Hoelang kan een kip van z'n bevruchte eieren af?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oliviaatje

Hoelang kan een kip van z'n bevruchte eieren af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 12:03

Hoi!

Wij hebben op stal een aantal kippen, waarvan drie er flink aan het broeden zijn. Nu was een van die kippen vandaag ongeveer een half uur van haar eieren, de eieren waren koud. ze hebben toen een ei kapot gemaakt, om te kijken of er wat in zat, en er zat wel een kuiken in. Leven de kuikens gewoon nog als de moeder een eindje is gaan lopen en er daarna weer op gaat?
6 van de eieren zijn al uitgekomen bij de andere kippen, ik geef ze gewoon kippenvoer. Dat kan toch wel?
en, hoe kan je aan het ei merken of het bevrucht is of niet?

Hier was ik even benieuwd naar, omdat we nog 15! andere eieren hebben van twee kippen die samen broeden [het waren er 21, 6 zijn er al uit]. Kan het zijn dat hier nu ook nog kuikens uit komen, de andere kuikens zijn nu 1-3 dagen oud.

Groetjes Loes

Anoniem

Re: Hoelang kan een kip van z'n bevruchte eieren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:09

Als de kip zo lang weg is dat de eieren koud zijn, lijkt me dat niet goed.

Mijn parkieten gingen wel iedere dag een aantal keer van het nest af, maar zo kort dat de eieren wel warm bleven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-07 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:28

Om te kijken of een ei bevrucht is neem je een teiltje warm water (nou ja, lauw eerder maar zeker niet koud) en daar leg je het ei in. Als deze niet naar de bodem zakt dan is het een bevrucht of een rot ei, blijft hij halverwege hangen is hij halverwege uitgebroedt en blijft hij echt boven drijven dan is hij bijna klaar om uit te komen of volledig rot. Maar dat kun je niet zien zolang het ei niet uit is gekomen of kapot is gemaakt.
Trucje werkt alleen als de kip er al een tijdje heeft opgezeten, er is geen enkele truc om van te voren te kijken of de eieren bevrucht zijn. Feit dat er een haan bij loopt is wel een goeie indicatie Knipoog
Er is ook een trucje om het ei tegen het licht in een wc rolletje te houden maar dat werkt voor geen meter vind ik. (dan zou je het kuiken/foetus moeten kunnen zien zitten)

Is je kip uiteindelijk terug op het nest gaan zitten? Het zou kunnen dat ze niet meer broeds was (gebeurt vaak, vooral bij de legrassen, sierrassen zijn goede broedsters denk maar aan Zijdehoenen en alle kriel soorten) Tenzij ze er toch weer op is gaan zitten natuurlijk...
Slechte broedsters broeden vaak hun nest niet (goed) uit.
Is ze er wel weer op gaan zitten heb je goed kans dat ze alsnog uit komen, mijn eenden laten hun nest vaak ook vrij lang alleen dat de eieren kouder aanvoelen maar er zijn er hier toch nog 17 in totaal uitgepikt. De kippen hier gaan elke paar dagen ook van hun nest af om een zandbad te pakken, lekker te eten en te drinken en eens goed te kakken Nagelbijten / Gniffelen Dan zijn ze ook altijd wel even bezig...

Eieren komen altijd tegelijk uit in een tijdspanne van 24 uur ongeveer, soms heb je nakomertjes die er wat langer over doen maar ik vrees dat er van de nest van 21 geen meer zullen uitpikken. Je kan de overige best ook allemaal weg halen omdat de kip anders haar nest niet zal afkomen waardoor de kuikens die al wel zijn uitgepikt honger gaan lijden.
Niet uitgebroede eieren steek je in de grond of maak je kapot om te kijken of ze wel bevrucht waren, zodat je weet of je een nieuwe haan nodig hebt Knipoog

