Help, mijn Berner Sennen wordt fals

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Help, mijn Berner Sennen wordt fals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:31

Ik zit met mn handen in mn haar.
Wij hebben 2,5 jaar geleden een Berner Sennen teefje gekocht als pup. We kregen haar met 8 weken.
Ik ben gelijk met haar op puppie cursus gegaan. Het wordt immers een grote hond die ik (met mn 1.57) wel aan moet kunnen.
Ging allemaal perfect. Later de gehoorzaamheid nog gedaan en ook dat ging erg goed.
Ze luisterde echt perfect naar mij, ze wist precies hoe ver ze kon gaan. Ik was echt haar baas want naar mijn vriend (is niet veel thuis) luisterde ze lang niet zo goed.
We hebben 2 kindern van 6 en 1 jaar. Die kunnen echt alles met haar doen, ze vind alles goed en heeft werkelijk nog nooit gegromt naar hun.
Ze was een allemans vriendje.
Tot sinds kort. Ze is om geslagen en valt mensen aan door er op af te rennen en vresselijk te blaffen. Ze zal niet bijten maar wel heel waaks.
Ik kan tijdens het uitlaten met niemand praten want dan gaat zij in de tegen aanval. Begint ze heel erg gemeen te blaffen naar die persoon.
Ze doet het alleen bij personen die zijn niet kent. Vanmiddag was ik de post uit de brievenbus halen en er komt een moeder en een kindje op de fiets voorbij, en ze glipt er tussen uit en rent op hun af (ook dat kleine meisje op dr fiets) en gaat blaffen tegen hun. Ik had een krant in mn hand, en die heeft ze ook aan alle kanten gezien. Ik was zooooo Pissig Boos! .
Ik snap er helemaal niks van, ze was echt zo lief tegen iedereen.
Ze is een paar weken geleden wel gesteriliseerd, ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben. Ik hoop het niet, anders had ik dat nooit gedaan.
Wij hebben juist voor een Berner gekozen omdat ze zo lief en trouw zijn. Hier zie ik niks meer van terug.
Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet.
Kan iemand mij helpen?

Atani

Re: Help, mijn Berner Sennen wordt fals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:33

Als je je hond gaat slagen gaat het er niet beter op worden. Is er misschien iets gebeurd in haar leefomgeving? Verhuisd ofzo?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:34

Zover ik vaker heb gehoord kan het zeker door een sterilisatie komen, ze kunnen daar een karakterverandering door krijgen..
Zijn er verder geen dingen gebeurd ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:36

Misschien een honden opvoed/trainer om hulp vragen? Lijkt me in dit geval het beste, met slaan zal je ws alleen bereiken dat ze echt vals wordt. Je kan de DA natuurlijk ook om advies vragen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:36

Nee helemaal niks. Het enige is dat ze dan is gesteriliseerd. Ik kan niet precies vertellen of het echt na die tijd is gekomen.
Verder is er in haar situatie niks veranderd.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:43

De sterilisatie kan zeker invloed hebben op het gedrag van je hond. Maar de manier waarop je je probleem beschrijft doet mij denken dat er iets meer gebeurd moet zijn, misschien iets wat je niet in de gaten gehad hebt.
Ik raad je aan hier een profesioneel iemand om hulp bij te vragen. Klinkt als een probleem wat zeker nog opgelost kan worden, maar niet per pc. Haar te lijf gaan met de krant is geen oplossing, hoe boos je ook bent.

Het is jammer dat je in Duitsland woont, want dat is net een tikkie te ver. Woon je ver over de grens heen? In Duitsland ken ik geen profesionele gedragsbegeleiders. In NL wel, dus als je net over de grens woont kan ik je misschien wel aan iemand helpen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:50

Aan wat voor profesioneel iemand moet ik dan denken?
Ik woon maar 4 km over de grens. Vlakbij Doetinchem dus in de Achterhoek.
Ik weet dat ik haar niet met de krant had moeten bewerken, maar ik was op dat moment zo boos en dan vooral die mensen die waren zo geschrokken. Ik vond het zo zielig voor dat kleine meisje, ik hoop niet dat ze bang is geworden.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:55

Ja tuurlijk kan ik me je reactie wel voorstellen. Wilde je alleen toch even mee geven dat het geen echte oplossing is.

