Hoe krijg je bijen dood; durf niet meer op m'n kamer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

solarpleure

Hoe krijg je bijen dood; durf niet meer op m'n kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 20:20

Nouja zeg, mijn hele kamer is 1 grote bijenkorf geworden. Wij hebben al jaren een bijenkorf in onze muur zitten, bij mijn slaapkamer. Nooit een probleem geweest, 1 of 2 bijen per dag, daar kan ik mee leven. Nu zitten er serieus tientallen bijen op m'n kamer.
Mijn vader had in de rest van het huis al een stel bijen opgezogen. Ging ik net eventjes kijken of er bij mij ook bijen op mijn kamer zaten. Ja er zaten er een stuk of 5. Ik naar beneden om de stofzuiger te halen om ze op te zuigen. Loop terug mijn kamer op, zitten er allemaal gekke dingen op mijn vloer, stuk of 10 bijen. En ik liep daar op blote voeten.

Nouja eerst die bijen opgezogen, schoenen aan getrokken. En verder op bijen jacht. Hier een bijtje weggezogen, daar een bijtje weggezogen. Zaten er een stuk of 5 om een lamp heen de dralen en een stuk of 10 zaten er op mijn gordijn. Ik, niet echt bang voor bijen e.d., naar beneden om maar tegen pap de zeggen dat ik die 15tal bijen niet op durfde te zuigen. Hij is met zaken bezig dus ging hij drek wel doen.
Ik voor de veiligheid eventjes de stekker van de stofzuiger eruit halen. Loop mijn kamer in en schik me helemaal dood, echt 50 bijen ofzo. Stekker eruit getrokken en naar beneden gerend.

Nu is het probleem dat de korf IN de muur zit, dus dat kost klauwen vol geld om die eruit te krijgen. (en ik weet ook niet zeker of bijen nou wel of niet weggehaald mogen worden) Maar ik vond 1 of 2 bijen per dag wel mee te leven. Maar 50 wordt mij iets te veel.

Nu was mijn vraag of iemand een heel erg goed middel weet om die beesten uit te roeien. Vooral omdat er bij die leuke winkelcentra ze van die hele dure troep hebben (en heel veel keus) waarvan ik geen idee heb of ze wel werken. Ik vind bijen echt niet zo heel erg, maar ik weet wel dat ik dus niet meer op mijn kamer kom voor die beesten de pijp uit zijn. Want 50 wordt mij iets te veel.

Dus iemand die weet wat voor gif of ander spul goed is tegen het uitroeien van bijen?

Daphne__

Re: Hoe krijg je bijen dood; durf niet meer op m'n kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:59

zit er een gat in de muur dan?
(tja blond)
als er een gad in zit
zou je het gad dicht kunnen maken
gaan ze vanzelf dood

en mijn vader die heeft toen wij en wespen nest achterthuis hadden
met een bezem dat ding wegg geslagen en toen met
een schoonmaak middel (het brande iig)
dat spoot hij op de wespen en toen gingen ze dood:P
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 04-05-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:00

Bijen zijn een beschermde diersoort. Vraag een imker of ie kan helpen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:01

Bijen mag je niet doden! alstublief niet doen. Bel naar de brandweer en die regelen een imker om het nest weg te halen Lachen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:02

oww
nooit geweten dat ze beschermd zijn

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:04

Kun je niet naar de ongediertebestrijdingsdienst van de gemeente bellen dan?
Zo veel bijen daar zou ik ook niet vrolijk van worden hoor, en gevaarlijk als die aanvallen.
Komen die zo naar binnen dan ook als je het raam dicht hebt?

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 22:05

@droommajori; ja er zit een gat in de muur, maar als we dat dichtmaken komen ze allemaal in mijn kamer. Ze komen namelijk door mijn lampen in het plafond naar binnentoe. En dat kan niet dichtgemaakt worden, want dan kan er geen nieuwe lamp meer in.

@Nikka; Ja wist niet zeker of bijen wel of niet beschermd waren. Hommels wist ik wel. Maar het punt is dat of mijn plafond eruit getrokken moet worden (heb ik wel rede voor een nieuw plafond) of de muur moet opengebroken worden. Maar waar zou ik zo'n imker kunnen vinden?

@Katiavl; Ik heb ze liever ook niet dood, maar ik heb wel behoefte aan een normale nachtrust.

