Risico: oude poes onder narcose of beter van niet?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Risico: oude poes onder narcose of beter van niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 09:27

Ik weet het niet Scheve mond Ik durf niet Scheve mond

Een paar weken geleden ben ik met ons oudje naar de DA geweest (ingegroeide nagel die ik zelf niet weggeknipt kreeg en meteen een algemene checkup). Daar kwam uit, dat van het halve gebitje waar anderhalf jaar geleden mee bij ons kwam, nu echt weinig meer over is... Toen ze net bij ons was, at ze gewoon brokjes mee, hoewel ze bij het asiel zeiden, dat ze dat bij de oude eigenaar niet deed. Ze gaven haar daar trouwens weinig tijd van leven meer. Een dikkerd is ze nooit geweest, eerder mager. Behalve afgelopen zomer, die heel zwaar voor haar was vanwege de warmte, gaat het prima met haar. We voeren haar nu meerdere keren per dag, ze gaat zelf voor de keuken zitten wanneer ze wat eten wil. En dat is echt niet de hele dag door, maar een keer of vijf, als ik thuis ben, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Brokjes eet ze dus niet meer.

We hebben haar met flink bijvoeren weer op 3 kilo gekregen, maar het blijft een gratenpakhuis, er zitten geen spieren meer op en dan bijft er al gauw weinig over van een poes. Achter haar heupen is ze griezelig ingevallen. Dus misschien lijkt het ook erger dan het is, want als er spieren op zouden zitten, zou het wellicht al een heel ander gezicht zijn, met hetzelfde aan vet?

Maar waar doe ik nou verstandig aan? Hoe groot is het risico dat het misgaat bij zo'n gewicht en die leeftijd (ze is geschat op 14, maar voor hetzelfde geld is ze 16 of 17)? Moet ik het risico nemen dat we haar nu al kwijtraken, of zullen we zo een beetje doormodderen met haar, in de hoop dat ze het zo nog een poosje kan uitzingen? Op zich gaat het goed, maar volgens de DA móet ze er haast wel last van hebben en nog een nadeel is, dat ze geen eten krijgt tussendoor als wij er overdag niet zijn. En dus vast honger zal krijgen.

Wie heeft er een goed advies? Ik weet het even niet meer...

tax

Re: Risico: oude poes onder narcose of beter van niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:17

pfoe...lastig! Ach gut

Het lijkt mij dat een narcose in deze conditie allicht risicovoller is dan een narcose van een poes die tip/top in orde is. Nu geeft alle narcose natuurlijk risico, zelfs bij onze kat van 1 jaar was het bijna fout gegaan.

Ik snap alleen niet zo goed wat ze dan willen weghalen onder narcose.. willen ze iets aan het gebit doen en/of aan de ingegroeide teennagel?

Problemen met het eten zijn lastig op te lossen. Wellicht kan je brokjes weken in water/melk zodat het zacht is en ze zo toch wat extra binnen krijgt. Toen onze katten klein waren kregen ze ook elke ochtend brinta.. daar groeien ze wel van hoor Haha! , misschien dat als extra?
En verder kan je natuurlijk gewoon een bakje neerzetten met eten zodat ze kan eten wanneer ze wil als jullie er niet zijn (of hebben jullie nog meer katten die het dan opeten?)

Ook moet je je afvragen hoe het leven van je poes er na de operatie uit zal zien. Lange weg van herstel? Nauwelijks beter? Is het dan nog wel eerlijk om je poes dit aan te doen? Of moet je zeggen dat je nu alles er aan doet om het leven van je poes zo aangenaam mogelijk te maken en als echt niet meer lukt er een punt achter te zetten. Te horen aan jouw verhaal lijkt het namelijk alsof de poes erg 'afgeleefd' is...

Succes met de keuze!

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:02

Tipje, om haar wat dikker te krijgen, geef Viyo vitaminedrank voor senioren!! Heeft mijn kat er super bovenop geholpen, en ook bij de dierenspeciaalzaak waren ze er super over te spreken.

www.viyo.nl

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:09

Een rotbeslissing om te maken inderdaad. Als het fout gaat sla je jezelf voor je kop omdat je het risico hebt genomen. Maar aan de andere kant, zo gaat het ook niet lijkt me.

