Reuen.. (zucht)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissStynk

Reuen.. (zucht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:47

Onze boxer reu (18 mnd) heeft sinds kort weer een zeer leuke actie...
hij zeikt tegen mensen aan! zomaar opeens is hij dat gaan doen.

Het vreemde is dat hij het wel selectief doet dus niet tegen ieder wezen dat hij tegen komt ofzo?
bijv. oude vrouwtjes met van die kleine rot keffertjes Boos! en tegen kinderwagens doet hij het ook.

Ik laat hem dus niet meer los op straat want ik schaam me dood!!

Zelf heb ik het idee dat het een beetje met dominantie te maken heeft.. zou dat kunnen?
Want bij bekenden doet hij het namelijk niet...

Nikka

Re: Reuen.. (zucht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:47

Ja duidelijk dominant gedrag.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:49

Enig idee wat ik daarmee moet?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:50

Bij mij op cursus vroeger zat ook iemand die een JR had en die piste gewoon over de eigenaars voeten heen.
Dat beest was enorm dominant... Lijkt me dat dat bij jouw hond ook t geval is...
Misschien kan je mbv instructie dit probleem oplossen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:54

Hij is 18 maanden dus aan het puberen. Hij is zijn grenzen aan het verkennen. Op cursus gaan is goed voor een hond van die leeftijd. Verder kunnen ze je daar ook dominantieoefeningen leren, want ook thuis zal hij zijn grenzen verkennen. Als hij goed het woord "nee"kent en je staat er dicht in de buurt kan je dit gebruiken.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:54

@Jellie: weet je wat het vreemde is.. hij toont t.o. andere honden bijvoorbeeld helemaal geen dominant gedrag. Hij gaat zelf voor kleine hondjes liggen.. Dan wel om te spelen maar hij wil niet overheersen ofzo? Maar daar in tegen geeft zich niet over als een andere hond boven hem gaat staan. Hij ligt dan wel op zijn rug, maar weigert zich over te geven en dat vind ik dan zo vreemd... Op zijn manier is hij dan toch dominant denk ik..

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:58

Nikka schreef:
Hij is 18 maanden dus aan het puberen. Hij is zijn grenzen aan het verkennen. Op cursus gaan is goed voor een hond van die leeftijd. Verder kunnen ze je daar ook dominantieoefeningen leren, want ook thuis zal hij zijn grenzen verkennen. Als hij goed het woord "nee"kent en je staat er dicht in de buurt kan je dit gebruiken.

Dit is inderdaad zijn laatste puberfase dat klopt.. maar het ergste hebben we (gelukkig) al gehad Haha!
heb 2 cursussen afgerond bij Martin Gaus en luisteren doet hij voor een boxer echt goed.

In huis is hij eigenlijk helemaal niet dominant. Hij wil wel graag overal tussen het liefst maar kent goed zijn plaats. Maar toch zullen alle honden het altijd wel blijven proberen in rang te stijgen volgens mij.. Belangrijk is dat je daarin consequent blijft natuurlijk. Nee = Nee

Overgens is hij niet gecastreerd.. zal het eens met mijn DA overleggen. Misschien dat het toch beter is om hem te laten castreren?
Laatst bijgewerkt door MissStynk op 18-05-07 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:59

klinkt heel hard en heel banketstaaf wat ik ga zeggen en ik ben bang dat ik nu heel bokt over me heen ga krijgen, maar toch zeg ik 't: Als hij het doet, hoe banketstaaf je je ook voelt, een flinke trap onder z'n ballen geven en anders een goeie ruk aan de (slip) ketting geven. Ik ben totaal niet voor schoppen of slaan voor een dier, maar ergens ligt de grens.
Ik heb zelf een grote Sint Bernard die dit ook deed, en ook af en toe naar mij gromde. Toen heb ik hem zo hard aangepakt. Ik schaamde me achteraf dood, het was midden op strand op een drukke dag dus veel mensen. Maar aan de andere kant, hij heeft het nooit meer gedaan.
Ook is het misschien voor jou heel belangrijk om op cursus te gaan zodat je het gedrag, en plaatsing in de roedel (ook t.o.v. vreemde) beter leert begrijpen en dit in praktijk kan toepassen.

En als een hond zich niet overgeeft als er een andere hond boven hem staat die nota bene nog ouder is, dan heb je echt een dominantieprobleem. Gooi maar tussen een groep oudere honden, en laat ze zelf maar uitvechten. (moet natuurlijk niet te ver gaan)
Het klinkt allemaal harder dan dat ik bedoel, maar ik weet het niet anders uit te drukken. Zelf hebben we 4honden waaronder 3reuen. Soms is er wel eens een vechtpartijtje, maar mits het niet te ver gaat, laat ik het gaan. De beste leerschool hiervoor is in een roedel met andere honden zetten.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 23:10

@ boertjes: denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van mijn hond, want dingen zoals grommen doet hij absoluut niet en het is ook niet zo dat hij zijn plaats niet kent t.o. oudere honden.

mijn moeder heeft bijvoorbeeld 2 honden waar hij vaak mee samen is, daarvan is 1 echt de leider en daar heeft hij wel degelijk respect voor. Hij wordt zo nu en dan ook echt even op zijn plek gezet door hem als hij irritant aan het doen is.

