Mijn hondje vertoont uitvalsgedrag!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Mijn hondje vertoont uitvalsgedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 19:15

We hebben sinds een half jaar een tweede hondje erbij Joep een jack russell van anderhalf.
Joep komt uit een mishandelde situatie, en heeft hele erge dingen meegemaakt. Zo is hij geschopt en geslagen en nog meer nare dngen. Wij zijn al zijn derde baasje in zijn o zo korte leventje.
Nu na een half jaar vertrouwd Joep ons goed, is hij vrolijk, kwispelt hij voor het eerst in zijn leven!

Van de week is Joep met zijn nagel klem komen te zitten en is zijn nagel eraf gescheurd. Dit heeft vreselijk gebloed en hij had er heel veel last van. Sindsdien is zijn gedrag zeer onvoorspelbaar geworden;
Hij geeft duidelijk aan d.m.v grommen met rust gelaten te willen worden door Simba (andere hond). Hij zit duidelijk niet goed in zijn vel, zondert zich veel af ligt dan teruggetrokken op zijn plekkie. Wij laten hem dan verder ook met rust. In 1 van de eerste dagen lag Joep bij mij op bed, zoals dat wel vaker gebeurd zonder problemen. Hij was tussen het laken en het dekbed gekropen. Toen wij hem eruit wilde halen gedroeg hij zich zeer agrressief naar ons toe. Grommen, tanden laten zien, waarschuwingssnauwen en een starre donkere blik in zijn ogen. We mochten hem niet aanraken en gromde heel erg naar ons. Mijn partner riep toen de andere hond bij zich en ineens draaide Joep helemaal om en was er geen enkel probleem meer.
Sindsdien keren de momenten terug dat we hem van het een op het andere moment niet meer kunnen benaderen. Vaak ligt hij dan ergens en moet hij even aan de kant, hij begint dan heel diep te grommen en als wij hem daadwerkelijk willen oppakken valt hij uit. Wij zeggen op een duidelijke toon Nee tegen hem als hij begint te grommen en pakken hem op en zetten hem weg van de plek waar hij uitviel. We sturen hem dan naar zijn plaats, en even later komt hij dan druk kwispelend naar je toe en wil hij aaitjes, alsof er niets gebeurd is!
Er is naar mijn idee duidelijk een link tussen het moment dat hij pijn kreeg en dit agressieve gedrag. Maar ik krijg niet duidelijk wat nu voor hem het probleem is, en waarom hij triggerd??? Zelfs toen hij net bij ons was en ons nog niet eens kende laat staan vertrouwde heeft hij niet eenmaal naar ons gegromd of zelfs uitgevallen!
Heeft er iemand een tip over hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Want ik vind het best wel beangstigend dat hij zo ineens om kan slaan in dit gedrag!

Richtje

Re: Mijn hondje vertoont uitvalsgedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:31

Vermoedelijk koppelt hij inderdaad de pijn aan herinneringen aan het verleden. Heeft hij nog steeds last van het pootje?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 22:03

Ja hij heeft er nog steeds wel last van. Maar hij krijgt iets tegen de pijn en we doen 2 maal daags soda badje. Het pootje ziet er verder netjes uit, geen ontsteking of dergelijke....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:06

Ik herken hierin gedrag van onze hond namelijk. Wij hebben een inmiddels 7-jarig teefje die nu een jaar bij ons is.

Ze is ook mishandeld bij de vorige eigenaar en is een angstbijter. Inmiddels gaat het vrij goed gelukkig, maar zij is medisch ook niet helemaal in orde.

Dagen dat ze zich niet goed voelt, moeten we heel voorzichtig met haar zijn. Als ze zulk gedrag vertoont laten wij haar gewoon eventje met rust, ze trekt altijd wel weer bij als ze zich beter voelt.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:23

Waarschijnlijk koppelt ze die pijn wel aan haar nare ervaringen , al het nog een tijdje pijn zal blijven doen aan haar pootje kun je misschien ook even iets geven om haar te kalmeren ( een bloesemtherapie kan heel goed helpen mhv een dierentherapeut)
Maar waarschijnlijk zal het toch wel binnen een week genezen zijn , niet ?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 22:54

Ja daar ga ik wel vanuit, dat het dan over is! Maar wat moet je specifiek met dit gedrag dan? Want ik laat hem natuurlijk met rust, kondig aan als hij aan de kant moet. Maar ik kan niet accepteren dat hij naar me uitvalt natuurlijk.....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:14

Ik zou de hond niet meer op het bed laten om alvast die conflictsituatie te vermijden. Vermijd echt die probleemsituaties zoveel als mogelijk. Bij haar staat aanraken gelijk aan pijn, dit moet dus veranderen. Begin met een kleine aanraking als ze ergens rustig is (een secondje met je vinger haar aanraken), doet ze niets? dan 'flink' en belonen. Zo bouw je de aanrakingen langzaam op en koppel je er iets leuks aan.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 23-04-07 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:15

Mariek1983 schreef:
Ja daar ga ik wel vanuit, dat het dan over is! Maar wat moet je specifiek met dit gedrag dan? Want ik laat hem natuurlijk met rust, kondig aan als hij aan de kant moet. Maar ik kan niet accepteren dat hij naar me uitvalt natuurlijk.....

De confrontatie vermijden Lachen

Die van ons kruipt gelijk weg nadat ze gebeten heeft.... die is zich heel goed bewust van dat ze fout zit. Wij negeren het gedrag dan.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:13

Het bed en de bank zijn al een aantal dagen taboe. Hij wil er ook niet eens op, trekt zich liever terug. Maar het stomme is hij springt steeds bij je op je schoot en wilt dan zelfs aaitjes en knuffeltjes. Dan gaat ie dr echt voor liggen. Maar als hij dan even an de kant moet ofzo, dan is het ineens een probleem en mag je hem niet aanraken. En de ene keer kun je hem wel pakken en de andere keer niet. Dus die omschakeling maakt het zo moeilijk, want het slaat echt om ineens....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:11

Zou hij dan wel echt enkel uitvallen om de pijn te vermijden? Misschien heeft hij nu zo geleerd dat hij door uit te vallen hij z'n zin krijgt en lekker mag blijven liggen. Of wordt hij dan toch resoluut op de grong terug gezet? Ik denk dat hij jullie dan een beetje aan het manipuleren is.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 17:13

Dan had hij dat toch vanaf het begin af aan moeten doen??? Wij konden hem altijd pakken. Maar ik denk dat hij pijn koppet met zijn verleden. Niet dat dat het dan maar even simpel maakt natuurlijk....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:15

maar hij valt niet iedere keer uit als je hem wil aanraken, dat is het rare eraan ... Wie weet doet die nagel hem nog steeds pijn.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 23-04-07 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 17:18

Ja ik weet het! Als hij gromt als ik em wil pakken zet ik wel gewoon door. Ik zet hem ergens anders neer, en als hij blijft grommen stuur ik hem naar zijn plaats....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:22

Als ik jou was ,zou ik zeker nagaan of hij al dan niet nog pijn heeft aan die nagel. Ook zou ik hem gaan belonen met lekkers als je hem kan aanraken zonder dat hij gromt.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 18:07

Hij zal zeker nog pijn aanhebben want hij staat er ook niet op. Maar dat belonen is zeker een goeie....