Een puppy opleiden met een "oudere" hond erbij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Een puppy opleiden met een "oudere" hond erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:26

Hallo,

Ik zelf vind het héél mooi om echt bezig te gaan met me hond van 2 jaar (op 5 juli wordt ze 3).
Helaas hebben we haar niet als puppy gekregen, toen ze bij ons kwam was ze al 8maand. En ze heeft de puppy-cursus nooit gevolgd. Toen wij haar kregen hebben we vervolgens een combinatie van gedrags- en gehoorzaamheids + de basiscursus gevolgd. Om haar zobiezo de basis dingen te leren en het belangrijkste, gehoorzaamheid. Onder het uitlaten trok ze namelijk heel erg en ze rende gewoon vrolijk een heel stuk van je vandaan. Wat niet ideaal is wanneer kinderen haar uitlaten (ik was toen 12 toen we Lady kregen, en me broertje 9).
Ik ben toen verder met haar gaan "trainen", ik heb haar kunstjes geleerd zoals:
- Pootje,
- Ander pootje,
- Bijde pootjes,
- Kusje (kende ze ook al redelijk),
- Hoog (springt ze tegen je op)
- Laag (mag ze niet tegen je op springen, handig bij bezoek)
- Over & terug (over een voorwerp springen, en weer terug erover springen)
- Op
- En het commando: "Dood" kent ze nu ook al redelijk.
Alleen ze is echt een gezinshond, ze trekt wel veel naar mijn vader en mij maar ze blijft toch van het hele gezin die wat met haar doet. Haar anders behandeld bij het uitlaten etc. etc. en dat vind ik soms behoorlijk iritand.

Ik heb het met me ouders erover gehad dat ik dolgraag een "rashond" wil, een puppy, en die helemaal trainen en naar "cursussen" gaan en evt. aan shows, of wedstrijden o.i.d. mee doen. Gewoon echt een "goede" hond, helemaal van mij. Natuurlijk komt die dan wel gewoon bij het gezin etc. en als ik bv. hem/haar niet kan uitlaten o.i.d. kan iemand van het gezin het doen maar in principe moet ik het doen. Ik had het ook gemogen met Lady, alleen ik was toen nog te jong (12jr.). En om nu weer met haar te beginnen met die cursus en alles vinden me ouders geen goed idee. Daarbij komt nog dat ze aan de meeste shows niet zal mogen deelnemen, i.v.m dat ze een kruising is (witte herder X golden retriever).

Maar nu was mijn vraag, wie kan mij advies geven? En om nu zo'n puppy aan te schaffen terwijl onze hond zelf ,,al'' bijna 3 jaar is. (onze hond is overigens nog behoorlijk speels (gelukkig) maar ze heeft zo ook haar momenten dat ze lekker op haar plekkie gaat liggen). En zo'n puppy springt zo'n beetje de hele kamer door nog in het begin Schijnheilig En wat voor soort hond moet ik dan nemen? (ras) zelf hebben wij als voorkeur een groter ras, ook omdat onze huidige hond een kruising is van grotere rassen. (niet extreem groot, maar toch).

Groetjes,
BellyBel

Zwitsal

Re: Een puppy opleiden met een "oudere" hond erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:34

wij hebben 2 labradors ..
de eerste hebben wij ook met ruim een half jaar gekregen (had ook nooit cursussen enz gevolgt).
de tweede kregen wij toen onze eerste hond 2 was.
het gaat echt prima samen.
ik vind het juist een voordeel als je al een iets oudere hond hebt. groot voordeel is namelijk dat jullie huidige hond ook een deel van de opvoeding overneemt (manier waarop de pup kan spelen, wanneer hij/ te ver gaat, socializen enz).
en omdat jullie hond nog maar 3 is zullen ze ook nog lekker samen kunnen spelen enz.

over dat jullie huidige hond dan niet meer z'n rust krijgt hoef je je niet zoveel zorgen te maken.
de pup/jongere hond zal altijd lager in rang staan en dat zal zo blijven ook. als jullie oudere hond geen zin heeft om te spelen zal de pup dat wel accepteren, en als hij dat niet doet word hij/zij vanzelf gecorrigeerd.

