Ik zelf vind het héél mooi om echt bezig te gaan met me hond van 2 jaar (op 5 juli wordt ze 3).
Helaas hebben we haar niet als puppy gekregen, toen ze bij ons kwam was ze al 8maand. En ze heeft de puppy-cursus nooit gevolgd. Toen wij haar kregen hebben we vervolgens een combinatie van gedrags- en gehoorzaamheids + de basiscursus gevolgd. Om haar zobiezo de basis dingen te leren en het belangrijkste, gehoorzaamheid. Onder het uitlaten trok ze namelijk heel erg en ze rende gewoon vrolijk een heel stuk van je vandaan. Wat niet ideaal is wanneer kinderen haar uitlaten (ik was toen 12 toen we Lady kregen, en me broertje 9).
Ik ben toen verder met haar gaan "trainen", ik heb haar kunstjes geleerd zoals:
- Pootje,
- Ander pootje,
- Bijde pootjes,
- Kusje (kende ze ook al redelijk),
- Hoog (springt ze tegen je op)
- Laag (mag ze niet tegen je op springen, handig bij bezoek)
- Over & terug (over een voorwerp springen, en weer terug erover springen)
- Op
- En het commando: "Dood" kent ze nu ook al redelijk.
Alleen ze is echt een gezinshond, ze trekt wel veel naar mijn vader en mij maar ze blijft toch van het hele gezin die wat met haar doet. Haar anders behandeld bij het uitlaten etc. etc. en dat vind ik soms behoorlijk iritand.
Ik heb het met me ouders erover gehad dat ik dolgraag een "rashond" wil, een puppy, en die helemaal trainen en naar "cursussen" gaan en evt. aan shows, of wedstrijden o.i.d. mee doen. Gewoon echt een "goede" hond, helemaal van mij. Natuurlijk komt die dan wel gewoon bij het gezin etc. en als ik bv. hem/haar niet kan uitlaten o.i.d. kan iemand van het gezin het doen maar in principe moet ik het doen. Ik had het ook gemogen met Lady, alleen ik was toen nog te jong (12jr.). En om nu weer met haar te beginnen met die cursus en alles vinden me ouders geen goed idee. Daarbij komt nog dat ze aan de meeste shows niet zal mogen deelnemen, i.v.m dat ze een kruising is (witte herder X golden retriever).
Maar nu was mijn vraag, wie kan mij advies geven? En om nu zo'n puppy aan te schaffen terwijl onze hond zelf ,,al'' bijna 3 jaar is. (onze hond is overigens nog behoorlijk speels (gelukkig) maar ze heeft zo ook haar momenten dat ze lekker op haar plekkie gaat liggen). En zo'n puppy springt zo'n beetje de hele kamer door nog in het begin

Groetjes,
BellyBel