat ze biks gaat eten. Als dat niet lukt kan ik een gratis zakje met weer ander voer halen bij de dierenarts om dat te proberen.

de dierenarts is namelijk bang dat ze geen biks eet om dat ze altijd gemeng voer heeft gehad, maargoed we zullen zien.

@Faniek ze staat eigenlijk nooit op gras, zomers laat ik haar wel lekker rond hupsen op het veldje in onze tuin, maar daar heb ik verder nooit problemen mee gehad. ik moet overigens 20 gram per kilo geven, maar is dat dan niet te weinig?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:35

Ok, kon zijn dat ze plots op gras was gekomen en kunnen ze ook nog wel dunne ontlasting van krijgen.
20 gram is in principe ook genoeg, maar ik geef ze altijd wat meer, maar die van mij hebben dan ook goeie ontlasting en zijn erg actief (grote ren).

Ik heb hier vaker konijnen van gemengd voer over laten stappen op biks, eerste dagen eten ze de biks niet, maar is geen ramp zolang ze hooi eten daarna zullen ze vanzelf gaan eten.

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:24

okeej dank je wel, afwachten dan maar. zer heeft vandaag alleen hooi gehad en het lijkt wel wat beter te worden

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:39

Heeey!
Volgens mij heb je het over blindedarm keutels. Hier even een foto van normale keutels (links) en blindedarmkeutels (rechts):
http://www.kaninchentreff.de/Blinddarmkot.jpg

Aangezien jij zegt dat ze allemaal keutels heeft die aan elkaar plakken, neem ik aan dat het blindedarmkeutels zijn. Deze hoort een konijn gewoon op te eten, hier zitten veel belangrijke vitamines en stoffen in. Normaalgesproken eet een konijn dat ook gewoon, tenzij het konijn al teveel gegeten heeft of te dik is waardoor ze niet meer bij dr kont kan. Allebei de problemen worden dus veroorzaakt door teveel voer. Ik weet niet hoeveel voer jij per dag geeft, maar een hele volle voerbak bijvoorbeeld is dus absoluut teveel! Een of twee eetlepeltjes zou genoeg moeten zijn.

Als het echt diaree zou zijn, zou het echt vloeibare troep zijn, er zit dan geen vorm meer in.

Het beste wat je dus kan doen, is de kont regelmatig schoonhouden en je konijn minder voer geven om zoiets te voorkomen. Het is heel erg belangrijk dat je konijn zichzelf schoon kan houden, omdat je anders last zou kunnen krijgen van maden, wat vaak dodelijk afloopt.
Succes!
Gr.
Naatje

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:05

nee zo ziet het er niet uit, het is wat lastig uit te leggen, maar het wordt een uit een stuk bestaand geheel zeg maar.

ben sinds gister mijn voer gaan wegen en ze krijgt nu iets meer als dat ik haar normaal altijd gaf, dus denk niet dat het daar aan heeft gelegen. verder is ze niet te dik en maakt zichzelf gewoon schoon. ze staat nu sinds gister op alleen hooi en het gaat al veel beter, vanochtend heb ik haar het andere voer gegeven en gelukkig eet ze dit ook gewoon.

kan ik dat gewoon onbeperkt geven of zit hier een maximum aan?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:34

Biks mag je nooit onbeperkt geven, dus gewoon de 20 gram per kilo aanhouden. Hooi altijd onbeperkt.

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:54

ja dat biks gebeuren snap ik Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:36

Blindedarmkeutels hoeft niet altijd zo eruit te zien Knipoog het kan natuurlijk van vorm verschillen, vooral als je konijn erop gestaan heeft Clown ...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:39

mijn konijntje had ook diaree...is verkeerd afgelopen ondanks direct DA behandeling...succes!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:40

mijn konijn heeft ook weleens plakpoep gehad maar dat komt dat ie dan weer een paar uur op gras staat wat ie normaal nooit staat (in de zomeravonden) of als ie een stuk fruit krijgt wat ie niet kent

is vaak zo weer over bij die van mij