Hondenvraagjes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bindi

Hondenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:15

Sinds 9 dagen heb ik een heel lief klein kruising hondje erbij (zie voor foto's Beestenboel In The Picture).
Bindi is een teefje van 13 maanden oud.

Nu even een paar vraagjes.

Ze is gewend om uitgelaten te worden in de tuin. Ze durft niet goed aan de riem te lopen, soms gaat het wel goed, soms niet. Plassen doet ze nu wel redelijk aan de lijn, maar haar grote behoefte nog niet. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Ze kent echt helemaal niets, zitten gaat nu goed. Maar als we iets te streng tegen haar zijn krimpt ze helemaal ineen en rent hard weg. Maar zelfs als we haar halsband omdoen heeft ze de neiging om ineen te krimpen en weg te kruipen, ook al praten we heel vrolijk tegen haar. Eigenlijk is ze een heel bang en onzeker hondje.
Ook als we haar meenemen voor een wandeling is alles haar vreemd.
Ze durfde niet eens op een botje te kauwen, dat heeft een paar dagen geduurd en veel aanmoediging van onze kant, nu snapt ze het dat het wel mag en doet ze eigenlijk niets anders meer. Ook speeltjes waren haar totaal vreemd!

Ze probeert ook de hele tijd in je gezicht te likken, waar duidt dat op?

Ik heb haar opgehaald bij mensen die haar nog maar 4 weken hadden, dus van haar achtergrond weet ik niets. Hun dochter had haar gekocht maar ze hadden al 2 honden en 3 werd teveel.

Iemand tips hoe we het beste met haar om kunnen gaan? We zijn heel vrolijk, belonen het goede en negeren het als er eens iets fout gaat. We willen graag dat ze een stabiel hondje wordt.

Flower

Re: Hondenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:15

Ik denk dat het vooral tijd kost om vertrouwen te winnen, weet je waarom ze zo angstig is?

Heeft ze in huis een halsbandje om? Misschien is dat handig om alvast wat te wennen aan de riem, maar ik denk dat dit ook een kwestie is van veel oefenen.

In principe heb je een hondje gekregen wat helemaal opnieuw op moet worden gevoed.

Likken in je gezicht duidt volgens mij op onderdanigheid. Lijkt hij snel en veel en lijkt hij dan zenuwachtig?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:20

Hej,, De eerste keer dat wij onze hond een halsbandje om deden wou hij hem er weer af hebben hij probeerde alles om hem er af te krijgen, We hebben dat er een tijd je omgehad en er daarna weer afgehaald en zo doe je dat steeds langer, Onze hond nu een jaar oud heeft nu dagelijks een halsband om, Aan de riem leren lopen is ook zo'n leuk iets dat wou die van ons ook niet, Je moet gewoon snoepjes mee nemen voor de hond (klein stukjes worst (die heb je speciaal voor de hond)) En dan telkens als ze met je mee loopt aan de riem een stukje worst geven. Verder als ik zo lees over jullie hondje dat best wel bang is,, Moet je denk zoals je al doet vriendelijk blijven praten en veel belonen met lekkere dingen als ze braaf is

Ik wens je veel succes

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:22

Ik heb helaas geen idee waarom ze zo bang is, van haar eerste eigenaren weet ik helemaal niets...

Soms laten we haar bandje om, soms doen we hem af, omdat het omdoen nog niet zo goed gaat. Maar dat gaat wel elke keer beter, zolang je maar niet van bovenaf haar benaderd.

Het zijn inderdaad snelle kleine likjes, en ze lijkt dan inderdaad vreselijk zenuwachtig!
We zeggen nu heel duidelijk, maar niet boos: 'nee' en zetten haar dan op de grond of terug op schoot. Ik weet eigenlijk niet of dat wel de goede oplossing is?

Ook als je bijvoorbeeld gedouched hebt, en je komt de kamer binnen, en 's morgens als je uit bed komt,wil ze wel eens een plasje doen. Ik negeer haar nu op die momenten en ga haar pas aanhalen als ze rustig is. Vanmorgen ging dat voor het eerst goed!

