Koppelen konijn na dood ene konijn?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CedriiC

Koppelen konijn na dood ene konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:28

Hoi,
Wij hebben of ja, hadden 2 konijnen.
Nu is het ene konijn, van mijn zusje gisteravond dood gegaan.
We vonden het hier thuis een beetje zielig voor het overgebleven konijn, dus zijn we eens naar 2 dierenwinkels geweest.
We hebben gevraagd of er een ander konijn bij zou kunnen.
De ene, fokt ook zelf konijnen, zei dat dat makkelijk kon. Als je er een jonkie bij zou zetten.
De andere fokt niet zelf, zei dat het bijna nooit goed ging. Omdat ze een eigen territiorium hebben, en een eigen geur.
Ik geloof eerlijk gezegd de mening van de 2e eerder. Ik heb ook op een site gekeken.
Nu wil ik graag jullie ervaringen weten. Het zou natuurlijk onzettend leuk zijn om er nog een konijntje bij te krijgen.
We hebben trouwens ook niet alleen een hok, maar ook een rennetje er omheen.
Ze kunnen in ons hok zelf naar binnen en buiten.
Oja, nog een ding, hoe zou het gaan met 2 konijnen er bij?
Dus in totaal 3 konijnen?
Want het konijn dat over is is van mij, en mijn broertje en zusje willen allebei ook een konijn.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

polbo

Re: Koppelen konijn na dood ene konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:31

Als het jonge konijntjes zijn kan het meestal wel. Je kunt ze dan beter wel ergens bij elkaar zetten wat niet het territiorium is van het oudere konijn. Ik heb al heel wat konijnen gehad en van alles bij elkaar gezet en soms ging het goed en soms ook niet. Maar met jongeren konijntjes gaat het meestal wel goed.
succes er mee.

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:33

Oke, fijn om dat te horen.
Hoe zou je een territiorium weg kunnen halen ofzo?
Want we hebben een rennetje met hok en het rennetje zit helemaal in de grond gebouwd.
Er is ook veel gegraven.
Het hok helemaal schoonmaken in ieder geval, en de holen omspitten?

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:35

~bij mij ging het juist niet goed een kleine erbij zetten,ik ben erna met hem naar de dierenarts kunnen gaan voor de boel te laten hechten!
maar toen ze wat ouder was heb ik haar gekoppeld met een volwassenen konijn en dat ging na een paar dagen heel goed dus het verschilt per konijn denk ik!
ik zou wel wachten tot die kleine wat ouder is en bijvoorbeeld wel erbij zetten maar met draar ertussen zodat ze alvast aan elkaars geur wennen tot dat ze bij elkaar kunnen!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:37

Kijk ook eens op de site http://www.bunnybin.nl onder konijneninfo geloof ik. Daar staat een heel verhaal over het koppelen van konijnen. Zorg ervoor dat het iig het tegenovergestelde geslacht is en de rammelaar iig gecastreerd is.

Succes

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:40

Bedankt!
Ik zal de site eens bekijken.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:42

Ik heb een konijn van 3 en daar wou ik nog een ander konijn bij hebben. Dit was een jonkie. Wij hebben ze gekoppelt op neutraal terrein. Ook hebben we een nieuwe kooi gekocht(andere was toch te klein voor 2 konijnen) en het heeft ongeveer 1 maand geduurd voordat ze echt goed met elkaar overweg konden. Je moet nooit je konijnen zo bijelkaar in de kooi zetten want ze gaan zeker vechten.
Ik heb wel een vrouwtje en een mannetje dat gaat vaak ook wel beter dan 2 voedsters of 2 rammetjes.

Op http://www.konijnen.nl staat veel info over het koppelen van konijnen

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 18:28

We hebben er voor gekozen niet te gaan koppelen.
Het kán goed gaan, maar als het fout gaat is het ook zielig.
We kopen nieuwe konijnen als het andere konijn ook dood is.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:32

ik begon ooit met 1 konijn, Skipper. Hij was eenzaam dus een ander konijn erbij, Stampertje. Ging goed Lachen Toen na een aantal jaar overleed Skipper, Stampertje bleef alleen achter, dus een nieuwe konijn erbij, Smurf. Na een aantal jaar overleed Stampertje. Toen bleef Smurf alleen achter, dus een nieuwe erbij, Luna. En nu hebben we Luna en Smurf nog steeds. Je moet de konijnen eerst gescheiden door een hekje, dat ze wel kunnen snuffelen maar niet bij elkaar kunnen komen. Als dit goed gaat maak je het hele hok helemaal schoon (geurtjes enzo weg) en zet je ze er samen in en zo bouw je het op.
NIET IN 1X BIJ ELKAAR DOEN, DAT GAAT ECHT FOUT!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:33

CedriiC schreef:
We hebben er voor gekozen niet te gaan koppelen.
Het kán goed gaan, maar als het fout gaat is het ook zielig.
We kopen nieuwe konijnen als het andere konijn ook dood is.