Bij ons in de buurt lopen heel veel honden waar me regelmatig mee samen lopen. Het is echt een roedeltje zeg maar. Mijn hond is gewoon erg druk en over enthousiast maar hij is beslist niet de heerser van de groep.

UIteraard geef ik hem een schop onder zijn vodden als ik daar tenminste de kans voor krijg..maar aan de lijn doet hij het dus niet. Laat hem dus uit voorzorg dus niet meer los bij ons in de wijk.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:12

Niet meer op straat laten gaan, is geen oplossing. Daarme verdwijnt het probleem niet.
Jij moet opletten; wanneer er een oud vrouwtje komt of een kinderwagen geef je al een waarschuwing, doet je reu het toch? : moet je hem berispen

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:24

Ik ben blij voor je dat dat allemaal goed gaat. Maar het zou toch jammer zijn als je je hond niet meer los kan laten lopen alleen om die reden. Ik hoop voor je dat je er een oplossing voor kan vinden. Heb je het al eens op je cursus overlegd waar je gezeten hebt. je kan ze misschien eens bellen...?

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 23:32

Soet schreef:
Niet meer op straat laten gaan, is geen oplossing. Daarme verdwijnt het probleem niet.
Jij moet opletten; wanneer er een oud vrouwtje komt of een kinderwagen geef je al een waarschuwing, doet je reu het toch? : moet je hem berispen

Het is ook absoluut geen oplossing om het niet meer los te laten op straat. Alleen nu had ik even zoiets van moet toch goed nadenken wat de juiste aanpak is. Zal sowieso eens met de DA overleggen en bij de hondenschool. Wie weet is het wel makkelijk op te lossen en is een castratie niet nodig, want wie garandeert mij dat het dan ophoudt??

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 01:08

MissStynk schreef:
Soet schreef:

Het is ook absoluut geen oplossing om het niet meer los te laten op straat. Alleen nu had ik even zoiets van moet toch goed nadenken wat de juiste aanpak is. Zal sowieso eens met de DA overleggen en bij de hondenschool. Wie weet is het wel makkelijk op te lossen en is een castratie niet nodig, want wie garandeert mij dat het dan ophoudt??

waarom moet je je hond op straat loslaten, waar hij naar oude vrouwtjes en kinderwagens toe kan gaan? dat lijkt me al nergens voor nodig

als hij het bv in een losloopgebied ook doet , en ja daar kun je ook mensen tegen komen ( zelfs oude vrouwtjes en kinderwagens Haha! ) neem hem dan eens mee aan een lange lijn, zodra hij aanstalten maakt om zijn poot op te tillen tegen iets wat niet mag, corrigeer je hem.

opzich, is het echt geen eng of abnormaal gedrag hoor, wel zeker ongewenst, uiteraard - Knipoog

er zijn vele reuen die dit doen en vaak gaat het ook wel over, je hond heeft er ook wel de leeftijd voor, wat dus niet wil zeggen, dat je het moet laten gaan.
voor degene die een trap onder zijn ballen adviseerd? doe maar niet, zal de eerste hond niet zijn , die daar ernstige schade van ondervind, daarnaast vind je het zelf prettig om in je kruis geschopt te worden?
tuurlijk moet je corrigeren, maar dat hoeft niet op zo'n manier.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:08

je moet het probleem niet uit de weg gaan maar opzoeken zodat je hem gelijk kan corrigeren.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:11

OOh die van ons deed het laatst ook een keer... Zat er een mevr. lekker op het bankje in de zon, loopt meneer erheen snuffelt even, loopt een klein stukje door en tilt z'n poot op... Nou ik kon wel door de grond zakken Bloos , maar moest eigenlijk ook wel lachen!! Haha!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:23

ik ben het helemaal met boertjes eens en ook vóór één keer snoeihard aanpakken.
zo heb ik mijn hond ook opgevoed en ik ben erg trots op het resultaat.
ik heb een 'moeilijke' hond [kruising mastino napolitano met heel agressieve teef] hoewel ik geen problemen met haar heb.
ik heb ooit een zusje op weten te sporen die voor de derde keer uit het asiel gehaald was en ben erg benieuwd of zij en de rest van het nest nu nog leven.
maargoed, ik lees hieruit dat jij wat boertjes zegt anders begrijpt als ik;

MissStynk schreef:
@ boertjes: denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van mijn hond, want dingen zoals grommen doet hij absoluut niet en het is ook niet zo dat hij zijn plaats niet kent t.o. oudere honden.

ik zou, als mijn hond tegen iemand aan zou plassen hem ook één keer een rotschop geven, gewoon om te zorgen dat ik er zeker van ben dat hij héél duidelijk weet dat ik van dat gedrag niet gediend ben.
maar dat is míjn manier, en hoeft de jouwe natuurlijk niet te zijn.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 12:38

@ Baroen: waar ik woon is een plein met een kerk en daarachter een losloop plaats voor honden. Daar komen natuurlijk ook andere mensen. Zoals oude vrouwtjes, kinderwagens en rolstoelen..

