Bezettingsvoorstellen voor aquarium van 60 tot 80 cm. Kan di

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Bezettingsvoorstellen voor aquarium van 60 tot 80 cm. Kan di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:56

Ik ben in de toekomst van plan om weer te beginnen met een aquarium. Ik ben momenteel zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen om te zorgen dat de bewoners het uiteindelijk zo goed mogelijk krijgen Lachen. Ik heb wel gemerkt dat het nog best een klus is om de goede bijpassende vissen + beplanting te vinden. Vandaar dat ik vier bezettingsvoorstellen heb gemaakt. Aan jullie de vraag of die op deze manier goed zijn of niet. Zijn er misschien vissen bij die niet zo goed bij elkaar passen en zo ja, door welke soort zou je die kunnen vervangen? Klopt het aantal vissen zoals ik die in het aquarium wil hebben?
Voor wat betreft PH-waarden e.d. en temperatuur: de vissen zouden allemaal bij elkaar moeten passen volgens de boeken.
En wat voor planten zouden hier bijkunnen? Ik zat zelf te denken aan soorten als: Egeria densa (waterpest), Cabomba aquatica, Ludwigia sp., Vallisneria spiralis en Pistia stratoites (mosterdplant of waterhyacint). Verder qua decoratie zo'n aquariumwortel, wat stenen e.d.
Qua bodem... Vind ik moeilijk. Je kan natuurlijk grind doen, maar ik zat te denken om delen grind te doen, delen zand. Sommige vissen hebben namelijk zand nodig om in te woelen e.d.. Vandaar.

Volgens één van de boekjes die ik heb is het goed om je vissen in fasen in het aquarium te zetten. Vandaar de aanduidingen: 3-10 dagen, 10 dagen, 4 weken, enz. Overigens beweert een ander boek weer dat je de vissen er niet in fasen in moet zetten, maar gewoon in één keer, omdat "vreemde" vissen dan wel eens agressief behandeld kunnen worden. Ik weet wel dat je eerst 3-10 dagen moet wachten voor je er vissen in zet.

Bezettingsvoorstel 1: http://img252.imageshack.us/img252/4222 ... piefv6.jpg
Bezettingsvoorstel 2: http://img503.imageshack.us/img503/9481 ... piepr6.jpg
Bezettingsvoorstel 3: http://img503.imageshack.us/img503/4459 ... pieul5.jpg
Bezettingsvoorstel 4: http://img501.imageshack.us/img501/7631 ... piejq8.jpg

Ben benieuwd Lachen.
Het aquarium zal dus ongeveer een grootte krijgen van 60 tot 80 cm. (Zag vanmiddag een leuke bak staan, 60 x 30 x 40, maar zou misschien liever een slagje groter hebben).

Cyntje

Re: Bezettingsvoorstellen voor aquarium van 60 tot 80 cm. Kan di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:06

Sumatranen kunnen erg vervelend zijn tegen andere vissen,..
Ramirezi´s leven over het algemeen niet zo lang.
Sterbai´s zijn knap aan de prijs in een speciaalzaak Knipoog

Ik weet niet alle eisen en alles voor de vissen, zorg wel dat ie niet over bevolkt raakt, een veel gemaakte beginnersfout. Maar volgens mij heb je al vaker aquariums gehad toch?
Ik zou dan toch gelijk voor een 80 cm gaan. Heb je al iets meer aan Vork
Planten is allemaal passen en meten en hopen dat ook alles direct aanslaat in het water,...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:16

Jup, heb idd eerder een aquarium gehad, dus weet de basis wel. Alleen die zijn altijd mislukt (nu weet ik dat we toen hele cruciale fouten hebben gemaakt Bloos ) en ik wil het nu gewoon goed doen Lachen.

Jammer van die ramirezi's trouwens, die vond ik juist erg mooi.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:34

Uhm en een voedingsbodem voor de planten, of kleikegels Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:57

Als allereerst zou ik dit op punkyfish of vvv vragen, daar zitten een heleboel aquarioten bij elkaar die er verstand van hebben Knipoog
Verder zal ik gewoon even je verhaaltje langsgaan en mijn ideeën er over uiten Clown

Wat betreft de pH-waarden zal het vast wel goed komen, houdt wel vooral met het opstarten je nitraat en nitriet in de gaten.
Wacht met vissen er in zetten tot je een nitraat piek hebt gehad, want ik kan je verzekeren dat je die gaat krijgen en dat zullen je vissen niet op prijs stellen Nagelbijten / Gniffelen Aan te raden is zo’n 3 weken te wachten.

