Nestje jonge konijnen, what to do?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Nestje jonge konijnen, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:32

Ik heb net een nestje jonge konijntjes gered van mijn hond!

Er lag al een dode in, dus volgensmij is de moeder al even niet geweest!

Ik heb ze nu in een grote curverbak met een doosje erin waar ze zich kunnen verstoppen.
Verder heb ik Kit-I-mel gekocht, vervangende moedermelk dus.

Iemand verder nog ideeën wat ik moet doen?
Terugzetten in de wei is geen optie, dus zijn ze binnen 1 dag dood, de hond vind ze ook leuk Scheve mond

Iemand enig idee hoe oud ze zijn?
Afbeelding

Afbeelding

RelarDevi

Re: Nestje jonge konijnen, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:46

Het zijn volgens mij geen konijnen maar haasjes.

Eigenlijk had je hun gewoon moeten laten liggen want moederhaas laat haar jonkies altijd achter om zelf eten te zoeken en voedert haar jonkies 2x per dag. (geloof ik.)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:48

Wat een poepies. Denk dat ze toch zeker een week zijn.
Zal eens kijken wann de haarjes groeien en de oogjes open gaan. Volgensmij bij een haas heel snel

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:48

Als ik ze had laten liggen had de hond ze opgegeten...
Dat was dus geen optie!

Ze hebben al haar, en de oogjes zijn ook al open Ja

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:51

Ik denk dat ze niet meer heel jong zijn, maar jong genoeg om nog veel zorg nodig te hebben. Als ik jouw was zou ik informatie proberen te winnen bij een dierenambulance. Dan kan je kijken wat die zeggen.
Let wel: wilde knijnenbeesten blijven altijd wild!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:52

De jongen zijn nestvlieders en kunnen zich al direct tot enkele uren na de worp zelfstandig voortbewegen. Ze worden met geopende ogen en grijsbruine, wollige vacht geboren en wegen bij de geboorte 90 tot 150 gram (gemiddeld 110 gram). Ze hebben korte oortjes en een ronde snuit. Pasgeboren haasjes zijn geheel geurloos, zodat roofdieren als vossen ze niet kunnen ontdekken. De eerste twee à drie dagen blijven de jongen bij elkaar, maar hierna zoekt ieder jong zijn eigen ondiepe legertje waar hij zich de gehele dag in verbergt.

Enkel het moederdier zorgt voor de jongen, maar zij laat ze het grootste deel van de dag alleen. Hierdoor geeft ze haar geur niet over aan de jongen, en kunnen ze onopgemerkt voor roofdieren blijven.[1] Als het vrouwtje de jongen wilt verzamelen geeft ze een laag, op een hoorn gelijkend geluid.[4] Meestal gebeurt dit drie kwartier tot een uur na zonsondergang. De jongen verzamelen zich dan, meestal op de plek waar ze geboren zijn, en worden vijf minuten lang gezoogd. Als alle jongen gezoogd zijn laat het vrouwtje ze weer alleen en zoeken de jongen hun legertje weer op. De jongen worden minstens 23 dagen lang gezoogd, de laatste worp vaak zo'n drie maanden. Na een week eten de jongen hun eerste vaste voedsel, meestal gras of jonge planten, en na vier tot vijf weken schakelen de meeste jongen over op vast voedsel.

Het jong zal voor de eerste keer ruien als het ongeveer 900 gram weegt. Na gemiddeld vier weken zijn de jonge hazen zelfstandig. Ze groeien vrij snel: na anderhalve maand wegen ze zo'n 1800 gram, tien keer zo zwaar als bij hun geboorte, en na tweeëneenhalve maand zo'n 2600 gram. Na honderdvijftig dagen tot negen maanden zijn ze op volwassen gewicht, zo'n vier kilogram.[1] Mannetjes zijn geslachtsrijp na zes tot twaalf maanden, vrouwtjes na zes tot acht maanden.

Dat is wat ik vind op internet Lachen Ziet er na uit dat je ze nog 4 weken hebt Nagelbijten / Gniffelen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:53

Gewoon de dierenambulance bellen, die zijn hiervoor Ja

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:54

Nog langer ook, want je kan ze daarna niet meer zomaar terug zetten in de wei...

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:59

Ik weet niet of het konijntjes of hazen zijn.
Hazen hebben al vacht en ogen open bij de geboorte.
Konijnen hebben dit niet. Ik denk dat ze ongeveer 3-4
weken oud zijn.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:11

Dit zijn jonge konijnen en ik schat ze een week of 3. En inderdaad de dierenambulance bellen.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:18

Heeey!
Dit zijn in ieder geval geen konijnen, dus ook geen nestvlieders Lachen. Ik gok dat ze zo 2 a 3 weken oud zijn. Het beste wat je kan doen is even op het internet zoeken (www.konijnen.nl is een erg goede site!) en naar een instantie zoeken die wilde dieren opvangt en weer uit zetten in de natuur.
Je kan ook informatie inwinnen bij Stichting Knabbeltje (www.knabbeltje.nl als het goed is), die hebben ook ervaring in het opvoeden van wilde konijntjes!
Succes ermee Lachen!
Gr.
Naatje