Mijn moeder's kat van rond de 16/17 had erg veel pijn in haar bek, uiteindelijk zijn er aardig wat tanden getrokken bij haar. Noortje was best een mager ding geworden en ook al op leeftijd, dus ook bij haar was de narcose een risico. Het is echter goed gegaan, alhoewel de poes wel vrij snel mee naar huis werd gegeven, omdat ze daar bij de dierenarts wat in paniek raakte. Terug in haar eigen vertrouwde omgeving ging het een stuk beter. Sterkte met je beslissing!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:13

ik heb een poes van 16 die onlangs 2x onder narcose geweest is omdat ze een tumor in haar kaak heeft.
ging allemaal goed hoor alleen het wakker worden uit de narcose duurt echt heel erg lang.
mijn dierenarts zei dit:
normaal geven ze een dier na een narcose een middeltje om sneller bij te komen maar bij ons deden ze dat met oudere katten juist niet omdat je dan meer risico's hebt.
dus slaapt een dier gewoon uit na de narcose.

mijn poes is smiddags onder narcose geweest en pas tegen 8 uur savonds begon ze wat rond te wankelen.
duurde echt heel lang, maar ging allemaal heel goed

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 11:28

tax schreef:
Ik snap alleen niet zo goed wat ze dan willen weghalen onder narcose.. willen ze iets aan het gebit doen en/of aan de ingegroeide teennagel?

Sorry, was niet helemaal duidelijk Knipoog Het gaat om het grondig renoveren van haar gebit. Ze heeft nog 1 witte hoektand en 1 witte kies, de rest is óf al bijna weg óf staat stijf van de tandsteen (echt grote brokken, ik schrok ervan).

tax schreef:
En verder kan je natuurlijk gewoon een bakje neerzetten met eten zodat ze kan eten wanneer ze wil als jullie er niet zijn (of hebben jullie nog meer katten die het dan opeten?)
We hebben er nog eentje rondlopen, die alles opeet wat Millie (even) laat staan. Da's dus helaas geen optie.

tax schreef:
Ook moet je je afvragen hoe het leven van je poes er na de operatie uit zal zien. Lange weg van herstel? Nauwelijks beter? Is het dan nog wel eerlijk om je poes dit aan te doen? Of moet je zeggen dat je nu alles er aan doet om het leven van je poes zo aangenaam mogelijk te maken en als echt niet meer lukt er een punt achter te zetten. Te horen aan jouw verhaal lijkt het namelijk alsof de poes erg 'afgeleefd' is...

En dat is dus mijn grote dilemma... Afgeleefd is ze zéker (er staan twee foto's van haar in mijn profiel, het gaat om de lapjespoes), maar aan de andere kant... zit ze nu al zwáár in de bonus-tijd Lachen Volgens de inschatting van het asiel had ze al zeker een jaar dood moeten zijn, maar ze doet het nog prima. Ze is mager, maar kijkt helder uit haar ogen en hobbelt nog zelf de trap op en af (al gaat het niet zo snel Clown ) en springt nog op de zijleuning van de bank en in 1 sprong op het bed (vrij hoog bed). Dus ja...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 11:43

Honey79 schreef:
Tipje, om haar wat dikker te krijgen, geef Viyo vitaminedrank voor senioren!! Heeft mijn kat er super bovenop geholpen, en ook bij de dierenspeciaalzaak waren ze er super over te spreken.

Dank je, ik zal in ieder geval even een flesje halen, de speciaalzaak hier in het dorp heeft het -volgens de site- ook Lachen

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:19

Ik heb even gespiekt Knipoog

Ze ziet er inderdaad wat oud uit maar kijkt nog wel lekker helder uit haar ogen! Als ik de kat zo zie zou ik zeggen geef haar nog een lekker leven zolang het nu nog kan (zonder operatie Knipoog ).. lekker eten... hier en daar een extraatje en als het echt niet meer gaat (eten bijvoorbeeld of ze heeft duidelijk pijn) zou ik er een punt achter zetten.

