konijn met ontsteking aan achterwerk (hulp!)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

konijn met ontsteking aan achterwerk (hulp!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:00

Het konijn van de mensen waar mijn pony staat, heeft een ontstoken achterwerk. Ik heb het gezegd, en ze zeggen dat het wel vaker zo is. Het wordt nu echter steeds erger, en ik heb gezegd dat het nu echt tijd wordt voor de da.

Ik heb geprobeerd zijn achterwerk af te vegen met dettol, maar dat wilde ze niet. Ik heb het geprobeerd met een plantenspuit, maar dan kom ik er niet goed bij. Ik wilde daarom weten: hebben jullie andere tips?

Is er bijvoorbeeld ook oplosbare antibioticum voor in het drinkwater?
Is er anders iets dat de ontsteking ook kan stoppen, dat niet persé verkrijgbaar is bij de DA?
Natuurlijk gaat er niets buiten de DA om, maar misschien zijn er mensen met hetzelfde probleem, die weten hoe het te voorkomen en genezen is, zonder het konijn elke keer in de stress te krijgen om weer hetzelfde.

Alvast bedankt Lachen

marleen_88

Re: konijn met ontsteking aan achterwerk (hulp!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:19

Dit hoort bij BB.

Maar Biotex schijnt goed te werken tegen ontstekingen bij mensen, maar dat moet je oplossen in water en dan moet je dat konijn er met zn kont in zetten.
Er zijn bij de DA op recept te verkrijgen medicijnen, ik denk dat er niks anders op zit dan even langs de DA te gaan.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:39

Ik denk dat zijn anaalklieren verstopt zitten. Daar kunnen ze flinke ontstekingen van krijgen en die gaan meestal niet vanzelf over. Ik denk dat de eigenaren toch echt even een dierenarts moeten raadplegen.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:59

Vreemd dat ze er niet mee naar de dierenarts gaan, als je dieren hebt moet je ook je verantwoordelijkheid nemen... maar goed, daar heb jij niks aan.
Ze moeten zorgen dat het hok goed schoon gehouden word, met warm weer heb je veel vliegen, die gaan eieren leggen en die maden kruipen op het konijn, als je er dan niet snel bij bent gaat het konijn dood.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:46

Ananas sap geven! Dat is sowieso altijd goed voor konijnen, of ze nou ziek zijn of niet. Knipoog Ze vinden het zelfs nog lekker ook! De darmen van mijn konijn waren eerst verstopt en zijn achterwerk was helemaal vies. Toen hebben we hem ook ananas sap gegeven en zijn achterwerk was helemaal schoon gemaakt door de DA. Toen ging het steeds beter. Lachen Alleen ananas sap is waarschijnlijk niet genoeg om het probleem helemaal te verhelpen, maar het zal zeker helpen!
Wij hebben het gewoon met een spuitje in zijn bekkie gegoten. Hij begon helemaal te smikkelen. Lachen
Toch zou ik ook nog even de DA raadplegen, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:36

Voor een paar euro haal je bij de dierenarts wat antibiotica tabletjes. Dat moet geen probleem zijn toch?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:27

[LZP] > [BB]

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:32

Nadua schreef:
Voor een paar euro haal je bij de dierenarts wat antibiotica tabletjes. Dat moet geen probleem zijn toch?

hmmm verstandiger is toch met het konijn naar de dierenarts te gaan... Konijnen kunnen niet zo goed tegen antibiotica... dat gooit hun hele darmstelsel (werking) in de war waardoor problemen zelfs nog groter kunnen worden. Langs de dierenarts (of ev. even bellen) is denk ik het enige verstandige...

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:35

ik zou naar de da gaan. Nu het weer warmer is kunnen vliegen er eitjes in gaan leggen en dan kunnen ze heel het konijn van binnen op gaan vreten en dat is echt dodelijk voor een nijntje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:44

Geen ananassap geven! Dat is niet voor ontstekingen, maar voor verstopping dat zal zeker niet helpen bij een onsteking.

Kun je precies vertellen wat voor soort onsteking? Hoe ziet het eruit? Het kan namelijk van alles zijn blaasonsteking, maden, gewone onsteking. Eet die wel goed? Is de ontlasting hard? Heeft die onbeperkt hooi? Wat voor voer krijgt die?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:02

Misschien zitten er al vliegenmaden in, en krijg je zo een steeds grotere ontsteking? Ik zou zeker naar de dierenarts gaan, want een konijn die ziek is, gaat niet meer eten, en gaat snel dood...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:05

Ik hoop voor je dat er geen maden inzitten want met de warme periode die is gepasseerd Nagelbijten / Gniffelen
Is het diarree dat ie heeft of nog iets anders?
Probeer hem anders eens een beetje te wassen met iso betadine (enkel z'n achterwerk, konijntjes mag je in principe niet wassen)
Ga eens langs bi jde DA en kijk wat die kan doen, ik weet het is jouw konijn niet maar als je er echt mee inzit heb je het er wel voor over.

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:47

Lontje schreef:
Nadua schreef:

hmmm verstandiger is toch met het konijn naar de dierenarts te gaan... Konijnen kunnen niet zo goed tegen antibiotica... dat gooit hun hele darmstelsel (werking) in de war waardoor problemen zelfs nog groter kunnen worden. Langs de dierenarts (of ev. even bellen) is denk ik het enige verstandige...

Jawel hoor, geen probleem. Speciale antibiotica. Ik heb ze vaak genoeg aan mensne met konijnen moeten geven Haha!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:08

langs de da gaan lijkt mij ook het verstandigste.. maar helaas heb ik niet echt veel verstand van konijnen Tong uitsteken maar een kennis van ons die had een ziekte maar dat was volgens mij met zijn andere ding te maken haha dus daar weet ik niets van helaas

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 00:47

Ze hadden toch gelijk Lachen

Ik wil hierbij wel de naam van 'mijn' boeren zuiveren, het is absoluut niet zo, en ook nooit zo geweest dat ze de DA er niet bij willen roepen.

Het konijn is aankomen lopen bij iemand uit het dorp. Het had toen al de ontsteking die het wel vaker krijgt, en de mensen waar het konijn was komen aanlopen wilden hem niet meer omdat ze ermee naar de dierenarts moesten. Mijn boeren hebben hem meegenomen en zijn ermee gegaan. Antibiotica gekregen, werd 'ie nog zieker van. Peniciline ook, maar ze mixen nu traumeel en saridons in het water, en dat kan 'ie wel hebben. Dus het is al minder aan het worden Lachen

Maar bedankt voor de hulp.

Het konijn loopt trouwens in een eigen weitje van ongeveer 2,5 bij 2,5, waarin een holletje is gemaakt onder de grond, een groot konijnenhok met een heel lief laddertje, en een overdekt stuk waar zijn eten staat. Hij krijgt konijnenvoer van de dierenspeciaalzaak (alleen bruine korrels), mais, gras natuurlijk (staat in een weitje he Clown) onbeperkt hooi, en knabbels met toegevoegde vitaminen en mineralen. Ze had een tijdje waarin ze slijmerig poepte, maar nu is het weer stevig.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:11

Blij te horen dat het beter gaat nu! en ik weet zeker dat mijn konijnen jaloers zijn op het stekkie van die van 'jouw boeren' Ja Haha! !!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:29

Ben ik zelf stiekem ook Tong uitsteken