Border collie buiten/in de schuur houden ('snachts!)?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Border collie buiten/in de schuur houden ('snachts!)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 10:54

Pff, even jullie mening hier!
Ik zit hier met een behoorlijk dilemma.
Mijn moeder is allergisch voor honden. Aangezien ik al mijn hele leven enorm dierengek ben heb ik dus altijd de pech gehad geen hond te "mogen". Nou heb ik ondertussen bij opleiding dierverzorging er bijna opzitten, en mijn martin gaus gedragsdiploma binnen. Dit diploma heb ik behaald met de hond van een collega van mijn moeder.

Deze collega (een lieve huis tuin en keuken vrouw welke gewoon het beste wil voor de hond maar niet weet waar ze aan begonnen is, en níet consequent is) heeft in augustus een Border collie (jaja ja, leuke keuze inderdaad Sigaar ) gekocht, bij een boertje die aan schapendrijven deed. Moeder en vader komen uit échte werklijnen, dus geen showhond. Nou, aangezien ik al zo lang als ik me kan herinneren zwaar border collie fan ben (en níet om het uiterlijk maar om het gedrag en het drijven) vond ik de hond natuurlijk geweldig, maar had ik er wel een hard hoofd in hoe deze hond kon functioneren in dit gezin.
Ik heb toen het aanbod van de vrouw gekregen om deze hond mee naar school te nemen, en "op te voeden". Zij meende dat als ik de hond af en toe meenam dat zij een goed opgevoede hond terugkreeg ( uitleggen dat dit niet zo was ging net als alle andere goedbedoelde tips het ene oor in en het andere uit bij haar...).
Nou, de training ging super, ik kon alles met het beestje! Ze staat perfect onder appel en weet bij ons thuis (ze is vaak bij mij) goed de regels, zoals niet op de bank en niet aan de deur krabben als ze naar binnen wil, niet mijn eten van mijn bord kijken en dergelijke.
Mijn ouders zijn er ondertussen ook helemaal gek mee en vragen continu wanneer ze weer komt, hihi!

Nu zijn we inmiddels een hele tijd verder, en is de schattige lieve kleine pup uitgegroeit tot een neuroot welke thuis écht de boel op stelten zet. Ze drijft de vogels (goh, tis een border collie welke zijn ei niet kwijt kan en geen regels kent thuis!), wil niet eten, drijft de baas van de bank af (hoezo een dominantieprobleem..) trekt vreselijk aan de riem bij de baas, en haalt dag in dag uit het bloed onder hun nagels vandaan. Ik heb dit zelf al van te voren aan zien komen en hier thuis te huilens toe veel over gepraat met mijn ouders, dat ik er gék van werd dat ik alles goed wilde doen voor de hond, en het híer ook super gaat, maar dat ze hem thuis, en op de camping waar ie nu elk weekend mee naar toe gaat, helemaal ver*******.
Nou heb ik erover gedacht om het te laten voor wat het is en me er vanaf te trekken. Ik weet alleen dat der baasje haar echt beu aan het worden is, en allemaal gekke dingen nu aan het proberen is (wat écht niet nodig is bij deze hond) om haar weer "goed" te krijgen.

Zo krijgt ze bijvoorbeeld op de camping nu een slipketting om, waarmee ze aan een paaltje gebonden word, zodat ze niet mee kan spelen met de kinderen die aan het overgooien en voetballen zijn. Die hond gaat dus compleet door het lint (wil "meedoen" zoals het baasje het altijd leuk verwoord) en heeft al 2 nylon kabels doorgetrokken en een halsband..
En zo loopt haar gedrag beetje bij beetje compleet uit de hand daar thuis.

Nou had ik van de week een gesprek met mijn moeder erover (alweer) dat het echt niet langer zo kan, en dat we denken dat ze haar binnen een half jaar écht beu is. Ik ben al met de hond op mijn kosten op schapendrijven gegaan (hier 80 km vandaan! is niet dichterbij...) om dat drijven onder commando te zetten zodat ze lekker "legaal" haar ei kwijt kan, en dit gaat al heel erg goed. Maar ondertussen kan ze niet meer met andere honden samen, omdat als er een andere hond aankomt op de camping haar baasje haar optilt, op schoot zet (jaja een BC) en de andere hond wegstuurd waardoor de hond bevestiging krijgt dat als ze even lelijk kijkt de hond weggaat!!