Wat een hele leuke en fijne plant is: Belgisch groen!
Is een nitraatvreter, groeit goed door en is makkelijk te stekken, een makkelijkere plant bestaat er volgens mij niet Knipoog

Wortelhout zou ik zelf niet voor kiezen, als je er hout in wilt zal kienhout een betere keus zijn. Wortelhout wil nog wel eens gaan rotten en krijg je sneller alg op dan bij kienhout.

De bodem zou ik gewoon 1 soort voor kiezen, zand en grind gaat op den duur mengen en dan bestaat er de kans dat als je corydora’s gaat houden de baarddraden beschadigd raken wat zonde zou zijn.
Zand lijkt mij de beste keus gezien je vissenkeus.

Ik zie dat cyntje een opmerking maakt over een voedingsbodem/kleibolletjes, als je kiest voor kleibolletjes vergeet dan niet dat deze kan gaan rotten na x aantal jaar, en dat je bak dan wel een keer overhoop moet. (Vraag maar aan Lontje Knipoog )

Vissen toevoegen zou ik overigens langzaam doen, je filter is dan ingedraait maar vissen maken een hoop rotzooi (zeker een platy)
Je zou kunnen beginnen met een stuk of 3 vissen, een week laten staan en dan iedere week 3 á 5 stuks erbij.

8 verschillende vissoorten uit 3 verschillende continenten is wel wat te veel van het goede. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om een vis voor iedere laag te gaan kiezen, boven/midden/onder.
Wanneer je daar een keuze voor hebt gemaakt kun je kijken waar je evt. je vissenbestand mee zou kunnen uitbreiden. Vergeet ook niet dat appelslakken en garnalen hele leuke diertjes in de bak zijn Knipoog
Ancistrus kan niet in een 60 cm bakje, als je voor een 80 cm gaat zou ik verder kijken naar mooie L-nr’s, mocht je die dan weg willen doen zijn er veel meer mensen geintereseerd.

De grondbarbeel zou ik niet kiezen in combinatie met een corydora, geheid dat het vechten wordt in een relatief kleine bak, zeker omdat beide soorten in een schooltje gehouden horen te worden.
Zie nu trouwens dat je de de corydoras sterbai met 3 wilt houden, ik zou toch zeker voor minimaal 5 stuks gaan, dan gaan ze mooi scholen en samen gondelen Lachen

De platy, black molly en guppen zijn alle 3 soorten welke behoorlijk doorfokken, ik zou er hier 1 van kiezen anders heb je binnen de kortste keren een overvolle bak Ja
Deze soorten zijn sowieso moeilijk verkoop/weggeefbaar omdat er al zoveel van zijn, wel zou je 1 specifieke platy of guppensoort kunnen kweken op kleur e.d.

De zwarte neon raad ik je overigens wel aan, hele leuke actieve visjes Lachen

Geloof dat ik nu wel zo’n beetje alles heb gehad Clown

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:27

*neemt info mee in uiteindelijke beslissing* Haha!

Slakken ga ik bijna gegarandeerd krijgen als ik er planten in zet Haha!. Vind ik overigens niet erg, is een beetje afwisseling Lachen.
Kan je wat meer informatie geven over garnalen? Ik heb ook al zitten denken aan kreeftensoort (klein, dat wel) of iets dergelijks Lachen. Maar goed, die zijn in een dierenwinkel haast niet te krijgen, tenminste hier niet Lachen.

Op VVV heb ik dit topic ook gezet Haha!.

O ja, wat bedoel je met L-nr's? (Ja, een vissoort, maar dan... Clown )

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:47

Met slakken bedoel ik appelslakken, in allerlei kleuren te verkrijgen en worden vrij groot (www.slakkenpost.nl)

Verder over de garnalen, wat wil je weten?
Ze zijn inprincipe vrij gemakkelijk als je er maar voor zorgt dat je GEEN nitriet in je bak hebt, dan leggen ze het loodje.
Als je er voor zorgt dat je nitraat minimaal is moet dat geen probleem zijn, dus niet te veel vis en zeker niet te veel voeren.
Wel hebben ze schuilplekken nodig, stenen/hout/dicht beplante stukken e.d., (java)mos wordt ook zeer zeker op prijs gesteld Ja

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:04

Mijn ervaring met zebrabarbelen in combinatie met guppen is niet zo goed! Dat zou ik je dus af willen raden. Verder worden er al goede tips gegeven!

Garnalen zijn geweldig Haha!