Verkeersslachtoffer gevonden (FOTO)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Verkeersslachtoffer gevonden (FOTO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 23:05

Vandaag kwam ik bij de manege aanfietsen en daar lag op het fietspad dit verkeersslachtoffer: een mooie bonte specht.
Omdat je dit soort vogeltjes zelden van zo dichtbij kan zien, heb ik hem (of eigenlijk haar) maar meegenomen naar huis. In mijn fietstas zat nog een zakje, vogeltje erin en mee naar huis. Zo konden de kids thuis ook zien hoe zo'n specht er nu uit ziet. Het is een grote bonte specht, een vrouwtje, want ze heeft niet zo'n mooi rood petje. Dat hebben mannetjes. Deze wijsheid heb ik ook maar uit een vogelboek. Dus van de gelegenheid maar gebruik gemaakt en een paar foto's gemaakt. Anders blijven ze niet zo stil liggen Knipoog
Afbeelding
dit is de hele specht
Afbeelding
het koppie met de mooie stevige snavel
Afbeelding
steeds die mooie witte stippen op de vleugels
Afbeelding
Afbeelding
haar rooie kontje (stuitje)
Afbeelding
nog meer stipjes
Afbeelding
Misschien gaan we het vogeltje laten opzetten, als dat kan. Ze heeft nl. haar nekje gebroken. Voorlopig ligt ze hier in de diepvriezer (ja, tussen de waterijsjes en karbonaadjes, wel in een plastic tas), tot we weten wat we met haar gaan doen.
Jammer van zo'n mooie vogel toch.

Nickeltje

Re: Verkeersslachtoffer gevonden (FOTO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:08

Als je hem wil gaan opzetten moet je zo snel mogelijk (even navragen hoe het precies moet) aangeven bij de politie dat je hem gevonden hebt en waar.
Anders wordt er namelijk geen certificaat afgegeven en is er geen preparateur die hem officieel op wil zetten en krijg je er dus geen vergunning voor en ben je eigenlijk ilegaal bezig...

Wel een heel mooi diertje trouwens!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 23:21

Dat weet ik over dat certificaat. Laatst hadden we ook al een eekhoorntje. Daar hebben we ook zo'n certificaat voor aangevraagd op het politieburo. Maar dat is 3 dagen geldig, zodat je tijd hebt om hem weg te brengen. En dat is inderdaad ook voor de preparateur van belang. hij wil zo'n beestje dan ook niet in huis zonder papier. Maar zolang die specht hier in de diepvriezer ligt, is er niemand die dat komt controleren. Ik weet niet of hij op te zetten is ivm met dat gebroken nekje. Eeerst maar eens bellen naar de preparateur.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:22

Prachtig beestje, maar in je vriezer, daar krijg ik dan weer iets mindere ideeen bij, maar dat is aan iedereen zelf natuurlijk!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 23:26

Anders blijft tie niet zo lang goed hoor. Ach, in een plastic tas.... De rest van het eten in de vriezer zit ook in zakjes of dozen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:27

Ja maar ik zou hem ook niet opzetten. Bloos
Maar dat is erg persoonlijk denk ik. Als jij er maar lol van hebt!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:29

Mijn grootouders hebben een opgezette fazant, ik vind het prachtig! Dus ik kan me voorstellen dat je dit diertje ook wel in ere zou willen houden door haar op te zetten.

Ik hoop dat het kan worden gedaan! Lachen

Misty12

Re: Verkeersslachtoffer gevonden (FOTO)(+ vervolg met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:03

Nadat ik gisteren een kleine specht had gevonden, vond ik vandaag zijn grotere familie-lid! Op het fietspad richting manege lag vanmorgen een zwarte specht. Ja, echt waar, kan er ook niets aan doen. Ik rij ze niet aan hoor. Dus ook deze grote jongen (wat achteraf een meisje bleek te zijn), ook weer in een plastic tas en mee naar huis. "Het is zo leuk voor de kinderen". Knipoog Dit is dus een zwarte specht, ook weer een vrouwtje. Mannetjes hebben een rode kop, vrouwtjes alleen een rood petje. Dankzij ons vogelboek.
Afbeelding
De hele vogel, helaas dood.
Afbeelding

Afbeelding
het rode petje
Afbeelding
net woody Woodpecker.
ook deze is na het foto's maken in de vriezer gelegd. Ook deze heeft zijn nek gebroken en het is dus de vraag of de preparateur er iets mee kan. We zien het wel. Persoonlijk vind ik de bonte specht mooier vanwege de tekening en de kleuren.Wat het meest imposant is, vind ik die grote snavel.
Misschien komen ze nu met zijn tweeën op een boomtakje te zitten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:57

ik ben benieuwd of ze op te zetten zijn, ik houd het topic in de gaten Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:01

loopt er bij jullie soms een woodpecker hater rond?? Haha!
idd, wel mooi om eens van dichtbij te kunnen zien zo, en als goed verpakt is, waarom zou dan niet in de vriezer kunnen? Kruipen echt geen maden door je vriezer heen hoor.
De 1e is wel mooier

