Help, Processierupsen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Help, Processierupsen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 10:38

Ten eerste, ik weet niet of dit goed staat, anders verplaats maar..
en ik weet ook niet of er al een topic over is..

Nou, waar mijn topic voor was,
Ik woon in een bos, en ja, heel veel eikenbomen.. Nou zou je denken, lekker toch, al die bomen om je heen! Nou, nee dus. Het zit helemaal vol met processierupsen. Nagelbijten / Gniffelen

En dit zijn ze dus.. en zo zit elke boom dan helemaal vol Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

Ik heb verschrikkelijk erge jeuk, word er zowat misselijk van.. Zalf van de dokter helpt niet, heb ik al zolang geprobeert....
We hebben al meerdere jaren last van de processierupsen gehad, maar dat kwam dan meestal pas rond Juni, nu in mei begint de ellende al, en een hele zomer binnen zitten vind ik nou niet zo'n strak plan.

Gemeente bellen helpt niet, die komen ze toch niet weghalen, we hadden vorig jaar ook gebelt maar we hebben nooit wat van ze gehoord...

Nu was mijn vraag, wat te doen tegen de processierups? en dan vooral de jeuk?
mensen die er nog meer last van hebben, wat doen jullie ertegen?

Sirius_

Re: Help, Processierupsen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:00

Citaat:
Door vroegtijdig de rups te bestrijden wordt een plaag voorkomen. Dit gebeurt door een bestrijdingsmiddel in de toppen van eikenbomen te spuiten, waar de nesten van de rups zijn aangetroffen. In 2004 wordt hiervoor in Nederland als proef Xentari WG gebruikt. Dit middel bevat een bacterie, Bacillus thuringiensis var. aizawai. De bacterie produceert in het darmstelsel van de rups eiwitkristallen. Bij de afbraak van deze kristallen in het darmkanaal komt een toxine vrij, dat de darmwand van de rups aantast. Een uur na opname van de bacterie stopt de rups met eten, omdat de kaakspieren verlammen. Geïnfecteerde rupsen bewegen zich langzaam, ze verkleuren en tenslotte verschrompelen ze. 2 tot 5 dagen na de bestrijding zijn de rupsen dood. De dode rupsen blijven met hun voorpoten aan de eikenbladeren hangen.

Een andere manier van bestrijding van de rups is het wegzuigen van de rupsen, waarna ze begraven, verbrand of verdronken worden.

http://www.nederweert.nl/default.asp?ID=1002702

Zo te zien doet een gemeente er wel wat aan, ik zou gewoon aanhoudend bellen, mailen, schrijven etc. Sterkte

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:12

Hoi Robin, ik word er ook gek van!
Bij jullie lijkt het me helemaal niet te doen tussen de bomen....

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 19:16

Nee, het is nu dat mijn opa ze weghaalt met de brander (mag niet volgens mij, maarja anders is het gewoon niet te doen) en de gemeente hebben we al super vaak gebelt maar nog is er niks weggehaald hier Scheve mond