Kuikens kunnen best mee-eten van grote-kippen-graan maar kunnen geen grote stukken eten zoals volle mais. Beter is om er kuikenkruimel voor te halen omdat ze daar beter van groeien en dat ook veel beter kunnen opeten.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 13:39

dank je wel voor de tips!
we geven ze geen hele korrels, ze zijn volgens mij half gebroken. ik voer de kuikens en kippen in hun hok, omdat de kippen nog broeden, maar vanochtend waren ze er af. al deze info van wat er vanochtend gebeurt is hoorde ik van iemand die er was, ik was er zelf niet bij. ze hebben van de bruine kip die een half uur van het nest was een ei kapot gemaakt, die scheen bevrucht te zijn.
met de andere eieren hebben ze geschommeld om te voelen of het zwaar was ofzo, dan waren ze bevrucht. mij lijkt het dat ze nu al helemaal niet meer uitkomen, is dat ook zo?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:44

Kippen gaan, als ze broeden altijd van het nest om te eten en te drinken, dat kan geen kwaad ook niet als de eieren dan afkoelen. Het is juist goed dat ze dat doet anders legt ze zelf het loodje.
Als je wil weten of er een kuiken in een ei zit moet je het schouwen met een lamp.
Zie de vogende link ( het kippenforum) voor antwoorden op je vragen.
http://www.schutters.net/phpBB2/index.p ... de37c7f647

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 13:46

dank je wel! kan het kwaad als ze geshud zijn? volgens mij wel..

ik ga es even een kijkje nemen op dei site... Knipoog

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:17

Citaat:
Om te kijken of een ei bevrucht is neem je een teiltje warm water (nou ja, lauw eerder maar zeker niet koud) en daar leg je het ei in. Als deze niet naar de bodem zakt dan is het een bevrucht of een rot ei, blijft hij halverwege hangen is hij halverwege uitgebroedt en blijft hij echt boven drijven dan is hij bijna klaar om uit te komen of volledig rot.

Dit trucje ken ik ook, maar dan om te kijken of het ei nog eetbaar is of niet ...
Ei dat naar de bodem zakt = eetbaar
Drijvend ei= oud ei, niet meer eetbaar

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:21

...Of een bevrucht ei dus... Haha!
Dat trucje met de lamp schouwen vond ikzelf waardeloos, misschien heb jij meer succes Tong uitsteken

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:27

katrienh heeft gelijk, hiermee kijk je niet of het kuiken in het ei leeft. Dat doe je in koud water. Je neemt een emmer koud water. Daar leg je het ei in. Als er een kuiken in het ei zit zal het schrikken van de temperatuur en bewegen. Dus beweegt het ei. Geen beweging = geen leven/kuiken. Dus die kun je dan gewoon weg doen. Schrikt het kuiken wel dan kun je hem gewoon weer terug leggen in het nest. Je test ze 1 voor 1 en je moet direct een reactie krijgen.

Kuikens moeten aangepast voer hebben, dit is wel te koop bij een Welkoop o.i.d.

Een kip kan rustig een tijdje van het nest af.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 13:49

de kip was al meer dan 24 uur van z'n nest af, zijn de eitjes dan nog bevrucht?

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:03

Hoeveel dagen zat die kip al op de eieren? Als er al een deel van uitgekomen is dan kun je de rest even testen dmv het water

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 14:26

nee ik dnek niet meer dat het komt, de kip zat er al zo'n 3 weken op. maar:"het waren twee kippen, eentje zat drie weken, en de ander ongeveer twee, mag lag er al eerder af en toe een ei bij. nu zijn ze er ook nog eens meer dan 24 uur af.. ik denk dat het over is nu.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:45

Dan is het dus simpel. Even in het water leggen en je weet het zeker. Twee weken is sowieso niet lang genoeg om uit te komen dus als bij het testen het kuikentje nog schrikt dan kun je het ei gewoon terug leggen en moet je nog even geduld hebben.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:11

dat is het probleem, ik wil ze wel laten liggen, maar de kippen broeden niet meer!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:31

Als je nou eerst eens kijkt of ze nog leven. Zo ja, gewoon laten liggen. Je zit tenslotte niet 24 uur per dag bij die kippen toch?
Als ze niet meer leven gewoon weg gooien.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:33

Hier is een heel kippentopic:
viewtopic.php?f=73&t=687187&st=0&sk=t&sd=a
(begon met een vraag,maar intussen hebben we al een heleboel pagina's volgeklept..) Knipoog
Kom daar ook je vraag stellen,da's leerzaam.
(er worden om de haverklap vragen gesteld namelijk daar)

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:55

okee, dank je wel!