Puppymanieren van M.Gaus?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Puppymanieren van M.Gaus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 16:18

Omdat wij na mijn examen waarschijnlijk een puppy gaan kopen Haha! (een Duitse herder),
moeten we natuurlijk wel veel weten over opvoeding enzo, we zijn al veel boeken aan het lezen van de bieb,
maar het is natuurlijk altijd handiger om thuis altijd een boekje te hebben.

Nu leek mij puppymanieren van Martin Gaus wel een goed boek, dus ik wil graag als je ervaring met dat boek hebt, je mening erover horen! Lachen
Alvast bedankt!

PS; sorry als het hier niet goed staat, graag verplaatsen anders als dat kan Lachen

Air

Re: Puppymanieren van M.Gaus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 16:45

Bij zoeken heb ik btw nog geen topic hierover gevonden, wel reactie's dat het een goed boek was..

Maar wil graag het van meer mensen weten Lachen

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:19

De manier van opvoeden van Martin Gaus ben ik geen fan...
Wil je echt een leuk, leerzaam en nuttig boek zonder geruk aan je hond: 'Spelenderwijs opvoeden van uw pup' van Peter Beekman: ISBN-13: 9789077462126

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:24

Ben ook niet zo'n fan van martin gaus, absoluut niet trouwens.

Zelf vind ik puppy lessen eigenlijk een must. Maar daarnaast is het boek wat Fielychi noemt een goed naslag werk voor thuis.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 22:41

oke bedankt, dat boek wat jullie noemen hebben wij nu van de bieb Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 07:36

Martin Gaus is tegenwoordig helemaal niet meer van het geruk en getrek aan je hond. Sterker nog, hij is 180 graden omgedraaid en doet nu alleen nog maar aan belonen en clickertraining. Ik heb het boek "nog beter omgaan met je hond" en daar staan wel een paar leuke tips in over clickeren en opvoeding.
Wat niet wegneemt dat ik het persoonlijk geen aardige man vind en een enorm commercieel ventje.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 07:54

Ellebel schreef:
Martin Gaus is tegenwoordig helemaal niet meer van het geruk en getrek aan je hond. Sterker nog, hij is 180 graden omgedraaid en doet nu alleen nog maar aan belonen en clickertraining. Ik heb het boek "nog beter omgaan met je hond" en daar staan wel een paar leuke tips in over clickeren en opvoeding.
Wat niet wegneemt dat ik het persoonlijk geen aardige man vind en een enorm commercieel ventje.

Martin Gaus is er ook al heel lang achter dat niet iedere hondenbezitter een goede geleider voor zn hond is....

Sommige mensen hebben geen leidinggevende capaciteiten en zijn met het trainen van hun hond veel beter af met clickeren e.d. dan echt africhten.......

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:24

De dvd's van Dogtime zijn ook erg goed! Van pup tot puber kan ik je aanraden.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:38

sigrid1182 schreef:
Ellebel schreef:

Martin Gaus is er ook al heel lang achter dat niet iedere hondenbezitter een goede geleider voor zn hond is....

Sommige mensen hebben geen leidinggevende capaciteiten en zijn met het trainen van hun hond veel beter af met clickeren e.d. dan echt africhten.......

Daar heb je gelijk in!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:42

Het boek van Peter Beekman is je al aangeraden, dat is een hele goede. Martin Gaus ben ik persoonlijk ook niet zo'n fan van. Maar van iedereen kan je de dingen gebruiken die je wel aanspreken. Verder zou ik zorgen dat je je op tijd opgeeft voor puppylessen zodat ze je ook daar kunnen begeleiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:26

Je zou je eigenlijk nu al moeten in schrijven. Vaak zijn het blokken van tien weken, waar je ook echt vanaf de eerste week aan mee moet doen. Zeker de eerste weken zijn erg belangrijk en zou dan ook niet lang wachten met beginnen met trainen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:22

Ik heb de nieuwe versie van het boek niet gelezen maar ik vind hem over het algemeen wel duidelijk en goed schrijven.
Maar het beste boek vind ik nog "hondencultuur" van Jean donaltson.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:28

ja, dat boek van Peter Beekman is een echte aanrader!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:31

Ik denk niet dat je specifiek op de methode van of matin gaus, of peter beekman of zeg maar iemand af moet gaan. Imo kan je de hond niet naar een methode buigen, maar moet je de methode naar de hond toe spitsen. Dat kan eingelijk maar op 1 manier en dat is door kennis van meerdere methodes te verkrijgen. Net zo als dat iedere mens verschillend is, is ook iedere hond verschillend.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:37

Ook wij zijn niet zo van van de M.Gaus manier.. en mijn moeder heeft een trimsalon dus houd zich wel met honden dingen bezig enzo. Ik vroeg haar even en ze zei; ik weet nu niet precies hoe hij het op dit moment doet, maar hij was nooit zo vriendelijk. Maar ze gingen het toen veranderen naar de clickermethode, maar of ze die nog gebruiken weet ze niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:56

martin gaus is uiteindelijk bekend geworden door de clicker methode. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat geen totaal cursus vind. Als je een hond iets goed doet dan krijgt hij een click en iets lekkers, maar als de hond iets fout doet moet je het negeren. Sorry hoor maar bij sommige dingen kan je het negatieve gedrag echt niet negeren. en als je dan martin gaus zijn methode doet kan je niks.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:59

Toepoels puppygids vind ik een echte aanrader, heel helder en duidelijk.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:06