Ik zit er zo ontzettend mee in mijn maag, en mijn ouders weten dat. Nu kwam mijn moeder er van de week mee aanzetten dat ze het ook echt heel erg kl*te vond dat het zo moet lopen, en dat het jammer is dat je een hond niet buiten kan houden snachts, omdat het dan wel goed zou gaan met haar allergie, en ze dus hier kon wonen. De hond komt namelijk in Juli hier 4 weken heen omdat de baas dan op vakantie is, en dan slaapt ze in de schuur. Op die manier heeft mijn moeder er namelijk geen last van.

Pff het was een heel verhaal, maar nu de vraag: Hoe denken jullie erover? Als je zo'n hond vanaf de zomer snachts buiten hebt (in een 2 jaar oude schuur) kan dit? Of eventueel met verwarming? Pff, ik ga nu echt alles op alles zetten om dit goed af te laten lopen want ze móet daar weg, dit gaat zo ontzettend uit de hand lopen vroeg of laat.
Ik hoop dat jullie mijn warrige verhaal een beetje begrijpen en met me mee kunnen denken! Mijn ouders staan er voor de duidelijkheid dus inmiddels achter, mits de hond snachts in de schuur kan (overdag gewoon binnen).

Bedankt voor het lezen, het is er weer uit! Haha!

Overigens staat ook mijn zus erachter, die eerst wat bang was van honden maar deze leuk vind omdat ze deze van pup af aan kent, en haar reden (ze is aan het dieëten) : "dat is wel handig, want dan kan ik haar meenemen als ik ga hardlopen, hoef ik niet alleen!! Haha! Clown "

Bindi

Re: Border collie buiten/in de schuur houden ('snachts!)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:35

Het kan goed, geen probleem. Alleen wel zorgen dat het goed geisoleerd is, en evt dat er een behaaglijke temperatuur is in de winter (geen -10).
Wat is de reden dat ze overdag wel in huis kan, en 's nachts niet?

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 11:40

Dat heeft te maken met de allergie, vraag me er het fijne niet van! haha! Ik ken ook meerdere mensen die allergisch zijn óf minder "geur" in huis willen en de hond snachts in de schuur houden (alleen dan een aan het huis vast waar het dus ook huiskamertemperatuur is..) en er dan geen last van hebben. Overigens heeft ze nu helemaal geen last van de hond, ook al is ze er heel de dag mee bezig, maar om het risico uit te sluiten dus deze oplossing! Natuurlijk gaan we ons er nog echt goed in verdiepen allemaal, maar dat doen we pas als blijkt dat het wel goed mogelijk is om uberhaupt de hond snachts in de schuur te doen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:49

Ik zou het zeker doorzetten hoor!! Een BC kan echt wel snachts buiten, mits het idd goed is geisoleerd. Doen dus!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:49

Volgens mij moet dat geen enkel probleem geven. Misschien in de winter er een elektrisch verwarmde plaat bijzetten waar hij kan gaat tegenliggen, maar ik zie er helemaal geen problemen in hoor.
Heel goed van je trouwens om die hond een beter leven te willen geven. Een border is geen makkelijk ras als je niets van honden weet, en het loopt heel snel fout, zoals nu bij de eigenares dus.. . Heel jammer, want't zijn prachtbeesten!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:55

Ja dat kan prima mits de schuur tochtvrij en liefst ook geisoleerd is. Zorg dat de hond een lekkere warme mand/ligkussen heeft.

Misschien is het dan ook beter om de hond overdag ook niet te veel binnen te laten. Weet het niet zeker maar volgens mij krijgt hij dan ook een dikkere vacht in de winter.