In het bos e.d. doet hij dit niet dus het is puur dominantie van iets wat hij ziet als zijn terrein denk ik.

Het probleem is een beetje dat hij het dus niet doet als hij aan de lange lijn zit. Dus corrigeren gaat op zo'n moment dus moeilijk. Probeer maar eens een loslopende boxer te corrigeren.. ha,ha hij is weg voordat jij de eerste stap hebt gezet hoor Haha!

Opzich denk ik dat je een hond best wel eens een keer hard mag aanpakken door hem een schop onder zijn vodden te geven, daarbij is mijn intensie niet om hem letterlijk onder zijn ballen te schoppen in ieder geval Knipoog

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:54

ik zou m aan de lijn houden en al ie t doet dr een ruk aan geven.. achteraf straffen heeft ook geen nut.. dus t moet echt op t moment dat t gebeurt e ndat lukt dan alleen maar als ie aan een lijn zit. of je meot heel boos nee roepen of zoiets, maar den kniet dat ie daar erg van onder de indruk gaat zijn

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:15

Is het dicht tegen jouw huis, in die omgeving ? Als je ook gewoon met hem gaat wandelen zeker hem niet laten markeren overal tegen in de directe omgeving van je huis. (verhinderen door gewoon verder te wandelen, neem hem mee aan de korte lijn). dan kan het zijn dat het territoriummarkeren af neemt. Eenmaal op vreemde grond kan je hem dan eventueel laten aan de lange lijn of los lopen. Maar als het echt overal is dan it je idd. met een dominantieprobleempje. dat ga je niet oplossen door hem te zitten schoppen of rukken, daar moet je 24 uur op 24 aan werken, zowel thuis als op straat. bv. hem oefeningen laten doen voor hij mag spelen, zijn voerbak krijgt, aandacht krijgt, ook nooit naar hem toelopen dus altijd de hond naar jou laten komen, op wandeling bepaal jij de richting, best hem niet op hoge plaatsen laten liggen zoals in de zetel, jij gaat bepalen waar en wanneer hij mag z'n behoeften doen, ... ga zo maar door ....

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:36

En als ie het nou van een afstand doet en je gooit de riem naar hem toe. Hoeft niet raak te zijn, meestal van het idee schrikken ze al. En dan daarbij heel hard nee/foei roepen. (volgens mij denkt nu iedereen dat ik een dierenmishandelaar ben, gelukkig dat iemand het nog eens is met mijn aanpak)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:08

Boertjes schreef:
En als ie het nou van een afstand doet en je gooit de riem naar hem toe. Hoeft niet raak te zijn, meestal van het idee schrikken ze al. En dan daarbij heel hard nee/foei roepen. (volgens mij denkt nu iedereen dat ik een dierenmishandelaar ben, gelukkig dat iemand het nog eens is met mijn aanpak)

Hier nog iemand die zich in jouw manier wel kan vinden hoor. Als honden (en ook paarden) écht onaanvaardbaar gedrag vertonen (wanneer pijn en afwijkingen uitgesloten zijn) is het beter om één keer hard in te grijpen dan elke keer halfslachtig een tikje en een foei...

Voor de boxer van TS, inderdaad iets gooien waar hij van schrikt. Riem, ketting, handje grind... Wat Boertjes ook al zegt het hoeft niet zo zeer ráák te zijn om toch effect te hebben. Alleen zal dat best nog moeilijk zijn omdat je natuurlijk ook de mensen niet wilt raken Cool

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:04

Ik heb daarbij idd ook eens een mens geraakt. Gelukkig kon hij het wel begrijpen omdat mijn hond ook tegen die meneer aan stond te plassen. Dus hij was blij dat ik hem tenminste aanpakte (zoals hij zei) maar ik voelde me knap banketstaaf.
Dus idd daarbij uitkijken dat je geen mensen raakt, ook al denk ik op dat soort momenten nooit daarbij na

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:25

Maar als je zelf die zaken naast de hond gaat gooien (zodat hij kan zien dat jij die zaken gooit), kan het dan niet zijn dat hij het zal doen als jij er niet bij bent of niet direct in de buurt bent? En ik denk ook dat sommige honden de correctie gewoon raken en het plassen belonender zal gaan worden dan de correctie. Dus even een paar bedenkingen ...

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:48

Lijkt mij niet dat een hond een correctie gewoon raakt, als je t niet absurd veel doet maar alleen in de gevallen dat het echt noodzakelijk is. Belonen is natuurlijk veel beter, maar af en toe moet je gewoon goed boos worden.
De TS vertelt dat hij het alleen doet tegen vreemde mensen als ze hem uitlaat, dus hoe kan hij het dan doen als ze er niet bij is. Ik snap in iedergeval je post niet erg Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:29

o sorry, ik was van de veronderstelling dat de hond ook los in de buurt mocht lopen zonder haar erbij.