Wij hadden ook een hele oude kat en moest ook zeker al een jaar of 2/3 eerder dood zijn gegaan. Poes was echt krakkemikkig/doof/staar en alles wat je maar kan bedenken. Ze had ook reuma en was heel mager. De dierenarts wilde haar ook opereren aan iets (weet niet meer wat... ) Wij wilde dat niet met het gevolg dat poes inderdaad een half jaar later (oudejaarsavond) overleed. Wij hebben altijd gezegd dat als een poes op leeftijd een grote en vaak kostbare operatie moet ondergaan.. en daar versta ik een complete gebitsrenovatie ook wel onder Clown ... dat we dat passen. Poes heeft een goed leven gehad en we vinden dat een poes het dan niet verdiend om compleet opgekalafaterd moet worden voor hoe lang het duurt! Vandaar dat ik je deze mening ook geef!

Kijk vooruit.. wat gebeurt er eventueel na de operatie.. herstel en dergelijke. Is dat het waard? Een half jaartje langer leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:13

Ik zou het wel proberen. Ik heb even in je profiel gespiekt, je kunt idd zien dat ze oud is, maar volgens mij zit ze nog vol levenslust?

Toen ik Speedy had, had jij een keer gereageerd dat je ook een oud lapje had, kan ik me herinneren. Ik vond het toen ook al een erg leuk beestje. Lovers

Na de operatie zou ik AD-voer gaan geven.. Dat is heel zacht voer en kun je evt. aanmengen met water zodat het een papje wordt.

Succes en sterkte met je beslissing. Lachen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:50

Wuis schreef:
Toen ik Speedy had, had jij een keer gereageerd dat je ook een oud lapje had, kan ik me herinneren. Ik vond het toen ook al een erg leuk beestje. Lovers

Ach Speedy... die had je me echt zó om de deur mogen schuiven Lovers

Wuis schreef:
Na de operatie zou ik AD-voer gaan geven.. Dat is heel zacht voer en kun je evt. aanmengen met water zodat het een papje wordt.

Ik heb het in huis Ja Ben er alleen wat voorzichtiger mee geworden, want ze komt er niet echt van aan, maar het zit wel vol eiwitten, en da's minder goed voor een nierpatient... Ik heb haar daarmee door een dagen-durende "laat mij maar gaan, ik hoef niet meer"-bui heengeholpen, toen we haar net hadden. Was kantjeboord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:56

Speedy is helaas niet meer onder de levenden. Verdrietig

Ik hoop echt dat jouw mooie lapje nog een tijdje mee kan! OK dan!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:44

Heb niet alles gelezen. Het is een moelilijke beslissing maar als je niks doet zal je kat niet oud worden. Wij behandelen vaak oude honden en katten aan het gebit. zonder problemen. Er zijn tegenwoordig speciale narcose middelen voor de oudere dieren.

Het probleem is als je niks doet, dat de boel gaat ontsteken. Bacterieen op de tanden kunnen dan door de onstekingen in het bloed geraken wat hartproblemen enz. kan veroorzaken. Tevens zal de kat in rap tempo af vallen, wat ook vele organen niet ten goede komen. Op een gegeven moment zal ze niet meer eten en dat voor een volle voerbak. Geen fijn einde.

Ik kan je alleen maar aanraden haar zo snel mogelijk te laten helpen. Heb er al vele dieren enorm door zien opknappen. Je loopt natuurlijk wel narcose risico. Maar ik denk dat je zo meer risico neemt.