ik denk dat t soort ras niet héél veel uitmaakt.
denk dat je het beste een ras kan nemen dat ook sociaal ingesteld is (labradors, goldens, enz). dan zal het verschil minder groot zijn.

nouja. veel plezier met de hond (honden ?:P) en ik denk niet dat t leeftijds verschil een probleem is hoor, juist niet Lachen

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:18

Ik heb meerdere honden, van verschillende leeftijden en train ze allemaal (wij doen ook werkproeven met de honden, kijk maar eens op mijn site: www.spaanse-waterhond.nl)
Ik heb nooit problemen met het trainen van de pups en jonge honden, terwijl er ouderen bij lopen.
En wat voor ras, tja, waar houd je zelf van? Ik zou wel een leergierig ras nemen, wat graag voor je werkt, als je er veel mee wilt gaan doen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:25

Dat onze hond de rust niet meer kan krijgen maak ik me geen zorgen. Toen wij een hondje van 8 maand hadden (een middagje, dus eventjes) en onze hond wou niet spelen ging ze gewoon ergens liggen o.i.d.
Maar is het juist een voordeel dat onze hond best wel oderdanig is en nog best wel speels??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:29

Ik heb ook 2 Labradors. Macho was al 7 toen Ronaldo kwam als pup. Ik heb zelfs veel profijt bij de opleiding van Ronaldo gehad door Macho. Het voorroepen, blijven, etc. dat heeft Ronaldo allemaal geleerd van kijken naar Macho. En als Macho hem zat was, dan was één grauw genoeg om Ronaldo koest te krijgen. Net als bij paarden is het veel gemakkelijker als honden elkaar opvoeden, ze begrijpen elkaar prima.
Ik train met Ronaldo bij de Reddingshonden. Macho is nu 10 en met pensioen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:51

wel is het niet altijd zo dat de laatst bijgekomen zowiezo onder de oudere hond zal gaan staan; ik ken voorbeelden van hondjes die nu de plak zwaaien maar toch als tweede erbij zijn gekomen. Dat kwam omdat de baasjes de pup als eerste zijn gaan behandelen (eerst de voerbak, eerst aandacht aan de pup geven als ze kwamen, ..) dat heeft voor behoorlijk wat ruzie gezorgd tijdens de pubertijd. Opletten dat je de hond die als eerste staat dus ook zo behandelt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:31

@ astra girlie
ja oke, maar van nature is de jongere hond ondergeschikt..
wij hebben dit met onze honden ook gewoon volgehouden..de jongste krijgt altijd na de oudste eten enz.

anders kan ik begrijpen dat het behoorlijk wat verwarring veroorzaakt..

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:25

Wij hebben nu sinds een paar maandjes ook een pup erbij (andere hond is 5 jaar) en ik merk echt geen nadeel daarbij hoor.
Natuurlijk eerst de hogere in rangorde etc etc

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:05

ik heb ook een teef van 8 jaar oud en ook een pup van nu 15 weken..opvoeden vind ik in bepaalde aspecten zelfs makkelijker omdat de oudere hond het "voor doet"

wat ik ook zeggen wou staat hierboven al beschreven Knipoog

alleen wat betreft ras....labrador mensen zeggen vaak dat je voor dat ras moet kiezen want die zijn het sociaalst enz enz
hier ben ik het niet mee eens..

ik vind elke hond kan sociaal zijn
kijk gewoon eens door veel rassenbeschrijvingen op internet en ga eens wat fokkers langs om mee te praten en de honden in het echt te zien...
maak dan pas je keuze en kies niet te overhaast..

ik heb dit ook gedaan en ben dus een aantal jaren geleden op de BM uitgekomen...door middel van internet en alle info
ik had toen een teef genomen en heb nu weer een reu,heb een gigavoorliefde voor dit ras gekregen mede omdat het zo goed bij mij past...

wie weet bestaat er wel een ander ras als de meest voorkomende die heel goed bij jou en je wensen past ...niemand kan die keuze voor je maken ,alleen jij zelf..

veel succes!!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:17

als je pup er komt, houd dat de andere hond in de gaten, onze buren hadden ook een pup erbij genomen, maar op den duur at de 'oudere' hond niet meer, en werd hij heel stil en rustig, uiteindelijk hebben zij de jongere hond weg moeten doen hierdoor. nu is de 'oudere' hond weer helemaal zichzelf gelukkig.. maar zo kan het dus ook lopen... (dit waren beide Golden Retrievers overigens)

