Kool en cavia's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dewii

Kool en cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:19

Hoihoi!
Ik geef mijn cavia nu al 4 a 5 jaar bloemkool, de witte stronkjes en de blaadjes, maar nu zegt een vriendin van mij dat dit heel gevaarlijk is. Kenia (de cavia) heeft er tot nog toe geen last van gehad.
Mijn vraag: Kan het kwaad om cavia's kool te geven, en zo ja, waarom? Zo ja, hoe kan het dan dat mijne er geen last van heeft?

pubelia

Re: Kool en cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:20

volgens mij kan kool niet kwaad maar dat weet ik niet zeker, braag het eens op www.caviaforum.nl

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:24

Citeert:
Citaat:
Kool mag niet te veel (in een keer) worden gegeven omdat het gasvorming in de buik van de cavia veroorzaakt en bovendien gaat de urine er sterk van ruiken. In kleine hoeveelheden is het echter gezond.
Naar: http://www.caviaforum.nl/

Die van mij krijgt best wel veel Bloos

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:29

kool mag je niet teveel geven.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:58

Klopt inderdaad wat hierboven staat.
Een beetje mag, maar niet te veel en niet te vaak.
Net zoals met sla, dat is ook niet zo goed.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:15

Andijvie en witlof dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:18

kool mag je helemaal niet geven zei de da eens tegen mij ( weet alleeen niet waarom ) andijvie en witlof mag wel, maar dit zijn ook geen koolsoorten. Ook sla kan voor diaree zorgen ( dit geef ik mijn caafjes dus ook niet ). Ik geef ze wortels, andavie, paprika ( das heel gezond, dat zit border vol vitamine c en das erg belangrjk omdat cavia's dat zelf niet aanmaken ) witlof, komkommer, appel, droog stykje bruin brood en heel af en toe een stukje banaan

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:19

Paprika lust ze niet Tong uitsteken . Ik heb ooit eens gehoord dat komkommer ook niet mag omdat daar te veel vocht inzit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:20

hmm dat weet ik wel over hamsters dat die geen komkommer mogen maar over cavia's heb ik dat nooit gehoord ( ik geef e ook maar een klein schijfje )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:59

Komkommer is inderdaad veel vocht, maar kan verder geen kwaad. Je moet ze ook geen hele komkommer geven natuurlijk Knipoog Maar zeker in de zomer is het wel lekker voor ze Ja
Die van mij krijgt bloemkool, maar inderdaad niet teveel. Verder broccoli (érg gezond voor ze Ja ) en voor de rest andijvie, appel, wortel, witlof, gras (uit veilige hond- en autovrije zone Knipoog ) komkommer, sla (niet teveel) en nou ja.. nog wel meer haha.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:36

Ok dank jullie Haha!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:31

Berdien schreef:
Verder broccoli (érg gezond voor ze Ja )

Mag ik hier misschien even tegen in gaan?
Broccoli is juist iets wat je een cavia juist niet moet geven! broccoli is een groente die echt voor gasvorming in de darmen kan zorgen, en dat kan echt ernstige gevolgen met zich meebrengen.
Natuurlijk is het een verschil of je 1 hapje neemt of er gewoon een hele stronk in gooit, maar evengoed is het niet zo geweldig om dat te geven. En er zijn genoeg andere dingen die ze wel mogen, dus waarom zou je dan het risico van broccoli nemen? Knipoog

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:50

Idd Mischa, geef liever geen of weinig broccoli en koolsoorten. Het gevaar van deze groenten zit idd in gasvorming waar cavia's gevoelig voor zijn. Andijvie, witlof en paprika zijn prima en vinden ze hier allemaal erg lekker. Komkommer mag je ook rustig geven, je moet ze er wel heel veel van voeren voor ze aan de diarree raken hoor, dat valt best mee met het vocht wat er in zit.

Op het caviaforum wat hiervoor genoemd is, kun je idd veel info vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:12

Precies, liefst geen broccoli of andere koolsoorten!! Die zijn (ook in kleine hoevelheden) gevaarlijk!! Tuurlijk zullen ze het overleven, en als je een sterke caaf hebt overleven ze het vrij lang, maar wie weet zit je caaf iedere nacht met buikpijn in z'n kooitje Knipoog En als je cavia echt een keer een verkeerde reactie heeft is het ook goed raak, want je blaast hem dan als het ware op van binnen (zijn maag kan in het ergste geval -letterlijk- ontploffen). Bespaar je caaf zo'n lot!

Voor komkommer, mandarijntjes en sla geldt dat er veel vocht in zit en dus dat de cavia daar niet teveel van verdraagt. Maar een plakje komkommer, 2 tot 4 stukjes mandarijn en een blaadje sla kunnen wel. Daarvoor geldt hetzelfde als voor chocola bij ons: met mate Haha!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 16:00

Knipoog . Maar... Mogen ze eigenlijk brood of zo?