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:51

Ach, wat zonde van die mooie vogels.. Scheve mond
Zwarte specht is bij mijn weten nog best zeldzaam ook. Wel leuk dat je ze voor de kinderen hebt meegenomen, die zien dat natuurlijk niet snel van dichtbij. Een beetje natuureducatie aan huis Knipoog
Weet je zeker dat ze de nek hebben gebroken? Dode vogels (zonder volledige rigor mortis) hebben bijna altijd een slappe nek, hoeft niet perse gebroken te zijn. Verkeerslachtoffers hebben vaak gebroken vleugels en/of poten.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:56

Wat grappig dat je ze meeneemt. Als juf krijg ik meteen ook allemaal ideeën wat ik ermee zou kunnen doen. Haha.
laat je even weten of het gelukt is om ze op te zetten?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:00

Zonde van die vogels, maar daar valt toch niks meer aan te doen. Leuk dat je ze zo mee neemt dan gebeurt er toch nog wat mee i.p.v dat ze helemaal overhoop worden gereden ofzo.
Ik houd dit topic ook nog even in de gaten.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 23:21

Vandaag even langs het politieburo geweest om twee documenten op te halen. Daar staat waar ze zijn gevonden en hun doodsoorzaak en door wie ze zijn gevonden. Dat heb je nodig, anders mag je die beesten niet vervoeren en de preparateur heeft die documenten nodig. Anders mag hij de beesten niet opzetten en heeft hij ze illegaal.
Dus de papierwinkel geregeld en vanavond hebben we ze weggebracht naar de preparateur. We weten nog niet of hij er iets mee kan. Dat horen we nog wel.
We konden ook gelijk vandaag ons andere verkeersslachtoffer ophalen: een eekhoorntje. Die was klaar en zit nu heel leuk op een takje met een denne-appeltje tussen zijn pootjes. Ik zal morgen foto's maken van ons eekhoorntje. Ja, je vindt nog best veel beestjes die als doodsoorzaak het verkeer hebben. Op weg naar de manege nog 2 koolmeesjes. Die hebben we maar laten liggen. Ja zo kunnen we wel bezig blijven. Wordt vervolgd!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:24

Wel een mooi dier, vooral die stippen vleugels.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:31

aah zonde dat ze aangereden zijn.
mooie vogeltjes zijn het toch.
wij hebben heel lang een opgezette buizerd gehad. vond ik als klein kind altijd heel mooi om naar de te kijken en dan te fantaseren waar dat beest overal heen was geweest..
soms zat ik wel een uur voor dat beest.. om dan vervolgens naar mijn moeder te gaan en te zeggen: "mama, weetje wat ik denk!"en dan een heel verhaal waar hij overal heen was gevlogen Tong uitsteken

Cathelijne15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:42

Mooie beesten vind ik het! Woensdag tijdens paardrijden nog jonge spechten gezien in een holle boom. Had ze nog nooit eerder van zo dichtbij gezien maar ze maken wel een herrie zeg! (die baby spechten)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:15

Mooie specht. Ik heb hier op mijn bureau een bosje spechtenveren staan (van die gestippelde) , beetje verentic Knipoog Naar welke preparateur breng je hem? Zelf heb ik goede ervaringen met Teurlincx uit Eindhoven.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 20:41

Wij gaan naar Herman Oldekotte, woont in Overdinkel. (Een piepklein gat in overijssel, vlakbij de Duitse grens. )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:21

Bij ons op stal zie je nu heel veel zwaluwtjes vliegen. Zo een zou ik wel willen hebben. Of een vlaamse gaai, die zie je hier ook veel. Kost dat geld een certificaat aanvragen? En hoe duur is een preperateur? Niet dat ik ze nu ineens aanrijd hoor Haha!
Vind het inderdaad een mooi gebaar naar de beestjes toe. Beter dan laatst die vrouw die er speelgoed van maakte. Ziek
*edit; spelfoutje
Laatst bijgewerkt door Onali op 09-06-07 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:26

mooie vogels Ja wel jammer dat ze dood zijn Knipoog
ben benieuwd hoe het eruitziet als ze opgezet zijn Lachen

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 19:40

Indian lady: zo'n certificaat aanvragen bij de politie kost niets. Het opzetten verschilt nogal volgens mij. Wij hebben laatst een eekhoorntje "laten doen " en dat kostte 40 euro , maar er lag er ook eentje en die was maar 30 euro (was wel voor iemand anders). Ligt volgens mij aan de grootte van het dier en de hoeveelheid werk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:15

oke dankjewel.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:24

hey ik kom net dit topic tegen. ik ben ook benieuwd over hoe het er straks uitziet en naar je eekhoorn! prijs valt mee ik had het veel duurder verwacht!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:26

Ik vind het maar niks dieren opzetten