Ziek konijntje wat vraagjes.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yonne

Ziek konijntje wat vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 18:31

We hebben gister een konijntje gekocht. Een hangoor dwergkonijntje van 7/8 weken oud. Nou heeft mijn zusje een laagje brokjes gegeven en best veel hooi. Nou heeft hij wel wat brokjes gegeten, maar niet echt veel. Wel heeft hij bijna al het hooi opgegeten. Nu hebben we net wat diarree in zijn hok gevonden en verder ligt hij er echt heel zielig en ziekjes bij. Mijn vraag is wat we nu het beste kunnen doen?
Wat ik er ook nog even bij wilde vermelden is dat hij dus ook van binnen (dierenzaak) naar buiten (bij ons) is gegaan. Wel hebben we hem gisteren een paar keer even binnen gepakt. Maar bewust s'avonds niet meer omdat het dan misschien een te grote overgang zou zijn in temperatuur.
Gisteravong toen ik laat nog even ging kijken voelde hij een beetje koud dus heeft hij wat extra stro en zaagsel gekregen (dus niks eetbaars ofzo) en vanochtend was hij gewoon nog levend en voelde warm aan. Nu (rond 6 uur) voelt het konijn niet bijzonder wel zijn de oortjes een beetje koud.

Wat kan ik doen? Ik wil niet dit kleine pluisebolletje nu al kwijt Verdrietig .
Hij heeft nu al zijn brokjes nog staan, er ligt nog een klein beetje hooi (de rest heb ik uit het hok gehaald) en genoeg water in zijn bakje en flesje (hij drinkt nog niet uit het flesje)

ninja2

Re: Ziek konijntje wat vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:33

Hij zit waarschijnlijk in de stress. Mijn konijn had dat ook toen ik hem net had. Ik ben gelijk naar de DA gegaan(was echt erg aan de diaree en wou niet eten en drinken) en toen kreeg ze medicijnen die ik moest geven in een spuitje en een paar dagen later was ze helemaal beter en ze is nooit meer ziek geweest

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 18:36

ninja2 schreef:
Hij zit waarschijnlijk in de stress. Mijn konijn had dat ook toen ik hem net had. Ik ben gelijk naar de DA gegaan(was echt erg aan de diaree en wou niet eten en drinken) en toen kreeg ze medicijnen die ik moest geven in een spuitje en een paar dagen later was ze helemaal beter en ze is nooit meer ziek geweest

Oke bedankt, de diarree is nu een keer geweest en opgeruimd. Of ze nog eet weet ik niet, volgens mij niet echt (je ziet geen verschil in ieder geval).
Stress zou kunnen, hoewel ze iedere keer op schoot erg rustig was en met oppakken enzo. Helemaal niet spartelen of iets

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:39

Als hij niet eet, dan zou ik er zeker even naar laten kijken door een DA.
Bij die beestjes is dat vaak een goede maatstaf (ook voor volgende keren goed om te onthouden), eten ze nog dan valt het meestal wel mee en komen ze er zelf wel bovenop (tenzij het gebroken poten zijn enzo Tong uitsteken ), maar zodra ze stoppen met eten zijn ze echt niet goed + dat het bij die kleintjes heel hard achteruit gaat als ze niets eten, omdat ze het nog zo heel hard nodig hebben.
Zou er dus even naar laten kijken!

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:57

Ik zou niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan, beter een keer teveel dan te weinig. Het is warm weer en als ze dan diarree hebben drogen ze zo uit. Je zegt dat hij ook een zieke indruk maakt, zo'n klein konijntje is nog erg kwetsbaar.
Als een konijn eenmaal niet meer eet is het heel moeilijk hun spijsverteringsstelsel weer op gang te krijgen, ik zou er dus zeker morgen even mee naar de dierenarts gaan.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:12

Morgen doen we ook!
Maar hij heeft gelukkig pas een keer diarre gehad.
Ik zie hem wel geregeld drinken en zet hem ook met zijn hoofdje bij zijn drinkbakje. Dus dat is wel goed.
Of hij eet weet ik niet zo heb nu alles echt bij zijn hoofdje gehad en nu maar hopen dat hij eet. Anders word het morgen echt DA

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:23

Haihai...