Ik vind het niet erg dat ze opnieuw moet worden opgevoed, ik heb alleen maar ervaring met 'manse' honden, dit is eigenlijk helemaal tegenovergesteld, vandaar mijn vraagjes.

@Majo: als ze bang is, op die momenten wil ze geen snoepjes, helemaal niets. Zelfs geen Rodi Worst Tong uitsteken

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:25

Heel veel liefde en geduld; het is nog een baby en zoals ik het lees wil ze heel graag alles goed doen om jullie te plezieren. Al het goede belonen en het onjuiste negeren. Als je haar aanhaalt probeer haar dan onder haar kin te kriebelen; het is voor een hondje eng als iemand met zijn hand (met daaraan een arm en een lijf) over hem/haar heen buigt.

Succes

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:27

RoyalMemory schreef:
Heel veel liefde en geduld; het is nog een baby en zoals ik het lees wil ze heel graag alles goed doen om jullie te plezieren. Al het goede belonen en het onjuiste negeren. Als je haar aanhaalt probeer haar dan onder haar kin te kriebelen; het is voor een hondje eng als iemand met zijn hand (met daaraan een arm en een lijf) over hem/haar heen buigt.

Succes

Dank je wel! Liefde en geduld zijn zeker aanwezig, het komt ook wel goed, maar wil ff weten of we op de goede weg zijn. Ik wil wel graag met haar naar cursus, maar dan moet ze eerst volledig zijn ge-ent (haar puppyentingen zijn niet afgemaakt Boos! ), en op dit moment lijkt me dat nog echt teveel van het goede...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:58

geef dat diertje een beetje tijd waarschijnlijk is ze geslagen.
mijn hond reageerde ook zo doe alles wat je doet rustig geen gekke bewegingen maken en neem de tijd.
ze moet blijkbaar alles nog leren dus beschouw haar als een pup van een paar weken die ook niks kan.
begin van voren af aan met de opvoeding en ga evt. een puppycursus doen.

gr gemma

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:49

Honey79 schreef:
@Majo: als ze bang is, op die momenten wil ze geen snoepjes, helemaal niets. Zelfs geen Rodi Worst Tong uitsteken

Haha, zou onze hond eens moeten hebben hij eet veelste snel, dat kun je niet afkijken en heeft hij zn bak leeg wil hij alweer mee

Maar ja succes in iedergeval

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:52

Wat ik eigenlijk niet helemaal snap is dat je een hondje neemt die veel aandacht nodig heeft, maar wel zit te denken om haar voor langere tijd bij een oppas te zetten omdat jullie naar Ierland willen.

Als je haar wilt houden en goed wilt opvoeden zal je Ierland nog even moeten laten wachten.

Lijkt me voor haar ook geen gezonde omstandigheden als ze in hele korte tijd weer naar een nieuw huis zou moeten.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 13:30

Mistic schreef:
Wat ik eigenlijk niet helemaal snap is dat je een hondje neemt die veel aandacht nodig heeft, maar wel zit te denken om haar voor langere tijd bij een oppas te zetten omdat jullie naar Ierland willen.

Als je haar wilt houden en goed wilt opvoeden zal je Ierland nog even moeten laten wachten.

Lijkt me voor haar ook geen gezonde omstandigheden als ze in hele korte tijd weer naar een nieuw huis zou moeten.

Klopt, en daarom is het ook een dilemma Tong uitsteken Het aanbod kwam pas nadat ik haar had, dus niet andersom.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:33

heej heej, als ze zo bang is moet je juist geen snoepjes geven, want dan wordt haar angstig gedrag juist beloond. dat likken in het gezicht is onderdanig gedrag. het halsbandje kun je ook gewoon om laten zitten, dat ze daar aan went, en daarna kan ze wennen aan het omdoen enzo.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:22

Honey79 schreef:
Ze is gewend om uitgelaten te worden in de tuin. Ze durft niet goed aan de riem te lopen, soms gaat het wel goed, soms niet. Plassen doet ze nu wel redelijk aan de lijn, maar haar grote behoefte nog niet. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Langzaamaan laten wennen aan halsband en riem.
In huis halsband omdoen met riempje er aan en dan gewoon los laten lopen zonder je er verder mee te bemoeien.
En dan leren dat het leuk is, dus trekken en rukken aan de riem voorkomen.
In het begin weet een hond vaak nog niet wat het einde van de riem inhoudt, dit moet je dus voorkomen, dat komt later wel.
Is ze al wel zindelijk in huis?
Dat hoop ik iig voor je, want een oudere hond zindelijk te maken is heel wat anders dan een pup zindelijk te maken (en dat lukt dus nog niet eens iedereen).