Heel veel succes voor jekat en bij de beslissing.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:13

Ik pak regelmatig de oudjes mee uit het asiel, en regelmatig wordt dus mijn bankrekening aangesproken voor een gebitsrenovatie (ofwel algehele verwijdering Haha! )

Meestal komen die katten bij mij omdat ze helemaal niet meer eten- dwangvoeren ben ik inmiddels heel bedreven in Clown Omdat ik meestal de katten niet ken, en ook geen geschiedenis bekend is, laat ik altijd eerst bloed trekken (vooral nierwaardes) omdat dat een reden kan zijn van niet (goed) willen eten. Echter ook een slecht gebit en slechte nierwaardes gaan hand in hand (ontsteking komt via bloed in de nieren terrecht)

Bij alle katten die ik heb laten opereren, en die 15+ waren....de laatste was zelfs al 20 jaar toen ik ze onder het mes liet gaan, is het helemaal goedgekomen- en ze vraten stuk voor stuk weer als wolven.

het blijft een gok natuurlijk, bloedwaardes meten vooraf geeft meer zekerheid, maar ook meer kosten. Ik heb er nog nooit spijt van gehad als je ziet hoe die katten "bijkomen" na zo'n ingreep, ze komen weer aan en glanzen weer, ondanks de leeftijd. Continue met pijn in je mond lopen en eten is natuurlijk ook wat ! Minet (die 20 jarige) ging 1.5 jaar later dood aan een hersenbloeding....maar ik heb er geen seconde spijt van dat ik ze in huis heb gehaald en er (best een hoop) geld aan gespendeerd heb.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou het risico nemen !

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:28

Ook ik ben een oudjes fanaat....heerlijk hoor, zo'n ouwgie die lekker nog even bij iemand thuis bij kan komen in plaats van in het asiel te blijven.

Met mijn eerste ouwetje, Gerrit, zat ik voor hetzelfde dilemma als jij en de dierenarts was de DA waar ik zelf twee avonden in de week voor de lol bij werkte. Ik heb toen met hem afgesproken dat hij extreem licht verdoofd werd en dat ik er zelf bij zou blijven om hem continue in de gaten te houden.

Het is goedgekomen maar.....halverwege hebben we hem wel weer "op gang" moeten helpen. Ik schrok me uiteraard wezenloos en zal dus als het met mijn huidige ouwgie zou moeten gebeuren wel twee keer nadenken en me afvragen hoe groot de kans is dat ie daarna een "beter" leven heeft, want dat is dan voor mij de enige reden om het te doen.

In jouw geval, moeilijk oordelen van een afstand, vrees ik dat ik het niet zou doen. Ik proef uit jouw berichten ook wat weerstand ertegen en neem van mij aan, je moet er zelf volledig achterstaan als je het wél doet want als het fout gaat wil je jezelf geen verwijten kunnen maken, je handelt in het belang van je dier en doe dus waar jij het beste gevoel bij hebt!

Overigens is Gerrit slechts 15,5 geworden....maar daarna heb ik Kobus uit het asiel gehaald op zijn 16e en die is uiteindelijk 23 geworden! Zonder ooit één keer bij de dierenarts te zijn geweest.......

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:16

Een paar jaar geleden hadden we een oude poes van bijna 17 en zij had een tumor onder haartong. Helaas was dat niet te opereren( dan moest haar tong worden weggehaald), maar als de tumor ergens anders had gezeten had de DA wel het risico genomen. Ik keek daar zeer van op, omdat ze al best oud was. Volgens de Da geen probleem. Ik geloof dat ik het wel zou proberen, maar het ligt ook aan de kat en hoeveel vertrouwen jij in je DA hebt. succes.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:18

Ja, de grote "LET OP"-melding heb ik gezien, maar ik wilde het toch even laten weten Knipoog

Ben net langs de DA gereden en toch een afspraak voor Millie gemaakt... Het móet gewoon. Ze hadden inderdaad speciale narcosemiddelen voor oudere dieren en ze stelde me helemaal gerust. Over twee weken is er ruimte, dan wordt ze geholpen. Ze kijken eerst ook even hart en nieren na en ze doen meteen een schildkliertest. Want ze zit op het ogenblik halve dagen voor de keuken te wachten op eten. Terwijl ik haar toch steeds voer als ze om eten vraagt. Ze eet alleen van die muizenbeetjes per keer... dat schiet gewoon niet op. En als ik er niet ben overdag, krijgt ze dus "maar" een keer of zes op een dag.