Geef hem (of haar?) iig hooi...Dat kan nooit kwaad...zeker niet met diarree...
Het kan idd gewoon stress zijn...Ik zou aanraden het konijn de eerste dagen juist met rust te laten...Zodat
hij rustig kan wennen...Nu gaat hij van het 1 in een hokje bij jullie...er weer uit...er weer in en er weer uit...
er weer in...Dat levert stress op...Als hij aan zijn nieuwe plekje gewend is...kun je hem er vaker uit halen...

Verder nog even een opmerking over het buiten zitten...Is dit konijn buiten geboren? Anders lijkt het me nog
niet erg verstandig hem al buiten te laten 's nachts...Er is vannacht in delen van NL weer nachtvorst voorspeld...
Het lijkt overdag zo lekker (is het natuurlijk ook)...Kunnen ze ook best naar buiten...Maar het verschil tussen dag
en nacht is nog veel te groot...Tenzij het nijntje buiten is geboren...Dan is de vacht aangepast...

Verder kan een bezoekje aan de DA geen kwaad...behalve dat het weer even stress zal opleveren...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:32

ik ben nooit een voorstander van een diertje uit de dierenwinkel. die zijn meestal zo zwak,doorgefokt, te vroeg van de moeder afgehaald. mijn nicht had ook een klein konijntje uit de dierenwinkel. deze zat ook aan de diarree, naar de DA geweest maar mocht niet baten. hij was te zwak en is toen overleden. die kleintjes kunnen bijna niks hebben, geen weerstand of wat. zou maar naar de da gaan.

ik heb nooit mijn dieren uit een dierenwinkel gekocht altijd bij mensen thuis.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:40

Ik zou echt naar de DA gaan, en hooi eten is goed voor ze, konijnen moeten altijd hooi ter beschikking hebben.

Succes en sterkte met je nijntje!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:51

Hooi eten is eigenlijk het meest belangrijk. Brokjes zijn een stuk minder belangrijk. En drinken natuurlijk. Als het diertje in de winkel binnen zat en ook binnen geboren en opgegroeid is is het volgens mij een te grote stap naar een hok buiten. Dit diertje is nog niet volgroeid en verhuizen levert dan al stress op en dan ook naar een omgeving buiten, waar het kouder is is dan niet verstandig. Het is 's nachts nog best wel koud.

Probeer het langzaam op te bouwen, eerst een hokje binnen met lekker veel hooi binnen en als het diertje goed gewend is kan je het alsnog naar buiten verplaatsen.

Wees in eerste instantie voorzichtig met groente en fruit. Hou wel in de gaten dat een konijn wat een dag niet eet, een spoedgeval is voor de dierenarts. Want de darmen mogen niet stil komen te liggen. Dat is dodelijk.

Heel veel succes in ieder geval. Kijk ook eens op http://www.konijnen.nl en op http://www.konijnenbelangen.nl

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:56

Veel hooi geven, zorgen dat hij genoeg drinkt en eventueel een potje poeder halen tegen de diaree. Mijn konijntjes hadden daar ook last van toen ze net een dag bij mij waren. Gewoon stress.
Geef ook geen groenten of fruit of VERS gras. Daar gaan ze van aan de diarree. Laat het beestje ook de eerste paar dagen lekker alleen zitten. Zonder zijn broertjes en zusjes is al stress genoeg voor het dier en als jullie dan ook nog eens met hem gaan rondslepen, wordt het er niet leuker op voor het beestje.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:02

Waar ik ook nog even op wil wijzen zijn vliegen! Zeker als een konijntje diarree heeft en zijn vacht een beetje vies is leggen die vliegen daar eieren in en dan is hij echt ten dode opgeschreven, haal dus de mest goed weg en hou het konijntje goed in de gaten.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:09

Hij doet het nu al weer wat beter, eet weer, drinkt goed en ziet er ook beter uit. Het hok voorzichtig (zonder hem eruit te halen)een beetje schoongemaakt tegen de vliegen. Volgens de mensen in de dierenwinkel zou hij nu buiten moeten kunne dag en nacht. Ik weet het niet, we hebben in ieder geval geen binnenhok en hij mag ook niet binnen van mijn ouders denk ik Scheve mond.
Iedereen bedankt!

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:09

Oja, groenvoer krijgt hij zowiezo pas over ruim 4 weken in kleine beetjes, dus dat heeft hij nu niet gehad!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:19

Heeft hij nu wel hooi????

