Hond ruit niet!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Hond ruit niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 11:08

We hebben thuis een al wat oudere Tatra...
Voor degene die het ras niet kennen even een plaatje van internet gejat:
Afbeelding

Nu hebben wij haar nog nooit hoeven scheren ofzo en vallen de haren er normaal in het voorjaar met bakken uit.
Nu is ze ondertussen 10 en zelfs met dit warme weer ruit ze nog maar amper....
En een ding is zeker ze heeft het bloedheet...
Daarom mijn vraag:
Is er iets om de rui te bevorderen?
Kan het komen door de medicijnen tegen haar arthrose??
Kan je een tatra scheren?

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

pubelia

Re: Hond ruit niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:09

het doet waarschijnlijk de leeftijd van de hond.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:17

blokje schapenvet geven.. zie ej wel valer dat oudere honden met dikke vacht moeilijker ruien. Eventueel een heel klein beetje lijnzaad
geven, denk wel goed om de dosering deze mag zeker niet teveel zijn. Bij de Pets Place hebben ze het wel en weten ze welke dosering je moet hebben. In principe kun je haar wel scheren maar de vacht zal niet echt mooi terugkomen...

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:23

wij hebben een speciale steen, en daarmee krijg je er heel veel haren uit,,
Ik heb em bij de vrielink gekocht, en je kan em ook gebruiken voor paarden Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:30

JoDy1991 schreef:
wij hebben een speciale steen, en daarmee krijg je er heel veel haren uit,,
Ik heb em bij de vrielink gekocht, en je kan em ook gebruiken voor paarden Knipoog

daar haal je ook het natuurlijk bet mee weg, en als de haren nog echt vast zitten dan komen ze ook met zo'n blokje echt niet los.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:14

Nooit scheren!!! Dan verstoor je de natuurlijke groei en ruiperiode van een dergelijke vacht pas echt goed en dan gaat het zeker niet goedkomen. Het hangt van het vachttype af of je een hond kunt scheren of niet en bij dit type is het dus zeker niet aan te raden. Je moet ook niet denken dat een kort geschoren vacht zoveel koeler is voor een hond dan een langere vacht, want vacht is ook isolatie. Wij mensen zijn geneigd om bij warmte zoveel mogelijk uit te trekken om af te koelen, maar dit helpt alleen maar omdat wij via onze huid transpireren. De verdamping van het transpiratievocht geeft dan verkoeling (overigens dragen mensen in ècht warme landen ook liever beschermende kleding). Een hond transpireert echter niet via de huid, dus heeft het ook weinig zin om 'm z'n complete jas uit te trekken.
Natuurlijk is een hele dikke, zware vacht voor een hond ook niet fijn, dus zal er wat uitgewold moeten worden. Ik denk dat je het beste bij een trimsalon langs kunt gaan voor een ontwolbeurtje. Daar kunnen ze je dan meteen ook adviseren welke materialen je het beste kunt gebruiken als ze zelf je hond bij wilt houden.