Mijn tante had vroeger een duitse herder overgenomen die gewend was in een kennel te leven. Die haalden ze ook wel eens binnen maar na een half uurtje ging die hond vanzelf bij de deur staan dan wilde hij weer naar buiten.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 12:19

Heel erg bedankt allemaal, ik weet genoeg! Is het ook geen probleem dat ze overdag gewoon binnen is? Hoe werkt dit "klimaatverschil" precies?
Ik weet overigens wel wat ik me op de hals haal, en het zal niet makkelijk worden, maar ik ken de hond door en door, en weet kwa training heel goed waar ik mee bezig ben. Het enige "probleem" is wel dat ik nog totaal geen ervaring heb met de dagelijkse dingen.
Entingen, loopsheid (slecht van me, maar vraag me niet hoe het in de praktijk werkt...) en dergelijke dingen moet ik nog genoeg over leren. De hond is trouwens nog altijd niet zindelijk!! Bij mij thuis is ze aardig zindelijk maar bij haar baasje niet. Ook niet raar overigens als je ziet hoe het daar gaat. Maar in Juli, als ze hier is, gaat ze zindelijk worden en leren eten heb ik me voorgenomen haha!
Daarna zien we verder, en ik hoop echt dat het goed komt! Het is zo'n geweldig hond met z o'n su per karakter! Ze is alleen te slim voor haar baas...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:36

Hier iemand die uit eigen ervaring kan spreken.
Onze duitse dog is overdag zoveel mogelijk bij ons. Binnen, buiten, maakt niet uit. In ons huis is het ongeveer 20 a 22 graden (afhankelijk van de houtkachel). Zo rond een uur of 11 's avond gaat onze hond naar een oud kantoor. Dit is goed geisoleerd en hier zit ook verwarming in. We zorgen ervoor dat de temperatuur rond de 15 graden blijft, niet kouder dan dat.

Zo houden we ze al 27 jaar en geen enkele hond heeft er onder geleden.

Het is dus echt een kwestie van tochtvrij en een redelijke temperatuur. Daarbij zul je het ook prettig moeten maken voor de hond om in het "nachthok" te verblijven.

Wij doen dat met een snee brood (dat vind die van ons het lekkerste wat ie krijgen kan), een aai en vervolgens weg gaan. We hebben ook een klein hok, niet de hele ruimte. Deze hond vind de kleine ruimte het prettigst. Daar voelt hij zich veilig. In de volledige ruimte zou hij alles onder poepen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:48

Destinietje schreef:
Heel erg bedankt allemaal, ik weet genoeg! Is het ook geen probleem dat ze overdag gewoon binnen is? Hoe werkt dit "klimaatverschil" precies?

Ik denk dat als hij het gewend is van buiten te slapen (in schuur weliswaar) hij overdag wel zelf zal aangeven als hij het binnen te warm heeft. Onze border slaapt altijd in de garage (vergelijkbaar met geisoleerde schuur) en zit overdag altijd buiten. Af en toe komt hij wel eens binnen in de keuken, maar langer dan 10/15minuten zal dat nooit zijn... Te warm naar meneer zijn zin. Als het aan het stortregenen is ligt hij liever onder de camion dan binnen in huis.

De andere border daarintegen ligt al van kleinsaf redelijk veel binnen, en is een beetje non-border ook (onactief, liever lui dan moe). Als die buiten moet is het tegen zijn zin en bij het minste druppeltje regen staat hij aan het raam te zeuren dat hij binnen wil.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 13:05

Super bedankt, hier heb ik veel aan! We moeten het er nog goed over hebben natuurlijk én het baasje moet de knoop nog doorhakken, maar het grootste "probleem" voor ons was dus geen probleem! De schuur is bij mijn weten wel tochtvrij en goed geisoleerd, maar de temperatuur is niet veel warmer dan buiten, nu. Daar zal dan wat aan gedaan moeten worden,maar ik denk dat dit geen probleem zal zijn. Ik weet nu even genoeg, het verhaal zal ook zeker nog wel een staartje gaan krijgen en er zal nog zeker een tijd overheen gaan,maar ik wil vast goed voorbereid zijn als het moment komt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:20

Is het niet praktischer om een kennel neer te zetten buiten? Of gewoon een buitenhondenhok? Een schuur wordt 'szomers echt bloedje heet Nagelbijten / Gniffelen

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 13:31

Dat valt bij ons dus wel mee... De schuur word absoluut niet "heet". Maar misschien is dat ook een optie voor in de toekomst, zo ver zijn we nog niet. Overigens is er ook een mogelijkheid dat de hond gewoon in de tuin slaapt zegmaar snachts als het warmer is. Fijn dat jullie zo lekker meedenken!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:34

ik zou ook doen dan. moet alleen uitkijekn dat hij niet s`nachts gaan janken als hij alleen zit in een schuur, niet dat je buurt er gek van word

