een poes echt zo duur?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

milo

een poes echt zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 12:20

nu kwam een klasgenootje naar mij toe of ik een poes wilde hebben. ze hadden kittens op de boerderij en als ze geen plekje konden vinden.. nou ja, dan waren er geen lieve kleine poesjes meer, zeg maar..

nu wil ik heel graag een poes, dus ik was ook verbaasd dat ze het vroeg aan mij! zij ook weer omdat ik zo blij reageerde.
nu is het zo dat ik van het weekend ga samenwonen met mijn vriend. ( bijna klaar met inrichten, pfff)
mijn schoonouders en ouders zeggen dat we beter kunnen wachten, want poezen kosten ook veel geld etc. etc. en ik weet toch ook niet of ik die poes 18 jaar lang kan houden.
dat vind ik een rare beredenatie, niemand weet dat. ik doe mijn vzpony ook al zeven jaar, wist ik van te voren ook niet toch?
daarnaast ben ik zeer trouw en goed in de verzorging en aandacht geven, dat zit gewoon knorr.

maar kosten poezen dan echt zo veel? meer dan 30 euro in de maand zal het toch niet zijn?
en natuurlijk weet ik dat dierenartskosten en inentingen niet goedkoop zijn. maar die ben ik zeker bereid te betalen. ik denk dat het niet lastig moet zijn. we verdienen samen ruim 2000 euro.

wat is jullie ervaring?

Anoniem

Re: een poes echt zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:23

Nou als een kat al duur is... Is echt niet zo.. Je kan t uiteraard zo duur maken als je zelf wil, maar volgens mij is een kat echt niet duur..

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:24

ligt eraan wat voor eten je wilt geven. Je hebt hele goedkope merken en hele duren, net zoals met kattenbakgrind (als je een kattenbak gaat gebruiken) en ja DA kosten zijn ontzettend duur, steriliseren enzo.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:25

De kosten kun je zo duur maken als je zelf wilt. Maar mocht er eens wat mis zijn met je poesje, en je moet naar de DA dan ben je wel een hoop geld kwijt. Maar dit is eigenlijk bijna met alle dieren zo. De DA is nou eenmaal duur.

sjorsie

valt wel mee hoor, ik ben iets van 30 euro per kat per maand kwijt en als af en toe wat geld wegzet, heb je ook geen problemen indien je kat ooit de DA nodig heeft.

fjordnina

Een kat hoeft helemaal niet duur te zijn. Ga maar na, hoeveel denk je dat die moederpoes kost? In onderhoud niks. denk dat je met 30 euro p.m. inderdaad al een heel eind komt.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:26

nee katten kosten niet zo veel hoor. Inderdaad niet het duurste voer kopen. (ook niet een keertje want anders eten ze dat goedkope niet meer (in iedergeval mijn katten)) En ze gewoon zindelijk maken zodat je ook geen kattenbak nodig hebt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:27

kat is niet heel duur in aanschaf ruim gerekend50 p/m??alleen in het begin een halsbandje krabpaal bak enz

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:27

Moet toch lukken. Mijn ouders hadden al 6 katten toen ik geboren werd. Ze waren toen 24.
Als het geen raskat is en je er niet mee wil fokken kost het al een stuk minder. De kattebak met 1 kat 1 keer in de week verschonen is genoeg(af en toe natuurlijk wel de drollen eruithalen). Daarnaast natuurlijk het eten. Hoeft ook al niet duur te zijn voor 1 kat. 1 kat eet echt niet een heel blikje per dag.

Waar je wel op moet letten natuurlijk is dat het beestje genoeg aandacht krijgt. Daar moet je ook goed naar kijken. Anders is het zeer verstandig er een tweede kat bij te nemen.
Een krabpaal is ook zeer belangrijk om te voorkomen dat je meubilair eraan gaat.
En bij een poes dien je er natuurlijk rekening mee te houden dat het beestje krols wordt. En dat kan soms aardig je nachtrust bederven. Loopt je poes vaak buiten en je wilt gaan kleintjes is het handig om haar te laten steriliseren(ook weer kosten natuurlijk). Wel bestaat er de kattenpil, maar die dien je zelf toe te dienen.

Veel succes!!! Haha!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:29

Nee hoor katten hoeven echt niet duur te zijn. Wij hebben er 4 Bloos maar valt heel erg mee met de kosten. Tja als ze een keer naar de DA moeten dan kost het wat meer, maar daar kun je inderdaad ook rekening mee houden door gewoon wat extra geld opzij te zetten. Clown

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:31

Wij hebben 3 katten en ik denk dat we incl alles niet meer dan 25 euro per mand kwijt zijn.
We hebben een katteluikje dus geen kattebak

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:31

Nee hoor, zonder rare dierenartskosten is een kat niet duur. Brokjes en kattenbakvulling en je bent er al snel.
Ik heb er zelf 3.

floortjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:32

de meeste katten zijn gratis

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:32

Nibbit schreef:
Wij hebben 3 katten en ik denk dat we incl alles niet meer dan 25 euro per mand kwijt zijn.
We hebben een katteluikje dus geen kattebak

Ja wij hebben ook een kattenluikje (tijdelijk ook nog een kattenbak voor kleine katje).
Dit werkt het makkelijkst, als ze eenmaal naar buiten gaan zul je ook zien dat ze nog
weinig gebruik van de bak maken. Alleen onze oudste kat nog wel eens bij slecht weer. Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:33

Ik denk dat het voer vooral bepaalt of het duur is of niet en de manier van ontvlooien.