En heeft iemand enig idee hoe duur het is om ze weg te laten halen? Heb een heel eind weggegoogled, maar niet echt iets dat van nut heeft gevonden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:07

bel dan morgen de brandweer of gemeente is toch even makkelijk als naar de winkel te gaan en dieren doden waar een hoge boete op zit

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:08

Het goede advies is al gegeven een imker waarschuwen die haalt ze heel graag op. Maar weet je zeker dat het bijen zijn??
Volgens mij is het n.l de tijd nog niet.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:10

je kan het beste naar de gemeente bellen die hebben telefoonnummers van imkers en die kan je vervolgens bellen. die komen dan langs. maar aangezien die van jou in een muur zitten is dat heel lastig weg halen. je kan ze het beste laten zitten als het echt bijen zijn (die zijn bruiner en kleiner dan wespen) groeien ze vanzelf uit de muur en gaan ze weer zwermen (in een grote groep vliegen ze dan naar een andere plek, als ze aan het zwermen zijn hoef je ook neit bang te zijn aangezien ze dan ook niet steken(zijn ze te druk met ander dingen bezig)
je kan ze ook door insectebestrijding dood laten spuiten (hebben wij liever niet (mijn pa en ik zijn bijde imker dus van daar) aangezien veel mensen nu toch wel graag een zwerm willen hebben. maar dat is misschien wel een oplossing om ze zo snel mogelijk weg te krijgen. voor nummers kan je ook weer naar je gemeente bellen.

succes ermee ben wel benieuwd hoe het afloopt
hoe lang zitten ze daar eigenlijk al?

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 22:17

@aerdenhout; Ja het zijn zeker bijen, ze zijn best schattig. Beetje harig en niet gestreept maar bruin.

@floorsil; De bijen zitten er volgens mij al een jaar of 10, tenminste al zo lang als ik me kan herrineren. Maar er is echt een hele grote ruimte bij ons tussen het dak en het plafond (waar ze dus zitten) Ik denk dat het ongeveer 20 cm hoog is en dan, uhm even denken hor, een breedte van 8 bij 10, schat ik. Dus echt genoeg ruimte om te nestelen.

Maar morgen de gemeente bellen, dan vraag ik meer info. Als het te duur ik slaap ik wel de rest van het jaar beneden Tong uitsteken

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 13:59

Nou de gemeente is dicht vandaag, dus heb ik niet kunnen bereiken. Ik heb op de site gekeken en daruit blijkt dat de gemeente niks doet aan ongedierte binnen een huis of tuin, daar moet de bewoner zelf voor regelen.

Nu heb ik de NBV gemailt (nederlandse bijenhouders vereniging) of die misschien iets weten of kunnen doen.

Maar het is echt niet meer leuk nu, ik heb mijn raam open gedaan (is een heel groot raam staat helemaal open, kan je niet missen) maar die beesten missen hem toch. Mijn middelste raam staat open, en het is er een gezoem van een jewelste. 10 op mijn linkser raam (hoe kun je in hemelsnaam langs dat openraam zijn gekomen?) stuk of 20 op mijn rechterraam, en een stuk of 5 tot 10 zoemde rond. En er vlogen er 4 over mijn hoofd de overloop op. Ik wordt echt niet goed van die beesten.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:30

de gemeente bij ons is wel open vaag dat die niet bij jullie is.
wel grappig mijn pa is voorzitter van de nbv Haha! maar denk toch dat je bij de insecte bestrijding moet wezen. bij ons in de gemeente hebben ze daar wel telefoon nummer van dus misschien kan je die toch bellen en staat er niks op de site ervan

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:40

ik weet niet of je hier iets aan hebt maar
ik heb pas gehoord dat bijen rustig worden door rook

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 20:44

Ja daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik kan moeilijk mijn kamer onder de rook zetten. Tenminste veilig dan. Ik kan er wel een kampvuur in maken, maar ik wil wel een kamer houden Tong uitsteken

Maar ik zoek nu de meest humane manier om ze weg te laten halen. Maandag de gemeente bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:19

Ik zou geen rook proberen.. voor het zelfde geld worden ze er juist agressief door Nagelbijten / Gniffelen Dan heb je pas een probleem..
Ik zou morgen (maandag) gewoon echt even de ongedierte bestrijding bellen voor info..
Ik weet dat het weghalen van een nest wespen zo'n 50,- kost.. die hebben wij regelmatig in de tuin namelijk, ik kan je vertellen; das ook geen pretje Nagelbijten / Gniffelen
Maar zo kan je niet leven met al die bijen op je kamer

Dus dan maar een kluit geld kwijt.. maar ik zou het er voor over hebben Ja Wat ik wel vreemd vind is dat je vader er zo makkelijk over doet? Ook bijen kunnen gemeen bijten Ja

Dus, ik zou ze toch even laten weghalen Ja
Succes Ach gut

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:31

als het bijen zijn zou ik een imker inschakelen, misschien wil die ze wel hebben? Is ook zielig om ze dood te maken.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 23:10

Ja ik vind het ook zielig om ze dood te maken, maar aangezien ze tussen de muur zitten is het waarschijnlijk een heel duur grapje om ze weg te laten halen.

