probleem!! hond luistert nie op strand.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

madameke

probleem!! hond luistert nie op strand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 21:18

onze hond caya vind het heel leuk om te zwemmen maar er is een probleem.
we nemen altijd de bal mee en in de eerste instantie komt ze de bal nog wel naar mij brengen,
maar naar een paar keer zwemmen gaat ze naar andere mensen toe rennen en dan gaat ze voor die mensen leggen met de bal, daar bedoelt ze dan mee of die gene dan die bal wilt gooien.
ze komt dan expres niet naar mij toe en dan kan ik roepen wat ik wil ik wil maar ze komt 9 van de 10 keer toch niet.
sommige mensen vinden het dus niet erg en gooien de bal gewoon weg.
maar andere die vinden het niet leuk en die worden dan boos op mij want de ene vind caya eng omdat het een grote bouvier is terwijl ze nog nooit iemand wat heeft aangedaan en de ander vindt het vervelend.
dit probleem is alleen iedere keer op strandje bij de maas op vakantie in frankrijk doet ze het niet.
maar omdat ze zo graag wil zwemmen ga ik tog met haar naar de maas met de bal want zonder bal zwem ze ook niet.

mij vraag is wat ik hier nou aan kan doen want ik heb geen zin om iedere keer ruzie te krijgen met mensen maar ik wil ook me hond gewoon lekker laten zwemmen.

hier zwemt caya:
Afbeelding

Richtje

Re: probleem!! hond luistert nie op strand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:27

En als je een extra bal mee neemt die jij bij je houdt? Komt ze daar ook niet op af?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:21

Ik zou ze voorlopig aan de lange lijn (bv. van 10 meter) houden. Dan kan ze jouw commando niet negeren (en zo leren om niet te luisteren). Oefen eerst op het terugkomen als ze nog niet aan het zwemmen is. Gaat dat goed, kijk dan of ze wil zwemmen met die lange lijn eraan. Als ze 10 keer van de 10 dan toch nog komt, dan eens de lijn laten slepen, en dan tenslotte helemaal af.

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 21:15

misschien kan ik het wel proberen met die extra bal dat lijk me wel een goed idee

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 21:16

met die lange lijn lijkt het mij een beetje onhandig kan ze dan nog wel zwemmen?

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:08

Op het einde lijkt het me dat ze niet echt nog interesse voor jou heeft , misschien vindt je niet meer zo interessant na een paar keer mmet de bal te spelen en gaat ze maar eens bij andere mensen proberen .
Zorg dat je goed haar aandacht hebt . dat kun je thuis oefenen met een snoepje ( laat het snoepje ruiken , snoepje op ooghoogte , kijkt ze in je ogen , geef de snoep , evt later een bevel let op ofzo erbij voegen) maar dus gewoon meer aandacht , en ik zou toch ook maar gaan voor een lange lijn zoals astragirlie zegt , lijkt mer toch wel handig om haar te corrigeren en haar dat gedrag niet verder aan te leren .
veel succes !

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:57

Ja hoor, wij hebben het ook zo geleerd, met de lange lijn, heb je toch nog een stuk controle als het nodig is. Je lijn wordt opdenduur wel een beetje smerig, maar dat moet je erbij nemen Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:10

Er bestaan zo'n heel dunne lijntjes in de dierenwinkel, lichtgewichten. Na een tijdje merken ze niet meer dat er een lijn aanhangt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:14

Ik zou ook voor de lange lijn gaan. Zo hebben we het onze hond ook geleerd dat hij weer braaf terug moest komen.

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 20:26

oke ik zal wel is kijken of dat dan lukt, in ieder geval bedankt voor jullie reacties!! Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:31

madameke schreef:
met die lange lijn lijkt het mij een beetje onhandig kan ze dan nog wel zwemmen?

Hier even een filmpje van onze hond, die ook aangelijnd zwemt omdat ze anders niet luistert Lachen

http://www.youtube.com/watch?v=1VDsczCVuKI