Kat eet plant op: hoe voorkomen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Kat eet plant op: hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 22:49

We hebben vanmiddag een tweetal nieuwe planten gekocht, dracaena-achtig. En katlief is er al aan begonnen, al 2 halve bladeren weg Hamer

Ik heb hier op de vensterbank een vetplant staan die ook van dat soort sprieten heeft en op het dressoir staat een soortgelijk plantje. Die op de vensterbank is inmiddels flink aangevreten, die op het dressoir heeft ook al het één en ander te verduren gehad. Terwijl ze op beiden niet mogen komen...

En nu dus onze nieuwe planten. Hoe hou ik ze er in vredesnaam vanaf? Koekie gaat er bij zitten en laat 'm verder met rust, Elmo vreet de bladeren (letterlijk) op. Waterspuit heeft weinig indruk gemaakt, ik hoef maar even een andere kant uit te kijken en er is weer een stuk plant weg. En kan dat verder nog kwaad voor de plant? Moet ik ook daar nog EHBK op gaan toepassen?

Shadow0

Re: Kat eet plant op: hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:57

Hmmm, je weet het nooit met katten, maar... mocht Elmo zo'n behoefte hebben aan groenvoer, is een andere plant speciaal voor Elmo dan een optie?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:59

Sorry stond er al Clown
Ik kan niks anders bedenken dan de waterspuit.
Zou je er niet eerst een poosje folie voor kunnen maken, zodat ze er niet bij kunnen. Gewoon doorzichtig folie.
En als ze dan uiteindelijk er achter zijn gekomen dat ze niet door die folie heen kunnen, merken ze het vast ook niet als je het folie daarna weg haalt.
Alleen dan moet je nog een manier bedenken om dat folie vast te spannen Clown
Laatst bijgewerkt door Riss op 30-04-07 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:00

Ik zou zeggen, koop een flinke pot kattengras Clown

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:06

Wij hebben ook twee van zulke katten, enige oplossing die bij ons werkt is geen kamerplanten meer nemen Haha!

Sorry, ben je niet mee geholpen, maar de combinatie kamerplanten en katten werkt hier ook niet, vandaar.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 23:32

Zonder kamerplanten is 't zo kaal Clown Die folie trappen ze niet in, daar zijn ze iets te slim voor denk ik...
Kattengras heb ik lang geleden al eens geprobeerd, was niet interessant... Maar dat was lang geleden, ik zal woensdag eens even naar de dierenwinkel gaan. Proberen waard Ja

Enig idee nog of het kwaad kan voor de plant, die halve blaadjes? Ach gut

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:37

Je planten opofferen ben ik bang, of weghalen. Hier werkt de combinatie planten/katrten ook niet. Vooral sprietplanten zijn populair.
Dus alles wat ik nog aan planten heb staan, staan hoog. Daar, waar ze er niet bij kunnen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:38

Kun je geen kunstplanten voor je ramen zetten?

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:41

Bij mijn ex in huis hadden we alleen één grote nepplant staan (een erg mooie overigens). Dat is eventueel nog een optie, alleen zijn de echt mooie erg duur (weet ook niet waar die armoeizaaier deze vandaan had). Al het andere spul ging eraan, maar wat wil je met vier katten.

Toen ik met een van de vier naar mijn ouders verhuisde (waar het huis vol staat met planten) bleef hij braaf overal vanaf en ook de planten in ons nieuwe huisje hebben niet het leven gelaten dankzij de kat.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:44

katten eten als ze naar buiten kunnen ook gras
scijnt te helpen om hun haarbal uit te spugen
ga naar de dierenwinkel en haal kattegras en ze blijven van de planten af

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:48

Dracaena is zo weg Nagelbijten / Gniffelen heb er ervaring mee, na 2 dagen lag ie al in de kliko,...
Kattengras aanschaffen werkt hier goed *LOL*

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:09

Ik ken het probleem. Dracaena is inderdaad favoriet Vingers aflikken Die koop ik dus ook gewoon niet meer Clown Ik heb nu een grote yucca, daar heeft 'ie in het begin wel aan geknaagd maar nu niet meer (plant draagt wel nog steeds de sporen Clown ) en een klein plantje dat blijkbaar ook niet interessant is. Bossen bloemen zijn ook altijd lekker Vingers aflikken Maar op de een of andere manier blijft hij er nu meestal wel vanaf, het was vooral toen hij nog echt jong was dat hij het deed.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:16