Je kunt goedkoop voer voeren (supermarkt) en een vlooienbandje om doen, dan zit je het goedkoopst. Ikzelf ben meer van de druppeltjes of spray (Frontline). En mijn katten zitten beide op een blaasgruisdieet (beide flinke DA kosten gehad en eten nu voer van 45 euro per 6kg).

Het is -denk ik- ook een kwestie van geluk hebben Lachen

floortjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:35

floortjj_ schreef:

sorry had niet goed gelezen, maar ongeveer in de maand ben je ongeveer 25 euro kwijt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:35

xxxjesanne schreef:
En ze gewoon zindelijk maken zodat je ook geen kattenbak nodig hebt.

Wat bedoel je daarmee? Ze maar gewoon buiten laten poepen en plassen? Zullen je buren blij mee zijn. NOT

Zelf heb ik twee katten weet eigenlijk niet wat ik precies per maand uitgeef maar wel meer dan 30 euro. Koop namelijk wel de dure brokken omdat ik graag wil dat ze eten van goede kwaliteit krijgen dat ze lekker vinden. Koop ook de kattenbakvulling in kartonnen dozen van ah omdat die goed werkt en handiger is in gebruik dan die grote zakken.

Maar ja het kan dus een stuk goedkoper als je de goedkoopste brokjes van de aldi neemt en de goedkoopste grote zak kattenbakvulling die je kan vinden.

Overigens niemand kan in de toekomst kijken maar je moet er inderdaad rekening mee houden dat een kat behoorlijk oud kan worden. Vind dat als je een dier neemt wel van plan moet zijn om er zijn hele leven voor te zorgen.

Ook iets om rekening mee te houden. Jonge katjes kunnen behoorlijk speels zijn.
Die kunnen maar zo in jouw net nieuwe gordijnen of splinternieuwe bank gaan hangen.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 16-05-07 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:36

floortjj_ schreef:

In onderhoud Haha! Haha!

Ik heb er 3, koop 1 keer in de 2 maanden een zak voer van 60 euro en elke maand een zak kattenbakvulling van 9 euro.
1 keer per jaar naar de DA en dan ben ik rond de 100 euro kwijt Lachen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:36

een kat is opzich neit zo duur.. Maar je kan he zo duur maken als je zelf wilt..
onze katten zijn zeikerds met eten en willen alleen maar duur eten. Kattenbakvulling kost ook weinig, misschien als je ze wil laten steriliseren of castreren zij dat bijkomende kosten, maar dat doe je ook 1 keer.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:37

blikjes voer zijn iets van 25 cent en daar voeren wij 2 of 3 katten per dag van.

dus 25 cent x 15 dagen = 3,75 per maand
dan wil je miss ook nog 2x per maand een pak harde brokjes kopen: + 2 euro
dus dat valt allemaal heel erg mee.
ja tenzij je dat hele dure voer gaat kopen, maar aldi voer is net zo goed!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:37

Katten kosten idd niet veel, castratie/steralisatie kost wat maar is beter dat je het wel doet. Wij hebben voor onze kat geen luxe dingen als mandjes en krabpalen, mandjes gebruikt hij toch niet, slaapt liever in een kartonnen doos, en krabpaal is nergens voor nodig. Hij krabbelt wel aan de bomen buiten (en aan de schuurdeur Nagelbijten / Gniffelen ) halsbandje heeft hij ook niet, zou ook nooit 1 omdoen. Ondanks het gebrek aan 'luxe' leeft het diertje toch al 16 jaar Haha!

Verder krijgt onze kat whiskas voor, van ander (goedkoper) voor gaat hij hele vieze scheten laten Tong uitsteken

Maar echt duur zijn katten niet in onderhoud.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:39

Ook al heeft je kat speciaal voer nodig, dan nog hoeft dat niet duur te zijn. Ik betaal bijna 30 euro voor een zak van 5 kg (bij de DA) en daar doe ik drie maanden mee. Dan kom je op een tientje per maand aan voer. En het scheelt natuurlijk dat ze van dat voer niet zoveel mag hebben.

Verder een pak kattenbakspul in de week, kost me 3.50 bij de C1000. Meer dan 30 euro in de maand hoeft een kat echt niet te kosten.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:41

Ik dacht dat ze bij het nibud ong 45 euro per maand per kat rekende..

Zelf heb ik 2 katten.. Maar denk niet dat ik aan de 45 euro pm kom. Dierenarts kosten enkel voor enten, mijn katten komen ook niet buiten.

Ik denk dat je het wel zo duur kan maken als je wil. Verse vis van de markt lusten ze ook Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:41

Mijn kat is duur qua eten (blaasgruis, hou hier ook rekening mee, als je kat iets mankeert wat chronisch is zal je altijd iets duurder uitkomen) iets van 5 euro meer maar wij hebben het graag voor hem over, hij brengt veel gezelligheid mee.

(hij woont inmiddels al bijna 10 jaar bij ons Haha! )

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:42

Wij hebben er drie, nouja, twee poezen en een je-weet-wel-kater. Met z'n drietjes eten ze nog geen dertig euro per maand op, ze krijgen iedere dag vlees (blik) en hardvoer. Wel hebben wij een kattenbak.
Wat steriliseren kost, dat weet ik niet meer, wel dat DA-en eens per jaar een aanbieding hebben daarvoor. Castreren kosten bij mijn kater 540 euries, eenmalig. Vlooien druppels zijn vrij prijzig, maar daar zou ik niet op gaan bezuiningen....