Vissen vraag

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aislinn

Vissen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:44

Even voor de aquariumhouders onder ons, hoelang duurt het voor dat kleine levendbarende visjes groot zijn? Mijn platy's hebben namelijk al een paar keer jongen gehad en er zijn altijd maar een stuk of drie die het overleven en ze gaan alweer dood voordat ze zo groot als hun ouders zijn.
Dus hoeveel week voordat ze groot zijn en waar lig het aan dat ze niet oud worden?
Trouwens dat er maar een stuk of drie overleven is omdat ik mijn kweekbakje niet gebruik.

Aislinn

Re: Vissen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 23:03

Niet allemaal tegelijk Clown

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:27

Wel euhm.... mja... daar valt nogal weinig over te zeggen van hieruit. Heb je je waterwaarden al eens gecontroleerd of laten controleren?

Is het zo dat de visjes worden opgegeten, of gaan ze gewoon dood?

Vlokkenvoer moet je voor die kleintjes heel goed verpulveren, maar daar was je wellicht zelf al achter gekomen Knipoog .

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 23:45

Bedankt voor je reactie Lachen
Ik controleer mijn waarden, vandaag nog gedaan trouwens.
Ik heb van die tetratest 5 in 1 strookjes, maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid ervan.
Dit kwam eruit:
Nitraat: 25 mg/L
Nitriet: 0 mg/L
GH: 10
KH: 6
pH: 7.2 - 7.6

Ik denk dat juist omdat ze niet groeien ze eerder worden opgegeten en als ze wel in een kweekbakje zitten dan duurt het weken en dan is de helft al dood en de andere helft is nog geen mm gegroeid. Mijn volwassen vissen zijn ook kleiner dan ik ze wel eens in de winkel zie. Vooral mijn coridorassen. Maar mijn bak is 60x30 en ik heb wel eens gehoord dat de vis zich aanpast aan de grootte van het aquarium.
Toch vind ik dat er net iets teveel sterfte in mijn aquarium is. Terwijl ik er altijd netjes voor zorg. Ik gebruik tetra aqua save voor leiding water en bactozym na een waterverversing.
Mijn vissen willen na een waterverversing nog wel eens gaan schuren tegen de grond en de planten, is dit gewoon stres? Of zou er een andere oorzaak zijn? (Er is geen witte stip) Ik ga deze week maar even naar de dierenwinkel voor een betrouwbare test. Daar kun je het gratis laten nakijken.
De planten doen het trouwens wel heel goed.. Misschien het licht? Ik heb een daylight, hele heldere lamp, weet de kelvin waarde even niet meer trouwens.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:55

Schuren na het waterverversen is idd wel erg vreemd. Je zou net verwachten dat ze erg happy zijn met vers water. Bij ons gaan de vissen dan erg 'vrolijk' rondzwemmen.

Ik kan er zo meteen geen verklaring voor bedenken. Maar het loont misschien de moeite om met je vraag naar een aquarium-forum te gaan.

Dat de grote visjes de jonkies opeten, lijkt me een zeer aanvaardbare hypothese. Is het een mogelijkheid om met gaas een deel van de bak af te sluiten? (Niet echt gemakkelijk, maar wel een visvriendelijk alternatief voor het kweekbakje). Of voldoende voorzien in schuiplanten?

Verder denk ik dat jouw vissen (of toch de corydorassen en de platy's) niet speciaal kleiner zouden mogen blijven in jouw formaat van aqarium. Deze regel geldt eerder (soms) voor clownbotia's en ancistrussen enzo. [Ik ben dan ook van mening dat je deze dieren in een groot genoeg aquarium moet zetten en eventueel verhuizen naar een groter verblijf, als ze groot worden.]