Je moet denken aan een gedragsbegeleider. Dat is iemand die geleerd heeft hoe met probleemgedrag van honden om te gaan en die jou gaat leren hoe je je hond op dit moment het beste aan kunt pakken. Zo'n iemand komt bij je thuis, want op een hondenschool (hoe goed die ook is) kun je het probleem niet oplossen. Een instruceur heeft in het uurtje dat hij/zij les geeft gewoon niet voldoende tijd om op je probleem in te gaan.
Ik zal eens kijken of er iemand in de buurt van Doetichem zit.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:57

Fijn dat je voor me wilt kijken. Het is zo jammer van de hond. Voor ons als gezin is ze echt heel lief en wil het liefst de hele dag knuffelen.
Ik heb het idee dat ze het gezin wilt beschermen. Maar ja, als ik dan niet eens meer een praatje met iemand kan maken.....

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:01

Ik ga voor je zoeken. De lijst ligt in m'n auto en die is nu even weg. Kom er bij je op terug, maar zal het via pb doen. Kan ik je meteen een telefoonnummer geven.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:40

Ja, is goed hoor. Bedankt!!!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:23

Dit klinkt erg bekend, ik ken iemand die ook een berner heeft en zij heeft haar hond in oktober laten opereren aan ED, na die tijd is die hond ook erg veranderd, ook hetzelfde wat jij beschrijft
Zij zegt dat het door de narcose is gekomen
Ik zou als ik jouw was ook contact op nemen met een gedragstherapeut

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:31

Ik zou een gedragstherapeut langs laten komen. Maar ik wil ook zeggen dat berner sennen honden heel lief zijn maar gericht op 1 baas en deze ook beschermen tegen vreemden. Kennisen van ons die hadden een mannetje en hij was echt super lief bij bekenden. Maar bij vreemden wilde hij ons beschermen wij moesten dan zeggen dat er niks aan de hand was en dan werd hij meestal rustig. Toen zijn baasje zwanger was is het tijdelijk erger geweest. Hij probeerde 'zijn roedel' te beschermen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:53

door de verandering in hormonenhuishouding kan de teef erg veranderen, vooral wat agressiever helaas. Wat de therapeut moet uitzoeken is waarom ze eigenlijk uitvalt, uit angst, uit territoriumdrift, uit dominantie, ... goed observeren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:58

Door het castreren van een teef, kan een teef
dominanter worden.. Dus gedragsverandering
is mogelijk..

Echter de verandering van jouw Berner is wel
heel extreem.. Vermoedelijk is er nog iets
meer gebeurt.. Ik zou op korte termijn een
gedragstherapeut thuis laten komen, om het
gedrag van je hond te laten beoordelen.
(en jullie reactie op het gedrag van de hond)
Hoe sneller je het probleem aanpakt, hoe
sneller je er iets aan kunt doen! Voordat het
verkeerde gedrag er helemaal ingesleten is.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:12

Een kynologisch gedragstherapeut zal je eerst vertellen naar de dierenarts te gaan om lichamelijke oorzaken uit te gaan sluiten als bijvoorbeeld pijn.
Ik werk zelf op een praktijk en 1 van mijn collega's is kynologisch gedragstherapeut, zij woont in Hengelo Gelderland (vlakbij Doetinchem dus).
Ik ken ook nog een goeie (oud stagebegeleidster van mij) in Winterswijk.
Als je telefoonnummer wilt, kan ik je die geven.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 20:17

Erg bedankt voor jullie reacties.
Lijkt me een goed idee zo`n gedragstherapeur. Ik wil ook edven een e-mail schrijven naar die vrouw waar ik de cursus van heb gehad. Ik meen me te herrineren dat zij ook les heeft gehad van Martin Gaus, en zij kent mijn hond van vroeger. Even kijken wat zij zegt en of zij mij misschien kan helpen.
Misschien kent zij iemand die nog dichter bij mij in de buurt woont. Winterswijk is nog wel een endje van mij vandaan. Maar als het niet anders is......

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:28

Sjolvir schreef:
is mogelijk..

Sorry, maar vond het wel grappig Haha!

