tandenprobleem bij konijn

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xNatas

tandenprobleem bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 18:05

Het gaat over een konijn van mij, 1,5 jaar oud. Ze is onlangs ( maandje geleden) naar de DA geweest omdat haar tanden te lang waren en ze niet kon eten. Dit was de 3e keer in 1,5 jaar dat ze dat had. Wij hebben van alles geprobeert, houten dingen om op te knagen etc. Maar niks helpt. Nadat we naar de Da zijn geweest, een maand later heeft ze weer zulke lange tadne dat ze al bijna gaan krullen. Ligt dit nou aan mij, of wat ?? Nors opkijken
Laatst bijgewerkt door Chica op 19-05-07 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt en B code verwijderd

Faniek

Re: HELP !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:30

Dat heet olifantstanden.
Olifantstanden ontstaan door het verkeerd slijten van de snijtanden. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
De snijtanden in de onderkaak zullen meestal naar buiten groeien. En de snijtanden van de bovenkaak zullen vaak naar binnen groeien. Hierdoor kan het konijn niet meer eten.

Olifantstanden kunnen meerdere oorzaken hebben, voorbeelden:
- harde klap (door een val)
- onvoldoende knaaggelegenheid
- erfelijk

Harde klap:
Door een harde klap kan de kaak breken waardoor de tanden verkeerd terug kunnen gaan groeien.

Onvoldoende knaaggelegenheid:
Als het konijn niet kan knagen op hooi, takken of ander voer, zullen de tanden niet voldoende slijten. Hierdoor zullen de tanden blijven doorgroeien.

Erfelijk:
Het eigenschap is recessief vererfelijk. Dat wil zeggen dat deze eigenschap wel erfelijk is, maar in mindere mate doorerft.
Stel dat je een konijn hebt die aanleg heeft voor het eigenschap olifantstanden en die kruist met een gezond konijn zonder die aanleg. Dan hebben de jongen (F1 generatie) misschien uiterlijk gezien wel een goed gebit. Maar als met deze jongen (F1 generatie) verder gefokt wordt is de kans groot dat daar jongen (F2 generatie) uit komen met olifantstanden.
Tref je een nest aan met jongen die olifantstanden hebben, dan weet je dus dat beide ouders dragers zijn van het eigenschap.

Behandeling:
Niet zo lang geleden zagen dierenartsen geen behandeling in voor de dieren. Ze konden de tanden misschien eens in de zoveel tijd knippen, maar vonden het een hopeloze zaak. Tegenwoordig weten de dierenartsen wel beter.
Zo is het knippen namelijk ook niet echt bevordelijk voor de gezondheid van het konijn. Door het knippen kunnen er namelijk barsten in het glazuur ontstaan. Dit kan doortrekken naar boven. Hier kan zich dan een abces vormen.
Het is beter om te slijpen. Hierdoor ontstaan er geen barsten. Vaak moet het konijn wel onder narcose gebracht worden voor het slijpen. Ook kan een licht roesje voldoen.
Als het slijpen te vaak moet gebeuren is het misschien zelfs nog verstandiger om de snijtanden én de stifttanden te laten trekken. Door ze te trekken hoeven ze nooit meer bijgewerkt te worden. Ook kan een konijn hier prima mee doorleven. Een konijn heeft immers nog kiezen waarmee ze het voedsel kunnen vermalen. Het voer zou eventueel wel kleiner gemaakt moeten worden.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 18:50

Het gefokte nestje waarvan dat konijntje er een van is ( ze zijn bij mij thuis geboren). Het zijn er 3 waarvan het er maar eentje heeft, de moeder en vader hebben er ook geen last van. Te weinig knaaggelegeheid is niet waar, want hij knabbelt er gewooon niet aan, hij heeft het wel Knipoog. Laten vallen is ook niet gebeurt. Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:42

Dan dragen moeder en vader dus voor olifantstanden. Dan hoeven het niet bij alle jongen uitwijzen, maar bij dit jong dus wel.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:05

okee

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:08

Mijn advies dan ook als het elke maand zou voorkomen is de tanden te laten trekken. Kunnen ze ook gewoon goed mee eten.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:09

je kan de tanden van je konijn ook zelf knippen Knipoog mijn cavia had een kaak afwijking , en zijn tanden en kiezen groeiden ook door , ik knipte zijn tandjes 1 x in de 2 weken zelf en de dierenarts deed zijn kiezen onder narcose

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:09

Faniek schreef:
Mijn advies dan ook als het elke maand zou voorkomen is de tanden te laten trekken. Kunnen ze ook gewoon goed mee eten.

tanden trekken doen ze niet Knipoog

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:12

Mijn konijn had dit vroeger ook, wat wij deden (niet schrikken) was dat we met een tangetje gewoon de tanden zelf bijknipten. Konijn kan wat gaan spartelen enzo maar daarna at deze weer gewoon. Wel zorgen dat er geen scherpe randjes aan blijven zitten!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:36

XxSultanxX schreef:
Faniek schreef:

tanden trekken doen ze niet Knipoog

Uhm wie niet de DA of de TS? Want de DA zeker wel en tanden knippen is zelf slecht, beter is dus slijpen.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:49

Nou idd tanden trekken doe ik zelf niet Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 00:09

Uiteraard doe je dat zelf niet, dat zal de DA moeten doen, maar als het echt vaak bij geslepen moet worden is het wel fijner voor het konijn. Heb het nu vaker van dichtbij meegemaakt en ze kunnen nog prima eten, omdat ze toch kauwen met hun kiezen.

