Bactrimel bij cavia's?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Bactrimel bij cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 00:07

Naar aanleiding van mijn topic dat mijn caviatje ziek is een korte vraag.

Wat zijn mogelijke bijwerkingen van de antibiotica 'bactrimel'?

Mijn cavia eet al wat meer maar is sinds gister weer gaan afvallen maar hij eet en loopt graag los door de woonkamer. Drinken doet hij minder en hij poept en plast ook minder dan normaal. Zijn plas is knalgeel zijn ontlasting is normaal(alleen kleiner).

Ik ben bang dat de antibiotica misschien slecht voor hem is en dat hij er niet meer boven op komt hebben jullie tips en antwoord op mijn vraag?

heel erg bedankt!

ekennel

Re: Bactrimel bij cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:16

Wij hebben ook wel eens cavia's behandeld met bactrimel, maar heb daar geen bijwerkingen van gemerkt. Cavia's zijn er weer helemaal bovenop gekomen. Ik zou het goed in de gaten houden en bij twijfel gewoon de dierenarts even bellen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 00:23

ik zit inmiddels op mijn 7dagen maar twijfel of ik de kuur moet doorzetten of niet omdat hij dus zo is afgevallen. Hij eet en drinkt dus wel..
bedankt voor je antwoord in iedergeval!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 01:02

bactrimel is een merknaam, wat is de werkzame stof?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 02:42

kan zijn dat hij last van zijn darmpjes heeft. Je zou hem probiotica erbij kunnen geven. De darmen van cavia's zijn nml erg gevoelig ervoor. 1 van mijn cavia's zit nu aan de antibiotica maar die is een andere te weten (merknaam) endofloxoral.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 02:46

Van bactrimel is de werkzame stof sulfamethoxazol en trimethoprim, of te wel als stof samen samenstelling ook wel cotrimoxazol genoemd.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:26

Je mag NOOIT vervroegd stoppen met een kuur, hierdoor krijg je resistentie, dus ook niet stoppen al zou het het einde zijn van je huisdier, direct overstappen naar een ander a.b. mag wel in overleg met de da.
a.b. verzwakt ALTIJD het immuunsysteem van een dier/mens, dit omdat het niet alleen de schadelijke bacteriën dood, maar ook de lichaamseigen bacteriën.
In de gaten houden dus en misschien verstandig om in ieder geval te zorgen voor extra vitamine C, daar de cavia dit zelf niet aanmaakt en dit zeker nu nodig heeft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:43

tsjah heeft een grote maag, nier en darm belasting.

Niet geven met calcium of meldingen zoals yoghurt snoepjes.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:44

Ik zou hem bijvoeren, niet stoppen met de kuur! zeker 10 a 14 dagen?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 10:36

De kuur was officieel voor min 7 dagen tot max 10 dagen. Ik heb besloten door te gaan tot de 10 dagen en dan weer verder te kijken. Ik heb ook een nieuwe drinkfles gekocht omdat ik t idee had dat de oude stagneerde en niet voldoende water gaf. Hij drinkt weer en eet wat maar zijn lievelings kostje witlof wil hij niets van weten.

Gelukkig blijft hij nu steken op een gewicht van 960 gram

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:30

misschien moet je eens naar de da met de cavia.. want we hebben 1tje in de opvang die zijn kiezen zijn puntig dus die eet en drinkt ook niet veel.. ik hoop dat je hier wat aan hebt. Lachen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:05

ik ben al bij de DA geweest en kreeg daar bactrimel.

Hij eet best harde brokjes en wel weer wortel maar geen appel en witlof, ik heb wel al aan zijn kaken gevoeld maar daar reageerd hij niet op. Hij reageerd wel op zijn lever maar dat is ook al minder dat toen ik bij de DA was

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:06

ooh.. dan weet ik het ook niet. misschien dat je bij een forum van cavia's eens informatie kan vinden ofzo Lachen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:49

Wat heeft je cavia?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:10

Bedankt voor alle tips.
Mijn moeder is net terug van de Dierenarts(ben nu helaas zelf niet thuis), onze ouwe vetrouwde die alles van cavia's weet. Maar het gaat niet zo goed. Hij blijft maar afvallen hij weegt nu nog maar 925 gram en de lever is hard en gezwolle, we hopen op een infectie maar als de nieuwe antibiotica en het speciale voer niet aanslaat dan is het waarschijnlijk een tumor. Heel hard duimen dus deze 14 dagen Verdrietig

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:55

ooh dat is niet zo leuk, hoe oud is je cavia?

Mijn cavia had last van de darmen en toen bij de dierenarts vertelde ze dat we af en toe yakult konden geven, en lekker dat ze dat vond. Ik dronk dan bijna het flesje leeg en gaf haar dan een klein laagje met een rietje. En dat werkte echt heel goed, ze had geen last meer van haar darmen!
Maar bij jou is het natuurlijk iets anders, maar wilde het even zeggen Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:24

mijn cavia wou niet meer eten (naja kleine beetjes) toen ben ik naar de winkel gegaan en babyvoeding opgehaald (olvarit) en dat in een spuitje gedaan en dat aan hem gegeven (zonder naald Tong uitsteken) helaas was hij al best oud en hij werd mager door ouderdom maar j e probeert nog alles aar heeft bij mij neit geholpen.. misschien dat je hier iets mee kan Lachen