Theoretisch, met hond fokken, the do and don'ts?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Theoretisch, met hond fokken, the do and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 22:37

Mijn vader en ik zijn aan het nadenken geweest om een nestje te fokken met mijn hond, dit is absoluut nog niet zeker hou daar wel aub rekening mee!

En mochten we gaan fokken is het ook maar 1 nestje, dit is dan haar eerste nestje en haar laatste. (voor reden kun je pben natuurlijk).

Mijn hond:

-75%jack russel, 25% pincher
-hoger op de poten dan normale kortbenige jackrussel.
-Knuffelkarakter (zal nooit bijten, tenzij je natuurlijk er op doelt om je hond vals te krijgen).
-3kleuren.
-black en tan hoofd.
-Geen zenuwelijer maar ontzettend rustig (ze heeft wel haar drukke momenten maar dat heeft iedere hond).
-Ietwat te dun, ze is niet dik te krijgen hoeveel je haar ook voert.
-Verhaart weinig tot niet.
-Kortharig.
-Geboorte datum 08-02-2004, gefokt door een door dierenartsen goede fokker genoemt.
-25 cm hoog

Foto van vorig jaar zomer slagharen (ze is nu wel wat dikker en bespierder):
Afbeelding

Waarbij moet ik letten op een mannetje, volle jack of kruising, zo ja welke kruising om puppy's die op de moeder lijken te fokken?

Ik wil het liefst 3kleuren, kort harig, smalle en het liefst niet veel groter dan de moeder en ongeveer het karakter van de moeder, ik heb totaal niks met die zenuwenbeestjes en dat vind ik ook een flink tegenpunt van de meeste jack's iets wat mijn hond totaal niet heeft gelukkig.

Britt

Re: Theoretisch, met hond fokken, the do and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:45

Tja ik zou het niet doen Tong uitsteken
Er lopen al zo ontzettend veel beessies rond hier en kijk maar eens in het asiel, het zit propvol.. Om dan nóg meer beestjes te laten rondlopen vind ik zo zonde..

Laat je meisje op zijn minst controleren op erfelijke afwijkingen, voor je het weet zit je met 8 dieren die niet in orde zijn en wil je daar dan nog mensen mee opschepen?

Let daar dus ook op bij het mannetje.
Het maakt niet uit wat voor ras het mannetje is aangezien het toch geen rashond wordt. Kies er dan dus vooral eentje die gezond is, correct gebouwd en een fantastisch karakter heeft. Er lopen al te veel dominante zenuwlijers die slecht opgevoed zijn. Ik weet niet meer precies hoe het zit met grootte doorfokken en in de baarmoeder ed anders zijn boerenfoxjes ook leuk vaak. Fokt dan dus wel wat groter. Het is vaak ook prettig om te weten hoe paps en mams van het mannetje er uit ziet want dat kan dus ook nog doorfokken.

Zorg ook dat je al baasjes hebt voordat je haar uberhaupt laat dekken. Anders zit je straks met 5 puppy's zonder baasje en het asiel zit al vol. Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 23:51

BrittKitt schreef:
Tja ik zou het niet doen Tong uitsteken
Er lopen al zo ontzettend veel beessies rond hier en kijk maar eens in het asiel, het zit propvol.. Om dan nóg meer beestjes te laten rondlopen vind ik zo zonde..

Laat je meisje op zijn minst controleren op erfelijke afwijkingen, voor je het weet zit je met 8 dieren die niet in orde zijn en wil je daar dan nog mensen mee opschepen?

Let daar dus ook op bij het mannetje.
Het maakt niet uit wat voor ras het mannetje is aangezien het toch geen rashond wordt. Kies er dan dus vooral eentje die gezond is, correct gebouwd en een fantastisch karakter heeft. Er lopen al te veel dominante zenuwlijers die slecht opgevoed zijn. Ik weet niet meer precies hoe het zit met grootte doorfokken en in de baarmoeder ed anders zijn boerenfoxjes ook leuk vaak. Fokt dan dus wel wat groter. Het is vaak ook prettig om te weten hoe paps en mams van het mannetje er uit ziet want dat kan dus ook nog doorfokken.

Zorg ook dat je al baasjes hebt voordat je haar uberhaupt laat dekken. Anders zit je straks met 5 puppy's zonder baasje en het asiel zit al vol. Lachen

De baasjes hebben we zowiezo dan al wel, wij houden er zowiezo 1, mijn moeder wilt al heel lang een hond erbij, en veel familieleden en een goede vriend zijn erg geinterreseerd, ver weg zullen ze niet gaan.

Hoe laat je dat erfelijke testen bloed? rontgelogisch ofzo?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:53

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 00:08

Heel erg bedankt voor die site! heb ik veel aan.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:38

Fokken met een kruising terwijl er al zo'n hondenoverschot is?
Nee, ik zou het echt niet doen! Als je nog twijfelt, ga eens langs in het dichtstbijzijnde dierenasiel en kijk eens hoeveel beestjes daar al zitten en adopteer daar een leuke kruising. Jij blij, mama blij, asiel blij en geen extra puppy's Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:11

wij wouden ook eerst een nestje fokken van onze hond. maar we hebben het toch neit gedaan. Er is al zoveel hondenoverschot. hoe leuk het ook is. puppy's van je eigen hond, het is ook erg verleidelijk. wij wouden ook graag dan 1 pup houden een reu. maar 1 hond is toch makkelijker mee te nemen dan 2 honden. En ik kan ze toch niet weg doen haha. ik wil zeker weten dat ze een super huis krijgen en dat mensen er iets mee zouden gaan doen, dan dat het een dikke deurmat zou worden haha. ze wordt binnenkort gesteriliseert. hoe graag ik ook puppy's wil. maar het is beter van niet