Even voor het idee hoe dat eruit ziet bij ons: zo kan ze dus rustig een uur zitten zonder bewegen Verward
Afbeelding

En nog even met mijn telefoon buiten wat foto's genomen Lachen

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En lekker genieten in de zon Lachen
Afbeelding

Terwijl ik deze foto's zat te uploaden, is ze weer dapper aan het restant van de zachte brokjes begonnen, maar over twee weken hoop ik dat ze zachtjesaan zichzelf weer zal kunnen voeren overdag, omdat ze weer brokjes kan eten Lachen

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:21

Spannend allemaal!

heb je dat Viyo nog geprobeerd?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:22

Ja, heb ik ook gehaald Knipoog Ze vindt het erg lekker, maar ze krijgt het pas een kleine week, dus ik kan nog niet vertellen of het ook werkelijk resultaat geeft.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:24

Bij mijn kat hielp dat echt goed, ben benieuwd!

Wel fijn dat de vooruitzichten weer wat beter zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:26

echt een oudje he?
die van mij zit ook zo mooi in de vacht Knipoog
ja van die speciale narcose dat wist ik dus,dat hebben ze bij mijn oudje ook gedaan.
maar houd er wel rekening me dat het bij oudere katten wat langer duurt voor ze goed bijkomen?
jonge katten springen zo weer rond maar bij de oudjes gaat het wat langzamer, laatste keer dat mijn poes onder narcose ging heeft ze na afloop zo'n beetje 3 uur lang onder een dekentje bij me op schoot gelegen voor ze weer rondzwalkte Knipoog

mooie poes trouwens, gave snor! Tong uitsteken

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:28

Ze loopt inderdaad een groter risico bij de narcose dan een jonge, helemaal gezonde poes. Maar als de dierenarts het verantwoord vind zou ik haar toch laten opereren.

Kan niet anders of ze heeft nu pijn aan haar gebit / onstoken tandvlees en dat lijkt mij ook niet erg prettig voor de poes.
Heb wel eens gehoord dat onstekingen in het tandvlees kunnen lijden tot een slechtere algemene gezondheid.

Als haar tanden schoongemaakt/getrokken worden heeft ze er met een paar dagen geen last meer van en dat lijkt mij voor de rest van haar leventje veel plezieriger dan met een rottend onstoken gebit te moeten rondlopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:30

Jee lastig..
je moet inschatten hoeveel last ze van die tanden heeft, en ik kan me voorstellen dat die extra tijd ook niet fijn is, als ze pijn in dr mond heeft Scheve mond

Als de DA aangeeft dat de tandsteen echt erg is, dan zou ik het proberen... het risico van de operatie op de koop toe nemende. Maar ik zou het persoonlijk erg vervelend vinden als mijn kat met een pijnlijke mond moet leven... Scheve mond
Lastig hoor...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:33

ellepel schreef:
echt een oudje he?
die van mij zit ook zo mooi in de vacht Knipoog

Een voddenbaal is het! Haha!

ellepel schreef:
maar houd er wel rekening me dat het bij oudere katten wat langer duurt voor ze goed bijkomen?
jonge katten springen zo weer rond maar bij de oudjes gaat het wat langzamer, laatste keer dat mijn poes onder narcose ging heeft ze na afloop zo'n beetje 3 uur lang onder een dekentje bij me op schoot gelegen voor ze weer rondzwalkte Knipoog

Onze eerste poes (ook oud en wrakkig) hebben we naar een andere DA gebracht voor een behandeling onder narcose en die is bijna 24 uur half buiten westen geweest... Scheve mond Wat moet die zíek geweest zijn. Maar hij heeft er waarschijnlijk gewoon de eerste de beste narcosespuit ingedrukt die onder handbereik was, die etterbak Boos!
Je begrijpt misschien nu ook mijn twijfels bij narcose Knipoog Maar in deze DA heb ik alle vertrouwen Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:44

jee zeg 24 uur?
dat is ook wel heel drastisch.
hopelijk gaat alles nu wel goed Haha!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 09:32

En even een update:
Vanmorgen om half negen heb ik Millie bij de DA afgeleverd. Als alles goed gaat, kan ik haar rond een uur of 1 weer ophalen.
Ik hoop er maar het beste van, kan alleen maar afwachten Scheve mond