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:45

Niets zieligs aan hoor. Mijn 2 labradors slapen ook s nachts in de stal. Als het koud is, strooien ze zelf een plak hooi op in hun mand en gaan daar in liggen. Overdag zijn ze bij mij en s nachts waken ze op stal. De stal grenst aan ons huis. Veel gezonder voor een hond om niet in de centrale verwarming te liggen. Ze hebben een prachtige huid, glimmen je tegemoet. Ze hebben echt geen verwarming nodig hoor. Je zet de verwarming voor je paard toch ook niet aan in de stal.
Ik zie er echt geen probleem in. Alleen weet ik niet of de border er tegen kan om alleen in de schuur te slapen als zijn roedel (de mensen) in huis zijn. Maar dat went wel. Kwestie van consequent aanleren.

Succes met je border!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:54

onze hond ligt ook 's nachts in een garage;groot hondenluik erin en in de winter een klein kacheltje wat afslaat bij juiste temperatuur. samen met de poes heerlijk tegenelkaar aan,winter extra deken en niets aan de hand. Wij hebben zelfs een zeer kortharige hond die zijn eerste jaren op aruba heeft gewoond. succes! idd misschien wel even kijken hoe het gaat om aan alleen zijn te wennen, poes bleek voor onze hond al voldoende Haha!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 14:03

Bedankt! De hond heeft de afgelopen 2 maanden al een aantal keer een nacht hier in de schuur geslapen toen het toevallig zo uitkwam, maar voor "vast" is toch anders natuurlijk. Hij heeft toen niet gejankt of wat dan ook. Godzijdank is dat een van de weinige dingen die ze wel "geleerd heeft" (of naja eigenlijk is dat meteen goed gegaan) dat ze in de bench slaapt en janken heeft ze nooit gedaan als ze er savonds in ging.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:52

Ik zou haar alleen niet in een bench in de schuur laten slapen.
Waarom koop je geen hondeniglo en zet die in de schuur voor de hond? Die zijn tochtvrij, droog en de bodem is iets van de grond af en daardoor beter geisoleerd. Honden kunnen zich hier heerlijk in oprollen en blijven dus warm. Ideale dingen voor honden die veel buiten of soortgelijks zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:43

Onze hond ligt op een pallet met platen hout eromheen. Op de pallet een stevig stuk vloerbedekking en daarover een lekker kleed of kussen.

Is dus eigenlijk hetzelfde idee als de iglo alleen een stuk goedkoper vermoed ik.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 19:12

@monnik: Ik heb even op marktplaats gezocht, maar wat is er zo "anders" aan zo'n iglo? Is dat voldoende ook voor de kou/tocht/enz?
Zijn wel dure dingen, maar als ze het geld waard zijn, én in de schuur passen maakt dat niet zoveel uit, het is tenslotte maar eenmalig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:35

Ik ben benieuw Iris, of het allemaal gaat lukken.
Met een border collie heb ik geen ervaring, maar wij hadden toen ik klein was een labrador.

Die was overdag gewoon bij ons in huis en snachts was hij buiten in een hele grote hondenkooi met een binnenhok. zomer en winter. Snachts, en als wij niet thuis waren zat hij buiten in dat hok

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:35

Destinietje schreef:
@monnik: Ik heb even op marktplaats gezocht, maar wat is er zo "anders" aan zo'n iglo? Is dat voldoende ook voor de kou/tocht/enz?
Zijn wel dure dingen, maar als ze het geld waard zijn, én in de schuur passen maakt dat niet zoveel uit, het is tenslotte maar eenmalig.

Het zijn echt ideale dingen. Ze zijn van een materiaal gemaakt wat al isolerend werkt. Dat heb je dan dus alvast mee.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:29

Succes en ik hoop voor jou (en de hond) dat het allemaal door gaat en dat die border straks bij jullie een lekker plekje krijgt.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 21:37

Ik hoop het ook, maar het zal nog ff tijd nodig hebben hoor... De hond komt in juli 4 weken bij ons als het baasje op vakantie is, en daarna zal het afwachten zijn tot het moment komt dat ze hem écht weg gaat doen, en het officieel is. Dan zal er hier flink gepraat moeten worden en dan pas gaat het door of niet. Maar er is nog een lange weg te gaan Sigaar