Spoed baby vogeltje gevonden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loveable

Spoed baby vogeltje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:11

Ik heb echt even jullie hulp nodig, ik liep net in de schuur toen ik een klein vogeltje langs zag fladderen, zo tegen de deur aan. Volgens mij zijn zn pootjes nog heel en zijn vleugeltjes ook, hij is alleen in schock. Ik heb hem in een krat gezet met een handdoek enzo erbij en een schaaltje water maar ik weet echt niet wat ik er mee moet doen? Ik heb foto's op internet bekeken en ik denk dat hij ong 20 dagen oud is nu. Hij heeft gewoon al zijn veren al hij is alleen nog klein! Ik weet helemaal niks van vogels en weet dus echt niet wat ik moet doen, hoe kan ik hem helpen? Alvast bedankt.

Jakary

Re: Spoed baby vogeltje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:12

sowieso niet teveel oppakken, want dan gaat hij in shock en sterft hij.
Misschien een dierhulpcentrum bellen?
Bestaat dat in Nederland?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:16

opzoeken in de telefoon gids en dierenambulance bellen. Is gratis als ze komen, en die kunnen het diertje verder helpen. Ook brengen ze het vogeltje erna naar een vogel opvang, waar het vogeltje als die oud genoge is weer buiten uit gezet gaat woirden. Doen dus! Knipoog

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:19

Komen die op dit tijdstip in het weekend voor een klein vogeltje langs? Dat zou wel geweldig zijn!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:20

In een donkere doos zetten, met gaatjes erin worden ze rustig van heb heel vaak vogels gevonden en dit helpt en dan ophalen

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:25

gewoon op een rustig plekje zetten zijn ouders zitten nog wel in de buurt. Ik denk dat ie meer stress heeft van opgesloten zitten dan dat je hem weer vrijlaat.

Sjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:26

Ik weet niet wat voor soort vogel het is. Maar heb beste is inderdaad om even de dierenambulance te bellen.
Wat je vooral NIET moet doen is een schaaltje water oid in 't doosje zetten. Het vogeltje is geschrokken en kan hierin verdrinken, dus niet doen.
Een vogel (zeker een van maar 20 dagen) kan niet lang zonder eten.
Dus mijn advies: bel gelijk even naar de dierenambulance.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:26

het krat zit ook in de schuur en hij is niet dicht dus hij kan gewoon gaan waar hij wil!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:29

Loveable schreef:
Ik heb echt even jullie hulp nodig, ik liep net in de schuur toen ik een klein vogeltje langs zag fladderen, zo tegen de deur aan. Volgens mij zijn zn pootjes nog heel en zijn vleugeltjes ook, hij is alleen in schock. Ik heb hem in een krat gezet met een handdoek enzo erbij en een schaaltje water maar ik weet echt niet wat ik er mee moet doen? Ik heb foto's op internet bekeken en ik denk dat hij ong 20 dagen oud is nu. Hij heeft gewoon al zijn veren al hij is alleen nog klein! Ik weet helemaal niks van vogels en weet dus echt niet wat ik moet doen, hoe kan ik hem helpen? Alvast bedankt.

viewtopic.php?f=73&t=762601

Lees dit topic even.
Dit is mijn topic, zit nu wel een slotje op, maar er staat wel wat wij voerden en wat wij deden.
Veel succes, als je nog vragen PB je me maar Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:41

Ik zou even eten geven wat ik mijn vogeltje ook gegeven heb (zie bericht hier boven),
maar wel de DB bellen, aangezien je er niet veel verstand van hebt.
Goed warm houden, heel goed! Geef hem iig maar Suikerwater, daar krijgt hij engergie van.
Gewoon water geven, met wat suiker en dan met een spuitje geven.

En dan maar wachten op de DB.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:44

Ik heb geen spuitje, ik heb de dierenambulance gebelt en die heeft me doorverwezen naar een vogelasiel dus ik ga daar even naar kijken. Ik denk namelijk dat het beter is als ik er niet te veel aan zit, aangezien ik er niet veel vanaf weet!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:50

Wat een verstandig besluit Loveable Ja
bij het vogelasiel hebben ze veel ervaring met jonge vogels
daar heeft ie de grootste kans om te overleven
succes
Laatst bijgewerkt door unamie op 05-05-07 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:53

Voicemail van vogelasiel; zijn pas morgen om 9 uur weer open, gewonde vogels in kiepbox voor de deur. Ik weet niet wat ik nou het beste kan doen? Voor de nacht gewoon hier houden en als hij morgen nog leeft dan daarheen brengen. Maar ik kan hem toch niet daar aan zijn lot overlaten?
Bedankt voor de tips trouwens.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:56

Loveable schreef:
Voicemail van vogelasiel; zijn pas morgen om 9 uur weer open, gewonde vogels in kiepbox voor de deur. Ik weet niet wat ik nou het beste kan doen? Voor de nacht gewoon hier houden en als hij morgen nog leeft dan daarheen brengen. Maar ik kan hem toch niet daar aan zijn lot overlaten?

Om 9:00 uur pas, dat duurt lang Ach gut
hier kun je ze dag en nacht brengen

Neem anders nog eens contact op met de dierenambulance
Ik zou het vogeltje iig niet voor de deur zetten
De nachten zijn nu best koud

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:17

Ik had besloten hem voor de nacht hier te houden, omdat ik geen andere mogelijkheid zag. Ik had een lekker warm nestje gemaakt, de volgende ochtend dacht ik dat hij weg was, hij zat alleen 1 meter verderop. Toen heb ik hem maar snel naar de vogelopvang gebracht, hopelijk overleeft hij het! Ik heb iig gedaan wat ik kon, bedankt voor jullie advies. Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:19

De dierenambulance komt de hele week door ook in het weekend

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:23

Inderdaad die dierenambulance, en suikerwater helpt wel, maar kijk er wel aub mee uit. Ik heb momenteel een 6 weken oude valkparkiet die ik nog 3 keer per dag met de hand voer, en die krijgt ook een mengsel met suikerwater van Nutribird. Dit is erg goed spul en zit inderdaad ook suikerwater in. Dit is alleen niet voor alle soorten.
Mijn advies is dus ook dierenambulance/vogelopvang. Ik heb jaren geleden eens een gewonde ekster gevonden en ook naar De Bonte Piet gebracht. Daar weten ze goed hoe ze ermee om moeten gaan en komt het wel goed Lachen

Hoe gaat het nu?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:26

Gelukkig is hij de nacht goed doorgekomen
Wat vonden ze van het vogeltje
laten ze nog weten of hij het gered heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:21

In ieder geval NIET dwangvoeren en met spuitjes gaan kloten. Dit richt vaak meer schade aan dan dat het goed doet. Het gebeurt maar al te vaak dat het de longen in loopt en de vogel verdrinkt, als je hier geen verstand van hebt.