Honey79 schreef:
Ze kent echt helemaal niets, zitten gaat nu goed. Maar als we iets te streng tegen haar zijn krimpt ze helemaal ineen en rent hard weg. Maar zelfs als we haar halsband omdoen heeft ze de neiging om ineen te krimpen en weg te kruipen, ook al praten we heel vrolijk tegen haar. Eigenlijk is ze een heel bang en onzeker hondje.

Niet straffen, zeker niet lijfelijk, slechte negeren en goede belonen.

Honey79 schreef:
Ze probeert ook de hele tijd in je gezicht te likken, waar duidt dat op?

Vaak onderdanigheid, maar het likken aan handen ed kan op een gegeven moment ook een gewoonte zijn geworden.
Niet slaan om dit op te laten houden! Werkt alleen maar averechts als je een stabiel hondje wilt creeëren.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 19:20

Het gaat de goede kant op allemaal Lachen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:42

Klinkt als een er onderdanig en angstig hondje. Ik weet niet waar je haar vandaan hebt, maar het klinkt alsof ze niet goed behandeld is. Gezicht likken is een teken van complete onderdanigheid, het ineenkrimpen is een teken van angst. Wees erg lief voor haar, en beloon goed gedrag. Negeer fout gedrag zo veel mogelijk, en wordt niet boos (wordt zij alleen maar onzeker van).
Heel veel succes! Haha!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:32

Hej hoe gaat het nu met je hondje? Wordt het al beter?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:31

Zoals al gezegd, is dit een heel klein bang hondje, die alleen het beste met je voor wil hebben. Heel veel liefde, geduld, en postieve aandacht is hier nodig. Werk nooit met echte straffen, dat zal een rake slag zijn voor zo'n hondje...
Idd ook de halsband in huis aandoen, dit opbouwen, en veel belonen hiervoor. Dat likken is een poging om te vertellen dat ze jou graag als baasje zou willen hebben.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 10:37

Het gaat al stukken beter! Soms krijgt ze zelfs al even een hele grote mond haha!

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:48

mariettek schreef:
Klinkt als een er onderdanig en angstig hondje. Ik weet niet waar je haar vandaan hebt, maar het klinkt alsof ze niet goed behandeld is. Gezicht likken is een teken van complete onderdanigheid, het ineenkrimpen is een teken van angst. Wees erg lief voor haar, en beloon goed gedrag. Negeer fout gedrag zo veel mogelijk, en wordt niet boos (wordt zij alleen maar onzeker van).
Heel veel succes! Haha!

ik ben het hier helemaal mee eens.
als ze angst vertoon ga haar dan trooste. maar negeer het. is ze vrolijk beloon het dan.
hoe gaat het nou met de halsband om doen. wat je kan doen voor dat ze eten krijgt haar halsband af en weer om doen. en haar daarna rustig laten eten.

ze is denk ik nog wel zindelijk te maken. gewoon net zo doen als een puppie.
als ze gelapen, gespeelt of gegeten heeft meteen uitlaten.en belonen als ze wat doet.a
als ze niet wil poepen aan de riem. als je ziet dat ze een plekje aan het zoeken is op te poepen niet meer naar haar kijken. ( wil weleens helpen)

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:16

Met de halsband gaat het heel goed! We hebben hem een paar dagen omgelaten, en nu doen we hem 's nachts af en ;s morgens weer om.
Ze heeft nu eindelijk door dat wandelen ook leuk kan zijn. Zodra ze sleutels hoort of we haar riem pakken komt ze er direct aangesjeesd en gaat dan al keurig zitten!
Ook plast ze steeds vaker buiten, maar doet ook nog wel eens iets binnen. Ze is gewend om gewoon naar de tuin gelaten te worden, dus we denken dat ze niet gewend is om het op te bouwen.