Cavia heeft 'toevallen'?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Cavia heeft 'toevallen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 19:59

Pfff Scheve mond

Heb zo'n drie weken geleden twee cavia's geadopteerd van Stichting Cavia. Een gecastreerd beertje en een zeugje. Zeugje is een gigantische angsthaas, maar dat wist ik van te voren, dat is ook niet erg.
Maar het beertje (Loek) heeft de laatste tijd een soort toevallen. Dan stuipt/trekt/springt hij, en piept hij heel hard. Vaak een paar keer achter elkaar. Daarna is het weer goed, nou zit hij ook weer kalmpjes in z'n hooi te knabbelen.
Ze krijgen allebei hardvoer met vitamine c, meerdaags groente en fruit, en hebben fulltime beschikking tot water en hooi. Hij is wel wat dik, maar dat was ook al zo toen ik heb kreeg. Het is echt iets van de laatste week.
Wat kan dit zijn? Het ziet er nou niet echt gezond uit Scheve mond Ook heeft alleen Loek het, Mindy heb ik het nog nooit zien doen.

flowerxxx

Re: Cavia heeft 'toevallen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:40

Er zijn 2 opties. Of hij heeft last van zijn darmen. Of wat jij beschrijft is een uiting van blijdschap. Cavia's hebben soms te veel energie (met name de jongere beestjes) en springen dan soms met 4 pootjes tegelijk van de grond, terwijl ze hard door de kooi rennen. Die van mij piepen daar soms ook bij. Als het goed is kan je aan het piepen horen of er wat is (een blije piep klinkt anders dan angst of pijn dat klinkt erg hoog).

Als hij echt een gezondheidsprobleem is moeten er meer signalen zijn. Denk aan slecht of niet meer eten/drinken, stil in een hoekje zitten, geen glanzende vacht, slap zijn of in elkaar hangen etc. Hoe zijn de reacties als jij met iets lekkers naar de kooi komt?

Stel je vraag ook eens op het cavia forum van startpagina. Daar zit het vol met experts en fokkers.

Voor angst kan ik je wel wat aanraden. Zet geen huisje in de kooi daarmee leer je angst niet af. De caaf moet wennen aan geluiden en bewegingen. Als hij iedere keer kan vluchten in zijn huis, versterk je angst. Verder zou ik de kooi op een plek zetten waar regelmatig mensen langskomen. Cavia's zijn sociaal en houden van aandacht. Een plek op de grond is niet aan te raden. Ze zien alleen maar benen, en het is vaak koud of het tocht er. Een angstige caaf moet je regelmatig uit de bak halen. Op die manier wennen ze aan mensen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:39

Hmm darmen lijkt me niet echt, gezien ze gewoon goed voer krijgen, verspreid over de dag. Het kan een teveel aan energie zijn, hij is nog best jong (9 maanden). Ren voor buiten is onder constructie, maar nog niet af.
Hij eet goed, en komt op me af als ik met groente naar de kooi kom. Ook eet hij de hele dag maar door Vork Hij ligt wel veel, maar dat is volgens mij gewoon lekker relaxen, en niet ziek.

Ze hebben inderdaad geen huisje, dat is mij door SC af geraden. Ze staan nou op mijn kamer, naast m'n bureau. Daar zit ik toch wel veel, maar misschien moeten ze naar de huiskamer verhuizen.
Ze is al wel veel kalmer hoor, maar na het verschonen krijgt ze weer een flinke terugval Ach gut

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:41

Mij lijkt het ook meer een uiting van blijdschap.
Het is net zoals flowerxxx al zegt, als hij ziek is, dan moeten er meerdere signalen zijn.
Waarschijnlijk voelt hij zich gewoon prettig en zit hij goed in zijn vel.
Ik zou hem wel in de gaten blijven houden, andere stappen kun je altijd nog ondernemen.