En nog een vraagje over het gif (als er geen andere mogelijkheid is om ze weg te laten halen) Is dat schadelijk voor mensen? Aangezien de bijen door de lampen (die we niet dicht kunnen spuiten, met van dat stolspul, want dan kan er geen nieuwe lamp meer in en ik wil wel licht in mijn kamer) binnen komen, vluchten ze dan niet weg en komen ze allemaal in o.a. mijn kamer.

Vandaag heb ik mijn gordijnen helemaal weggehaald, dus er zit niks meer tussen de ramen en mijn kamer en vandaag zaten er een stuk minder.

@ Lavandula, ons pap is zo iemand die er niks om geeft, net als muggen enzo. Hij heeft ze niet bij z'n bed liggen dus hebben wij er ook geen last van. Beetje bot komt het nu over, maar zo bedoel ik het niet. Mijn pa is een beetje te druk met allerlei andere dingen aan z'n hoofd die een stuk belangrijker zijn dan een "stel" bijen. En aangezien hij tegen de avond terug komt heb ik alle bijen al opgezogen. Maar dat doe ik nu niet meer, dan kan hij mijn "vangst" zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:24

solarpleure schreef:
@ Lavandula, ons pap is zo iemand die er niks om geeft, net als muggen enzo. Hij heeft ze niet bij z'n bed liggen dus hebben wij er ook geen last van. Beetje bot komt het nu over, maar zo bedoel ik het niet. Mijn pa is een beetje te druk met allerlei andere dingen aan z'n hoofd die een stuk belangrijker zijn dan een "stel" bijen. En aangezien hij tegen de avond terug komt heb ik alle bijen al opgezogen. Maar dat doe ik nu niet meer, dan kan hij mijn "vangst" zien.

Heel goed, laat je paps maar zien dat het geen normale situatie is om in te slapen voor jou..

Maar ik zou even goed de ongedierte bestrijding even bellen Ja Informatie vragen kost je niets, maar dan weet je wel wat je er eventueel aan zou kunnen doen Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 05:50

De ongediertebestrijding zal je vertellen dat je naar een imker moet gaan. Er was hier op Bokt van de week iemand met hetzelfde probleem maar dan in de tuin. Zelf kunnen ze niets doen, dus hun bellen heeft geen zin.

Ik ben bang dat hoe je het ook wend of keert, dat het evengoed wel een flinke klus gaat worden om die dieren eruit te krijgen. Doe je het nu niet, dan zal het nest alleen maar groter groeien, en er zijn gevallen bekend dat het nest zo zwaar werd dat het met plafond en raat naar beneden kwam. Dan ben je nog veel verder van huis met een heel leger bijen. Met gif bestrijden of iets dergelijks mag niet, en het zal uberhaupt niet werken, want de larven van de bijen zitten meestal diep in het nest. Om deze uit te schakelen zul je er zo dicht mogelijk bij moeten komen.

Bovendien moet er nog een andere vluchtroute voor de bijen zijn. Ze bouwen er altijd meerdere, en ze moeten toch op de een of andere manier naar buiten kunnen. Wanneer jij de vluchtroute in je kamer gaat afsluiten, heb je kans dat ze in paniek raken en dat wil je ook niet meemaken Nagelbijten / Gniffelen Heb er helaas ervaring mee Bloos

Mijn advies is dus: Imker of professionele bestrijder erbij laten komen en toch laten weghalen voordat het uit de hand loopt. Ik zou uberhaupt al niet kunnen slapen met het idee dat er honderden krioelende diertjes boven mijn hoofd leven terwijl ik moet slapen Nagelbijten / Gniffelen

Overigens is deze tijd vrij normaal voor bijen. Hier zijn ze al vanaf april vanwege het warme weer Lachen

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 06:36

een vriend van mij had ze ook in huis Knipoog op de overloop! hij heeft ze wel weggehaald, met toestemming dacht ik! zou ook wel moeten want 1 steek is niet erg maja als die beesten boos zijn en 50 bijen achter je aan is het niet best Bloos! .. !