wil tips over cavias!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sternb

wil tips over cavias!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:36

kan je een beertje dat gekoppeld is geweest,weer terug zetten bij de andere cavias waar hij bij gezeten heeft?of moet hij apart,wat ik zielig vind!

Paardenmeis1

Re: wil tips over cavias!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:37

Misschien kan je het iets uigebreider uitleggen.

- Hoe oud is hij?
- Waar is hij geweest?
- Waar wil je hem bij zetten?
- Waarom komt hij terug?

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:46

een beertje wat gekoppeld is geweest met een zeugje om te dekken,of hij weer terug kan bij de andere beren die nog niet gedekt hebben!!daar zat hij eerst ook bij!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:14

Je kan het allicht proberen Lachen

Op vreemd terrien (op de grond ofzo) en dan kijken wat er gebeurd.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:06

Met een ander jong beertje (van een paar weken) gaat het meestal wel goed.
Twee volwassen beren is een ander verhaal en dat kan alle kanten uitwerken.
Wat belangrijk is: Een plek die voor beiden vreemd is en veel ruimte zodat ze elkaar kunnen ontwijken.
Als ze aan het vechten gaan, kun je overwegen om ze beide in een kooi naast elkaar te zetten, zodat ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar kunnen komen. Als ze dan niet meer reageren kun je het nogmaals proberen om ze bij elkaar te zetten.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 20:15

dank je voor de tip,graag wil ik nog van iemand horen die er zelf ervaring mee heeft,en wat degene doet met de beer die gedekt heeft als ze hem bij het vrouwtje weghalen,apart zetten of wat dan ook!anders krijg je straks allemaal aparte hokjes met beren die gedekt hebben,dat kan toch niet?

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:23

Ik heb er ervaring mee Knipoog

Ik zette altijd een jong beertje die net uit het nest kwam, bij een volwassen beer. Als ze dan samen opgroeien geeft dat meestal geen problemen.

Het koppelen van volwassen beren kan wel, maar gaat niet gemakkelijk.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:25

sternb schreef:
dank je voor de tip,graag wil ik nog van iemand horen die er zelf ervaring mee heeft,en wat degene doet met de beer die gedekt heeft als ze hem bij het vrouwtje weghalen,apart zetten of wat dan ook!anders krijg je straks allemaal aparte hokjes met beren die gedekt hebben,dat kan toch niet?

Je kunt ook maar een beer laten dekken, of zeg ik nu iets stoms?

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 20:27

hij zit nu bij zijn broertje en een ander beertje dus kennen elkaar,binnenkort word hij gekoppeld dus wil ik hem daarna terug bij zijn broertje en andere beertje die hij al kent,ze zijn vanaf jong met elkaar opgegroeid,kan dat?dat was mijn vraag?

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 20:28

ja,dat is ook de bedoeling,maar hoe doen die fokkers dat dan,verkopen die hun beren dan weer?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:32

samantha21 schreef:
Je kunt ook maar een beer laten dekken, of zeg ik nu iets stoms?

Ze bedoeld dat je meerdere beren kan hebben die een zeugje gedekt hebben Tong uitsteken

Maar had je je dit niet moeten bedenken voordat je de beer een zeugje liet dekken?
Of is het een pleziernestje.... Verdrietig

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 09:12

ten eerte hij heeft nog niet gedekt,daarom wil ik eerst tips,en het zou dan een eenmalig nestje worden!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:44

Dan zou ik hem niet het zeugje laten dekken. De kans dat het fout gaat is groot. En dan maakt het voor een cavia niet uit of het zijn broertje is of een ander mannetje. Daarbij komt nog dat je dus een pleziernestje wil gaan fokken.
Mag ik vragen waar je je cavia vandaan hebt? Uit een dierenwinkel of iets dergelijks? En waar komt het zeugje die je beertje wil gaan dekken vandaan? Bij fokken is het erg belangrijk dat je met gezonde dieren fokt. Als ze uit de dierenwinkel komen weet je de achtergrond van de beestjes niet. Veel cavia's in dierenwinkels zijn inteelt. Mijn cavia was zwanger toen ik haar uit de dierenwinkel haalde. De eigenaar dacht waarschijnlijk dat je zeugjes en beertjes bij elkaar kan laten zitten tot ze 6 weken zijn. Ze is dus gedekt door haar broertje.
Cavia's kunnen met 4 weken al vruchtbaar zijn. Heel veel mensen (en zelfs dierenwinkels) weten dat niet. En dan zit je ineens met nog meer zwangere cavia's. Tja, wat doe je er dan mee: naar de dierenwinkel....

Denk er nog maar eens goed over na of je wel een nestje wil Knipoog

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 13:11

ten eerste heb ik mijn cavias van een goede fokker ,en weet hun afstamming,ik doe niet zomaar iets ,weet er genoeg van wil alleen weten van mensen die wel eens een dekbeer terug gezet hebben bij hun oude groep hoe dat ging,tot nu toe heb ik daar nog niks over gehoord!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:28

In feite kunnen cavia beren goed samen, totdat de beren (of 1 van hen) gedekt heeft, er is maar een hele kleine kans dat hij dan weer terug in de groep geplaatst kan worden, ze zijn dan een stuk dominanter geworden.
Een cavia beer die gedekt heeft, word dus niet meer terug gezet bij een groep.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:28

Zip heeft toch antwoord gegeven op jouw vraag?
En de reden dat ik deze dingen zeg, is dat veel mensen wel voor het plezier een nestje nemen. Met cavia's die uit de dierenwinkel komen. En als de kinderen de kleintjes dan niks meer aan vinden, ze ze maar weer bij de dierenwinkel dumpen...

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:51

Mischa schreef:
In feite kunnen cavia beren goed samen, totdat de beren (of 1 van hen) gedekt heeft, er is maar een hele kleine kans dat hij dan weer terug in de groep geplaatst kan worden, ze zijn dan een stuk dominanter geworden.
Een cavia beer die gedekt heeft, word dus niet meer terug gezet bij een groep.

bedankt,dit bedoelde ik dus!