Konijnen zijn groepsdieren, als hij alleen blijft vind ik dat zielig. Je moet er gewoon bij blijven, lees mijn andere post over mijn ervaring Lachen
Handig is wel, als je ze voor het echt bij elkaar zet, zonder gaas oid erbij dat je een plantensproeier bji je hebt en handschoenen. ZOdra ze vechten spuit je ze nat, dat helpt meestal en anders pak je ze gewoon uit elkaar. Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:39

Mijn voedster was laatst overleden. Ik heb toen een nieuwe 1 jaar ouden (gesteriliseerde) voedster bij mijn inmiddels 6 jaar oude gecastreerde ram gezet. Ik kan mijn hok splitsen met een rek van gaas ertussen, dus dat heb ik de eerste week gedaan. Ik liet ze wel iedere dag samen door het huis loslopen (dan hebben ze ruimte om te vluchten). Na een paar weken ging het mis en werd het nieuwe konijn bang van de oude. De ram werd boos dat ze weg wilde lopen en daardoor ging de voedster juist nog harder weglopen. Daar heb ik ingegrepen door ze expres samen in het hok te zetten en het uit laten 'vechten'. Dat was in dit geval wel verantwoord omdat ze beide helemaal niet wilde vechten of aanvallen maar gewoon even bang waren van elkaar. ALs 1 konijn echt in de aanval gaat heb je een grote kans dat ze elkaar doodvechten. Bij konijnenopvangs kun je vaak een konijn op proef krijgen. ALs het niet gaat kan ie weer terug.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:44

Konijnen zijn groepsdieren dus alleen houden zou niet eerlijk zijn. Ik zou zeggen ga is naar de opvang MET konijn! Daar kunnen ze perfect koppelen en heb je straks een leuke match. Heb je ook de grootste kans van slagen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:46

Zoals Farouche al zegt. Knipoog (Is me zus Tong uitsteken )
Zou geen 3 konijnen nemen. Even aantal zou ik nemen.
Anders zijn2 dikste maatjes, en de derde dan? Ach gut

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:56

heeey!
Ik zou wel je konijn koppelen, doe dit het liefst dan bij een opvang waar ze volwassen konijntjes hebben en veel ervaring hebben. Over het algemeen gaat het koppelen van konijnen erg goed, ik heb zelf in totaal 21 konijnen gehad en geen van die konijntjes zat langdurig alleen! Heb nu 6 konijntjes zitten, een groep van 4 en een koppeltje. Het gaat erg goed, het zijn dikke maatjes. Natuurlijk gingen ze eerst vechten, maar dat hoort erbij! Dat koppelen is het echt waard voor dat wat je ervoor terug krijgt, een gelukkig konijnenkoppeltje dat samen allemaal dingen uit gaat spoken Lachen!
Dus ik zou het wel doen, maar geen jonkie uit de dierenwinkel, dat kan echt gruwlijk misgaan. De huid van een babykonijntje is zo dun als papier, het scheurt makkelijk en kan het jonkie tijdens een gevecht dus echt dood gaan. Een konijn kent geen moedergevoelens, ze vechten net zo hard met een jonkie dan met een volwssen konijn!
Gr.
Naatje

Cartouchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:12

Eej..
meestal kan een klein konijntje wel bij een oudere.. maar ik weet het niet zeker..Knipoog

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:12

Nee dat kan dus niet om bovengenoemde redens Knipoog ...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:00

Idd koppelen met een konijn uit een opvang door de opvang zelf, dan kan je ook het konijn later nog 'omruilen' als het eventueel tóch niet werkt, maar je kan het altijd proberen natuurlijk anders kwijnt je konijntje alleen maar weg.

Je moet ook niet het nieuwe konijntje zo bij je oude dumpen want dan krijg je territoriumdrift idd, altijd koppelen op een neutrale plaats die geen van beiden bekend is en ze daar even in laten zitten zonder speeltjes ed tot het goed gaat.
En de kooi van het oude konijn goed schoonmaken voor je ze er weer samen in zet Lachen