Wanneer schaap scheren?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Wanneer schaap scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:21

Nou de titel is eigenlijk mijn vraag, maar ik zal het nog even uitleggen.
Wij hebben al vaker schapen geschoren maar dat was dan in een andere situatie (om het zo maar even te noemen).

Op dit moment hebben we een ooi en die krijgt zeer binnenkort lammetjes we weten niet precies wanneer maar het zal zeker niet lang meer duren.

Maar nu is mijn vraag dus wanneer moeten wij dat schaap scheren. Voorheen deden wij dat altijd nadat we die lammetjes hadden gekregen maar die lammetjes waren er dan al in begin april. En het is nu al behoorlijk warm (voor deze tijd van het jaar) en ik zie mijn schaap ook behoorlijk puffen. Ik wil haar eigenlijk niet scheren als die lammetjes er nog niet zijn ben bang dat ze met stress etc te vroeg gaat lammeren. Omdat ze dat scheren toch niet leuk vind.

Maar wanneer moet het dan gedaan worden? Kun je gewoon je schaap scheren (vlak) nadat de lammetjes geboren zijn? Of moet daar toch een bepaalde tijd tussen zitten? Omdat ze de moeder niet meer herkennen als ze geschoren zijn. Maar (zo ver ik weet) drinken ze wel gewoon bij de moeder ook al herkennen ze deze niet (moeder herkent hun natuurlijk wel).

Alvast bedankt!

groetjes maartje

Faniek

Re: Wanneer schaap scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:37

Ik loop schapenstage en alle schapen worden geschoren voordat ze gaan lammeren. Ze worden ongeveer 2 weken voor het lammeren binnen gehaald en dan geschoren. Ze zullen niet zomaar door de stress de lammeren werpen hoor Knipoog
Het is ook veel fijner voor het schaap geschoren.. en je kunt de conditie en de naderende geboorte veel bete rzien. En ze herkennen ze aan het gemekker Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 23:18

oh oke, maar ik weet echt niet precies wanneer ze gaat lammeren. Ja ik weet dat je het aan de uier kan zien maar ze rent dan weg als ik wil kijken. Ik heb wel eens zo vluch van achter gekeken maar niet echt iets gezien, weet niet of het te zien kan zijn maar het soort dat zij is heeft ook best een dikke staart.

En vorig jaar zijn er bij haar 2 lammetjes dood geboren, was ook haar 1e jaar (en 2 is dan al erg ongewoon). Maar dan zo gauw mogelijk scheren? Of wachten tot dat ze lammetjes heeft gehad? (omdat het nu al redelijk warm is en het geloof ik niet veel kouder wordt)

alvast bedankt Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:25

Voor een 1e keer is 2 lammetjes niet veel hoor, zijn hier zelfs gezonde drielingen Lachen
Het is ook handiger om de naderende geboorte te kunnen zien aangezien je bij schapen nog wel is de ligging moet corrigeren. Ik zou haar nu scheren ja Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 23:27

maar het soort dat zij is lammert heel goed, die hebben geen hulp nodig. Knipoog

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:31

Als je de schapen scheert voor dat ze lammeren, kunnen de lammetjes de spenen beter vinden. Als je de schapen eerder had geschoren hadden ze nu al iets meer wol gehad waardoor ze beter tegen de zon beschermt zijn.
Als ik jou was zou ik ze nu nog scheren.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:32

Toch zou ik er voor kiezen om ook nu te gaan scheren.
Bij ons op stal worden ze ook voor het lammeren geschoren.
Ook als je niet hoeft te corrigeren (de schapen bij ons lammeren ook makkelijk, zo is het ras, maar toch.... moet er wel eens wat hulp bij) zou ik ervoor kiezen.
Al is het alleen maar omwille van de temperatuur van nu Knipoog

Edit: Saden omschrijft het precies goed!
Laatst bijgewerkt door Kiara op 25-04-07 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 23:36

ja, ik houd haar ook heel goed in de gaten, want ik denk dat ze het op de stal doet omdat mijn vorige schaap dat steeds ook deed, en steeds ook op dezelfde plek, en bij deze zijn vorig jaar op de stal (op dezelfde plek als daar waar ze zelf geboren is) die 2 lammetjes dood geboren. Dus zodra ik haar niet in de wei zie vlieg ik naar de stal. En als ze geschoren is kan ik het trouwens ook wel aan haar uier zien. Knipoog

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:00

Het opletten zegt niet alles...
Vanmorgen had ik de paarden gevoerd en het laatste schaap die nog moest lammeren.
Niks aan de hand
Even later pakt ik wat uit de stal en zie ik 2 klauwtjes uit het schaap steken.
Dat was het laatste lam. Een heel dik ramlam.