Ik ben ook niet zo'n fan van Martin Gaus. Maar dat is meer omdat ik geen fan ben van de clickertraining. Ik vind dat je een hond ook moet kunnen belonen zonder apparaatje. Clown
Al zitten er natuurlijk wel veel goede ideeen achter.
Ik heb niet echt een boek om aan te raden (over een paar weken krijg ik zelf een puppy, dus ik heb er wel al aardig wat over gelezen), lees gewoon veel verschillende boeken. Je kunt ook via de site van eukanuba een gratis (mini)boekje aanvragen.
Kijk rond op internet en er is heeeel veel te vinden.
Succes, en veel plezier met de toekomstige pup! Haha!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:19

mariettek schreef:
Ik ben ook niet zo'n fan van Martin Gaus. Maar dat is meer omdat ik geen fan ben van de clickertraining. Ik vind dat je een hond ook moet kunnen belonen zonder apparaatje. Clown

Je beloont je hond niet met het apparaatje, dat doe je met het voer. Je geeft alleen aan dat het gedrag dat hij op dat moment vertoont het gene is wat je beloont.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:44

Lysette schreef:
mariettek schreef:

Je beloont je hond niet met het apparaatje, dat doe je met het voer. Je geeft alleen aan dat het gedrag dat hij op dat moment vertoont het gene is wat je beloont.

Mee eens, Lysette.

Waarom iedereen tegen clickertraining? In principe niets mis mee. Het is een hele duidelijk manier om je hond te trainen en leren naar je luisteren.
Clickertraining bij paarden is ook heel geaccepteerd, waarom bij honden niet? Ik gebruik het echter niet bij mijn hond, gewoon omdat ik al goed genoeg zijn aandacht heb, en hij het 'gewone' training principe wel snapt en leuk vindt.

pubelia schreef:
martin gaus is uiteindelijk bekend geworden door de clicker methode. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat geen totaal cursus vind. Als je een hond iets goed doet dan krijgt hij een click en iets lekkers, maar als de hond iets fout doet moet je het negeren. Sorry hoor maar bij sommige dingen kan je het negatieve gedrag echt niet negeren. en als je dan martin gaus zijn methode doet kan je niks.

Wat doe je dan? Een tik geven? Niet dat ik daar geheel tegen ben, mijn hond kan heus wel een keer een tik krijgen, maar of het echt helpt? Een hond leeft namelijk voor aandacht van zijn/haar baasje. En vaak, niet altijd, maar in de meeste gevallen doet een hond iets 'stouts' of iets wat niet mag zodat hij aandacht krijgt. Hij weet zeker dat zijn baasje dan reageert, en ja dan krijgt 'ie zijn aandacht. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Mijn hond is hier de perfecte voorbeeld van; Op stage gaat hij in een lege stal, als wij de paarden naar buiten doen. Opzich geen probleem zul je denken, maar mijn hond ging vanaf begin af aan JANKEN! En niet te zuinig! Dus ik werd er best boos van en gaf hem dan wel eens een tik of ik deed heel boos tegen hem. Wist ik veel hoe ik dat moest aanpakken. Maar het hielp niets hoor. He-le-maal niets. Ik heb het op deze manier zo'n 2 weken gedaan (2 dagen stage dus 4 dagen), maar ik merkte gewoon dat ik zo met hem bezig was, en dat was juist waar die op uit was, omdat hij het niet leuk vond om even een uurtje alleen in een stal te zitten. Nu negeer ik hem gewoon totaal, ik kijk hem niet aan, ik kom niet ff langs dag zeggen, niets. En hij is een stuk rustiger en stiller. Het heeft even geduurd maar zeker geholpen. Eindelijk kreeg hij in de gaten dat als hij gaat piepen en janken ik JUIST niet langs kom, en hij JUIST niet eerder de stal uit gaat. Maar echt fysiek straffen hielp voor geen meter bij mijn hond, werkt juist averechts uiteindelijk.

Een andere voorbeeld, mijn hond ging vaak de wei in rennen bij de paarden, dus ik hem roepen, en dan had ik hem en dan was ik weer heel boos en praatte ik veel tegen hem, maar hij deed het steeds opnieuw en opnieuw. Ik bleef hem dan roepen, en hield hem in de gaten, probeerde steeds zijn aandacht te krijgen, maar hij luisterde niet. Op een gegeven moment liepen we langs de wei, nou en daar ging hij dan, ik riep hem een keer en daarna (ik hield mijn hart vast) liep ik verder. Hij kwam heel rustig achter me aan lopen, ging in de stal liggen waar ik bezig was, en bleef daar. Het resultaat wat ik wou, juist om de meest simpel manier. Mijn hond reageert EXTREEM om negeren, ik zou hem (bij wijze van) verrot kunnen trappen, maar ik ben er wel bij hem, hij krijgt mijn aandacht.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:07

Mensen vergeten vaak ook dat clickertraining vooral een manier is om te trainen en niet zozeer om op te voeden. En daar zit wel een heel groot verschil in. Met training straf ik niet, ik doe het voor mijn lol en ook voor die van mijn honden. Het moet leuk zijn. Maar sommige dingen zijn nou eenmaal zo en als het niet anders kan straf ik mijn honden ook wel eens. Het is niet mijn uitgangspunt maar soms is het wel het duidelijkste.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:25

Lysette schreef:
Mensen vergeten vaak ook dat clickertraining vooral een manier is om te trainen en niet zozeer om op te voeden. En daar zit wel een heel groot verschil in. Met training straf ik niet, ik doe het voor mijn lol en ook voor die van mijn honden. Het moet leuk zijn. Maar sommige dingen zijn nou eenmaal zo en als het niet anders kan straf ik mijn honden ook wel eens. Het is niet mijn uitgangspunt maar soms is het wel het duidelijkste.

Ik ben het hier ook geheel mee eens. Er is inderdaad een verschil tussen trainen en opvoeden. Bij trainen leer je je hond iets aan. Bij opvoeden maak je verschil bij wat hij wel en niet mag/moet doen.