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:06

@ Loesje88: Dat is minder, maar miss. komt het ook door deels jaloezie ?
@ Naadje24: Bedankt! Haha! Onze hond (die we dus nu hebben) is ook gewoon op ons pad gekomen, is overigens kruising (golden retriever X witte herder) en het is een geweldige hond! Ja maar ik zit zelf te denken om dan voor een witte herder of een golden retriever te gaan.. maar weet niet echt zeker... misschien is inderdaad een totaal andere hond(enras) wel veel leuker/handiger etc.! Iig bedankt voor de tip (heel erg bedankt zelfs Tong uitsteken)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:46

graag gedaan Haha!

ik zie mensen nou eenmaal graag goede keuzes maken Knipoog
blije baas,blije hond Haha!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:47

Ik heb altijd meerdere honden bij elkaar gehad. Vind het heerlijk om met honden te trainen voor allerlei taken van de hondensport, maar ook gewoon om ze leuke dingen aan te leren. Pups leren goede, maar ook slechte dingen van oudere honden.
Het komt een enkele keer voor dat honden niet met elkaar op kunnen schieten, maar vaak gaat het goed. Honden zijn van nature roedeldieren, wat in houdt dat ze graag in het gezelschap van soortgenoten uit dezelfde roedel zijn.

Een rashond is niet beter of leert sneller dan een kruising hoor. Het is maar net waar je voor kiest.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:02

Ach..onze 'oudste' labrador is ook niet zo vreselijk sociaal..
gelukkig maar want daar hou ik niet zo van.. de oudste (nu 3 jaar dus) zal ook nooit met vreemden mee gaan.

wat een ramp was dat de eerste keer met de honden uitlaat service..
we kregen der gewoon NIET in die auto..

de jongste daarentegen krijgen we inmiddels bijna niet meer úit de auto..die vind t geweldig.. dat is wel echt zo'n allemans vriendje

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:28

wij hadden al een collie van 3 jaar toen we er een pup bij namen. ging goed hoor. Toen de eerste overleed was de ander al 9 en werd erg eenzaam. Dus uit de krant een collie van 3 jaar genomen. ook die werd zo geaccepteerd. Na een jaar ging het oudje plotseling dood. En was de ander weer alleen. toen hebben we er weer een pup bijgenomen. De reu vond dat eerst niet zo geweldig. Hij vond ons schattige pupje niet leuk! Dat heeft drie weken geduurd, daarna was hij er aangewend. Alleen is hij zo'n watje dat hij niet meer de baas in huis is, maar ons schattige hondje van nu 2 jaar.
Wij hebben hetaltijd erg leuk gevonden een oudere hond en een pup erbij. Ze hebben samen wat te spelen en ze leren van elkaar.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:44

Dat je hond "al" 3 is (ik zou eerder zeggen, "nog maar" 3 Knipoog), zal geen probleem zijn hoor. Wij hebben sinds een paar weken een puppy erbij, terwijl onze andere hond al 8 is (Leonberger, grote hond, dus al vrij oud). Hij heeft er wel even aan moeten wennen, altijd alleen geweest, lekker rustig, en dan komt ineens zo'n klein mormel de hele dag om je heen springen. Maar nu zijn ze iedere dag wel aan het spelen (heel leuk gezicht, zo'n grote hond die op de grond gaat liggen om met de kleine te kunnen spelen) en hij houdt hem buiten overal in de gaten.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:55

sheela schreef:
wij hadden al een collie van 3 jaar toen we er een pup bij namen. ging goed hoor. Toen de eerste overleed was de ander al 9 en werd erg eenzaam. Dus uit de krant een collie van 3 jaar genomen. ook die werd zo geaccepteerd. Na een jaar ging het oudje plotseling dood. En was de ander weer alleen. toen hebben we er weer een pup bijgenomen. De reu vond dat eerst niet zo geweldig. Hij vond ons schattige pupje niet leuk! Dat heeft drie weken geduurd, daarna was hij er aangewend. Alleen is hij zo'n watje dat hij niet meer de baas in huis is, maar ons schattige hondje van nu 2 jaar.
Wij hebben hetaltijd erg leuk gevonden een oudere hond en een pup erbij. Ze hebben samen wat te spelen en ze leren van elkaar.