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:22

Heeey!
Weet je zeker dat die diaree niet gewoon blindedarmkeutels waren, die je konijntje niet opgegeten heeft? Dit kan ook erg op diaree lijken, vooral als ze eroverheen zijn gaan lopen.
Wat, zoals velen anderen al aangegeven hadden, heel erg belangrijk is, is dat je konijn voldoende hooi ter beschrikking heeft staan, aangezien zijn voeding uit minstens 70% uit hooi zou moeten bestaan. De rest is meer bijzaak, vooral die korrels.

Hoe is zijn huisvesting? Als je konijn niet genoeg loopruimte heeft, waarin hij zich warm kan lopen, kan het gebeuren dat hij onderkoeld raakt omdat hij zich zelf niet op kan warmen.

En eventjes langs de dierenarts kan nooit kwaad:)!
Gr.
Naatje

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:26

Idd veel hooi en even geen brokken geven! Goed in de gaten houden!

Ben je op de hoogte van het feit dat konijnen geen dieren zijn die alleen leven? Vooral buiten levende konijnen hebben erg veel behoefte aan een maatje, ook om elkaar warm te houden. Jou aandacht is niet genoeg om eenzaamheid tegen te gaan! Als ik jou was zou ik er snel een konijntje (of evt. cavia) bijhalen, want dit is echt wel een beetje sneu!!\

Succes

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 00:17

annepanne schreef:
Idd veel hooi en even geen brokken geven! Goed in de gaten houden!

Ben je op de hoogte van het feit dat konijnen geen dieren zijn die alleen leven? Vooral buiten levende konijnen hebben erg veel behoefte aan een maatje, ook om elkaar warm te houden. Jou aandacht is niet genoeg om eenzaamheid tegen te gaan! Als ik jou was zou ik er snel een konijntje (of evt. cavia) bijhalen, want dit is echt wel een beetje sneu!!\

Succes

Het is een mannetje en zover ik heb gelezen kunnen die niet met een mannetje samen omdat ze dan gaan vechten en niet met een vrouwtje ivm met nestjes. Bovendien is het hok was klein voor 2.
Het is ook niet mijn konijntje maar die van mijn zusje..
Hij heeft nu genoeg hooi!
Hij zit in een buitenhok, normale maat denk ik.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 00:18

Nathachou schreef:
Heeey!
Weet je zeker dat die diaree niet gewoon blindedarmkeutels waren, die je konijntje niet opgegeten heeft? Dit kan ook erg op diaree lijken, vooral als ze eroverheen zijn gaan lopen.

Wat is dat dan? Schijnheilig

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 00:21

En dus is het niet sneu?

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 00:24

annepanne schreef:
En dus is het niet sneu?

Jawel, maar ik vind heel een konijn in een hok sneu. Maar ik heb hem niet gekocht, hij is niet van mij. Dusja..

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 00:28

Misschien kan je dan je zus adviseren er een cavia bij te doen? Hebben ze in ieder geval iets om lekker tegenaan te liggen! Wel cavia voer geven dan ivm vitamine C opname.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:09

Konijnen zijn groepsdieren, en ook rammetjes moeten niet alleen leven. Gewoon laten castreren als hij oud genoeg is en er dan na een aantal weken een voedster bij. Het konijntje zal je eeuwig dankbaar zijn.
Standaard dierenwinkelhokken zijn trouwens vrijwel altijd te laag. Het konijn moet er in op zijn achterpoten kunnen gaan staan zonder zijn kop te stoten.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:25

2 mannetjes konijnen gaan inderdaad snel vechten met elkaar, en ik vind 4 weken al beginnen met vers voer geven erg vroeg, je kunt beter wachten totdat ze volwassen zijn (3 maanden dus...) en na die 4 weken kun je meschien 1 keer een heeeeeel kleine stukje fruit geven, zul je vanzelf zien dat hij meteen aan de diaree gaat. Dus na die weken gewoon rustig opbouwen en zijn ontlasting in de gaten houden. Mijn konijnen zijn overigs wel 2 rammen en die zijn helemaal verliefd op elkaar dus goed gaan kan het zeker wel Knipoog maar in de meeste gevallen gaat het fout, zeker als ze een keer gedekt hebben of als er voedsters in de buurt zijn.

Maar hoe is het nu met het konijntje?

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:32

Konijntje doet het heel goed!
Ik bedoel niet met 4 weken oud he maar over 4 weken als hij dus ongeveer 12 weken is.
We hebben nu een groot tweedehands hok op het oog en ik wil eigenlijk graag hem dan catreren en er een vrouwtje bij zetten maar even kijken of dat gaat lukken ivm kosten enzo.
Hoe duur is castreren ongeveer?