Ik heb ook een cavia gehad die bijna iedere dag rond hetzelfde tijdstip een soort van energieboost kreeg.
Hij rende dan heel hard rond in zijn hok. Maar dat is gewoon over gegaan.
Zal wel komen doordat hij nog jong is. Als ze wat ouder worden dan worden ze meestal ook wat rustiger.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:13

Bedankt voor je reactie!
Ik zal eens op zoek gaan naar iets waardoor ze binnen ook de pootjes kunnen strekken, los in mijn kamer is niet ideaal ivm katten en een hele hoop snoeren en verstopplekjes Knipoog

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:18

Kan het geen epileptie zijn? Ik heb ook cavia´s gehad maar omdat jij zegt dat hij echt stuipt. Springen en piepen van blijdschap deden die van mij ook. Maar echt stuipen niet.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:24

Hij zou heel goed last kunnen hebben van urinewegstenen, komt veel voor bij caafs en nijnen. Daarom NOOIT knaagstenen in het hok hangen !. Je zult een dierenarts moeten consulteren.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:36

Als het echt een medisch probleem is zijn er meerdere signalen. Een caaf die ziek is laat dat ook zien.

En een caaf die ziek is blijft dat ook. En jouw cavia doet af en toe gek.

Wat jij beschrijft zou ik blijdschap en veel energie noemen. Zeker als hij nog jong is kan dat veel voorkomen. Die van mij gaan ook als een gek door de bak als die net is schoongemaakt. Als ze wat ouder worden neemt dat wel af.

En het klopt dat je beter geen zoutsteen/liksteen op kunt hangen. Is helaas niet erg goed. Pas ook op met te veel kool of sla. Bij grote hoeveelheden kunnen ze last krijgen van de maag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 09:23

Ze hebben ook gen zout/liksteen Lachen
Teveel kool en sla krijgen ze ook niet, maar heel af en toe en dan een klein beetje Ja

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:03

Dat klinkt als popcornen. Ze doen het omdat ze lekker vrolijk zijn, niks om je zorgen over te maken dus! Knipoog

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:07

loveyoutoo schreef:
Dat klinkt als popcornen. Ze doen het omdat ze lekker vrolijk zijn, niks om je zorgen over te maken dus! Knipoog

Haha daar dacht ik ook al aan!
Mijn cavia's doen dat ook, ze gaat gewoon even uit dr bol..
Even een rondje in dr kooi rennen, en lekker uit dr dak gaan Lachen
alle pootjes in de lucht, en springen maar..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:09

De 2 cavia's van mijn broertje zijn nu bijna anderhalf jaar oud en toen ze een paar maanden oud waren kreeg de ene ook wel is van die toevallen, opeens omhoog in de lucht springen. Nu doet hij dat nooit meer, ze hebben soms nog wel teveel energie en gaan dan door de kooi racen, al is dat nu wel minder dan vorig jaar. Zou me er niet te druk over maken, gaat vanzelf over dus Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:27

de onze doen dat ook 8 weken oud hebben ze gewoon plezier!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:39

Mijn cavia had een soort van aanvallen.
Helaas hebben ze niet kunnen onderzoeken at dit nu precies is, hij is kort daarna overleden.

Hij verkrampte werd stijf, lag op zijn rug en daarna was het over. Het leken een soort van epileptische aanvallen, maar die zijn niet bekend bij cavia's volgens de dierenarts.
Helaas zijn er geen verdere onderzoeken gekomen .

Wat cavia's ook kunnen doen is even omhoog springen en een piep geven. Dit kan van blijdschap zijn, dit kan zijn omdat ze even flink willen rennen.

Mocht je het nu echt niet vertrouwen, zou je toch even naar de dierenarts kunnen gaan Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:44

Nee het is echt dat laatste, met vier pootjes de lucht in *WIEP* en dan weer verder scharrelen, om daarna weer hetzelfde te doen. Als Mindy zin heeft doet ze mee, en heb ik twee stuiterende cavia's ROFL
Maar dan weet ik voldoende, het is dus puur erergie Ja Bedankt voor al jullie antwoorden!