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 00:37

okee, en de kosten ? weetiemand dat toevallig ?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:33

Dat zal verschillen per dierenarts. Ik zou het allereerst is voorleggen wat er is en vragen wat het bij hun kost en of hun dat een goeie oplossing vinden.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:09

@ Faniek : bij onze da`s hier trekken ze de tanden niet.
er kunnen dan ontstekingen komen , en dat kan fataal zijn voor zo klein dier.

Faniek

Re: tandenprobleem bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:21

Ik weet dan niet hoe jouw DA verder is met de behandeling, maar tanden trekken gebeurd in bijna elke opvang als ze olifantstanden hebben en hebben daar nooit problemen mee. Maar je moet het ook op de juiste manier behandelen.
En nee knippen is goed. Ook absoluut niet Knipoog dan moet je ze slijpen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:31

Ik heb een konijn gehad die continue ontstoken ogen had. Dierenarts nr 1 herkende de kwaal niet en kreeg oogdruppels mee. Ik vertrouwde het niet en bracht ze naar dierenarts nr 2 die zij dat het olifantstanden waren. Echter deze groeiden niet aan de buitenkant hard maar alleen de wortels groeiden hard. Het oog bleef ontstoken (etterde flink en vuurrood om het oog heen) en de tanden zijn getrokken. Een aantal keren antbiotica moeten geven want de ogen bleven ontstoken. Andere dierenarts vertelde mij dat het gat waar de tanden zaten nooit dichtgroeit bij een konijn. Kan dus problemen blijven geven. Op een geven moment werd ze dunner en begon het oog aangetast te raken (kwam helemaal witte waas in, rotte er als het ware uit Huilen ) en toen heb ik ze in laten slapen. Vreselijk was dat zo'n mooi konijn en zo jong. Huilen

Nu zag ik pas een konijn met ontstoken ogen. Heb tegen de eigenaar gezegd kijk eens in de bek van het dier. En ja hoor de tanden staken helemaal in het gehemelte/ mond Huilen En maar raar vinden dat het diertje zo slecht at. Heeft zelf de tanden geknipt, dierenarts is te duur. Huilen

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:35

Ervaringsdeskundige meldt zich! Mijn konijntje is hoogstwaarschijnlijk ook erfelijk belast met dit enorme probleem. Na 3 x knippen en steeds veel na-pijn heb ik besloten zijn tanden te laten trekken. Goed uit de narcose gekomen, hij wendde snel aan de nieuwe manier van eten. Kortom, zeer tevreden! Echter... er kwam weer een stiftandje terug. Dus opnieuw onder narcose, tandje eruit, klaar. Dacht ik! Er kwam na een jaar weer een stiftandje terug, maar weer laten helpen dus.

2 maanden na de laatste operatie voelde ik 2 abcessen. 1 onder zn kaak en 1 aan zn wang. Later bleken er 2 onder zijn kin te zitten. Voor de 4e x in zijn jonge leventje onder narcose om aan zn abcessen geholpen te worden. Het abces op zijn wang is niet weer terug gekomen. Onder zijn kin (waarschijnlijk komt het uit de tandwortels) krijgen we de abcessen er nog niet onder. Na de operatie heeft de dierenarts nog 3 x zonder narcose de abcessen opengemaakt en er een drain doorgedaan, zodat we het konden spoelen. Zonder narcose, omdat ik zag dat mijn knijntje steeds meer te leiden had van die narcoses. Zonder narcose was hij heel stoer en gaf geen krimp. Maar ook dat gesnij in mijn kleine mannetje zag is niet meer zitten. Ik heb mn ventje nu aan de homeopatische medicijnen. Ook dat gaat nog niet geweldig, maar men zegt dat ik door moet zetten en geduld moet hebben.

Kortom veel ellende, zorg dat je na de operatie goeie antibiotica en pijnstillers meekrijgt en zoek een goed konijnenarts op. Dat is het enige advies wat ik je zou willen geven!

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:23

okee bedankt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:05

wat voor knaagmateriaal krijgt je konijn precies?

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 22:06

Een knaagsteen, stuk van een tak.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:09

het kan (voor je konijn) van groot belang zijn van welke boom die tak gekomen is!!
Wij hebben hier ongeveer 30 konijnen per jaar in de opvang n ook regelmatig van die stumpers met veel te lange tanden, maar ik ben er nog nooit eentje tegen gekomen die na enig aandringen niet aan wilgentakken ging knagen...

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:53

alles wat ik weet is denk ik wel genoemd, maar het is misschien handig om te vermelden om wat voor konijn het gaat?
bij kenners is het bekend dat dit probleem zich vaker voordoet bij dwergkonijnen. (zoiets als honden met korte neus die het (vaak) altijd maar benauwd hebben).
je weet maar nooit wat voor mensen dit lezen die van plan zijn om een konijn aan te schaffen.
een beetje zonde als dit soort informatie niet meekomt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 01:21

HandtasJe schreef:
Een knaagsteen, stuk van een tak.

Ondanks dat het tegen het knagen zou helpen zijn knaagstenen erg slecht voor konijnen ivm blaasstenen. Deze kun je dus beter niet geven.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 02:40

Mijn moeder heeft ook zo'n konijn gehad, daar hadden ze de tand van getrokken. Als je dit in overweging neemt kijk dan bij meerdere dierenartsen naar wat ze daar voor vragen, dit kan je veel geld schelen.