Tekenen dat ze gaan lammeren kunnen zijn
Schrapen in het stro
Stoppen met eten en herkauwen
een soort van blaat murmelen(?)

Dit kan. Het schaap van vanmorgen deed niks hier van..

Succes met het wachten, Hopen op een paar mooie ooi lammetjes

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:34

Zeker als ze hoogdrachtig is en je niet weet wanneer ze moet lammeren zal ik toch even wachten met scheren totdat ze lammeren heeft.
Je kanteld een schaap namelijk op zijn kont, het lijkt mij voor het dier niet prettig als het zo een tijd moet zitten met een hoogdrachtige buik.

Daarbij kan het voor vele inderdaad veel stress opleveren, Stress is nooit goed.

Voor de eerste keer zijn 2 lammeren juist gunstig, deze zijn wat kleiner dan wanneer het 1 lam is, dus dat lammert makkelijker af!

En sommige vertonen inderdaad geen voortekens als ze gaan bevallen.
Ik heb een geit die onder de bevalling nog gewoon doorvreet Haha!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:20

Ik zou wachten tot na de bevalling, maar wel in de gaten houden dat de lammeren biest binnen krijgen.
En als je haar gaat scheren, zorg dan dat ze nuchter is, ivm scheerziekte (maar/darmkantelingen).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:27

Wat voor ras is ze?
De lammetjes hoeven de eerste keer ook niet doodgeboren zijn he kon best toevallig 1 verkeerd liggen of in het vlies gelegen hebben. Het is altijd welk fijn om de naderende geboorte kunnen zien en er zijn veel pluspunten voor het dier zelf:
- Conditie is goed te zien
- Naderende geboorte is beter te zien
- Lammeren kunnen beter bij het uier
- Ooi kan de warmte beter kwijt

Verder alle schapenboeren die ik ken scheren ze voor het aflammeren. Lijkt me ook het verstandigste.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 22:24

Ze is een kruising tussen een brede bles ofzo geloof ik en nog een maar die weet ik niet.. iig zwarte schapen..(ofjah bruin verkleurt door de zon Knipoog ) Met een behoorlijk dikke staart.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 01:12

Das een zwartbles als ik het zo mag beoordelen hoe je het omschrijft. Witte staartpunt en witte pootjes?
Afijn, over scheren heb ik geen verstand, behalven dat ze idd op d'r gat moet, en of dat zo handig is met de pens vol mini's...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 01:18

Wij hebben op school inderdaad ook wel ooien geschoren vlak voor het lammeren!
Geen een heeft er iets aan over gehouden.. (en dat met dat stelletje sukkels uit mijn klas)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:27

loeckie schreef:
Das een zwartbles als ik het zo mag beoordelen hoe je het omschrijft. Witte staartpunt en witte pootjes?
Afijn, over scheren heb ik geen verstand, behalven dat ze idd op d'r gat moet, en of dat zo handig is met de pens vol mini's...

nee. Pikzwart is ze, geen wit vlekje op te ontdekken. Maar ze gaat zo meteen onder het mes... *gruwel* dat komt nogal verkeerd over Nagelbijten / Gniffelen

heb trouwens nog een foto van haar weten op te duikelen, denk alleen niet dat die een heel duidelijk beeld geeft, hier was ze namelijk een lammetje.

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 20:51

Nou de wol is eraf. Of in ieder geval, het meeste. Wij hebben namelijk geen speciaal scheermes voor schapen, maar voor koeien die opzich ook wel gebruikt kan worden voor schapen. En in voorgaande jaren ging dit ook best goed alleen haar wol was dit jaar vetter dan voorheen wat het moeilijker maakt. Als je het mij vraagt kunnen we zo in het guinnes book of records voor lelijks geschoren schaap. Rolleyes Nouja het belangrijkste is dat zij het niet meer zo ontiegelijk warm heeft. En haar zal het niet zo uitmaken hoe dat ze eruitziet. Knipoog