gesteriliseerde teef eet ineens veel meer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ratzel

gesteriliseerde teef eet ineens veel meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 22:32

Mijn hondje heb ik vorige maand laten steriliseren. De da zei al dat ik dan haar gewicht in de gaten moest houden omdat ze neigen wat dikker te worden. Voorheen at ze niet zo veel maar nu wil ze de hele dag eten. Ze eet het kattenvoer op, al haar droge brokken zijn ook altijd op terwijl ik die voorheen nog weleens weg kon gooien. Normaal kreeg ze 1 x pens per dag maar daar ben ik nu even mee gestopt. Heeft iemand deze ervaring ook? Vind het zonde als ze veel te dik wordt maar ze hoeft natuurlijk ook geen honger te lijden.

Fielychi

Re: gesteriliseerde teef eet ineens veel meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:48

Je kunt bij de dierenarts speciale brokken krijgen om af te vallen of hond op gewicht te houden.
Specific CRD heet dit, of anders van de Hill's R/D.
Dit voer is een compleet voer, er zit dus alles in wat je hond nodig heeft, maar heeft de eigenschap een voller gevoel achter te laten en er zitten minder vetmakers in.
Maar dit voer is vaak als een dier al echt veel te zwaar is.
Voorkomen is beter natuurlijk.

Nog een paar kleine tips:
- verspreidt het voer over zoveel mogelijk porties per dag: liefst 5 tot 6. Zo krijgt ze tussendoor minder trek.
- vermijdt alle extra's tussendoor. Haal dan wat van een portie eten af en geef dit als tussendoortje.
- om het lekker te houden kan je als je zelf kip, rijst of pasta eet, wat aan haar geven (dan wel een portie of gedeelte eten weg halen ivm hoeveelheid). Alleen koken, geen extra toevoegingen erbij als zout of/en kruiden.
- voor een extra vol gevoel kan je haar wat (héél goed afgespoelde) sperziebonen uit blik geven. Aangezien een hond geen planteneter is, heeft hij moeite met de vertering en duurt dit lang. Zo heeft hond lang een vol gevoel.'

Hopelijk heb je hier iets aan. Bij zulke vragen kan je ook altijd bij de dierenartsassistente terecht, als het niet helemaal lukt of als je wat advies wilt.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:44

Ik zou om te beginnen het kattenvoer aan je kat(ten) geven waar je hond niet bij kan.
Verder is onze hond nadat ze is overgezet op vlees heel wat afgevallen (in t begin van 30 naar 27 en nu weegt ze 23, na ik denk bijna 5 maanden nrv)
Hoe geef je de pens? Bijv. diepvriespens van smuldier zit redelijk wat toevoegingen en vet. Maar gewone verse pens, en dan een mooi stuk en niet een stuk met vet, komen ze niet van aan. Ik ken zelfs mensen die een pensdieet geven. Ongeveer 95% wordt verteerd en 5% nemen ze op zeg maar.

Verder ben ik geen voorstander van rijst, pasta, sperziebonen, en als je kip geeft, t liefst rauw. Maar goed ik ben een rauw voerder en dat moet iedereen zelf bepalen.

Hoeveel brok geef je? Het is namelijk niet zo dat als je ten opzichte van normaal, geen extra;s geeft, je hond honger lijdt. Ze krijgt nu gewoon vreetbuien. Heb ik ook als ik ongesteld ben Clown Wil niet zeggen dat ik zonder de drop en chocola honger lijdt.

En meer beweging. Toen mn hond moest afvallen ben ik elke avond een rondje gaan fietsen met haar.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:07

Onze hond ik ook gesteriliseert.Maar onze dierenarts heeft ons gewaarschuwt dat teefjes die dus gesteriliseert zijn veel meer gaan eten.Ze kennen geen stop meer.Gewonen teefjes, die gaan het schijnt soms minder eten, zodat ze zelf op hun gewicht blijven(niet voor alle honden)
Dus ik denk dat het vrij normaal is, onze hond is nu al een 2,3 jaar gesteriliseert, en nog heeft ze altijd honger.We geven haar in de ochtend en in de avond eten.Overdag krijgt ze iets tussendoor, maar ze durft soms nog wel schors te eten.