Cavia heeft flinke infectie na casteratie,tips gevraagd

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Cavia heeft flinke infectie na casteratie,tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 21:32

Mijn 1 jarige cavia Knauwie is vorige week vrijdag geholpen.Alles was goed verlopen en hij maakte verder een gezonde indruk.
Ik heb hem goed in de gaten gehouden en na een paar dagen merkte ik op dat hij minder at en dronk dan normaal.Ook vondt ik hem na een paar dagen nog steeds sloom.
De wond heb ik elke dag in de gaten gehouden.Woensdagavond zag ik dat er een hechting uit was(dacht ik) en zag ik een gat.Nougoed dat leek me niet echt gezond en zo stond ik donderdag bij de dierenarts op de stoep.
Knauwie heeft dus een infectie,het is ontstoken.
Hij krijgt nu 2x per dag antibiotica en ik heb een extra spuitje mee gekregen om hem water toe te dienen.
Ik heb nu kranten en een handoek in het hok gelegd in plaats van zaagsel.Ook heb ik zijn haren aan de achterkant wat korter geknipt zodat die niet in de wond kunnen hangen.
Is er nog iet wat ik verder kan doen,tips om het fijner voor hem te maken of tips tegen de infectie etc.
Hij heeft ook een nog een pijnstillende injectie gehad en daardoor was hij gister weer helemaal de oude..maarja vandaag is hij dus weer sloom.
Alle tips zijn welkom en bedankt voor het lezen.
Groetjes Simone en Knauwie

edit: iets vergeten,de wond ziet er nu erg slecht uit,knalrode randen,heleboel prut zit erin en het gat is voor een cavia echt groot.

XxSultanxX

Re: Cavia heeft flinke infectie na casteratie,tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:35

jeetje wat sneu zeg Ach gut
het enigste wat je nu nog kan doen ik zorgen voor een schoon hok .
en wil die nog wel eten? anders kan je wel olvarit babyvoeding en dan de wortelsmaak geven dat krijgt die van mij ook .

hoop voor je dat hij het overleeft Ach gut
sterkte...

edit : als de wond nu egt zo groot is zou ik snel weer naar de dierenarts gaan , zij moeten hem maar verzorgen (gratis vind ik ) want het is wel hun fout .

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 21:36

hey,bedankt voor je reactie!
Babyvoeding is een goede,daar had ik nog niet aan gedacht.
Bedankt voor de handig tip!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:44

Mijn gecastereerde beertje heeft precies hetzelfde gehad, heel naar allemaal!
Mijn eigen dierenarts had echter nog nooit een abces/ontsteking gezien na een castratie en volgens haar is het min of meer een gevolg van niet schoon werken. Voor haar was het dus ook nieuw om dit te behandelen.
Ze heeft twee keer het abces onder een plaatselijke verdoving open gesneden en helemaal schoon gespoeld. Thuis moesten wij dan antibiotica (dacht ik?) in het abces spuiten. Uiteindelijk was de hele ontsteking binnen iets minder dan 2 weken helemaal verdwenen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:17

idd als er een abces zit zou je toch weer ff terug naar de da gaan. vooral bij een zelf gemaakte wond. Ook als je het niet verrouwd zou ik zo wie zo ff de da bellen.

succes

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 21:55

Ik ga morgenochtend terug naar de dierenarts.Hopen dat het daarna beter met hem gaat.
Hij eet en drinkt nog steeds slecht en de wond ziet er ook slecht uit.