Bossen bloemen vermeld ik bijvoorbaat al aan vrienden en familie dat ze die niet mee moeten nemen,... vermeld het ook altijd op een uitnodiging want dan staat het op de badkamer of in de hal weg te rotten of ik kan iedere dag liters water van mijn parketvloer halen Clown
Ik heb palmboompjes, dennetjes en een klimop in huis en daar blijven ze wel vanaf Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 12:42

Bloemen blijven ze wel vanaf, het zijn eigenlijk alleen deze 3 planten... Ik heb meer planten in huis (ook een andere met sprieten) en daar komen ze niet aan Nagelbijten / Gniffelen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:37

Mijn Dracaena is uiteindelijk op het WC beland, om uiteindelijk alsnog in de kliko te eindigen Ach gut

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 13:56

We hebben geen plaats op de wc Clown Ik ga morgen kattengras halen (vandaag niet voor in de gelegenheid), hopelijk werkt dat...

En anders de katten maar de kliko in. Dat is dus een grapje! Nagelbijten / Gniffelen

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:10

Heeeeeeeel herkenbaar Clown Mijn katten zijn ook dol op vetplanten en al dat soort spul. Wij kopen gewoon niet meer zulke planten en daarmee was het probleem vrij snel opgelost. Kattengras was blijkbaar niet lekker genoeg want dat lieten ze gewoon staan.
1 van mijn katers heeft nog wel de neiging om, zodra hij de kans krijgt, in een spriet van onze Dracaena te bijten. Precies daar waar het blad van de stam groeit. Dan wacht hij een dagje of 2 tot dat blad bruin is geworden en dan trekt hij het los om er vervolgens uuuuuuuren mee te spelen. Gek beest Koe

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:25

Het scheelt dat ik ook al erg slecht met planten ben, want ik begin er niet meer aan. Het ligt er trouwens wel aan welke planten, want ik heb ook wel planten gehad die mevrouw Poes niet opvrat. Bij de oppas eet ze van alle groen, is gek op bieslook en bloemen smaken schijnbaar heerlijk.
Ik heb nu klavertjes 4 op tafel staan en terwijl ze nooit op tafel komt stond ze daar dus gisteren ineens wel voor op haar achterpoten. (en ik moest zo lachen dat ze niet op eens op haar donder kreeg..)
Ik houd het er maar op dat planten, Poes en ik niet samen gaan. Clown

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:57

Ik herken het probleem. Onze poes at ook altijd van mijn planten en vooral de sprietige soorten. Krijg je een mooi plantenbakje met leuke spriet-planten. Binnen een week is er niets meer van over. Verdrietig Vooral onze 2 vorige katten deden het. En ook bossen bloemen. Vooral rozen waren erg populair. Krijg je eens een bos mooie rozen van je echtgenoot, binnen 2 dagen had ik alleen maar halve rozen op de vaas. Boos! Elke roos werd aangevrten, tot ik halve bloemen had. Ik zette 's nachts de bloemen maar weg, op de gang of in de wc. Tja je moet toch wat. Ook werden de bloemenvazen omgegooid. Nu doet deze poes het niet meer. Hij is eindelijk wat rustiger en gedraagt zich eindelijk!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:58

Probleem? Ja het is inderdaad zonde van je nieuwe planten. Maar hardstikke gezond voor je kat. Ik zou dus niet aan de planten Clown spuit gaan beginnen maar inderdaad aan een grote pot kattengras Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:33

Er staan er nu 2 en Elmo vind het zowaar lekker Nagelbijten / Gniffelen Ik heb vandaag ontdekt dat er 2 soorten zijn, de hoge (die ik nu heb) en laag (die ik gehad heb). Elmo zal die sprieten wel gewoon fijn vinden of zo, geen idee... Maar hij laat het zichzelf smaken Clown

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:38

haha nu nog oppassen dat hij het niet uitkotst Nagelbijten / Gniffelen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:42

Bekend verhaal.. met dit weer zijn de buitenplanten de sigaar... ook is een tijd urineren en poepen in de bloempot populair geweest.. we hebben haar kunnen wijs maken met plantenspuiten en stenen op de bloempot en wat ook erg goed helpt zijn citroenschillen en sinaasappelschillen (ruiken zuur) toen was de bloempot en plant niet meer zo interessant.. hetzelfde voor het aanrecht.