Borstel voor cavalier

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Borstel voor cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 21:04

Hoi!

Mijn ouders hebben een enorm behaarde cavalier king charles spaniel (zie profiel) van 1,5 jaar.
Zijn haar begint voller te worden en dan met name bij zijn oren en borst.
Het is heel fijn en pluizig haar, wat gauw de neiging heeft tot klitten.

Ik was vandaag op een hondenshow en daar zag ik dat de cavaliers van zijn leeftijd flink minder behaard zijn. Vooral bij de oren was het haar dunner, leek wel uitgedund..

Mijn vraag is eigenlijk: zijn er borstels die het haar wat uitdunnen?
Nu weet ik wel dat er hondentrimsters zijn, maar ik heb er zelf veel plezier in dat ik het zelf kan doen, de hond ook trouwens. Die is niet zo blij om door een "vreemde" geborsteld te worden.

luuntje

Re: Borstel voor cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 08:21

Ja die kammen zijn er.
Heb ik voor mijn cocker spaniels ook gekocht.
Je snijdt er het doe haar mee weg.

Afbeelding
Afbeelding

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:55

Ok, dank je, enig idee waar ik die online kan bestellen??

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:07

Ik hem deze kam bij de discus dierenwinkel gekocht.
Geen idee of ze ook een internetwinkel hebben.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:51

Is hij misschien gecastreerd? Daar kunnen dit soort vachten enorm pluizig van worden.
Prima trouwens als je zelf netjes het vachtonderhoud van je hond wilt doen, maar ga alsjeblieft niet zelf maar wat aan rommelen met snijdend materiaal. Ga dan liever naar een goede trimsalon en vraag om een borsteladvies. Daar kunnen ze je precies vertellen hoe je moet borstelen en welke materialen het meest geschikt zijn.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:57

Ik ga met Oprtalj mee, vraag even om advies, en als ik het zo hoor, zal die wel gecastreerd zijn?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 18:55

Nee, op en top reu Lachen
Alleen erg veel haargroei.
Bedankt voor de adviezen Lachen
Ik heb inmiddels een mesje gevonden via de "hondendrogist". Dom, had ik kunnen weten eigenlijk.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:47

Nicole85 schreef:
Ik heb inmiddels een mesje gevonden via de "hondendrogist". Dom, had ik kunnen weten eigenlijk.

Nogmaals: ga niet zomaar aan de slag met snijdend materiaal als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan! Een kam zoals die hier is afgebeeld is bedoeld om klitten door te snijden en anders niet. Als je zo'n ding nodig hebt zit er dus eigenlijk al achterstallig onderhoud op de vacht van je hond. Normaal gesproken zou je zo'n ding niet nodig moeten hebben. Ze zijn zeker niet geschikt om dood haar uit een spanielvacht te verwijderen. Mesjes snijden en maken immers geen onderscheid tussen 'dood' of 'levend' haar. Veel beter is het om dood haar er uit te plukken. Op dergelijke vachten gebruik ik bij voorkeur geen snijdend materiaal, tenzij het echt niet anders kan vanwege zware, slecht te plukken castraatvachten of een overdaad aan klitten.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:38

Die klittenkam is het laatste wat ik kan aanbevelen, je snijd het haar ermee af, je haalt het er niet uit, waardoor je probleem binnen de kortse keren alleen maar erger word, tot er nog maar 1 optie rust. Niet doen dus. (geld ook voor de cocker)
Je hebt diverse gereedschappen om onderwol eruit te halen, het maakt niet eens zoveel uit wat je gebruikt, maar hoe je het gebruikt.
Neem je een gewoon kammetje, werk dan in laagjes van beneden naar boven, met de ene hand hou je de vacht omhoog, met de andere hand kam je laagje voor laagje uit, elk laagje net zo lang kammen tot je op de huid kun kijken, voordat je een volgend laagje neemt. Je kunt met een wat grove kam beginnen en het daarna herhalen met een fijn kammetje. Dit zou moeten volstaan.