Ontopic: ik vind wel dat je het heel goed aanpakt!
Ken genoeg hondeneigenaren die blijven rondlopen met in hun hoofd: "Nee, die van mij doet niks".
En laten verder alles op hun beloop, tot......het helemaal mis gaat.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 20:35

Daar ben ik dus ook bang voor het gaat telkens net goed. Ik kon er vanacht gewoon niet van slapen. Stel dat ze het meisje onder te boven had gelopen. Dat kind heeft voor haar le ven angst voor honden.
Ze is groot en donker, dat schrikt (als je niks van honden weet) af voor mensen. Vooral is ze dan ze als een gek gaat blaffen.
Ik wil echt voorkomen dat er een keer wel wat gebeurd, dat zou ik echt heel erg vinden.
Want voor ons is ze cht heel lief.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:43

Het kan idd te maken hebben met de sterilisatie. 30% van de teven wordt feller na de sterilisatie. Zo te lezen lijkt dat in jou geval aan de orde.

Nu betekend dat dus niet dat ze vals is. Wel zul jij je anders op moeten stellen naar je hond en je hele gezin met jou. De rangorde zal duidelijker moeten worden, wat voor de sterilisatie genoeg was is nu waarschijnlijk niet meer voldoende. Met een beetje mazzel en consequentie kun je de rangorde weer goed krijgen en zal het voor je hond minder noodzakelijk worden om de leiding te nemen en hoeft ze jullie niet meer te beschermen. In ieder geval raad ik je ten zeerste aan dit op te lossen met iemand met verstand van zaken. Een gedragstherapeut welke tenminste is aangeloten bij Alpha. Succes Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:49

Zou het ook kunnen dat ze pijn heeft (van de operatie)? Of dat ze bij de DA 'verkeerd' is behandeld, je kunt hem eens vragen hoe ze was toen ze bijkwam.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:33

Het kan zeker door de castratie komen, zoals hierboven ook al is gezegd.
Ik zeg expres castratie, omdat dat meestal de ingreep is die gebeurt. Bij reuen en teven.
Sterilisatie gebeurt tegenwoordig niet meer zoveel.
Mag ik vragen waarom jij de hond deze ingreep hebt laten ondergaan? En jou niks over de mogelijke nadelen is verteld?
Er zijn nl genoeg nadelen en gevolgen te vertellen over wat een castratie (of sterilisatie) teweeg kan brengen, vind het dan ook raar dat jij hiervan niet op de hoogte bent.
Want een nadelige gedragsverandering na de ingreep is zeker een risico bij zo'n soort ingreep.
En misschien had je deze ingreep helemaal niet laten plaatsvinden als je de mogelijke risico's had geweten.
De dierenarts is dan blijkbaar ook behoorlijk in gebreke gebleven, want anders was je hiervan wel op de hoogte geweest.
Maargoed, zo zijn meer dierenartsen, hun verdiensten spelen vaak mee in hun handel en denkwijze helaas.
Helaas heeft de ingreep al plaatsgevonden en kan dat niet meer terug gedraaid worden.

Het kan ook zijn dat er een voorval is gebeurt waar je weinig of geen weet van hebt, waardoor de hond dit gedrag is gaan vertonen.

Hoe dan ook, de rangorde aanhalen lijkt mij een goed punt om mee te beginnen en een gedragstherapeut inschakelen die jou kan helpen met de hond.
Dat je de hond met de krant hebt geslagen uit schrik is best te begrijpen, maar niet de oplossing of aan te raden.

Succes!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:34

Winddancer schreef:
Sjolvir schreef:
is mogelijk..

Sorry, maar vond het wel grappig Haha!

.

Een teef kan je gewoon castreren, dat betekent dat ze alles weghalen van binnen Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:20

Klinkt als dominantie.
Ze wil jou en de kinderen beschermen.

Zeker geen klappen geven of aandacht geven als ze zo doet.
Helemaal niet geruststellen.

Zoek een goede deskundige die jou en je hond kan helpen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 15:00

Mijn dierenarts heeft aangegeven dat de vacht minder gaan gaan glimmen (ze glimt namelijk enorm) en haren kan verliezen. Verder moesten we oppassen met voer omdat ze nu snel dik kan worden. Maar het gedrag, ndee daar heb ik niks van meegekregen. Als ik dit van te voren had geweten had ik het ook niet laten doen.
De reden waarom wij het hebben laten doen is voor de hygiene. Ze liet alles lopen, ik kon er zeker 3 weken de hele dag met een doek achter aan. Niet erg fris als er een kindje van 1 jaar rond kruipt.
Verder hebben mijn ouders een reu en de buren ook. Vooral de buurhond had het er slecht mee als ze loops was. We moesten echt goed uit kijken. Ze braken allebij uit, hoe goed we alles afgesloten hadden, ze vonden toch iets om bij elkaar te komen.