katten/niesziekte vraag..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperQuinta

katten/niesziekte vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 23:26

misschien een beetje een domme vraag maar toch...

mijn vader heeft een nestje kittens nu bijna 6 weken. dus bijna weg bij mams! Haha!

we hadden afgesproken dat wanneer de kittens weg kunnen, ze eerst bij mij komen en dat ik zorg dat ze naar een nieuw huisje gaan.

(moeilijk verhaal, kittens zijn geboren bij mijn vader zn werkplaats en hoe meer ze daar rond gaan lopen hoe minder veilig het voor ze wordt dus vandaar..)

waar de katten nu zijn lopen veel wilde katten rond, en ook verschillende met niesziekte, dus mogelijk hebben de kittens dat ook.

(ik heb thuis al een kat zitten, een oude muts die het bezoek waarschijnlijk alleen maar gezellig gaat vinden, ik kan ze eventueel makkelijk uit elkaar houden hier mocht het toch niet goed gaan..)

ik bedacht me vandaag dus ineens dat het goed zou kunnen dat de kittens mijn eigen kat dus gaan besmetten? maar weet niet precies hoe dat zit, iemand daar toevallig een idee van?

Mar_Nimbus

Re: katten/niesziekte vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:32

ja kan wel degelijk
ik heb vorig jaar een kitten erbij genomen van een boerderij
op het eerste gezicht leek ze gezond
een week later zat ik 's-nachts om half 12 met haar in de kliniek
ze had niesziekte
resultaat was dat ik die andere kat ook weer moest laten enten etc. want die ging ook snotteren en werd warm

hou ze wel in de gaten hoor

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:37

SuperQuinta schreef:
mijn vader heeft een nestje kittens nu bijna 6 weken. dus bijna weg bij mams! Haha!

Sorry maar ik hoop dat je ze nog minstens 2/3 weken bij de moeder houdt???

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:14

niesziekte is inderdaad heel besmettelijk. Het virus kan via snot en via de lucht worden overgedragen. Kittens hou je beter ook nog een week of 3 bij de moeder.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 10:55

ja ik weet dat het beter is,
maar dit hebben we zo nog met elk nestje gedaan en er nooit problemen mee gehad.
zoals ik al aangaf is het puur voor de veiligheid.. maargoed dat is een andere discussie..

nu las ik weer dat de kittens niet geent kunnen worden als ze al niesziekte hebben. en mijn kat is niet geent omdat ze nooit buiten komt.
toch maar eens da gaan bellen ofzo...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:15

gevonden in mijn cursus:

Zoals gezegd wordt niesziekte veroorzaakt door enkele virussen en vooral de chlamydia. Er bestaan nauwelijks medicijnen om de niesziektevirussen te bestrijden, voor de chlamydia bestaan die er wel. Dit betekent dat de behandeling er vooral uit bestaat bijkomende infecties te onderdrukken, uitdroging te bestrijden en eventueel de patiënt dwangvoedering te geven.
In onze praktijk betekent dit dat de patiënt antibiotica, chemotherapeutica en indien nodig infuus krijgt, aangevuld met licht verteerbaar en smakelijk dieetvoer. Ook worden ze bestraald met UV licht, dat de virussen en bacteriën afdoende bestrijdt. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen.

Let op , niet alleen de kat zelf is uiterst besmettelijk, ook de mandjes, op je handen, in borstels... zitten de kiemen.
Jouw binnenkat heeft geen afweer kunnen opbouwen en zal bijna zeker ook besmet worden...

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 11:24

owke, bedankt voor de info!

das wel balen dan, maar ik kom wel vaak met die katten in aanraking en zelfs dan kan ik het dus al overbrengen...

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:32

SuperQuinta schreef:
nu las ik weer dat de kittens niet geent kunnen worden als ze al niesziekte hebben. en mijn kat is niet geent omdat ze nooit buiten komt.

Je kan de kittens ook gewoon binnenhouden...Weghalen bij de moeder voor 7 weken is zelfs wettelijk verboden.
Laatst bijgewerkt door Bindi op 11-05-07 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:34

Hoe deed je het voorheen met de andere nesten of had je toen je oudere kat nog niet?

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:11

weg doen voor zeven weken mag misschien niet, maar een kat tekort doen in de verzorging en veiligheid ook niet dus dan moet je keuzes maken...

en de kittens blijven binnen maar zijn in aanraking geweest met katten die wel niesziekte hebben, of de kittens het ook hebben is niet zeker..

voorheen met de andere nesten kwamen ze niet naar mij toe tijdelijk, maar meteen vanuit daar naar de nieuwe baasjes...