Kale plek bij kat

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Kale plek bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:52

Ik heb gisteren mijn kat opgehaald uit het pension waar ze een weekje is geweest vanwege mijn vakantie. Nu viel me net op dat ze aan de bovenkant/binnenkant van haar voorpoot, bijna onder haar oksel, een kale plek heeft zitten. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat die er nog niet zat voordat ze naar het pension ging, maar het valt eigenlijk nogal op, dus het lijkt me iets nieuws. Ze heeft daar "alleen" gezeten, dus niet samen met andere katten in 1 ruimte. Ze krabt niet, dus iets van schurft lijkt het me niet. Wel likt ze eraan, maar niet extreem ofzo...De huid ziet er verder normaal uit. Ik vind haar wat rustig, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat komt door de stress van het vervoer (ze haaaaat dat mandje Knipoog ), was ze vorige keer na pension ook, toen kreeg ze na een paar dagen weer praatjes Haha!

Iemand ideeen hoe dit kan komen? Ik vind het voorlopig niet ernstig genoeg om de dierenarts in te schakelen, maar wil toch graag weten wat het is.

Anoniem

Re: Kale plek bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:54

Ik zou het even aankijken, het zou best stress kunnen zijn..
Ik ken een hele hoop katten die bij stress de buik en/of de poten helemaal kaal likken..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:16

Ja, zou wel kunnen inderdaad, dat ze het daar kaal heeft gelikt en daar nu mee gestopt is... Vraag t ff na omdat ik bang ben anders haar te lang met iets rond te laten lopen... Ben een beetje een scheiterd op dat gebied Bloos

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:33

Heb de plek net nog even goed kunnen bestuderen (ze lag er gunstig bij, ze is niet het type dat je even rustig laat kijken als ze wat heeft Tong uitsteken ) en er een foto van gemaakt. Wat me nu opviel (leek gisteren ook al zo maar kon het toen niet goed zien) is dat er een soort bruinige rand loopt langs de "haargrens".

Hier even de foto: Afbeelding

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:03

Ojee, mss heeft ze een teek gehad ? Nagelbijten / Gniffelen Dan komt er ook een rode kring om de plek, ik weet niet of dieren ook tegen de ziekte van Lime kunnen dat sommige teken bij zich dragen... Zo'n plek zal wel jeuken, vandaar dat het kaal is wss. Ik zou een afspraakje maken met je dierenarts, je weet het maar nooit !! Knipoog

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 14:23

Ze komt niet buiten, dus ik weet niet hoe ze aan een teek moet komen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:23

Zat ze daar alleen binnen of met ren naar buiten?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 14:41

Alleen binnen. Ze hebben wel een ren naar buiten maar dan zou ze bij andere katten moeten, en dat is niet zo'n succes met haar Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:12

Misschien dat er daar al een teek binnen zat. Vanaf een andere kat mee gelift ofzo...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:21

Ik denk dat het van de stress komt, als ze niet buiten kon. Dan beginnen ze zich veelvuldig te likken op één plaats. Door de endorfinen die vrijkomen wordt het een gewoonte, en blijven ze het doen. Als de huid echter geirriteerd raakt, moet je opletten voor infecties. Als je het zeker wilt weten kan je naar de Da gaan voor een afkrabsels en onderzoek.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:06

Ylana schreef:
Misschien dat er daar al een teek binnen zat. Vanaf een andere kat mee gelift ofzo...

Hmmm denk t toch niet, die kring ziet er niet uit als van een teek...

Stress zou idd kunnen, maar dan vraag ik me nog steeds af wat die kring is...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:34

Is het geen ringworm? Deze schimmel geeft ronde kale plekken, die niet perse hoeven te jeuken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:38

Nouja dan toch maar even naar de DA gaan Lachen
Je kan ook gewoon even bellen en uitleggen en dan kan de DA wel beoordelen of je langs moet komen of niet... Succes! Lachen

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:14

T kan ook heel goed n schimmelinfectie zijn.
Onze dieren hebben het ook gehad. Het is erg besmettelijk voor zowel mens als dier, dus misschien wel slim om er even naar te laten kijken.

Een schimmelkweekje kost bij ons 13,50 en het duurt 10 dagen voor de uitslag bekend is.

Je moet gewoon wat haren rond de plek uit de vacht trekken en die in een zakje of potje of iets dergelijks even bij de DA brengen, met de vraag of ze een schimmelkweekje willen maken.

Is allicht goedkoper dan een consult.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:01

Ik bel morgen even de dierenarts...Hoop dat die over de telefoon iets kunnen betekenen. Niet vanwege de kosten, maar ik wil haar als het niet echt nodig is, niet weer in haar reismandje stoppen, dat levert zo ontzettend veel stress op, en dat heeft ze nu al 2x in 1 week meegemaakt. Als ik het haar nu weer aandoe, gaat het eeuwig duren voordat ze me weer een beetje vertrouwt (t is geen makkelijke dame)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:35

En? Weet je al meer over de kale plek? Kon de Da je nog iets vertellen?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:27

HEt kan ook door vlooien komen. Als een kat vlooien heeft kan hij zich kaal gaan plukken. heeft onze kat gehad op zn kont. Ze likte er wel aan maar krabte niet. Knipoog ben benieuwd wat het is .