Stel; Je kat bijt, krabbelt,..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Stel; Je kat bijt, krabbelt,..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 13:17

Vaak zijn er discussie's over het wel of niet afstraffen van een paard, en/of hond. Streng maar rechtvaardig zijn noemen ze dat. Maar wat ik me dan afvraag, hoe gaan jullie dan om met een kat? Bv: Je kat bijt je. Geef je hem/haar een tik? Duw je hem/haar van je af? Of je kat gaat op de tafel gaan zitten. (wat een verboden zone is) Ga je rustig er naar toe, en zet je hem/haar op de grond? Duw je hem/haar er af? Krijg hij/zij een klap?

Ik ben wel benieuwd wat jullie doen op deze momenten. Immers is een kat toch iets heel anders dan een hond of paard, maar moet deze ook weten waar de grens ligt.

titan

Re: Stel; Je kat bijt, krabbelt,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:20

Onze kat is best rustig ,maar heeft soms zo zijn kuren.
Als hij echt gemeen krabt en daar niet echt een aanleiding voor.(dus hij komt bv naar je ote voor aandacht, je aait hem en hij haalt uit) dan krijgt hij wel n tikJE of ik duw hem weg, als hij krabt of bijt help een boze stem vaak ook al.
Onze vorige kat sprong altijd op het aarecht wat niet mag. Na een tijdje hebben we de plantenspuit gepakt en gebruikt, dit hielp wel enorm.

Kortom vaak gebruik ik mn stem en dan is het al duidelijk.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:22

Mijn kat bijt me weleens, maar ik moet ook toegeven dat ik een pestkop ben.
Als ze me bijt omdat ik d'r pest straf ik het niet af, als ze bijt omdat ze het zomaar leuk vind kan ze toch wel een aardige tik (of schreeuw, net hoe hard ze bijt.) verwachten (Gelukkig doet ze het nooit voor de lol. Haha! )

Op de tafel lopen...daar krijgt ze hier geen straf voor.
Op dat gebied zijn we niet zo streng. Ze moet ook over de tafel lopen om in de vensterbank te gaan zitten, lekker in het zonnentje. Haha!
Als ze op de tafel zit terwijl er ook eten ligt haal ik haar d'r gewoon af of zet ik haar gewoon zelf even in de vensterbank.
Hier straf ik haar niet voor, aangezien ze er ook overheen mag lopen als ze in de vensterbank wil zitten.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:12

Als onze katten over tafel liepen vielen we ze altijd aan met de platenspuit, dat is heel effectief Haha!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:22

Ik heb vier katten en in mijn huis is er één plaats waar de katten niet mogen komen: op of naast de rattenkooien. De eerste maanden hebben we de katten 'opgevoed' met behulp van de plantenspuit. Nu hebben we één geval dat niet bang is voor water en dus ook niet voor de plantenspuit. Zij heeft weleens dweilles gehad door de huiskamer (bij het nekvel pakken en wegschuiven). Dat was het enige waarvan ze na een aantal herhalingen de lol niet meer van in zag. Nu, na drie jaar, zitten ze nooit meer bij de kooien in de buurt. Alleen als er nieuwe rittens zijn, vinden ze het interessant. Ik hoef tegenwoordig alleen maar de betreffende kat bij haar naam te noemen en het is alweer over Haha!.
Onze kater is op volwassen leeftijd als verwilderde kater bij ons binnen gekomen. Hij is de enige die uit angst nog wel eens een tik wil uitdelen. Ik respecteer gewoon dat dit bij zijn verleden hoort en het wordt steeds minder. Hij wordt er niet voor gestraft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:13

Wij hebben drie katten, waarvan er één uit het asiel komt en de anderen zijn vondelingen.
Mazzèl is een schatje, maar kan soms naar uithalen. Als ze echt bijt/krabt om het bijten/krabben kan ze wel een tik/snauw verwachten. Ze weet donders goed dat dat níet mag, en zeker zonder reden mag het niet. Als ze de andere katten terroriseert is een snauw genoeg, ze weet dat dat niet mag.
Op tafel mag tijdens het eten niet, anders wel, maar ze zitten er haast nooit.
Onze jongste was nogal gefascineerd door mijn hamster, die moest ik wel goed in de gaten houden. Zat ze op de kooi, dan zette ik haar buiten mijn kamer. Soort van straf, mijn kamer is leuk (boel te ontdekken) en ze mogen op (niet in!!) mijn bed slapen.
Katten hard slaan of schoppen gebeurt hier niet, en tolereer ik ook niet van mijn familie, of het nou m'n broertje is of m'n ouders. Gelukkig doen ze dat ook niet Lachen (goed opgevoed Cool Knipoog )

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:55

chibi bijt soms uit t niets en dan krijgt ze een tik, geen mep en ook geen schop, gewoon een tik of een hele boze stem. Vaak is mn stem al goed genoeg.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:41

wij gebruiken een waterverstuiver. Als ze bv. op een plant staat te kauwen hoeven we maar schudden met dat ding en ze gaat er als een vaart vandoor. Heel handig ding! Verder hebben we haar geleerd dat ze niets krijgt als ze op tafel zit, wel als ze mooi neerzit op de grond. We treffen haar daardoor zelden nog op onze tafel aan.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:37

Dingen afleren gaat inderdaad makkelijk met een plantenspuit. Wij deden verder bij onze kat, als hij op tafel liep, eerst waarschuwen met naam hard/boos roepen en klappen, en als hij niet luisterde er afduwen, en wel zo duwen dat hij begrijpt dat hij begrijpt dat hij snel zijn landingsgestel moet uitzetten Knipoog .. Beetje hard dus.
Het duurde niet lang voordat hij begreep dat een "Dinky!!" betekende dat hij van de tafel moest, of gewoon iets niet moest doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:07

Onze kat heb ik ook dingen afgeleerd zoals op het aanrecht lopen met de plantenspuit en door heel hard POES te roepen. Hij snapt nu ook dat POES betekent dat hij moet wieberen of moet stoppen met wat hij aan het doen is..

Soms krabt of bijt hij wel, dan geef ik hem een tik.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:15

En wat als hard roepen, een plantenspuit en zelfs een tik af en toe niet meer helpt? Die van ons kunnen we echt niet afleren om niet op de tafel en het bureau te lopen. Van het bed blijft hij gelukkig eindelijk zo goed als af. Hij pakt ook telkens dingen van het bureau als we bijv. liggen te slapen en gaat daar dan mee spelen, waardoor we wakker worden.

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:39

onze kat weet ook wel wat hij niet of wel mag, als hij het wel doet, gewoon men stem gebruiken, en hij houd meteen op...brave poes:P

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:41

Ik heb de onze de sleutel-techniek aangeleerd. Als ik met de sleutel rammel moeten ze ervan af! Dit werkt goed hier! En na een paar keer rammelen niet eraf? Dan richting de kat gooien, uiteraard niet op het beestje Knipoog of gewoon met de stem, maar die andere heeft daar geen oren naar Clown

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:44

Onze katten bijten of krabben niet uit gemenigheid, ze willen af en toe gewoon lekker spelen
Als ze me pijn doen, hoef ik alleen m'n stem maar te gebruiken
Een keer au roepen is genoeg Lachen

En tja, onze katten zitten ook overal op waar het niet hoort
Ze weten wel dat ze het niet mogen, dus als ze me aan zien komen gaan ze er snel vanaf
We hebben het vaak genoeg geprobeerd met een plantenspuit of een tik, maar ze gaan nog steeds op het aanrecht Koe