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:31

Ik kan het ook alleen maar afraden, waarom rasloze hondjes gaan fokken
En Miekelover, en wat nou als er geen reu is maar 10 teefjes Haha!
Je weet nooit wat het wordt, maar ze wordt gesteriliseerd las ik

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:36

Het kan goed zijn dat die mensen met het hondje willen kweken omdat het beter is voor de hond dat zij een nestje gehad hebben. Ik heb namelijk al vele honden dood aan baarmoederkanker, en wanneer zij een nestje gehad hebben, dan hebben ze daar veel minder kans op. Ik wou dus met mijn hond (zwitserse witte herder) ook gaan kweken, vorige week ging ik ze laten dekken. Maar ik was een dag te laat (haar loopsheid was al aan het minderen en dekreu kon niet vroeger komen). Zodus liet ze haar niet dekken. Dus je moet zeker op tijd zijn! En is je hond bang van andere honden? Want mijne wel, en die was dus nogal angstig van die reu. En een hondje uit het asiel? Nee, voor mij ook niet, je weet niet eens welk verleden ze hebben. En moest je er mee fokken, ik zou een jack russel reu laten dekken. PB me als je toch nog iets meer wil weten ofzo.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:41

Ook van mij uit alleen maar een afrader! Duidelijker dan dat stuk op die site kan ik het niet maken dus daar sluit ik me bij aan!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:49

Het fokken van 1 nestje tegen baarmoederkanker is achterhaald, tegen baarmoederkanker helpt het steriliseren, in feite castreren van de teef! Dat komt doordat de hormonen, die de kanker op zeker moment verwekken, door de castratie niet meer aanwezig zijn. Het werkt zelfs zó goed, dat veel dierenartsen tegenwoordig de baarmoeder niet meer verwijderen, omdat dat niet nodig blijkt te zijn en de hond heeft daardoor een kleinere operatiewond, en geneest dus sneller van de ingreep. Op veel websites van dierenartsen is dit terug te vinden.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:52

Celia schreef:
Het kan goed zijn dat die mensen met het hondje willen kweken omdat het beter is voor de hond dat zij een nestje gehad hebben. Ik heb namelijk al vele honden dood aan baarmoederkanker, en wanneer zij een nestje gehad hebben, dan hebben ze daar veel minder kans op.

Dit is dus absoluut niet waar! Een hond die een nestje gehad heeft kan net zo goed baarmoederkanker krijgen als een die nog nooit een nestje gehad heeft.
Het stuk dat eerder al is aangehaald van het hondenforum is echt een goed stuk. Daaruit blijkt eigenlijk ook wel dat het fokken van een nest pups niet zomaar iets is wat je "even" doet. Er gaat een hoop research aan vooraf als je het uberhaupt al zou moeten doen. Bij kleine hondenrassen komt nogal veel patella luxatie voor, dat zal je zowiezo moeten laten testen vind ik, als je je hondje toch zou willen laten dekken. Als fokker ben je namelijk verantwoordelijk voor de pups die je gefokt hebt, en als blijkt dat je nalatig geweest bent (door je hondje niet te laten testenop voorkomende ziektes bij beide rassen waar ze een kruising van is) dan ben je de sigaar als blijkt dat een van de pups lijdt aan een erfelijk gebrek/afwijking. Dan kun je dus opdraaien voor de gemaakte medische kosten, of moet je de aankoopprijs + bijkomende kosten vergoeden aan de nieuwe eigenaar.

Ik zou met een hondje als het jouwe zelf absoluut niet gaan fokken. Omdat jouw hondje al een kruising is, weet je gewoonweg nooit wat voor nakomelingen je hond gaat krijgen. Dan kun je een volle Jack Russell gebruiken als dekreu, maar nog zal het een grote verrassing zijn hoe de pups eruit komen te zien. Ook kunnen de pups onderling enorm verschillen. Qua kleuren maar ook qua bouw. Jouw hondje, en het te gebruiken reutje kunnen ieder afzonderlijk nog zo'n leuk karakter hebben, dat geeft absoluut geen garantie over de karakters van de pups.

Natuurlijk staat het iedereen vrij om te doen wat hij wil, maar ik zou je fokken met dit hondje, ook al is het een leukerd om te zien, gewoon afraden. Als je er een hondje bij wil, kijk eens in een asiel of neem een leuke herplaatser in huis.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 00:53

Bedankt voor al jullie berichten, heb die site doorgelezen en ben nu ook van mening dat het beter is om haar niet te laten dekken, iemand die met katten fokt (een of ander huttemetutten ras) zei ook tegen me dat haar pups misschien te groot voor haar baarmoerder zouden zijn omdat ze zelf ontzettend klein is.
Ik heb liever geen gezeik en een gezonde moeder (vanmorgen is ze nog nagekeken toevallig, ze moest toch voor een prik) dan 4 zieke puppy's die niemand wilt en een dode moederhond.

Ik denk dat ik puur om te kijken ook eens langs een asiel ga omdat ik met mijn eigen ogen wil zien hoe dat nou zit.

Heel erg bedankt verder!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:36

Verstandige beslissing, complimenten!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:46

Super!! Er zouden meer mensen met zo'n gezond verstand moeten zijn!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:20

een nestje met baby's is altijd mooi maar vind het ook een verstandige beslising Lachen