hehehe onze lab vond t eerst ook helemaal niets..zo'n pup..
zodra die pup bijv bij onze andere hond in de mand sprong..sprong de oudere er net zo hard weer uit..om dan vervolgens ergens op de grond te gaan liggen..
die wou er echt helemaal niets van weten..
heeft ook een paar dagen geduurd..

en nu kunnen ze niet meer zonder elkaar Lachen

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:47

Monnik schreef:
Ik heb altijd meerdere honden bij elkaar gehad. Vind het heerlijk om met honden te trainen voor allerlei taken van de hondensport, maar ook gewoon om ze leuke dingen aan te leren. Pups leren goede, maar ook slechte dingen van oudere honden.
Het komt een enkele keer voor dat honden niet met elkaar op kunnen schieten, maar vaak gaat het goed. Honden zijn van nature roedeldieren, wat in houdt dat ze graag in het gezelschap van soortgenoten uit dezelfde roedel zijn.

Een rashond is niet beter of leert sneller dan een kruising hoor. Het is maar net waar je voor kiest.

Maar ik heb ergens gehoord/gelezen dat een kruising niet aan allerlei shows mag deelnemen (de meesten wel overigens) en daar wil ik toch graag naar toe werken dan Lachen *natuurlijk staat plezier etc. voorop maar een doel mag je toch best hebben? Haha!*

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:30

Er zijn wel shows voor rasloze honden. Maar volgens mij bedoel jij meer wedstrijden? Daar mag iedere hond aan deelnemen, ras of niet.
Overigens is de hond die je nu hebt qua rassen erg geschikt om mee te gaan sporten. Drie jaar is nog hartstikke jong!
Ik heb zelf een poedeltje waar ik mee ga sporten maar er zijn nog zat andere rassen. Golden retriever, herder, labrador, toller enz. enz.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:29

BellyBel schreef:
Monnik schreef:

Maar ik heb ergens gehoord/gelezen dat een kruising niet aan allerlei shows mag deelnemen (de meesten wel overigens) en daar wil ik toch graag naar toe werken dan Lachen *natuurlijk staat plezier etc. voorop maar een doel mag je toch best hebben? Haha!*

Als je bedoeld dat een kruising niet aan tentoonstellingen mee mag doen, dan heb je gelijk. Er worden over het jaar heen heel veel rashondententoonstellingen (nationale en internationale) georganiseerd. Daar mogen alleen rashonden met een erkent stamboom komen, omdat de honden op exterieur gekeurd worden. Ze moeten dan voldoen aan de rasstandaard. Importhonden uit het buitenland moeten door de Raad van Beheer in NL gecheckt worden en bijgeschreven in het nederlands rashonden stamboek voordat ze hieraan mee mogen doen.

Maar er worden over het jaar heen ook heel veel stamboomloze en rasloze hondendagen georganiseerd. Ook hier worden honden op hun exterieur gekeurd. Omdat er geen standaard is wordt er op veel meer dingen gelet, b.v. in wat voor een conditie de hond is, hoe zijn verzorging is, de baas/hond verhouding endergelijke.

Gedrag en gehoorzaamheidswedstrijden, behendigheidswedstrijden, flybalwedstrijden, dogfrisbee wedstrijden, KNPV wedstrijden en noem maar op, staan open voor zowel ras als rasloze honden, mits in bezit van een paspoort en chip.

Als je dus tentoonstellingen met je toekomstige hond wilt gaan lopen, dan moet je een rashond nemen. Maar niet iedere rashond zal het goed doen op een tentoonstelling. Daar komt ook een beetje geluk bij kijken.
Het karakter van een hond en zijn/haar gezondheid is voor mij veel belangrijker. Ik heb 3 rashonden, omdat het karakter van de soort hond die ik heb mij heel erg aanspreekt.
Bij een rashond is het zo dat de hond een bepaald karakter heeft waarop gefokt wordt. Bij kruisingen ligt dat gedrag minder vast. Dus afhankelijk wat je voor ogen hebt met een hond, bepaal je de keuze.